Gå til innhold

Likheten mellom Hitlers krig og Israels krig.


Proaktiv

Anbefalte innlegg

Jdjdkdudjbs skrev (1 time siden):

Ja, la oss sende masse våpen til Hamas. Og IS, Taleban, Hizbollah og kanskje prestestyret i Iran og kongen i Saudi-Arabia, nå vi først er i gang. Husk å konvertere til islam(isme) før våpnene brukes her i Norge, oppdater deg på Sharia, finn en burka og meld deg frivillig som eiendel til de som kommer. Du må være forberedt på å bli voldtatt, og at datteren din bli voldtatt selv om hun er barn for det er tradisjonen og slik skal det være. Mennene har makta, så det blir jo hyggelig. Husk også å lage liste over alle LBhQXxxx du kjenner - da er du en god og flink kone for da er det veldig lett å drepe de mens de sover, kutte av dem puppene mens de voldtas og ta livet av barna deres. Nåja, egentlig må du også lage en liste på alle som ikke er muslimer, og alle muslimske kvinner som ikke går i burka - for de fortjener å dø og da må vi stille våre våpen til rådighet. Husk å få med alle muslimske menn som noen gang har sett på en gris eller korpulert med fjenden der fjenden ikke endte opp død.

(Du vet at det muslimske brorskapet har som mål å innføre sharia i hele verden og ikke skal gi seg før hver eneste jøde, kristen eller folk som tror på alt annet enn Muhammed er drept?)

 

Wow, så kommentaren du reagerer på nå nylig. 
Vi ser jo at NRK, palestinaskjerf-brigaden fra 70-tallet og «ikke-lov-å-prate-om-det»-holdningen vis a vis problematiske sider ved islam har gitt resultater, når vi ser utsagn av den typen der. 
Håper virkelig PST følger godt med på visse kretser. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (1 time siden):

Wow, så kommentaren du reagerer på nå nylig. 
Vi ser jo at NRK, palestinaskjerf-brigaden fra 70-tallet og «ikke-lov-å-prate-om-det»-holdningen vis a vis problematiske sider ved islam har gitt resultater, når vi ser utsagn av den typen der. 
Håper virkelig PST følger godt med på visse kretser. 

Propaganda virker jo akkurat som det alltid har gjort. Når det blir et ensidig fokus og ingen kritiske røster i media og politikken får man med seg alle som ikke greier å tenke en egen tanke. Det blir et ekkokammer.

Derfor er vi så avhengig av gode politiske analyser, mange perspektiver og neutral opplysning. Jeg regner med at de fleste journalister i NRK er godt opplyst, problemet oppstår da når man velger ut historier og innhold som er så lite kontroversielt som mulig - og de vet jo utmerket hva som selger. Journalister lever av sensasjonshistorie som engasjerer, og enkeltmennesker ei Gaza er jo nettopp det. Men de burde vært mer ansvarlig i statskanalen NRK og opplyse om hvor kompleks situasjonen faktisk er. Noen burde også analysert det muslimske brorskapet og Hamas - motiver, mål, historie. Det er null av det i norske medier og politikk. Ganske utrolig egentlig! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (14 timer siden):

Fra kilden du selv delte i en annen tråd her hvor du hevder det samme, så bekreftet IDF at sitatet var tatt ut av kontekst. Hagari snakket om ideologien til Hamas. 
https://www.timesofisrael.com/idf-spokesman-says-hamas-cant-be-eliminated-will-remain-in-gaza-if-no-alternative/
 

 

Israrl sitt mål var i følge Benjamin Netanyahu å hente gislene hjem, du synes ikke da det er litt rart at militere 9 måneder senere sier det ikke kommer til å skje på den måten? Jeg har ikke sett noe om at militere har gått tilbake på dette? 

Så har de vel ikke gått tilbake på at Hamas ikke kan knuses militert? De har bare påpekt at de fremdeles kjemper mot Hamas. Det betyr ikke at de mener dagens strategi fungerer, eller at de menner BN er sanferdig akurat (hvem tror du de mener kaster sand i fjese til Israelerne?). Det er heller ikke første gang BN krangler åpenlyst med militere, så han tar jo åpenlyst ikke imot veiledning fra de som kan krig. Israel har en lang tradisjon med å ikke kritisere ledelsen under krig, men heller ta opprydningen etterpå. Så millitere bryter med lange tradisjoner nå når de åpenlyst snaker i mot statsmenisteren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Israrl sitt mål var i følge Benjamin Netanyahu å hente gislene hjem, du synes ikke da det er litt rart at militere 9 måneder senere sier det ikke kommer til å skje på den måten? Jeg har ikke sett noe om at militere har gått tilbake på dette? 

"På den måten"?

