Gå til innhold

Jernmangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
min tenåringsdatter har vært litt smådeppa og lite motivert siste ukene..samt at hun sliter en del med irritabilitet, konsentrasjonproblemer, hodepine og små kvalme.. 

hun fikk blodprøve svar som viser litt at hun har litt jernmangel. 
hun har 54 i ferritin. 

skal begynne på jerntabletter å gå på disse i noen uker.. tror dere disse symptomene kan skyldes jernmangel? 
Og hvor lenge tror det dere tar før hun får mer overskudd?

hun er svært aktiv med sport osv c så normalt å være sliten pga det og skole også.. men hun er litt «sirup» for tiden… 

Anonymkode: 6093f...ba6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo høres ut som livet selv, i tillegg til hormonfasen…men ha fokus på mørkegrønne grønnsaker og tilskudd i en periode. For meg som sliter med dette i faser merker jeg forskjell i løpet av en uke..

Anonymkode: f2faf...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Flere??

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 16 som sliter med det samme. Liten bedring etter en kur, startet på p-piller for å forhindre at hun mister for mye jern. Venter på svar på nye prøver nå, men fortsatt trøtt og sliten

Anonymkode: 89ff6...d9a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør i hvert fall finne ut hvorfor hun har fått jernmangel!

Er det fordi hun ikke spiser nok og riktig nok?

Har hun store menstruasjonsblødninger?

Har hun mangel på vitaminer eller mineraler som gjør at hun ikke får godt nok opptak av jern? (Og i så fall, hvorfor har hun ev. fått disse manglene - er det f.eks. cøliaki eller melkeallergi eller annet som ødelegger normalt opptak av næring fra tarmen?)

Andre årsaker?

Anonymkode: 2d71a...c10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
min tenåringsdatter har vært litt smådeppa og lite motivert siste ukene..samt at hun sliter en del med irritabilitet, konsentrasjonproblemer, hodepine og små kvalme.. 

hun har 54 i ferritin. 

skal begynne på jerntabletter å gå på disse i noen uker.. tror dere disse symptomene kan skyldes jernmangel? 

hun er svært aktiv med sport osv c så normalt å være sliten pga det og skole også.. men hun er litt «sirup» for tiden… 

Ferritin på 54 er jo helt normalt? Ikke i nærheten av lavt en gang. Jeg har lenge hatt ferritin på 8😅 Har endelig fått det opp på 11 nå, så det går i riktig retning. Men poenget mitt var at en verdi på 54 er strålende😊

Anonymkode: 6dae4...697

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ferritin på 54 er jo helt normalt? Ikke i nærheten av lavt en gang. Jeg har lenge hatt ferritin på 8😅 Har endelig fått det opp på 11 nå, så det går i riktig retning. Men poenget mitt var at en verdi på 54 er strålende😊

Anonymkode: 6dae4...697

Hmm ok, legen mente det var LITT lavt. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dere bør i hvert fall finne ut hvorfor hun har fått jernmangel!

Er det fordi hun ikke spiser nok og riktig nok?

Har hun store menstruasjonsblødninger?

Har hun mangel på vitaminer eller mineraler som gjør at hun ikke får godt nok opptak av jern? (Og i så fall, hvorfor har hun ev. fått disse manglene - er det f.eks. cøliaki eller melkeallergi eller annet som ødelegger normalt opptak av næring fra tarmen?)

Andre årsaker?

Anonymkode: 2d71a...c10

Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker.. blitt flinkere nå da. 
hun er laktose intolerant og har pollenallergi men sistenevnte har vel ingenting med saken å gjøre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker.. blitt flinkere nå da. 
hun er laktose intolerant og har pollenallergi men sistenevnte har vel ingenting med saken å gjøre

Blør heller ikke noe voldsomt, holder å skifte rosa ob 3-4 ganger daglig. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

hun har 54 i ferritin. 

54 er jo kjempefin ferritin! Min har aldri vært høyere enn 20, uten at jeg har hatt noen problemer noen gang 😅 referanseverdiene for ferritin er jo mellom 15-200. 

Anonymkode: 9eabb...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt nede i 7.Har alltid jernmangel når jeg tar blodprøve.Sånn har det vært i mange år. Men hvorfor sjekker ikke legen noe mer? Hvordan foregår videre utredning av jern mangel? 

Anonymkode: 51964...f10

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en datter på 16 som sliter med det samme. Liten bedring etter en kur, startet på p-piller for å forhindre at hun mister for mye jern. Venter på svar på nye prøver nå, men fortsatt trøtt og sliten

Anonymkode: 89ff6...d9a

HÆ? P-piller er jo IKKE bra å ta! 

• Liker 1
Skrevet

Min 16-åring hsr alvorlig jernmangel og går jevnlig til legen. Hun hadde 5 på siste måling. Ekstremt slapp og irritabel.

Noen trenger tilskudd jevnlig, jeg er en av dem. Trenger ikke være knyttet til mangler i kosthold eller voldsom blødning. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker..

Grønnsaker gir minimalt med jern, hun må spise kjøtt. Da sikrer dere også inntaket av B12 osv.

Anonymkode: 54416...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Grønnsaker gir minimalt med jern, hun må spise kjøtt. Da sikrer dere også inntaket av B12 osv.

Anonymkode: 54416...da7

Takk for råd 😊 da blir det litt biffmiddager fremover

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...