AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Lang historie kort. Exen tok opp mye lån/kredittkort i mitt navn mens jeg var sengeliggende syk.. inkassogjelden er en milion men det er mye renter og gebyrer. (Lån 40.000 i dag 120.000) De fleste av sakene nærmer seg 5år gamle, så gammel gjeld. vil si at låne beløpet i utganspunktet er rundt 500.000. Jeg har i mellomtiden blitt uføretrygdet, namsmannen konkluderer med at jeg ikke har nok i måneden til trekk hver gang. ifølge budsjett oppsett til namsmannen kunne jeg hatt 2000 mer i måneden uten å bli trukket. Siden jeg er varig ut av stand til å betale gjeld så får jeg innvilget gjeldsordning. Da vil kreditorer få null kr i fem år. jeg ønsker å fremme et forslag om å betale 300.000,-(forskudd på arv) låne beløp så nærme mulig uten mye renter/omkostninger. + at jeg kan få hjelp til å betale 200.000,- resterende over 3 årsperiode. Grunnen til at jeg ikke ønsker å unngå gjeldsordning er at jeg kan arve en leilighet og da ha mye mindre bo utgifter resten av året. Om jeg velger gjeldsordning må jeg vente minst 7år før det er mulig. jeg vet jeg har vært veldig dum og delt min id brikke med ex. Vi var sammen i 15 år og jeg stolte på han. Han fikk ansvaret for å betale regninger når jeg ble for syk. Gjelden er veldig psykisk belastende. kreditorer ønsker vel noe inn fremfor 5år med ingenting? Anonymkode: 07c8c...0fc 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 Er det noen som har jobbet/jobber innen gjeldsrådgivning som kan gi råd? Eller har noen forhandlet seg ned i gjeld privat ved å tilby de en sum? Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 Få den som eier leil nå til å ordne med beslagsforbud på den. Da kan ikke namsmann ta den. Anonymkode: 283cc...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Nå hadde jeg ikke så mye gjeld som deg. Rundt 300 000,- til sammen, inkl. renter og salær. Betalte ut de minste kravene og forhandlet på resten. Alle godtok en viss sum i direkte innbetaling, fryse renten, noen satte den til 0 og greie avbetalingsplaner på resten. Både Lindorff og Kredinor var utrolig grei å forhandle med 😊 Anonymkode: e92bb...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: Få den som eier leil nå til å ordne med beslagsforbud på den. Da kan ikke namsmann ta den. Anonymkode: 283cc...8a5 Takk for tips 😊 men å ha den gjelden er også veldig belastende. Føler ikke jeg kan spare noe. Er veldig låst, ønsker å då den ut av verden Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Nå hadde jeg ikke så mye gjeld som deg. Rundt 300 000,- til sammen, inkl. renter og salær. Betalte ut de minste kravene og forhandlet på resten. Alle godtok en viss sum i direkte innbetaling, fryse renten, noen satte den til 0 og greie avbetalingsplaner på resten. Både Lindorff og Kredinor var utrolig grei å forhandle med 😊 Anonymkode: e92bb...5d4 Takk for svar! 😊 det var oppmuntrende å høre. jeg vil tro de vil ha noe fremfor null i fem år. Anonymkode: 07c8c...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Ville kanskje forsøkt å gå for gjeldsordning og leid leiligheten av familien i den 7 års perioden Eller få til en ordning med refinansiering via husbanken, vet ikke hvor mye verdier det er snakk om i den leiligheten Anonymkode: 92454...f34
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ville kanskje forsøkt å gå for gjeldsordning og leid leiligheten av familien i den 7 års perioden Eller få til en ordning med refinansiering via husbanken, vet ikke hvor mye verdier det er snakk om i den leiligheten Anonymkode: 92454...f34 takk for svar! Jeg vil få gjeldsordning pga jeg er varig ut av stand å betale gjelden. Jeg får også så lite utbetalt at kreditorer vil da få null kr. men dette er veldig belastende psykisk. Hvis jeg overtar leiligheten blir boutgifter mer en halvert. Da kan jeg spare, dra på ferie med familien. Unne meg ting jeg ikke kan nå. Hvis jeg går for gjeldsordning og leilighet nå vil kreditorer få det jeg ellers kunne ha spart i måneden. Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 Hvis du overtar en leilighet med en million I inkasso gjeld vil de ta pant I leiligheten og i verste fall tvangselge den. Så ville kanskje gått for gjeldsordning, sanert en million bare ved tida til hjelp. leid leiligheten som du får utgiftsført og kanskje brukt innbetalt husleie eller forskudd på arv til sparing det er lov å motta gaver inntil 100 000 uten å melde det inn til skatteetaten man skal ikke være uredelig eller posisjonere seg for en gjeldsordning. Men det er tross alt ikke dine verdier man unndrar til å dekke renter og omkostninger så det er greit å bruke litt fornuft mtp de du arver fra og, de har kanskje brukt et helt liv på å betale ned den Anonymkode: 92454...f34 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 Har du undersøkt om eksen kan ansvarliggjøres for noko av dette? Det er meg ubegripelig at en bare kan stikke. Anonymkode: c7ed7...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): takk for svar! Jeg vil få gjeldsordning pga jeg er varig ut av stand å betale gjelden. Jeg får også så lite utbetalt at kreditorer vil da få null kr. men dette er veldig belastende psykisk. Hvis jeg overtar leiligheten blir boutgifter mer en halvert. Da kan jeg spare, dra på ferie med familien. Unne meg ting jeg ikke kan nå. Hvis jeg går for gjeldsordning og leilighet nå vil kreditorer få det jeg ellers kunne ha spart i måneden. Anonymkode: 07c8c...0fc Du må være obs på at når gjeldsordningen er avsluttet , kan det du får i arv i etterkant innenfor et gitt antall år gå til kreditorer. Du kan få beholde nøktern bolig under gjeldsordning Anonymkode: 6d168...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må være obs på at når gjeldsordningen er avsluttet , kan det du får i arv i etterkant innenfor et gitt antall år gå til kreditorer. Du kan få beholde nøktern bolig under gjeldsordning Anonymkode: 6d168...0aa Vil tro hun har en dårlig sak når hun frivillig har gitt fra seg kodebrikken for at han skulle betale regninger for henne. Ikke at det er ok, men tviler på at hun har tilståelse fra exen, og da blir det vel bare ord mot ord når gjelden er tatt opp i hennes navn og han hadde brikker/all info til å ta opp lån. Veldig trist at du har havnet i denne situasjonen TS ❤️ Skjønner at det er belastende og håper du klarer å få en god ordning å dette. Anonymkode: 3f297...247 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil tro hun har en dårlig sak når hun frivillig har gitt fra seg kodebrikken for at han skulle betale regninger for henne. Ikke at det er ok, men tviler på at hun har tilståelse fra exen, og da blir det vel bare ord mot ord når gjelden er tatt opp i hennes navn og han hadde brikker/all info til å ta opp lån. Veldig trist at du har havnet i denne situasjonen TS ❤️ Skjønner at det er belastende og håper du klarer å få en god ordning å dette. Anonymkode: 3f297...247 Ops, skulle være svar på denne: AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har du undersøkt om eksen kan ansvarliggjøres for noko av dette? Det er meg ubegripelig at en bare kan stikke. Anonymkode: c7ed7...cf0 Anonymkode: 3f297...247
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 29 minutter siden, AnonymBruker said: Har du undersøkt om eksen kan ansvarliggjøres for noko av dette? Det er meg ubegripelig at en bare kan stikke. Anonymkode: c7ed7...cf0 Ja fikk beskjed av advokat at alle rettsaker har de som har delt bank id tapt. Loven er klar der min feil, selv om vi var samboere i 15år. Jeg risikerer også å få mer gjeld pga saksomkostninger Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du må være obs på at når gjeldsordningen er avsluttet , kan det du får i arv i etterkant innenfor et gitt antall år gå til kreditorer. Du kan få beholde nøktern bolig under gjeldsordning Anonymkode: 6d168...0aa Ja derfor jeg ønsker i utganspunktet å inngå en avtale med dem. Da er jeg ferdig om 3 år. Spørsmålet er aksepterer de mitt tilbud eller velger de ingenting under gjeldsordning. familien min kan hjelpe meg hvis de velger å ta imot tilbudet. Det er jeg veldig takknemlig for da dette er en stor påkjenning. jeg har ikke mulighet å jobbe meg ut av det heller pga sykdom, føler meg veldig låst Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 Noen flere som har erfaring med å forhandle ned gjeld ? Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 Prøver igjen jeg 😊 har noen opplevd ar kreditorer aksepterer et beløp som er nærme det opprinnelige låne beløpet, uten renter/gebyr? Anonymkode: 07c8c...0fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 Jeg fikk stoppet renter på krav etter at en eldre mann jeg kjente hadde vært kausjonist. Det opprinnelige beløpet stod bom stille i 3 år før den eldre døde og beløpet ble da trukket fra mannens leilighet. Ikke helt likt, men det er mulig å forhandle med feks Lindorff som jeg gjorde. Anonymkode: 7f0a8...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå