Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Årslønnen min har gått opp ca 35 000 kr siden oktober i fjor. Ser at jeg får ca 1000 kr mindre i feriepenger i år enn det jeg gjorde i fjor. Kan noen forklare meg hva grunnen til dette kan være? Bør man ikke få mer når man tjener mer? 

Jeg har fastlønn, og jobber 100% dagtid. Svært sjeldent overtid (toppen 3-4 timer i året overtid). 

Setter pris på om noen vil ta seg tid til et svar. Jeg er ikke noe god på dette feltet.. 

Anonymkode: 4d7a0...4f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mesteparten av opptjente feriepenger er etter gammel lønn, men ferietrekket er etter ny lønn.

Anonymkode: 3cfc5...6c2

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke feriepengegrunnlaget på lønnsslippen fra i fjor og året før. Se hva årslønna di er og sammenlign denne fr 2022 og 2023. 

Anonymkode: def71...eed

AnonymBruker
Skrevet

Feriepenger er basert på fjorårets lønn, men du trekkes feriedager av nåværende lønn 

Anonymkode: 72498...01a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feriepenger er basert på fjorårets lønn, men du trekkes feriedager av nåværende lønn 

Anonymkode: 72498...01a

Korrekt som det nevnes her og litt lenger opp. Det som ofte får lønnsslippen for juni til å se ut som noe man må ha hovedfag i matematikk for å tolke, er at man ikke får lønn under ferien, men feriepengene opptjent i fjor skal dekke ferien. Så man får utbetalt feriepenger samtidig som man trekkes i lønn. Denne øvelsen gjøres i de fleste tilfeller på lønnsutbetalingen i juni. (I juni er det også null forskuddstrekk, noe som har skapt myten om at feriepengene er skattefrie, noe verken de eller lønna er. Det er bare ordningen med forskuddstrekk som er innrettet sånn med null trekk i juni og halv trekk i desember, total skattebyrde for hele året hadde uansett blitt det samme.)

Feriepengene i seg selv er det lett å regne ut. Det er 12% (hvis man har 5 ukers ferie) av det feriepengegrunnlaget som framgår av årsoppgaven for 2023.
Men skal man regne ut hva man kommer til å få utbetalt i juni blir det mer komplisert fordi det man normalt får utbetalt er feriepengene opptjent i fjor fratrukket lønn for de 25 arbeidsdagene i år man ikke jobber, men avvikler ferie. Man blir altså trukket for litt mer enn en ordinær månedslønn.

Regnestykket blir altså sånn som dette:
Feriepenger opptjent i fjor - Ordinær lønn i år for 25 arbeidsdager = Netto utbetalt i juni

Så en ting som kan redusere utbetalingen mer enn man hadde forventet er hvis man har gått mye opp i lønn fra i fjor til i år. Feriepengene på plussiden i regnestykket speiler det man tjente i fjor, mens minussiden speiler det man tjener nå.

Anonymkode: efef9...4a1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Regnestykket blir altså sånn som dette:
Feriepenger opptjent i fjor - Ordinær lønn i år for 25 arbeidsdager = Netto utbetalt i juni

Kommentar til meg selv, forenklet regnestykket litt vel mye. Prinsippet er sånn, man får ikke både lønn og feriepenger, men den eksakte formelen for utbetaling i juni ble litt for enkel, man må legge til en månedslønn på plussiden, og så trekke fra lønn for 25 dager på minussiden. Så regnestykket for en person med fastlønn og samme arbeidsgiver i fjor og i år blir:

Feriepenger opptjent i fjor pluss 1 stk ordinær månedslønn minus ordinær lønn for 25 arbeidsdager = Beløp til utbetaling i juni

Det overordnede prinsippet er enkelt. Man skal ikke ha både lønn og feriepenger. Å sette opp et regnestykke på en linje er mer innviklet, bl.a. fordi man etter at de fleste fikk 5 ukers ferie må trekkes mer enn 1 månedslønn (3,33 dager mer siden det i snitt er 21.67 arbeidsdager i en måned), så jeg klarte til og med å forvirre meg selv😆

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...