Gå til innhold

Betaling til servitører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått min mors venninner og fire gamle kollegaer til å servere i bryllupet vårt. Er litt usikker på hva vi skal betale, da vi har 10 servitører på 80 mann. Jeg har jo relasjon til de fleste, og tror oppriktig at flere syntes det er gøy å få «delta».

Tenkte først en gaveeske med vin, sjokolade og en blomst. Men så syntes jeg det kanskje er lite? Å gi en 1000lapp blir dyrt for oss men også dårlig timepris for servitørene. Hvordan løser folk det?

Vil for all del ikke fremstå som en gnit (noe jeg sikkert allerede gjør), men tror de fleste servitørene ser på det som en vennetjeneste enn jobb 🌸

Anonymkode: 4598a...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er enormt kresen på vin, så hater å fp det i gave. Rød drikker jeg ikke overhode.

Blomster dreper jeg i løpet av få dager og sjokolade er det kjedeligste godteriet som finnes.

Så jeg hadde ikke likt å få en betaling i form av en slik gave. Kjøp i det minste personlig gave eller betal det jobben  koster. 200,- pr time er grei pris.

Anonymkode: d744f...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det hadde vært snakk om en dåp eller konfirmasjon, er gaven du beskriver grei nok, men til et bryllup som gjerne både er mer krevende og går over flere timer, ville jeg betalt timespris. 

Anonymkode: ae107...7cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betalte servitørene 200,- timen. Å ikke betale for jobben er skikkelig gnient og råttent 

Anonymkode: 642bc...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tenkte først en gaveeske med vin, sjokolade og en blomst. Men så syntes jeg det kanskje er lite? Å gi en 1000lapp blir dyrt for oss men også dårlig timepris for servitørene. Hvordan løser folk det?

Penger, ingen gaveeske. Du vet ikke om de drikker vin, sjokolade eller hva slags blomster de liker. Det er gnient å gi gaveeske framfor penger. Money talks!

Anonymkode: e6a1e...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo betale dem for jobben. 

Selv hadde vi to jenter på 15 år som serverte 65 gjester i vårt bryllup. 

Betalte dem 1500 hver for 5 timer. Altså 300 i timen.

Syntes forøvrig at 10 servitører på 80 stk var veldig mye. 

Anonymkode: 3be91...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror dere kunne klart dere med noen servitører mindre å heller betalt de. Skjønner ikke hvorfor du tror de syns det er gøy å bli spurt om å være det. 

Anonymkode: 43073...a42

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hjemstedet mitt er det vanlig at de som serverer også får bli med på festen (kaffe/kaker og åpen bar). Etterpå får man en symbolsk vinflaske som takk.

Vi valgte å betale servitørene våre. Hadde dog halvparten så mange gjester, og halvparten så mange servitører som dere.

Anonymkode: 1e8cc...7a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Formelle middager (sit-down dinner): For en formell middag med flere retter og høy servicenivå, er det vanlig å ha én servitør per 10-15 gjester. For 80 gjester ville dette bety omtrent 5-8 servitører.

Buffet: Ved en buffet er servitørbehovet vanligvis lavere, da gjestene serverer seg selv. Her kan det være tilstrekkelig med én servitør per 20-30 gjester for å rydde bort tallerkener og hjelpe til ved buffébordet. For 80 gjester ville dette bety 3-4 servitører.

Anonymkode: 682d3...adc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å bli enig om betaling / kompensjasjon på forhånd. 

Dumt å risikere vennskap for en tusenlapp. 

Spør hva de tenker om betaling, noen sier sikkert en pris, og noen sier herregud nei. Folk er forskjellig og har forskjellig økonomi

Verste er hvis en venninne/kollega har en forventning om betalt og ikke får det

Anonymkode: 682d3...adc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere komme til en løsning i god tid før bryllupet. Vi har to servitører (buffet, ikke sjenk av drikke/vin). De får 300 i timen, mat, kaker og kan delta så mye de selv har tid og lyst til. Vi betaler de halvparten når de kommer og halvparten når jobben er gjort. 

Med mindre de ikke VIL ha betalt, men gjør det fullt og helt som en gave, -så bør de betales min 200/t. Dette burde dere ha med i budsjettet. De gjør en viktig oppgave som gir mindre rot og styr andre gjester hadde vært nødt til å gjøre hvis de ikke var der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har råd til å betale servitørene, har dere strengt tatt ikke råd til bryllupet. Alle som gjør en jobb skal ha betalt. Føres inn i budsjettet på lik linje med mat, fotograf, lokale osv.

Det viktigste er uansett at det er avklart på forhånd slik at det ikke oppstår misforståelser og musnøye i etterkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi betalte 2000 kr/pr servitør. Selv var jeg servitør i et bryllup for en deø år siden, og da fikk vi 2000kr + det vi klarte bære med oss av drikkevarer i en handlepose. De hadde vært i Finland og handlet alkohol, så tror vi alle gikk hjem med et et fullt handlenett.

Syntes dere bør betale 1000 kr. Snakk med servitørene om det på forhånd! Og ha med at dere også serverer/baker til deres bryllup/barndåp/konfirmasjon/runddag.

Anonymkode: 400ce...af6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lurt og avtale på forhånd. Jeg har servert i to selskap der jeg ikke fikk betalt i det hele tatt. Tenkte ikke over det der og da men tok for gitt av jeg fikk betalt, vi snakker om den ene ganger nærmere 12 timer den andre gangen ca 5 timer. Skulle gjøre alt klart og rydde etter selskapet var ferdig kl.3 på natta den ene gangen. Den andre personen som var med meg på den ene var og overrasket. Vi fikk jo mat men brukte en hel dag på de. 

Anonymkode: 9687e...943

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har fått min mors venninner og fire gamle kollegaer til å servere i bryllupet vårt. Er litt usikker på hva vi skal betale, da vi har 10 servitører på 80 mann. Jeg har jo relasjon til de fleste, og tror oppriktig at flere syntes det er gøy å få «delta».

Vil for all del ikke fremstå som en gnit (noe jeg sikkert allerede gjør), men tror de fleste servitørene ser på det som en vennetjeneste enn jobb 🌸

Anonymkode: 4598a...acf

Jeg foreslår at du spør de om de vil ha den gaveesken eller 1000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...