AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #41 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Listeriautbruddene har jo vært i røkelaks/gravlaks, ikke i sushi-kvalitet-laks som fels frøya/salma. Det var ett parti fra Frøya so ble tilbakekalt pga listeria, men det skulle aldri vært sendt ut og var sendt ut vet en feil da det egentlig skulle kastes. De sjekker dette nøye og iflg frøya sin side har absolutt nulltoleranse for listeria, se selv på produsentsidene. Anonymkode: 6bfcb...06a Tipper også røkelaks produsenten har nulltoleranse for listeria i sine produkter. Og det er de pålagt å ha når de driver med mat. Betyr ikke at det ikke skjer. Laksenæringen er en av de mest uetiske bransjene vi har her i landet. Det har jo blant annet blitt oppdaget at de selger fisk til forbruker som allerede var død før de "fanget" de. Stoler ikke helt på de lenger. Man skal jo heller ikke spise så mye laks pga tungmetaller og miljøgifter. Anonymkode: cf586...745 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #42 Skrevet 11. juni 2024 On 6/10/2024 at 5:16 PM, AnonymBruker said: Listeriautbruddene har jo vært i røkelaks/gravlaks, ikke i sushi-kvalitet-laks som fels frøya/salma. Det var ett parti fra Frøya so ble tilbakekalt pga listeria, men det skulle aldri vært sendt ut og var sendt ut vet en feil da det egentlig skulle kastes. De sjekker dette nøye og iflg frøya sin side har absolutt nulltoleranse for listeria, se selv på produsentsidene. Anonymkode: 6bfcb...06a Laksen fra Frøya var jo kvalitetslaks, og det ble sendt ut, så det gjelder jo ikke bare røkelaks/gravlaks. Jeg hadde en av disse pakkene i kjøleskapet og rakk heldigvis ikke tilberede den, er gravid. Anonymkode: a8659...096
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #43 Skrevet 11. juni 2024 Det skal være trygt å spise sushi som gravid i Norge, men den bør spises fersk. Renhold er ganske strengt ift sushi, og går man et sted hvor de faktisk har sushi - kokker (utdannete altså), så har de skikkelig opplæring i håndtering av alt fra hygiene, bruk av riktige redskaper ift bakterier, nedfrysing og tidsbegrensninger på fisken, riktig koking og nedkjøling av ris ++ Det er alltid en viss risiko for listeria -smitte uansett hva man spiser, det er ofte listeria i maten vi spiser men da er det snakk om mindre mengder. Man kan være uheldig å få listeria- smitte om man kjøper seg en salat 🙄 Fisken det har vært snakk om ift utbrudd av listeria er i hovedsak røkelaks og gravlaks, det brukes ikke i sushi.. Listeria - bakteriene vokser over tid. Fisken man bruker i sushien skal være fersk. Jeg har spist sushi både rå , fritert og stekt. Røkelaks har jeg derimot unngått denne gangen pga utbruddene som har vært. Anonymkode: c8216...b09
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #45 Skrevet 11. juni 2024 Ja med rå laks og kokt scampi. Anonymkode: 260cd...09e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #46 Skrevet 12. juni 2024 Har gjort det til nå, men har tatt meg en pause til de har fått ryddet i listeriarotet. Anonymkode: b4cb3...370
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #47 Skrevet 12. juni 2024 Ja, men kun fritert. Anonymkode: 2ec6d...d0e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #48 Skrevet 12. juni 2024 On 6/9/2024 at 8:04 PM, AnonymBruker said: Joda! Gravide kan spise rå fisk også. Anonymkode: e5fe8...5a7 Ja, det var akkurat det den du siterte da også. Unngå noen typer Anonymkode: 11e25...9b6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #49 Skrevet 12. juni 2024 Ja, jeg spiste sushi. Usikker på om jeg hadde gjort det nå Anonymkode: 11e25...9b6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #50 Skrevet 12. juni 2024 Nei. Ikke pga listeria, men de enorme etiske problemene med oppdrettslaks. Anonymkode: 3a9d8...ed1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå