Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Hva er dette for noe? Skal man gi katten "kattedop" for at den skal bli mer leken??? Dummeste jeg har hørt!
My Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Jeg brukte kattemynte på en ny katteseng som jeg kjøpte. Pus ble veldig interessert i senga, luktet og slikket på den. Jeg har også en kattemynte plante i hagen, den liker pus å spise litt av, lukte på og stryke seg inntill. Men jeg syns ikke hun virker dopa, ikke blir hun mer leken heller. :klø: , tror bare hun syns det lukter godt.
Gjest Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Kattemynte er vel ikke akkurat kattedop, den har bare en spesiell virkning, slik som f.eks sjokolade har på en del kvinner Man doper jo ikke katten ned, man gir den bare noe den er veldig glad i..
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #4 Skrevet 14. februar 2006 husker et program om dyr, var en serie som gikk på tv2 for et år eller to siden. dyrenes forunderlige verden eller noe sånt. et program var om dyr som ruser seg, og der var katter og kattemynte med. katter blir faktisk ruset av det, men tror ikke det er en farlig rus. katter blir jo og ruset av syrinbusker, det har jeg sett selv. de gnager og slikker på barken, og gnir seg og markerer osv osv.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #5 Skrevet 14. februar 2006 Har sett flere katter som blit veldig oppspillt/klikker av kattemynte.. Rart det der. Lurer på hva som skjer?
Replica Skrevet 14. februar 2006 #6 Skrevet 14. februar 2006 Her står det litt om kattemynte: http://www.birmanett.no/ernering/kattemynte.html
Gjest Binna Skrevet 14. februar 2006 #7 Skrevet 14. februar 2006 Jeg har svært dårlig erfaring med kattemynte. Men jeg ga det for første (og siste) gang til kattene mine da de var voksne. De reagerte veldig aggresivt på det. Den ene katten min tissa ned et hjørne, oppetter veggen.. og den tissa hvor den ville ,innendørs i mange måneder etterpå. Tror det tok et halvt år før den var husrein igjen. Den andre katten ble bare aggresiv og slo etter meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #8 Skrevet 14. februar 2006 Hva er dette for noe? Skal man gi katten "kattedop" for at den skal bli mer leken??? Dummeste jeg har hørt! ← Catnip er GODTERI for katter, det er akkurat like dumt å gi katten godteri som å gi godteri til segselv!... Med andre ord, ER det dumt? ER det så veldig dumt å gi en liten godbit til katten når man vil gjøre den litt gladere? Jeg synes ikke det
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #9 Skrevet 14. februar 2006 Det blir reklamert for som kattedop, og kattene blir mer "gira", så ja jeg synes det er stor forskjell på det og vanlig godbit.
jordbær Skrevet 14. februar 2006 #10 Skrevet 14. februar 2006 Hehe.. Rart.. Katten blir da ikke dopa Er nok bare en dårlig formulering. Forøvrig blir min katt helt gal av lukta til valerina forte. Da angriper hun meg nesten. Merket en gang jeg klappet på katten, etter å ha tatt vallerina forte-tabletter.. Utrolig sterk lukt som henger igjen på huden en stund etterpå. Kattemynte er ikke like populært.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #11 Skrevet 15. februar 2006 Katten blir gira, men det kan nok ikke kalles en narkotisk rus akkurat. Mulig lukten tilsvarer noen kjønnshormoner eller noe. Katten vår reagerer ikke noe særlig på kattemynte, men er forelska i grantrærne utenfor døra. Vi kan jo ikke hogge dem for det:-)
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #12 Skrevet 15. februar 2006 Av 3 katter, er det bare 2 som "digger" catnip. Jeg gir de en sjelden gang catnip sjokolade, dette er noe de elsker. Catnip spray bruker jeg f.eks på klorebrettet for at de skal forsette å klore på det og ikke sofaen vår. Det hender også at jeg sprayer litt på gulvteppet på soverommet, så den ene katten kan ta seg en trall Da tar hun helt av og ruller seg rundt og storkoser seg i 5 min før hun går og legger seg ett annet sted. Synes catnip er supert å bruke enkelte ganger, men jeg passer på å ikke bruke det for ofte.
iss Skrevet 15. februar 2006 #14 Skrevet 15. februar 2006 Har en katt som eeeeelsker kattemynte, og når han får en catnip, kan han sikle og gni seg på på den i minutter. Ser ut som han aldri har hatt det bedre. Den andre katten min spiser den, men får ingen rar oppførsel. Tror ikke at kattene blir dopet, men at det er som noen andre sier over, noe hormonelt.. Jeg mener du ikke kan sammenligne dop og kattemynte!
jordbær Skrevet 15. februar 2006 #15 Skrevet 15. februar 2006 Kanskje man kan sammenligne katter og katemynte med pms-damer og sjokolade? ;D
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #16 Skrevet 15. februar 2006 Catnip er da i familie med Cannabis? Leste det et sted.
Gjest Varg-Menja Skrevet 15. februar 2006 #17 Skrevet 15. februar 2006 Catnip er da i familie med Cannabis? Leste det et sted. ← Hva har det med saken å gjøre? Poteter og tomater er også i slekt med cannabis botanisk sett. Jeg er enig med de som sier at så lenge katten bare koser seg med kattemynte, så hvorfor ikke? Jeg gir det til mine i blant for kosens skyld, og har også brukt det for å roe ned den eldste når hun må i buret.
Gjest </3 Skrevet 11. desember 2007 #18 Skrevet 11. desember 2007 Urettferdig. Min katt ble ikke siklete, ikke sint, den bare løp sin vei. Og kom aldri igjen. Nå har det snart gått tre måneder, men jeg gir ikke opp. En dag kommer min kjære Dipsy tilbake. Jeg vet det. Og hun vet at hun elsker meg. Og at jeg elsker henne. Jeg hadde henne, jeg hadde alt. Men så dro hun. Alt jeg sitter igjen med, er en flaske catnip. Jeg vet hva jeg skal gjøre med den.
Gjest Eir Skrevet 11. desember 2007 #19 Skrevet 11. desember 2007 Jeg ser ikke noe galt i å gi katten noe å ruse seg på, når de liker det. Det blir jo som at vi mennesker liker å drikke, selv om det kan få oss til å bli litt rare. Og de kattene som ikke liker kattemynta holder seg jo bare unna.
NovaFlare Skrevet 11. desember 2007 #20 Skrevet 11. desember 2007 Det er et stoff i planten som minner hukatt-piss, derfor tiltrekkes de fleste ukastrerte hanhatter og noen hunkatter av det. De blir helt euforiske, og ja, nærmest dopet, men det forsvinner raskt ut av kroppen, er ikke vanedannende annet at den kan miste effekt, og er ikke skadelig for katter over 12 uker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå