Gå til innhold

Meny/ mat og gjester

Anbefalte innlegg

Gjest gjesten
Skrevet

Vi skal ha et lite bryllup av typen vielse på Tinghuset og middag på restaurant med bare de nærmeste (ca 25 maks). Det beste for oss hadde vært å bestille en ferdig 3-retters meny med drikke. Jeg synes det blir håpløst om alle skal få bestille etter fritt ønske.

Problemet er hvor mye hensyn vi skal ta til gjestene som skal være med og maten på restauranten. Det er her IKKE snakk om allergier som det skal tas hensyn til vedrørende maten, men mer av typen "jeg liker ikke" det er snakk om. Skal vi kunne ta utgangspunkt i hva vi selv ønsker av mat og bry oss fillern om gjestene eller hva? Hva gjør dere med dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Ja, kjære vene, bestill det dere vil ha!

Ville være helt unaturlig at alle skulle få velge.

Det er jo helt vanlig også i store bryllup at alle får det samme.

Hvis noen ikke liker ting er det dems problem, ikke deres! (Så lenge dere ikke velger noe helt sært som dere vet at ingen vil like, da..)

Lykke til!

Gjest Gjest_Sensommerbrud_*
Skrevet

Holder på med menyen til bryllupet selv.

Vi skal ha et "ordinært" bryllup i festlokale.

Har tatt hensyn til alergier jeg vet om, men når det gjelder hva gjestene liker og ikke liker, kunne jeg ikke brydd meg mindre....

Det viktigste må vel være at brudeparet synes maten er god, så får gjestene ta det de får. (Det er mye mat det er mulig å "pirke vekk" det man ikke liker fra.)

Er selvsagt enig i at det er lurt å ikke velge for sær mat, (Smalahove eller lutefisk) men vanlige retter bør ikke være noe problem.

Skrevet

Vi har en hovedmeny og en vegetarmeny - de som ikke liker ting fra hovedmenyen kan da bestille vegetaralternativet. I tillegg tilpasser kokken rettene etter f.eks. gravide - godt stekt - og melkeallergikere - uten saus. Jeg har fått inntrykk av at vi føyer oss mer enn de fleste...

Skrevet

Enig med de andre her: Brudeparet bestemmer menyen på bryllupet!

Skal noe til at 25 mennesker liker all mat like godt.

Men som sensommerbrud sier: man trenger jo ikke velge de særeste rettene på menyen...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar. Jeg følte meg sånn passe egoistisk da vi satt og så på flere aktuelle menyer og stod på mitt om at vi SKULLE velge det vi ville ha. Det er vi to som betaler for hele brylluppet, ingen andre.

Det er dessverre mange på den ene siden som er sære i matveien og det begynner jeg og bli litt lei av i andre sammenhenger. En vanlig søndagsmiddag med stek kan faktisk bli slitsom så sære som noen kan være :sur:

Matrettene vi har tenkt på er kamskjell til forrett, noe vi synes er kjempegodt og så blir det elg, reinsdyr, eller rype i en eller annen form til hovedrett. Begge to er veldig glad i viltkjøtt. Av dessert er det så mye godt å velge mellom at vi ikke helt har klart å bestemme oss enda ;) Så jeg synes ikke vi har tenkt på matretter som er helt utafor hva normale mennesker kan like heller.

Helt fantastisk hvor mange "problemer" man skal ha bare fordi man ønsker å gifte seg og samle nærmeste familie på begge sider til en koselig middag ute på restaurant :tunge1:

Skrevet

Nei... skal ikke være lett det der.

Dere må jo selv velge det dere vil ha!

VIlt kan kanskje noen synes smaker litt rart.. men det ligger kanskje mer i navnet og at de derfor ikke vil smake på det...

Skrevet

Og hvis noen ikke vil ha den maten, kan jeg godt komme å spise... :sikle::ler: *melder meg frivillig*

Gjest Chrizzy
Skrevet

Vi har tenkt å ha pølse og brød til ungene, det er mye de ikke liker og de syns jeg det er greit å ta hensyn til :)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg ser også poenget med mer kjent mat til barn som er under feks. 10- 12 år. Men i vårt tilfelle, så er det kun to eller tre som er under denne alderen og da mener jeg at de andre må kunne spise det vi voksne gjør. Når man nærmer seg konfirmasjonsalder er det vel på tide å bli voksen også i matveien, og slutte med å bare spise pomfritt ute på restaurant fordi man ikke liker annet på menyen ;)

Skrevet

Ikkje for å disse nokon altså, men eg hadde som 10-åring blitt kjempe-fornærma om eg berre hadde fått pølse og brød medan dei vaksne fekk kose seg med deilig bryllupsmat..... Maten er jo stas i bryllup då, også for ungane... Får ungane velge?

Skrevet

Det er da ærlig talt brudeparet som skal bestemme hva som serveres i eget bryllup.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Hei.... vi har valgt bryllupsmat med masse hensyn.... Vi bor på bygda, og jeg skal giftes med en kokk- men har allikevel valgt buffet for da er det noe for enhver smak. Her ute syns folk at bakt potet og taco enda er litt eksklusivt, og da velger vi noe som alle liker. Orker ikke å få høre på bygda om ett års tid at "maten i bryllupet deres var vel litt sært?" Jeg er ellers en veldig " sær" type som gjør tingene på min måte, men føyer meg lett da det kommer til menyen i bryllupet vårt. En kopis kjørte Brasiliansk biff til 120 gjester her i fjor, og folk snakker enda om hvor lite eller godt stekt denne var..... Vi blir 130 stk til stående buffet, og da er vi sikret suksess!!!! Vi kunne gjerne tenkt oss noe mere spennende, men det får bli oss to på resaurant til ett årsbryllupsdag.. Lykke til :blomst:

Skrevet

Er helt enig i at det er brudeparet som velger menyen, det kommer vi også til å gjøre. Men tenkte bare jeg skulle komme med et forslag ettersom dere jo skal ha middagen på resturant. I USA er det ganske vanlig at man sammen med invitasjonen får et svarkort som skal returneres angående hvorvidt man kommer eller ikke. Det er også rimelig vanlig at gjestene får to (eller flere) valgmuligheter når det gjelder menyen. Feks fisk eller kjøtt, kjøtt eller kylling el. Dette krysser man da også av for på svarkortet. Kanskje dette er noe for dere? Det er jo ikke akkurat så mye merjobb det er snakk om, også føler kanskje de litt "sære" familiemedlemmene at de blir tatt veldig godt vare på. Bare en annen måte å gjøre det på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...