AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Hei! 14-åringen vår har akkurat fått diagnosen autisme, og jeg er på leting etter kurs/foreninger o.l. hvor både ungdommen og vi foreldre kan lære mer om autisme og gjerne også møte andre autistiske ungdommer/foreldre til autistiske ungdommer. Imidlertid blir jeg veldig skeptisk når omtrent alt jeg kan finne av kurs/foreninger bruker begreper og symboler som er sterkt frarådet av det autistiske samfunnet på verdensbasis. Det er kjempeviktig for meg at de kursene/foreningene vi deltar på er «neurodiverse-affirming» og at holdningene deres er i tråd med det autistiske samfunnets anbefalinger. Er det noen her inne som har erfaringer knyttet til dette, og som kan tenke seg å dele dem med meg hadde jeg blitt utrolig glad♥️ Anonymkode: b1f1c...33d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 *Mocca* skrev (23 minutter siden): Autismeforeningen er et fint sted å starte. Det er en av de foreningene jeg allerede har sett på. De velger å bruke en puslespillbrikke i logoen sin, noe som er et stort rødt flagg hvis man er opptatt av ND-bekreftende holdninger. Har du personlig erfaring med autismeforeningen og vet at deres holdninger er ND-bekreftende til tross for puslespillbrikken? Anonymkode: b1f1c...33d 1
*Mocca* Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Så du ser logoen og tenker alt her er feil? Jeg har ikke personlig erfaring med dem, men har kollegaer med autisme, som er veldig aktive i organisasjonen og veldig oppdatert på forsking rundt autisme. Kanskje man skal se mer på hva de med autisme som er medlemmer og aktive synes om det, enn hva man som pårørende tenker er det beste, før man selv har den lange erfaringen medlemmene i organisasjonen har. 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er en av de foreningene jeg allerede har sett på. De velger å bruke en puslespillbrikke i logoen sin, noe som er et stort rødt flagg hvis man er opptatt av ND-bekreftende holdninger. Har du personlig erfaring med autismeforeningen og vet at deres holdninger er ND-bekreftende til tross for puslespillbrikken? Anonymkode: b1f1c...33d Kanskje snakke med dem før du dømmer dem? Anonymkode: bfa51...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 *Mocca* skrev (1 time siden): Så du ser logoen og tenker alt her er feil? Jeg har ikke personlig erfaring med dem, men har kollegaer med autisme, som er veldig aktive i organisasjonen og veldig oppdatert på forsking rundt autisme. Kanskje man skal se mer på hva de med autisme som er medlemmer og aktive synes om det, enn hva man som pårørende tenker er det beste, før man selv har den lange erfaringen medlemmene i organisasjonen har. Nei, det er ikke det «rødt flagg» betyr. Men når en organisasjon velger å bruke et symbol (og en farge) som tradisjonelt er brukt av organisasjoner som har et svært uheldig syn på autisme, OG som det autistiske samfunnet tydelig har sagt at de ikke er komfortable med at blir brukt som et symbol på autisme, så er det ikke et godt tegn. Da er det grunnlag for å bli skeptisk, og til å undersøke litt mer før man velger å stole på akkurat den organisasjonen. For det er akkurat det du beskylder meg for (å ikke lytte til autistene), som er problemet med både puslespillbrikken og fargen blå. Det er symboler som er laget av neurotypiske mennesker med nedlatende holdninger til autisme. Autistene selv har valgt symbolet evighetssymbol i fargen gull, og har vært veldig tydelige på at de finner puslespillbrikken nedlatende, skadelig og allistisk. Anonymkode: b1f1c...33d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje snakke med dem før du dømmer dem? Anonymkode: bfa51...4c0 Du mener at jeg skal ringe autismeforeningen og spørre? Det kan jeg selvfølgelig gjøre, men det er tross alt mer effektivt for både dem og meg at jeg spør andre om deres erfaringer. Jeg har forresten ikke dømt dem. Jeg er skeptisk til dem og søker mer informasjon fra andre som er opptatt av neurodiverse affirming praksis. Det er noe annet. Anonymkode: b1f1c...33d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du mener at jeg skal ringe autismeforeningen og spørre? Det kan jeg selvfølgelig gjøre, men det er tross alt mer effektivt for både dem og meg at jeg spør andre om deres erfaringer. Jeg har forresten ikke dømt dem. Jeg er skeptisk til dem og søker mer informasjon fra andre som er opptatt av neurodiverse affirming praksis. Det er noe annet. Anonymkode: b1f1c...33d Ikke spørre dem om logo, men høre mer om tilbudet deres. Du høres veldig aggressiv ut, det er vanskelig for noen å gjøre alt riktig hele tiden. Kanskje ble logoen designet i en tid før puslespillbit og blå ble sett på som problematisk og så er det for økonomisk krevende å endre det nå. Kanskje er det en elendig organisasjon og du må finne noe annet. Men når du får forslag er det lurt å ikke tråkke ned de som prøver å tipse deg. Anonymkode: bfa51...4c0 6 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Skrevet 10. juni 2024 😂😂😂 Jeg har ADHD og har to barn med henholdsvis ADHD og autisme, og alt jeg kan si er at det kanskje er på tide å roe ned på TikTok-bruken. 😂 Har hatt masse støtte fra de to pasientforeningene helt uavhengig av logo, og siden du åpenbart har hengt deg opp i denne woke agendaen bør du kanskje vurdere utredning av deg selv også? Nevrodivergens er veldig arvelig, og du fremstår ikke helt nevrotypisk i disse innleggene. Det er hjelp å få. 😅❤️ Anonymkode: ec826...0cf 4 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #10 Skrevet 10. juni 2024 Vil også si at jeg har mange autistiske venner, og ingen av de har så mye som nevnt logoen som problematisk. Men vi er i 40-åra og bruker ikke TikTok. 😂 Anonymkode: ec826...0cf 2 3
*Mocca* Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det er ikke det «rødt flagg» betyr. Men når en organisasjon velger å bruke et symbol (og en farge) som tradisjonelt er brukt av organisasjoner som har et svært uheldig syn på autisme, OG som det autistiske samfunnet tydelig har sagt at de ikke er komfortable med at blir brukt som et symbol på autisme, så er det ikke et godt tegn. Da er det grunnlag for å bli skeptisk, og til å undersøke litt mer før man velger å stole på akkurat den organisasjonen. For det er akkurat det du beskylder meg for (å ikke lytte til autistene), som er problemet med både puslespillbrikken og fargen blå. Det er symboler som er laget av neurotypiske mennesker med nedlatende holdninger til autisme. Autistene selv har valgt symbolet evighetssymbol i fargen gull, og har vært veldig tydelige på at de finner puslespillbrikken nedlatende, skadelig og allistisk. Anonymkode: b1f1c...33d Rødt flagg = noe er galt Poenget er at kanskje den med autisme skal få lov til å vurdere selv. Ikke deg som pårørende. Hele det autistiske samfunnet sier du, men er du klar over at organisasjonen består av flertall av medlemmer med autisme, som gjennom årsmøter, landsmøtet, debatter og diskusjoner har bestemt logoen, aktivitetene, sine standpunkter osv? Det er ikke en organisasjon hvor folk uten autisme har bestemt at sånn skal det være. Du er fersk som pårørende, men fremstår som du vet bedre enn alle som jobber aktivt i Autismeforeningen og har gjort det i årevis. La den med autisme finne ut om Autismeforeningen er et sted han/hun trives, ikke bestem for personen. 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Skrevet 10. juni 2024 32 minutter siden, AnonymBruker said: 😂😂😂 Jeg har ADHD og har to barn med henholdsvis ADHD og autisme, og alt jeg kan si er at det kanskje er på tide å roe ned på TikTok-bruken. 😂 Har hatt masse støtte fra de to pasientforeningene helt uavhengig av logo, og siden du åpenbart har hengt deg opp i denne woke agendaen bør du kanskje vurdere utredning av deg selv også? Nevrodivergens er veldig arvelig, og du fremstår ikke helt nevrotypisk i disse innleggene. Det er hjelp å få. 😅❤️ Anonymkode: ec826...0cf Høres nesten slik ut...I allefall starte med kildekritikk. Det står mye tull og konspiratorisk på nettet. Du må roe ned, bli kjent med spekteret, og starte med bredde. "Autismesamfunnet mener at..." er feil og generaliserende. Ta kontakt med autismeforeningen og legg fra deg googlinga. Når du har fått litt basiskunnskap vil du kunne være bedre i stand til å vurdere hva som passer ditt barn. Nå virker du bare kunnskapsløs og litt crazy. Anonymkode: c782e...9bf 2 1
Anonymbruker*** Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 Hva er det puslespillbrikken og fargen grønn representerer som er så problematisk? Jeg tenker at man ikke skal dømme foreninger og organisasjoner så fælt bare basert på navn og logo. Norges fremste foreningen for og av personer med funksjonsnedsettelser heter tross alt Norges handicapforbund. Foreningen var selv med å utarbeidet en "vær varsom" ordliste hvor "handicap" ble oppført på listen 😆 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 *Mocca* skrev (25 minutter siden): Rødt flagg = noe er galt Poenget er at kanskje den med autisme skal få lov til å vurdere selv. Ikke deg som pårørende. Hele det autistiske samfunnet sier du, men er du klar over at organisasjonen består av flertall av medlemmer med autisme, som gjennom årsmøter, landsmøtet, debatter og diskusjoner har bestemt logoen, aktivitetene, sine standpunkter osv? Det er ikke en organisasjon hvor folk uten autisme har bestemt at sånn skal det være. Du er fersk som pårørende, men fremstår som du vet bedre enn alle som jobber aktivt i Autismeforeningen og har gjort det i årevis. La den med autisme finne ut om Autismeforeningen er et sted han/hun trives, ikke bestem for personen. Rødt flagg = det er grunn til å være oppmerksom på om det KAN være noe galt. Jeg sier ikke HELE det autistiske samfunnet. Jeg sier «det autistiske samfunnet». Det er også to forskjellige ting. Nyanser er viktig. Når flertallet av voksne autister sier at noe har vært skadelig for dem, og ber om en endring, tenker jeg at det er fornuftig å høre på dem. Og nei, et barn (!) skal ikke få bestemme selv hvilken organisasjon det «liker». Det er ikke et barn moden nok til. Det er vi voksne som har ansvaret for å skaffe oss nok kunnskap til å ta et veloverveid valg. Dette handler om hvilke holdninger som er sunne på lang sikt. Ikke om hvilken sommerleir som har de kuleste aktivitetene. Og fersk som pårørende… vel, ja, i forhold til mange. Samtidig er det gjerne en årelang prosess før man får en diagnose, så det er jo ikke som at jeg begynte å sette meg inn i dette i forrige uke. Anonymkode: b1f1c...33d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden): Hva er det puslespillbrikken og fargen grønn representerer som er så problematisk? Jeg tenker at man ikke skal dømme foreninger og organisasjoner så fælt bare basert på navn og logo. Norges fremste foreningen for og av personer med funksjonsnedsettelser heter tross alt Norges handicapforbund. Foreningen var selv med å utarbeidet en "vær varsom" ordliste hvor "handicap" ble oppført på listen 😆 Helt enig i at man ikke skal dømme, men at man bør undersøke litt mer. Problemet er (kort fortalt) at logoen med puslespillet ble designet av en forsker med veldig nedlatende holdninger til autisme. Den var opprinnelig satt sammen med bildet av et gråtende barn, og skulle symbolisere en «tragic, puzzeling condition», og at man ikke skulle gi seg før man hadde alle puslespillbitene og hadde funnet en kur mot den «grusomme epidemien» som «tar våre barn fra oss». Disse holdningene har ført til at autister har blitt forsøkt «helbredet» med ekstreme metoder som minner svært om måtene vi har prøvd å «helbrede» homofile på, noe som har vært ekstremt skadelig. Selvmordsraten blant autister er skyhøy, og gjennomsnittlig levealder så lav som 54 år. Det viktigste problemet med fargen blå, er at den ble valgt fordi dette var en «guttesykdom». Det vet vi jo nå at ikke stemmer, men stereotypiene henger fortsatt igjen, noe som fører til en underdiagnostisering (og forsinket diagnostisering) av autistiske jenter. Udiagnostisert