Gå til innhold

Ekstremt mye kramper i beina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste ukene fått ekstremt mye kramper i beina mine, jeg kan ikke stramme de, strekke de. Da kommer krampene. 
F.eks spenne hele kroppen (som jeg gjør i yoga) da får jeg kramper både under foten og i leggene. 
Har du vært slik før, hva kan dette være for noe? Jeg har hatt mye kramper før, men da i sammenheng med gått mye, sliten, trena hardt osv. 

Anonymkode: 28cfa...500

Skrevet

ofte relatert til mangler i kostholdet som deretter påvirker fysiologien. magnesium er det første jeg tenker på

AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg også tenkte var magnesiummangel. 

Anonymkode: f2f68...088

Skrevet

Magnesium du antagelig trenger. 

Jernmangel kan visst også føre til slikt, men hos de fleste jeg kjenner har magnesium løst problemet. 

• Liker 1
Skrevet

Drikker du mye kaffe?

AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (På 9.6.2024 den 20.09):

ofte relatert til mangler i kostholdet som deretter påvirker fysiologien. magnesium er det første jeg tenker på

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 20.12):

Det første jeg også tenkte var magnesiummangel. 

Anonymkode: f2f68...088

Hva annet enn magnesium kan man mangle som forårsaker dette?

Anonymkode: 909c8...018

AnonymBruker
Skrevet

Du mangler sannsynligvis elektrolytter. Ofte magnesiummangel, men det kan være andre mineraler også. Spis mer næringsrikt, altså mat fra dyreverdenen. Kjøtt, innmat, egg, fisk, sjømat, meieriprodukter. Næringsstoffene i animalske matvarer er mye mer tilgjengelig for opptak enn grønnsaker og slikt. Det er stoffer i mange planter som hemmer opptak av mineraler så kraftig at det hemmer opptak fra animalske kilder også. Kroppen får mer næring hvis du spiser bare animalsk enn hvis du spiser animalsk + vegetabilsk.

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Kaffe, te, cola, sjokolade, korn, bønner, frø er noen matvarer som stjeler mineraler. Så kutt ut disse.

Anonymkode: c5f0f...b47

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går du mye på jobb? Jeg hadde mye kramper i bena om natten. Byttet ut arbeidskoene, med sko som hadde feste over både tå og hæl. Etter kort tid var krampene borte. 

Anonymkode: c1fa6...6d1

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hva annet enn magnesium kan man mangle som forårsaker dette?

Anonymkode: 909c8...018

Kramper i beina, spesielt under fysisk aktivitet som yoga, kan være et resultat av flere faktorer. Det er viktig å se på mulige årsaker og hvordan du kan lindre dem:

1. Elektrolyttubalanse: Mangler på mineraler som magnesium, kalium, og kalsium kan føre til kramper. Å sikre at du får i deg nok av disse gjennom kostholdet eller kosttilskudd kan være nyttig.

2. Væskebalanse: Dehydrering kan forårsake muskelkramper. Sørg for å drikke nok vann gjennom dagen, spesielt før og etter fysisk aktivitet.

3. Overbelastning: Hvis du nylig har økt intensiteten eller varigheten av treningen din, kan musklene reagere med kramper. Gradvis opptrapping av trening kan hjelpe.

4. Sirkulasjonsproblemer: Dårlig blodstrøm til musklene kan også utløse kramper. Pass på å varme opp ordentlig før trening og unngå å sitte eller stå i lange perioder uten å bevege deg.

5. Nervekompresjon: Noen ganger kan nervekompresjon i rygg eller nakke forårsake kramper i beina. Hvis du har ryggproblemer, kan det være verdt å få dette undersøkt.

Å konsultere en lege kan gi en mer presis diagnose og veiledning for å håndtere kramper effektivt. De kan også vurdere om det er behov for spesifikke tester eller behandlinger.

mvh. chatgpt

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...