Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiste dere sushi under svangerskapet?

Anonymkode: 89928...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste i de to forrige svangerskapene mine, og pleier å forholde meg til de nasjonale anbefalingene.

Men nå er jeg gravid på nytt, og har lest mer om tilfeller av listeriautbrudd pga norsk laks de seneste årene, og har valgt å avstå fra sushi i dette svangerskapet🙂 mest fordi jeg ikke liker frityrstekt sushi, så det har vært rå laks jeg har spist i de andre svangerskapene.

Anonymkode: b19e8...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Spist både sushi og røykalaks tidlig i svangerskapet nå, men lot være etter jeg leste om listeriautbrudd hos lerøy. 

Anonymkode: 4dfda...7fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spist både sushi og røykalaks tidlig i svangerskapet nå, men lot være etter jeg leste om listeriautbrudd hos lerøy. 

Ikke kokt eller fritert heller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spiste i de to forrige svangerskapene mine, og pleier å forholde meg til de nasjonale anbefalingene.

Men nå er jeg gravid på nytt, og har lest mer om tilfeller av listeriautbrudd pga norsk laks de seneste årene, og har valgt å avstå fra sushi i dette svangerskapet🙂 mest fordi jeg ikke liker frityrstekt sushi, så det har vært rå laks jeg har spist i de andre svangerskapene.

Ikke kokt scampi heller eller stekt laks? 

Skrevet

Ja, men ikke med rå sjømat 

AnonymBruker
Skrevet

Nei,av alle kostholdsråd syntes jeg den var enkel å forholde meg til. Min store synder i svangerskapet var å bevege meg alt for lite og spiste alt for mye usunt. 

Anonymkode: cc527...4c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser sushi med de rådene som er av type fisk. Men jeg har fullstendig craving på tempura, så det meste er fritert uansett 🙊

Anonymkode: 1b73d...00a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men spiste ikke tunfisk. På grunn av listeria-utbruddene som har vært i det siste, hadde jeg kanskje holdt meg unna rå laks også hvis jeg hadde blitt gravid nå.

Anonymkode: f7e3f...99d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke kokt eller fritert heller?

Ikke så glad i å spise kun fritert sushi - så har like greit latt være. Jeg synes det er variasjonen i sushi som er det digge 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Spiser sushi med de rådene som er av type fisk. Men jeg har fullstendig craving på tempura, så det meste er fritert uansett 🙊

Er du redd for at de bruker samme kjøkken utstyr som ikke er rengjort etter å ha skjært rå fisk når de skal skjære opp dine biter? Eller sørger du for at det gjør det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei,av alle kostholdsråd syntes jeg den var enkel å forholde meg til. Min store synder i svangerskapet var å bevege meg alt for lite og spiste alt for mye usunt. 

Anonymkode: cc527...4c2

Men de sier jo du kan spise sushi bare ikke noen type rå fisk? Du kan jo spise fritert, kokt eller stekt fisk i sushi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de sier jo du kan spise sushi bare ikke noen type rå fisk? Du kan jo spise fritert, kokt eller stekt fisk i sushi.

Joda! Gravide kan spise rå fisk også.

IMG_7605.png

Anonymkode: e5fe8...5a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, jeg gjorde dette med begge mine :) tror det er ganske trygt å spise rå fisk i Norge, så lenge den er fersk, men man vet jo aldri🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du redd for at de bruker samme kjøkken utstyr som ikke er rengjort etter å ha skjært rå fisk når de skal skjære opp dine biter? Eller sørger du for at det gjør det? 

Ofrer ikke det en tanke. Jeg spiser jo sushi som ikke er fritert også 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Gidder ikke hysteri.

Anonymkode: d923c...1b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist maki med laks. Det kan man i følge kostrådene. 

Anonymkode: 3add9...db2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, spiste sushi i går. Det var deilig. 

Hilsen ikke-gravid. 

Anonymkode: 39a3c...9fe

Skrevet

Droppet det i alle fire svangerskapene. Selv om det er ansett som trygt å spise, så anså jeg 9 mnd uten sushi som en grei ting å ofre. Sånn just in case 🙂🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Samme her. Har ikke vært noe hysterisk ang mat i svangerskapet, og har ikke vært strengere enn anbefalingene på Helsenorge. Men akkurat sushi har jeg likevel latt være å spise. Vet jeg hadde slitt med å tilgi meg selv om sushi ga meg og barnet listeria …

Anonymkode: 25240...362

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...