Bibi har vel aldri sagt at man skal hente ut gislene via operasjoner a la de vi så når de hentet ut de 4 nå sist. Det som virker å ha vært prinsippet er at man presser de nok militært til at de gir fra seg gislene(uten å måtte godta helt uakseptable betingelser).

Om det er så realistisk kan man godt spørre seg. Men det er altså ingen motsigelser der.

 

Endret av Hank Amarillo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (19 timer siden):

Du kan mene whataboutism er fair om du vil, blir ikke mer rasjonelt eller mindre herseteknik av den grun. 

Så det er greit med whataboutism når du sammenligner Israel med nazi-Tyskland, men ikke greit med whataboutism når man sammenligner sultne barn i Gaza med sultne barn i Jemen, eller sammenligner antall barn som drepes av jøder med antall barn som drepes av andre muslimer…?

Pippi Lotta skrev (17 timer siden):

Demokrati er ikke pirk!!!!

 

Hvorfor pirker du da bare på demokratiet i Israel og ikke på de muslimske landene i Midtøsten…?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (15 timer siden):

Den engelske artikkelen er som vanlig mer omfattende:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

 

Hva med det? Føler du jeg stopper samtalen når jeg svarer på alle spørsmålene dine, til og med når du gjentar de og gjentar de? Jeg siterte vel tre inleg jeg hadde skrevet før som svare på det du spurte om (enda en gang) i forje inleg? Jeg har også forsøkt å forklare deg hvorfor det at det finnes land som har enda dårlige demokrati en Israel ikke betyr at Israel ikke trenger et demokrati heller... Så i stedet for å svare på spørsmålene mine eller å argumentere for påstanden din, komer du med et sitat som antyder at jeg "stoper samtalen"? 

Det er ikke rasjonelt eller "snilt" og ignorere tilstanden i Israel bare fordi Syria også har problemer! Det og si "hva med" dit eller dat endrer ikke at Israel sliter! De får ikke mindre problemer av at du later som de ikke har problemer, og de får ikke støre problemer av at jeg er ærlig på at de har problemer. Jeg forstår ikke poenget med å late som liksom, og jeg synes ikke det er mindre bekymringsfult at Israel sliter bare fordi naboene også sliter. Heller tvert om, det at Sverje har mer ungdomskriminalitet en Norge bør være en ekstra påminnelse om hvor vi risikerer å havne om vi ikke tar takk i problemene! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Hva med det? Føler du jeg stopper samtalen når jeg svarer på alle spørsmålene dine, til og med når du gjentar de og gjentar de? Jeg siterte vel tre inleg jeg hadde skrevet før som svare på det du spurte om (enda en gang) i forje inleg? Jeg har også forsøkt å forklare deg hvorfor det at det finnes land som har enda dårlige demokrati en Israel ikke betyr at Israel ikke trenger et demokrati heller... Så i stedet for å svare på spørsmålene mine eller å argumentere for påstanden din, komer du med et sitat som antyder at jeg "stoper samtalen"? 

Det er ikke rasjonelt eller "snilt" og ignorere tilstanden i Israel bare fordi Syria også har problemer! Det og si "hva med" dit eller dat endrer ikke at Israel sliter! De får ikke mindre problemer av at du later som de ikke har problemer, og de får ikke støre problemer av at jeg er ærlig på at de har problemer. Jeg forstår ikke poenget med å late som liksom, og jeg synes ikke det er mindre bekymringsfult at Israel sliter bare fordi naboene også sliter. Heller tvert om, det at Sverje har mer ungdomskriminalitet en Norge bør være en ekstra påminnelse om hvor vi risikerer å havne om vi ikke tar takk i problemene! 

Tror du blander litt på dem du snakker med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Benjamin personlig er spes interessert i hverken gisler eller at krigen opphører. Fortsetter krigen/utslettelsen så beholder han makten. Tror det er første-pri...

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Så det er greit med whataboutism når du sammenligner Israel med nazi-Tyskland, men ikke greit med whataboutism når man sammenligner sultne barn i Gaza med sultne barn i Jemen, eller sammenligner antall barn som drepes av jøder med antall barn som drepes av andre muslimer…?

Hæ hvor har jeg brukt whataboutisme i forhold til nazi Tyskland? Du må friske opp hukommelsen min, for dette husker jeg ikke å ha gjort?

 

velociraptor skrev (1 minutt siden):

 

Hvorfor pirker du da bare på demokratiet i Israel og ikke på de muslimske landene i Midtøsten…?

Det er ikke pirk!!! Demokrati er grunnlegende for alle samfunn.

