Gå til innhold

Overvåket? Kan jeg sjekke telefonen for spyware?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag lykkelig skilt fra en mann som utsatte meg for psykisk vold til det punktet at jeg og barna måtte flytte til krisesenter. Jeg er derfor litt ekstra sår på dette etter mange år med overvåkning i mitt eget hjem og et derfor litt ekstra paranoid nå.

For noen år siden fikk jeg en iPhone i julegave fra mannen min, denne beholdt jeg helt frem til i fjor sommer når jeg kjøpte meg en ny. Kort tid etter at jeg fikk den nye iPhonen så døde den gamle, den ble helt svart og ingenting skjer. Spurte eksmannen om kvittering flere ganger slik at jeg kunne sende den på reparasjon men jeg fikk den aldri. Denne gamle telefonen har bare ligget i en skuff frem til nå, da jeg tenkte at eldste barnet kunne få den i bursdagsgave om jeg får fikset den. Jeg ringer da Apple direkte og spør om råd, de sier at de kan fikse den men da blir det oppdaget at telefonen er tilknyttet en annen Apple konto. Jeg åpnet selv emballasjen på den iPhonen og har e-post på når den ble registrert på min Apple konto. Jeg fikk umiddelbart en dårlig magefølelse. Jeg spør litt rundt om mulige e-post adresser men får til svar at de ikke kan oppgi, men når jeg nevnte en av e-post adressene til eksmannen så endret tonen seg og de sier at de har veldig lyst til å si det men at de ikke får lov. De bekrefter også at denne personen har hatt tilgang til mine sikkerhetskopier på telefonen frem til jeg endret passordet.
jeg har nå lett gjennom alle mail fra Apple og jeg finner ingen mail om når den telefonen ble deaktivert fra «find my iPhone» og min konto, så jeg har ingen aning om når denne telefonen ble flyttet over til en annen apple konto, og jeg ser det som ekstremt lite sannsynlig at jeg har slettet den selv da jeg har beholdt alle andre mail fra Apple. Eksmannen kunne passordet til til både mailen min og Apple kontoen min når vi levde sammen, alt er endret siden bruddet. Jeg ser det som mest sannsynlig at dette er min eksmann som har gjort dette for å kunne lese meldingene mine, få tilgang til alle passordene mine og se hvor jeg er. Om apple kontoen min har blitt hacket, hvorfor skulle de ”stjele” serienummeret på mobilen min? Og så deretter slette bevisene fra mailen min.

Men på grunn av GDPR kan ikke Apple gi mer informasjon og jeg lurte på om noen vet om det er noen annen måte jeg kan finne ut av hvem sin konto denne står på? Min nye telefon er tilkoblet samme Apple konto og er egentlig bare kopier av alle mine iPhoner 12 år tilbake i tid, og jeg kjente meg urolig om det kan ha blitt installert noe spyware på min gamle telefon som har blitt med over på min nye telefon?

jeg kjenner meg veldig paranoid selvom Apple har forsikret meg om denne personen ikke kan se mine sikkerhetskopier lenger. Jeg kjenner meg overvåket og blottlagt og det tok meg rett tilbake til et liv der ingenting var privat og Snapchat og søkehistorikk ble sjekket daglig…
 

Anonymkode: bb88c...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du evt resette telefonen tilbake til fabrikkinnstillinger? Da fjerner du i tilfelle spyware som er installert.

Anonymkode: bcdc3...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan du finner ut av det du spør om. Men sjekk at ikke du deler posisjon med eksen din, da kan han følge alle bevegelsene dine. 

Anonymkode: aefb0...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...