autisme fører utrolig ofte til psykisk uhelse, og for alle de jentene dette berører er dette kritisk. Anonymkode: b1f1c...33d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Rødt flagg = det er grunn til å være oppmerksom på om det KAN være noe galt. Jeg sier ikke HELE det autistiske samfunnet. Jeg sier «det autistiske samfunnet». Det er også to forskjellige ting. Nyanser er viktig. Når flertallet av voksne autister sier at noe har vært skadelig for dem, og ber om en endring, tenker jeg at det er fornuftig å høre på dem. Og nei, et barn (!) skal ikke få bestemme selv hvilken organisasjon det «liker». Det er ikke et barn moden nok til. Det er vi voksne som har ansvaret for å skaffe oss nok kunnskap til å ta et veloverveid valg. Dette handler om hvilke holdninger som er sunne på lang sikt. Ikke om hvilken sommerleir som har de kuleste aktivitetene. Og fersk som pårørende… vel, ja, i forhold til mange. Samtidig er det gjerne en årelang prosess før man får en diagnose, så det er jo ikke som at jeg begynte å sette meg inn i dette i forrige uke. Anonymkode: b1f1c...33d 1. Sitat. Det er dette vi reagerer på. Du generaliserer voldsomt. Hvilken statistikk har du brukt? Tror du ser spøkelser som ikke er der. 2. Sitat. Oi... du trenger mye veiledning som pårørende til en autist.... Anonymkode: c782e...9bf 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂😂😂 Jeg har ADHD og har to barn med henholdsvis ADHD og autisme, og alt jeg kan si er at det kanskje er på tide å roe ned på TikTok-bruken. 😂 Har hatt masse støtte fra de to pasientforeningene helt uavhengig av logo, og siden du åpenbart har hengt deg opp i denne woke agendaen bør du kanskje vurdere utredning av deg selv også? Nevrodivergens er veldig arvelig, og du fremstår ikke helt nevrotypisk i disse innleggene. Det er hjelp å få. 😅❤️ Anonymkode: ec826...0cf Jeg blir ikke mindre sikker på at dine råd er kunnskapsløse når du bruker «woke» som et skjellsord og hevder at «det er hjelp å få» mot autisme. Det er akkurat folk med slike holdninger jeg ønsker å skjerme barnet mitt fra💁🏻♀️ Anonymkode: b1f1c...33d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 1. Sitat. Det er dette vi reagerer på. Du generaliserer voldsomt. Hvilken statistikk har du brukt? Tror du ser spøkelser som ikke er der. 2. Sitat. Oi... du trenger mye veiledning som pårørende til en autist.... Anonymkode: c782e...9bf 1. Blant annet ulike internasjonale grupper med flere hundre tusen autistiske medlemmer. 2. Ville du sagt det samme dersom barnet var homofilt og barnet for eksempel ønsket å involvere seg i en gruppe som støttet homoterapi? Anonymkode: b1f1c...33d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg blir ikke mindre sikker på at dine råd er kunnskapsløse når du bruker «woke» som et skjellsord og hevder at «det er hjelp å få» mot autisme. Det er akkurat folk med slike holdninger jeg ønsker å skjerme barnet mitt fra💁🏻♀️ Anonymkode: b1f1c...33d De fleste med autisme vil streve betraktelig i samfunnet vårt. Ingen er vel glade for å ha autisme, selv om man kan leve godt med det. God hjelp er gull verdt, spesielt for en nydiagnostisert ungdom. Det blir ikke bedre av å ignorere vanskene mennesker med autisme har. Det blir bedre av å bli kjent med, forstå, anerkjenne og finne gode løsninger på vanskene. Så "Det er hjelp å få" - heldigvis! Anonymkode: 550f7...5f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 1. Blant annet ulike internasjonale grupper med flere hundre tusen autistiske medlemmer. 2. Ville du sagt det samme dersom barnet var homofilt og barnet for eksempel ønsket å involvere seg i en gruppe som støttet homoterapi? Anonymkode: b1f1c...33d Du kan ikke sammenlikne autisme med homofili! Autisme innebærer vansker i sin fungering på mange plan. Homofile mennesker behøver ikke å ha noen vansker, unntatt de som dessverre kan følge med at man vil være i et likekjønnet forhold. Da mener jeg stigma, hets etc Anonymkode: 550f7...5f7 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå