AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Hei! min tenåringsdatter har vært litt smådeppa og lite motivert siste ukene..samt at hun sliter en del med irritabilitet, konsentrasjonproblemer, hodepine og små kvalme.. hun fikk blodprøve svar som viser litt at hun har litt jernmangel. hun har 54 i ferritin. skal begynne på jerntabletter å gå på disse i noen uker.. tror dere disse symptomene kan skyldes jernmangel? Og hvor lenge tror det dere tar før hun får mer overskudd? hun er svært aktiv med sport osv c så normalt å være sliten pga det og skole også.. men hun er litt «sirup» for tiden… Anonymkode: 6093f...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 Kan jo høres ut som livet selv, i tillegg til hormonfasen…men ha fokus på mørkegrønne grønnsaker og tilskudd i en periode. For meg som sliter med dette i faser merker jeg forskjell i løpet av en uke.. Anonymkode: f2faf...2fc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Har en datter på 16 som sliter med det samme. Liten bedring etter en kur, startet på p-piller for å forhindre at hun mister for mye jern. Venter på svar på nye prøver nå, men fortsatt trøtt og sliten Anonymkode: 89ff6...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 Dere bør i hvert fall finne ut hvorfor hun har fått jernmangel! Er det fordi hun ikke spiser nok og riktig nok? Har hun store menstruasjonsblødninger? Har hun mangel på vitaminer eller mineraler som gjør at hun ikke får godt nok opptak av jern? (Og i så fall, hvorfor har hun ev. fått disse manglene - er det f.eks. cøliaki eller melkeallergi eller annet som ødelegger normalt opptak av næring fra tarmen?) Andre årsaker? Anonymkode: 2d71a...c10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! min tenåringsdatter har vært litt smådeppa og lite motivert siste ukene..samt at hun sliter en del med irritabilitet, konsentrasjonproblemer, hodepine og små kvalme.. hun fikk blodprøve svar som viser litt at hun har litt jernmangel. hun har 54 i ferritin. skal begynne på jerntabletter å gå på disse i noen uker.. tror dere disse symptomene kan skyldes jernmangel? Og hvor lenge tror det dere tar før hun får mer overskudd? hun er svært aktiv med sport osv c så normalt å være sliten pga det og skole også.. men hun er litt «sirup» for tiden… Anonymkode: 6093f...ba6 Ferritin på 54 er jo helt normalt? Ikke i nærheten av lavt en gang. Jeg har lenge hatt ferritin på 8😅 Har endelig fått det opp på 11 nå, så det går i riktig retning. Men poenget mitt var at en verdi på 54 er strålende😊 Anonymkode: 6dae4...697 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ferritin på 54 er jo helt normalt? Ikke i nærheten av lavt en gang. Jeg har lenge hatt ferritin på 8😅 Har endelig fått det opp på 11 nå, så det går i riktig retning. Men poenget mitt var at en verdi på 54 er strålende😊 Anonymkode: 6dae4...697 Hmm ok, legen mente det var LITT lavt. 😊 Anonymkode: 6093f...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dere bør i hvert fall finne ut hvorfor hun har fått jernmangel! Er det fordi hun ikke spiser nok og riktig nok? Har hun store menstruasjonsblødninger? Har hun mangel på vitaminer eller mineraler som gjør at hun ikke får godt nok opptak av jern? (Og i så fall, hvorfor har hun ev. fått disse manglene - er det f.eks. cøliaki eller melkeallergi eller annet som ødelegger normalt opptak av næring fra tarmen?) Andre årsaker? Anonymkode: 2d71a...c10 Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker.. blitt flinkere nå da. hun er laktose intolerant og har pollenallergi men sistenevnte har vel ingenting med saken å gjøre Anonymkode: 6093f...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker.. blitt flinkere nå da. hun er laktose intolerant og har pollenallergi men sistenevnte har vel ingenting med saken å gjøre Anonymkode: 6093f...ba6 Blør heller ikke noe voldsomt, holder å skifte rosa ob 3-4 ganger daglig. ts Anonymkode: 6093f...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hmm ok, legen mente det var LITT lavt. 😊 Anonymkode: 6093f...ba6 Det var rart🤔 Her ser du referanseverdier: https://nhi.no/sykdommer/blod/undersokelser/ferritin-hva-er-det?page=4 Anonymkode: 6dae4...697
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei! min tenåringsdatter har vært litt smådeppa og lite motivert siste ukene..samt at hun sliter en del med irritabilitet, konsentrasjonproblemer, hodepine og små kvalme.. hun fikk blodprøve svar som viser litt at hun har litt jernmangel. hun har 54 i ferritin. skal begynne på jerntabletter å gå på disse i noen uker.. tror dere disse symptomene kan skyldes jernmangel? Og hvor lenge tror det dere tar før hun får mer overskudd? hun er svært aktiv med sport osv c så normalt å være sliten pga det og skole også.. men hun er litt «sirup» for tiden… Anonymkode: 6093f...ba6 54 er jo kjempefin ferritin! Min har aldri vært høyere enn 20, uten at jeg har hatt noen problemer noen gang 😅 referanseverdiene for ferritin er jo mellom 15-200. Anonymkode: 9eabb...3cc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 Jeg har hatt nede i 7.Har alltid jernmangel når jeg tar blodprøve.Sånn har det vært i mange år. Men hvorfor sjekker ikke legen noe mer? Hvordan foregår videre utredning av jern mangel? Anonymkode: 51964...f10
miamiamia Skrevet 10. juni 2024 #13 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har en datter på 16 som sliter med det samme. Liten bedring etter en kur, startet på p-piller for å forhindre at hun mister for mye jern. Venter på svar på nye prøver nå, men fortsatt trøtt og sliten Anonymkode: 89ff6...d9a HÆ? P-piller er jo IKKE bra å ta! 1
Kålrota Skrevet 10. juni 2024 #14 Skrevet 10. juni 2024 Min 16-åring hsr alvorlig jernmangel og går jevnlig til legen. Hun hadde 5 på siste måling. Ekstremt slapp og irritabel. Noen trenger tilskudd jevnlig, jeg er en av dem. Trenger ikke være knyttet til mangler i kosthold eller voldsom blødning.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Hun spiser absolutt nok, men kanskje litt lite grønnsaker.. Anonymkode: 6093f...ba6 Grønnsaker gir minimalt med jern, hun må spise kjøtt. Da sikrer dere også inntaket av B12 osv. Anonymkode: 54416...da7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Grønnsaker gir minimalt med jern, hun må spise kjøtt. Da sikrer dere også inntaket av B12 osv. Anonymkode: 54416...da7 Takk for råd 😊 da blir det litt biffmiddager fremover Anonymkode: 6093f...ba6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå