Gå til innhold

Mange er jo så negative til at man vil dra på tur på egenhånd...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet å reise endel for meg selv, på egenhånd altså. Man er jo ikke alene, har folk rundt seg man kan snakke med. Kan også melde seg på ting, bestemmer alt selv! Dette er så deilig, slipper å ta hensyn til andre. Glad jeg tok steget, men får enda mange negative kommentarer som "alene??" "Herregud..sååå kjedelig!" Beste turene i livet har vært som soloreisende :) De opplevelsene hadde jeg aldri fått ellers.

Ble så lei av venninneturer der alle skulle tilfredstilles, orker ikke det mer. Må ikke være en gjeng på tur, drar man på egenhånd så kan man virkelig utvikle seg som menneske. Forlater tryggheten med å ha med andre, må vokse selv som menneske. Utvikler også sine sosiale evner til å omgås mennesker, for det er helt annerledes i land der livet skjer UTE. I Norge handler det jo stort sett kun om alkoholen når det skjer noe, ellers sitter folk hjemme å ser på tv.

Bestill hotel og fly selv, lære seg dette :) Reise på dager andre ikke er på tur, helst ukedager.

Spise ute, dette er noe jeg elsker. Alle mine måltider skjer ute, aldri frokost på hotellet...det er så trist. Så har du de usikre som er redd for å spise ute som solo, må ha med en bok eller ipad etc. Dette er fin mulighet til å utvikle seg selv. Da bør du ikke avlede deg selv med bok/tlf etc. Trist med de som sitter på hotelrommet pga ikke tørr spise ute.

Delta på ting, du kan melde deg på ting dit du drar. Omgås andre enn Nordmenn.

:)  

Anonymkode: d78d3...d9e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frister ikke for meg. Hater å sitte å vente alene eller sitte alene på fly, til og med å bli forlatt for dobesøk på restaurant er trist. Hadde ikke trivest alene på ferie. Men enig i det ned venninneturer, da bør man ikke være for mange.

Anonymkode: 32103...d0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Frister ikke for meg. Hater å sitte å vente alene eller sitte alene på fly, til og med å bli forlatt for dobesøk på restaurant er trist. Hadde ikke trivest alene på ferie. Men enig i det ned venninneturer, da bør man ikke være for mange.

Høres ut som du har et dårlig forhold til deg selv, klarer du ikke trives i eget selskap heller? Redd for å bli eksponert utendørs uten flokken din?

Du er jo ikke alene, er andre der du kan omgås :) Alene på flyet er du jo heller ikke, da måtte du jo vært pilot 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo selv veldig negativ i dine innlegg her til de som ikke er som ikke er som deg. Det er kanskje vanlig i din omgangskrets å være negativ til det du ikke selv velger?

Anonymkode: 7e314...18b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er jo selv veldig negativ i dine innlegg her til de som ikke er som ikke er som deg. Det er kanskje vanlig i din omgangskrets å være negativ til det du ikke selv velger?

Anonymkode: 7e314...18b

Kan ikke se noe negativt, men vi mennesker oppfatter jo livet forskjellig :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres ut som du har et dårlig forhold til deg selv, klarer du ikke trives i eget selskap heller? Redd for å bli eksponert utendørs uten flokken din?

Du er jo ikke alene, er andre der du kan omgås :) Alene på flyet er du jo heller ikke, da måtte du jo vært pilot 😅

Så du opprettet denne tråden kun for å rakke ned på andre? Sånn apropos å ikke ha et godt forhold til seg selv…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Så du opprettet denne tråden kun for å rakke ned på andre? Sånn apropos å ikke ha et godt forhold til seg selv…

Jeg rakker jo ikke ned på noen, du går rett i offerrole som er vanlig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg rakker jo ikke ned på noen, du går rett i offerrole som er vanlig.

Å skrive «virker ikke som om du har et godt forhold til deg selv» er å rakke ned på andre jo. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Å skrive «virker ikke som om du har et godt forhold til deg selv» er å rakke ned på andre jo. 

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og her er krangelen i gang..🙄 Hilsen alenereisende.

Anonymkode: e0823...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og her er krangelen i gang..🙄 Hilsen alenereisende.

Anonymkode: e0823...2a8

Noen går jo i offerrollen med en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har startet å reise endel for meg selv, på egenhånd altså. Man er jo ikke alene, har folk rundt seg man kan snakke med. Kan også melde seg på ting, bestemmer alt selv! Dette er så deilig, slipper å ta hensyn til andre. Glad jeg tok steget, men får enda mange negative kommentarer som "alene??" "Herregud..sååå kjedelig!" Beste turene i livet har vært som soloreisende :) De opplevelsene hadde jeg aldri fått ellers.

Ble så lei av venninneturer der alle skulle tilfredstilles, orker ikke det mer. Må ikke være en gjeng på tur, drar man på egenhånd så kan man virkelig utvikle seg som menneske. Forlater tryggheten med å ha med andre, må vokse selv som menneske. Utvikler også sine sosiale evner til å omgås mennesker, for det er helt annerledes i land der livet skjer UTE. I Norge handler det jo stort sett kun om alkoholen når det skjer noe, ellers sitter folk hjemme å ser på tv.

Bestill hotel og fly selv, lære seg dette :) Reise på dager andre ikke er på tur, helst ukedager.

Spise ute, dette er noe jeg elsker. Alle mine måltider skjer ute, aldri frokost på hotellet...det er så trist. Så har du de usikre som er redd for å spise ute som solo, må ha med en bok eller ipad etc. Dette er fin mulighet til å utvikle seg selv. Da bør du ikke avlede deg selv med bok/tlf etc. Trist med de som sitter på hotelrommet pga ikke tørr spise ute.

yeahhh jeg savner å trives i mitt eget selskap ass. det var tider, det. 

Anonymkode: ccf34...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du trenger å jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 286e3...ab7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kunne absolutt tenkt meg å reise alene dersom jeg hadde vært singel og barnløs.

Jeg og mannen reiser alene bare oss av og til, og vi er såpass like at vi uansett ønsker å gjøre de samme tingene og spise på de samme stedene, så jeg føler ikke at jeg går glipp av noe fordi jeg må tilfredsstille noen andre da. Turer med storfamilien er også superkoselig - enten er alle enige om hva vi skal, eller så deler vi oss opp litt. Alle ser til ungene og vi bytter på å ha dem dersom noen vil finne på noe mindre barnevennlig. Turer med kjernefamilien er også fantastisk, og på en måte det jeg foretrekker, men da er det jo barna som er i fokus og skal prioriteres.

Venninneturer kan fort bli mer krevende ja... Det er uaktuelt utenom utdrikningslag og slikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 11.08):

Tror du trenger å jobbe med deg selv. 

Anonymkode: 286e3...ab7

Man trenger ikke "jobbe med seg" selv fordi man trives best i andres selskap. Noen er introverte og andre er ekstroverte. Det viktigste er vel å gjøre noe DU selv trives med?

Anonymkode: 674bb...a6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å reise alene, men også med gode venner eller familien min. Det gir meg helt forskjellige ting.  Har reist med venner der ting har blitt problematisk pga forskjellig kontrollbehov. Da har jeg ønsket at jeg var på tur alene. Noen av de morsomste reiseopplevelsene har jeg fått når jeg har reist solo. Man er mer åpen for kontakt og spontanitet når man er alene. 

Anonymkode: a7985...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninneturer orker ikke jeg heller, rett og slett fordi de nærmeste venninnene jeg har er de jeg er vokst opp med, og vi er blitt totalt forskjellige personer som voksne. Holder med en kveld regelmessig med noen av dem, aldri en hel tur, så sånn sett forstår jeg deg. 

Men å reise alene er ikke noe for meg personlig, hadde føltes nitrist uten partneren min. Jeg er vokst opp som enebarn i en storfamilie uten andre barn, ble selvstendig tidlig og var ferdig med å gjøre ting alene da jeg møtte mannen min. En opplevelse som en reise vil jeg gjerne dele med den jeg elsker. 

Men kudos til de som digger soloreiser, synes det er tøft gjort iom at det ikke er noe jeg er komfortabel med selv 😊

Anonymkode: d9daf...739

Skrevet (endret)
On 6/10/2024 at 7:33 AM, AnonymBruker said:

Helt enig - kjempefint å reise alene. Har for det meste reist alene de siste 25 årene - single mann. Man får mer ut av selve reisen og reisemålet når det er mest fokus. Det gjelder både observasjonsevnen - alt fra å se ut fly- eller togvindu i stillhet og i sine egne tanker til å kunne sitte på en fortausrestaurant å observere folk uten å ha noen som jabber i vei om alt mulige slags ting som man like godt kan sitte hjemme å prate om...

... dette slo meg første gang jeg var utenfor Europa. I Havanna. Første dag var jeg sammen med to andre unge gutter - av en eller annen grunn ble vi sittende å prate om biler, i særdeleshet en Opel-modell. Da tenkte jeg - hva pokker - jeg sitter på en kul bar i Havanna og snakker om kjøreegenskapene til en Opel! Dagen etter hadde jeg alene - da fant jeg en fortauskafee, sigaren var et eneste selskapet, og tok meg en drink. Da satt jeg alene å så på ettermiddagrushet i Havanna. Det var DA jeg følte at jeg var på tur!!

Ellers enig med dette om at man sammen med andre hele tiden må inngå kompromisser, og er det uenighet, blir jo den ene "vinner" og den andre "taper", og den som vinner føler på at det er feil, fordi den/de andre ville noe annet, og taper man, er jo det også kjedelig - for man ville noe annet. Det kan selvsagt løses ved at man bestemmer f.eks. spisested hver sin gang da. Men det er jo vanskelig å ta noe på sparket - f.eks. vil en tilbake på hotellet mes den andre vil ta tre øl om ettermiddagen- hvis den øl-drikkende da er avhengig av selskap....

... ellers helt enig hva gjelder frokost - nå er jeg ikke noe frokost-menneske heller, men frokost på hotellet er noe av det kjedeligste som finnes.

Noen turer reiser jeg sammen med andre - men det er da stort sett turer med klare formål, f.eks. vin- eller konsertreise, sånn over et par-tre dager. Da reiser jeg med kompiser/venner/bekjente - pleier da å insistere på at neste alt er planlagt til minste detalj, på papiret, og at dette er hva som følges. Det er mulig å hoppe av om man ikke vil, men med et fast opplegg slipper man diskusjoner om man skal spise her eller der eller gjøre ditt eller datt. For meg krever det for mye energi å diskutere slike ting når man er på tur.

Tror flere skjønner dette etter hvert - sosiale medier har jo kanskje også gitt litt mindre "stigma" for de som er alene og ikke har noen å reise med. Med flere single er jo det også naturlig at det flere alenereisende. Det tristeste er jo de som ønsker å reise men ikke kommer seg noe sted fordi de ikke tør å reise alene.

Endret av Johan uten land
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 8.17):

Kan ikke se noe negativt, men vi mennesker oppfatter jo livet forskjellig :) 

Du synes dette er hyggelig å skrive til noen? 

Anonymkode: a7b86...ebf

• Liker 3
Gjest Bromance
Skrevet

Jeg reiser mye alene. Når jeg reiser så er jeg gjerne borte 4 uker om gangen også selv om jeg har samboer og familie (voksne barn, samt barnebarn hjemme). Men jeg syns du har en dårlig holdning til folk som tenker annerledes enn deg TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...