Så kan jeg gått skrive om demokrati i andre land også, hvor er trådene hvor dette er relevant? Når jeg ser en tråd om Israel og trykker meg in på den så tenker jeg det er inafor å skrive om Israel og ting som er knyttet til Israel. Om det finnes en aktiv tråd om Syria, Jordan eller Iran du tenker det er intrensangt å få med seg så vær så snill link til den! Jeg kan gått skrive om det et sted hvor det er relevant....

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (6 minutter siden):

Tror du blander litt på dem du snakker med.

Det tror ikke jeg. Om du leser dette svare mit, så ser du at jeg svarer deg med å sitere det jeg har svart deg tre ganger før på omtrent samme spørsmål... Så svarer du meg ned et sitat som antyder at jeg stopper samtalen, uten å svare på mitt spørsmål. 

Pippi Lotta skrev (17 timer siden):

Hersetekniker er ikke rasjonelt, det er derfor det kales hersetekniker. 

Whataboutism regnes som en logisk svikt eller tankefeil ved at henvisning til lignende handlinger eller hendelser ikke gjør påstand om den fokuserte saken usann. Moralfilosofisk vil handlinger av en aktør ikke gjøre handlinger av en annen aktør moralsk legitime, skriver Eliav Lieblich, for eksempel legitimerer ikke vestlige lands hykleri at uskyldige dør i krigen i Ukraina

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Så føler jegmye av resten er ting jeg har svart på allerede...

 

 

 

 

Demokrati er ikke pirk!!!!

 

 

 

 

Hvordan er dette relevant for Israels demokratiske problemer? 

 

 

 

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Om du leser dette svare mit, så ser du at jeg svarer deg med å sitere det jeg har svart deg tre ganger før på omtrent samme spørsmål... Så svarer du meg ned et sitat som antyder at jeg stopper samtalen, uten å svare på mitt spørsmål. 

 

Det er ikke meg du svarer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (18 minutter siden):

"På den måten"?

Bibi har vel aldri sagt at man skal hente ut gislene via operasjoner a la de vi så når de hentet ut de 4 nå sist. Det som virker å ha vært prinsippet er at man presser de nok militært til at de gir fra seg gislene(uten å måtte godta helt uakseptable betingelser).

Om det er så realistisk kan man godt spørre seg. Men det er altså ingen motsigelser der.

 

Jo han har sakt han går til krig for å få hjem gislene! Det var bokstavelig talt en av grunnene til at de gikk in I Gaza!!! Så sier militere 9 måneder senere at det ikke skjer.... 

Og prese de militert? De har bombet område gislene oppholder seg i, i  9 måneder nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (17 minutter siden):

Hæ hvor har jeg brukt whataboutisme i forhold til nazi Tyskland? Du må friske opp hukommelsen min, for dette husker jeg ikke å ha gjort?

 

Det er ikke pirk!!! Demokrati er grunnlegende for alle samfunn.

Så kan jeg gått skrive om demokrati i andre land også, hvor er trådene hvor dette er relevant? Når jeg ser en tråd om Israel og trykker meg in på den så tenker jeg det er inafor å skrive om Israel og ting som er knyttet til Israel. Om det finnes en aktiv tråd om Syria, Jordan eller Iran du tenker det er intrensangt å få med seg så vær så snill link til den! Jeg kan gått skrive om det et sted hvor det er relevant....

Her er noen av eksemplene der du sammenligner Israel med nazi-Tyskland:

Pippi Lotta skrev (På 10.6.2024 den 21.46):

Ja det er en grusom ironi at det nå nettopp er Israel som oppfører seg på en måtte som gir slike assosiasjoner. Fanger som torturere til det punktet at de må amputere kroppsdeler, selv ikke når de må amputere og motar helsehjelp blir de behandlet som mennesker. Det er en dehumanisering og massesugrisjon på gang i Israel som virkelig er skremmende! Jeg tror dog at dette kommer til å bli husket, Israel har begått så totalt selvmord på sit eget omdømme at det vill ta laaaaaaaaang tid å gjenopplive det!!!! 

https://www.nrk.no/urix/hevdar-palestinske-fangar-ma-amputere-etter-a-ha-sete-bakbundne-i-vekevis-1.16841576

 

Pippi Lotta skrev (På 12.6.2024 den 17.08):

Nazistene begikk et av verdens mest kjente folkemord, det er derfor helt naturlig med assosiasjoner til Nazistene når man starter en sak for folkemord. Så lenge det var Nazistene sine handlinger som inspirerte lovene Israel nå bryter, tenker jeg det er det naturlig at folk tenker på Nazistene når de hører om forbrytelsene. Så jeg mener det er totalt tull at Israel er de eneste som ville få slike assosiasjoner, det var vel mange som snaket om Hitler når Putin gikk til krig og...

Ikke i regi av Israel? Hvem er det som styrer Israels hær da liksom? Israel er ansvarlig for Israels hær sine handlinger! Om dette er styrt fra toppen av eller utført av folk lengre nede i systemet som har fått alt for mye makt og litte tilsyn, vil ikke endre på det faktum at det er Israels sitt ansvar å kontrollere sin egen hær. 

 

Pippi Lotta skrev (På 16.6.2024 den 20.46):

Så rart, følte helle internet, tv og aviser var full av Putin med Hitler bart en stund. Rusland og Israel sin situasjon er åpenbart forskjelig, og assosiasjonene til Hitler er nok på lit forskjelige områder. Men når folkereten i stor grad ble inspirert av Hitlers forbrytelser, er det ganske naturlig at brud på den fort sammenlignes med nettopp Hitler. 

Her er det første eksemplet jeg fant når jeg googlet "Hitler Putin krig".

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPd9p1/jo-trusselen-fra-putins-russland-er-sammenlignbar-med-trusselen-fra-nazi-tyskland

Samenligningene er at Nazi Tyskland begikk folkemord og Israel etterforskes for folkemord. Så det som er likt er forbrytelsen de har begåt/blir etterforskes for (kort forklart).

 

Pippi Lotta skrev (På 17.6.2024 den 17.09):

Nå har jeg aldri hørt noe om uaktsom krigsforbrytelser da.... Jeg har aldri sagt at Rusland og Israel sine forbrytelser er likke groteske som alt Hitler gjorde. Men det er fremdeles naturlig å forbine samme type forbrytelse med hverandre. En som kjører over noen ved et uhel og en som med vilje dreper noen, er begge mordere.

så, vær så god, litt oppfrisking av hukommelsen din!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (8 minutter siden):

Det er ikke meg du svarer...

Haha du har ret, jeg blandet deg med den andre jeg skrev med. 

Du antyder jo allikevel at jeg "stopper samtalen" etter at jeg har svart på et spørsmål  helle 3 ganger og forklart ganske nøye hvorfor "hva med" ikke er relevant. Så jeg synes ikke det gir mer mening å anklage meg for det, uanset hvem du er. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Haha du har ret, jeg blandet deg med den andre jeg skrev med. 

Du antyder jo allikevel at jeg "stopper samtalen" etter at jeg har svart på et spørsmål  helle 3 ganger og forklart ganske nøye hvorfor "hva med" ikke er relevant. Så jeg synes ikke det gir mer mening å anklage meg for det, uanset hvem du er. 

Var mest det at whataboutisme ble nevnt i annenhver setning samtidig som man er så opptatt av hersketeknikker ikke bør brukes..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Jo han har sakt han går til krig for å få hjem gislene! Det var bokstavelig talt en av grunnene til at de gikk in I Gaza!!! Så sier militere 9 måneder senere at det ikke skjer.... 

Og prese de militert? De har bombet område gislene oppholder seg i, i  9 måneder nå! 

Virker ikke som du leser det jeg skriver..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (1 minutt siden):

Her er noen av eksemplene der du sammenligner Israel med nazi-Tyskland:

 

 

 

så, vær så god, litt oppfrisking av hukommelsen din!

Men jeg skriver jo ikke "hva med Nazi tyskland" her? Samenlinginger og whataboutism er to forskjelige ting! Det å skrive at Israel begår krigsforbrytelser og Nazi Tyskland også gjore det, er noe annet en å skrive at man ikke kan snake om Israel sitt demokrati fordi " hva med Syria" sitt som er være? Jeg har kommet ned samenligninger på mange områder, det betyr ikke at jeg forsøker å gjenerobre problemer med å snake om andre ting.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Var mest det at whataboutisme ble nevnt i annenhver setning samtidig som man er så opptatt av hersketeknikker ikke bør brukes..

Så om noen bruker en herseteknik så er det ikke lov å påpeke det? 

Får legge til, dette er en avsporing så du trenger ikke svare.

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Så om noen bruker en herseteknik så er det ikke lov å påpeke det? 

Men så har dette med whataboutisme utviklet seg slik at anklager om whataboutisme er blitt en hersketeknikk. Som sitatet sier.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (4 minutter siden):

Virker ikke som du leser det jeg skriver..

Hva da, strategien var å bombe Gislene i 9 måneder for å håpe at Hamas skulle levere de tilbake uten "urimelige" krav? Hamas ønsker varig våpenhvile noe Israel ikke ønsker å innfri. Hvorfor skulle det militære prese motivere Hamas til å sende tilbake gislene, så lenge Israel er klar på at prese ikke forsvinner når de får gislene? 

BN sa de gikk til krig for å få gislene, og det er faktisk rart når militere sier krig ikke vil føre til at gislene kommer hjem.  Det er definisjonen på en motsigelser.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...