Gå til innhold

Likheten mellom Hitlers krig og Israels krig.


Proaktiv

Anbefalte innlegg

Proaktiv skrev (På 12.6.2024 den 11.03):

Israel har hat snart 60 år på å finne løsninger, men bryter avtaler hele tiden.
De har ikke engang forsøkt å få fred etter 1967 krigen de startet mot Egypt, Jordan, Libanon og Syria. De har bare utvidet og utvidet territitoriet ved å frata Palestinerene deres områder, frata dem menskerettigheter på Vestbredden og Gaza og bombe dem sønder og sammen. Dette vil koste flere 1000 milliarder å bygge opp igjen. Putin har lært av Israel og forsøker nå samme strategi i Ukraina.
Hvor Israelske myndigheter har lært denne umenneskelige behandlingen av andre kan vi bare gjette oss til.

israel har jevnlig kommet med fredsforslag, til og med som gir land til palestinerne, men Palestina/Hamas har sagt nei hver gang, for det er Hamas/Palestina som ønsker krig og har som mål å utslette Israel.

Resten av innlegget ditt er også bare vås, med påstander som forlengst er tilbakevist.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Nå har jeg aldri hørt noe om uaktsom krigsforbrytelser da.... Jeg har aldri sagt at Rusland og Israel sine forbrytelser er likke groteske som alt Hitler gjorde. Men det er fremdeles naturlig å forbine samme type forbrytelse med hverandre. En som kjører over noen ved et uhel og en som med vilje dreper noen, er begge mordere.

Really? Kan du ikke se forskjell på en som dreper noen med viten og vilje og en som med uhell kjører på noen med døden som følge? 
De er begge mordere, altså - nærmest like?

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (8 timer siden):

Really? Kan du ikke se forskjell på en som dreper noen med viten og vilje og en som med uhell kjører på noen med døden som følge? 
De er begge mordere, altså - nærmest like?

Hva får deg til å tro jeg ikke kan se forskjellene? Noe kan være likt på mange områder og anderledes på like mange områder. Norge og Uganda er begge land, det betyr ikke de er identiske land. To mordere er begge mordere og på mange områder vil det faktisk være naturlig og sammenligne de, utennat det betyr at de begge er identiske. Mord er mord, selv om det finnes noen som har begått et enda være mord. Krigsforbrytelser er krigsforbrytelser, selv om Hitler begikk enda flere krigsforbrytelser. To krigsforbrytelser vil altid ha fellestrekk, al verden whataboutism vill ikke endre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Hva får deg til å tro jeg ikke kan se forskjellene? Noe kan være likt på mange områder og anderledes på like mange områder. Norge og Uganda er begge land, det betyr ikke de er identiske land. To mordere er begge mordere og på mange områder vil det faktisk være naturlig og sammenligne de, utennat det betyr at de begge er identiske. Mord er mord, selv om det finnes noen som har begått et enda være mord. Krigsforbrytelser er krigsforbrytelser, selv om Hitler begikk enda flere krigsforbrytelser. To krigsforbrytelser vil altid ha fellestrekk, al verden whataboutism vill ikke endre det.

Jeg ville ikke kalle en person som helt uheldig skadet noen med døden til følge en morder. På hvilken måte er det naturlig å sammenligne en som ikke så seg godt nok for og en som kom inn, voldtok for så å drepe datteren din? Jeg ser ikke helt poenget med det. Jeg er altså uenig i at mord er mord. Men jeg kan være enig i at død er død. Man får jo ikke den personen tilbake, så den kan jeg se.

Det har absolutt MYE å si hvor mye krigsforbrytelser man utfører. Det hadde hatt mye å si om Israel hadde dødsleirer og gasset så mange barn, kvinner og eldre som mulig for eksempel. I mine øyne hadde de da mistet all troverdighet og jeg ville absolutt vært sikker på at de ønsket å begå folkemord. 
Finnes vel ikke en eneste krig hvor sivile ikke dør, eller hvor ikke en krigsforbrytelse ble begått. Det betyr ikke at vi med rette kan sammenlikne med Hitler og nazistene. 

Hvis man først skal sammenlikne må man i det minste forklare hva man sammenlikner. Og ikke bruk ord som folkemord og etnisk rensing hvis ikke det er bevist.

Hitler drepte med viten og vilje barn, kvinner og eldre - kun fordi han ønsket nettopp å drepe disse. Hamas drepte barn, kvinner og eldre - nettopp fordi de ville drepe disse. Der har du en likhet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en krig mellom to likeverdige parter slik det også var for jødene under 2. verdenskrig.  Likheten er slående og makaber  med like hjerteskjærende nedslakting av sivile, eldre, familier, barn og babyer. 
 

Folkemord er folkemord selv om det utføres på forskjellige måter. 

Endret av Who is she
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk engasjerer seg så mye i en stammekrig på andre siden av jorden.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, diskriminerende ytringer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor folk engasjerer seg så mye i en stammekrig på andre siden av jorden.

På en måte kan vi absolutt sammenlikne oss. Alene er vi ufattelig sårbare, og et bytte for de fleste. Sammen kan vi være sterke. Israel, den eneste demokratiske staten i Midtøsten, blir angrepet kraftig av den muslimske verden. I realiteten er dette også et angrep på oss. 
Står vi ikke sammen mot terrorisme og ekstremisme - hvem er det egentlig vi selv forventer skal stå opp for oss selv den dagen vi måtte trenge det?

i tillegg. Hvis en suveren stat blir angrepet av terrorisme på høyt plan - gang på gang! Hvem er vi til å si det er helt ok!?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (6 timer siden):

På en måte kan vi absolutt sammenlikne oss. Alene er vi ufattelig sårbare, og et bytte for de fleste. Sammen kan vi være sterke. Israel, den eneste demokratiske staten i Midtøsten, blir angrepet kraftig av den muslimske verden. I realiteten er dette også et angrep på oss. 
Står vi ikke sammen mot terrorisme og ekstremisme - hvem er det egentlig vi selv forventer skal stå opp for oss selv den dagen vi måtte trenge det?

i tillegg. Hvis en suveren stat blir angrepet av terrorisme på høyt plan - gang på gang! Hvem er vi til å si det er helt ok!?

Realiteten er at Israel ikke er et fungerende demokrati lengre. De ignorerer meneskeretsdomstoler og angriper pressefriheten. Et angrip på meneskeretighetene er et angrip på alle menesker, for kan en nasjon gjøre det mot en folkegruoe så svekes beskyttelsen vi har mot at en nasjon gjør det mot oss. Så man bør altid bry seg om krigsforbrytelser!

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Realiteten er at Israel ikke er et fungerende demokrati lengre. De ignorerer meneskeretsdomstoler og angriper pressefriheten. Et angrip på meneskeretighetene er et angrip på alle menesker, for kan en nasjon gjøre det mot en folkegruoe så svekes beskyttelsen vi har mot at en nasjon gjør det mot oss. Så man bør altid bry seg om krigsforbrytelser!

Ja, da står vi jo kraftig mellom barken og veden her. Hvis vi ikke skulle støtte Israel er det kanskje like greit at Hamas tar over?

Da regner jeg kanskje med Hizbollah henger seg med.. kanskje de tar over Hamas igjen? Da blir det nok også rift mellom Jordan og Egypt muligens? 
Kommer til å fortsette som vanlig der nede i Midtøsten mao. Men jødene forsvinner nok da. Så tvilsomt at vi får høre så mye om det lenger.

Da kan de bryte menneskerettighetene i fred hvertfall. Og Instagrammerne kan gi internett ro en stund.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (35 minutter siden):

Ja, da står vi jo kraftig mellom barken og veden her. Hvis vi ikke skulle støtte Israel er det kanskje like greit at Hamas tar over?

Da regner jeg kanskje med Hizbollah henger seg med.. kanskje de tar over Hamas igjen? Da blir det nok også rift mellom Jordan og Egypt muligens? 
Kommer til å fortsette som vanlig der nede i Midtøsten mao. Men jødene forsvinner nok da. Så tvilsomt at vi får høre så mye om det lenger.

Da kan de bryte menneskerettighetene i fred hvertfall. Og Instagrammerne kan gi internett ro en stund.

Ser du ingen andre muligheter? Enten så støter man blint at Israel forsetter med krigsforbrytelser og ønsker helst de skal synke enda mer på demokrati indeksen, ellers så må man ønske Hamas skal styre? Er ikke det som å si det bare fines pest og kolera?

Jeg synes ikke det er slemt og håpe at noen skal bli et fungerende demokrati, demokrati er bra for alle inbygere! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Ser du ingen andre muligheter? Enten så støter man blint at Israel forsetter med krigsforbrytelser og ønsker helst de skal synke enda mer på demokrati indeksen, ellers så må man ønske Hamas skal styre? Er ikke det som å si det bare fines pest og kolera?

Jeg synes ikke det er slemt og håpe at noen skal bli et fungerende demokrati, demokrati er bra for alle inbygere! 

Jeg forstår ikke helt denne demokrati biten du henger deg opp i her!? Finnes det et land i Midtøsten som er mer demokratisk enn Israel?

Hvis ikke er vel kanskje ikke Israel den vi burde kritisere. Kanskje starte en plass med større trengsel for demokrati? Kanskje en plass der brudd på menneskerettigheter skjer daglig, hvor krigsforbrytelser er målet istedenfor å bli forsøkt unngått. Et sted hvor kvinner blir drept i æresdrap og du kan risikere å sulte hvis du ikke støtter opp om terror. Eller du kan bli fengslet eller drept kun fordi du er homo… eller mistenkt for å være det.

Kanskje du skulle vurdere å begynne der? 

Ja, jeg støtter Israel. Jeg er imot terror og mener det må bekjempes hardt. Ja, jeg syntes det er grusomt at uskyldige mennesker lider og dør. Men jeg kan ikke se en annen løsning. Halvveis løsninger har blitt utført allerede. Hvordan syntes du det har gått? Gaza lever i et åpent fengsel blir det sagt, og har tydeligvis ikke hatt noen annen løsning enn å gå til brutalt angrep. Ikke har de klart å danne et godt samfunn og har bygd tuneller og fraktet inn våpen på andres almisser. Israel fikk befolkningen myrdet, voldtatt og kidnappet… 

Jeg syntes ikke det gikk så bra..

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt denne demokrati biten du henger deg opp i her!? Finnes det et land i Midtøsten som er mer demokratisk enn Israel?

Hvis ikke er vel kanskje ikke Israel den vi burde kritisere. Kanskje starte en plass med større trengsel for demokrati? Kanskje en plass der brudd på menneskerettigheter skjer daglig, hvor krigsforbrytelser er målet istedenfor å bli forsøkt unngått. Et sted hvor kvinner blir drept i æresdrap og du kan risikere å sulte hvis du ikke støtter opp om terror. Eller du kan bli fengslet eller drept kun fordi du er homo… eller mistenkt for å være det.

Kanskje du skulle vurdere å begynne der? 

Ja, jeg støtter Israel. Jeg er imot terror og mener det må bekjempes hardt. Ja, jeg syntes det er grusomt at uskyldige mennesker lider og dør. Men jeg kan ikke se en annen løsning. Halvveis løsninger har blitt utført allerede. Hvordan syntes du det har gått? Gaza lever i et åpent fengsel blir det sagt, og har tydeligvis ikke hatt noen annen løsning enn å gå til brutalt angrep. Ikke har de klart å danne et godt samfunn og har bygd tuneller og fraktet inn våpen på andres almisser. Israel fikk befolkningen myrdet, voldtatt og kidnappet… 

Jeg syntes ikke det gikk så bra..

Du synes ikke tidligere løsninger har virket så bra, men blir denne anderledes? Skal bomber, mase interneringer, vold og sult være en ny ting i denne konfliktene mener du? Jeg sliter med å se hvordan enda mer av akurat det samme skal føre til noe annet en nettopp det samme.

Og ja jeg er litt opptat av demokrati og sån, det er liksom ganske essensielt for et fungerende samfun. Jeg forstår heller ikke poenget med all whataboutismen. Det finnes andre land hvor demokratiet er enda dårligere en Israel sit, så derfor er det ikke lov å bekymre seg for Israel? Har jeg skrevet noe sted at Israel er det eneste stede jeg bekymrer meg for i verden? Nei! Og for å gjenta, det er ikke å ønske noen vondt og ønske de får fungerende demokrati!

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Du synes ikke tidligere løsninger har virket så bra, men blir denne anderledes? Skal bomber, mase interneringer, vold og sult være en ny ting i denne konfliktene mener du? Jeg sliter med å se hvordan enda mer av akurat det samme skal føre til noe annet en nettopp det samme.

Og ja jeg er litt opptat av demokrati og sån, det er liksom ganske essensielt for et fungerende samfun. Jeg forstår heller ikke poenget med all whataboutismen. Det finnes andre land hvor demokratiet er enda dårligere en Israel sit, så derfor er det ikke lov å bekymre seg for Israel? Har jeg skrevet noe sted at Israel er det eneste stede jeg bekymrer meg for i verden? Nei! Og for å gjenta, det er ikke å ønske noen vondt og ønske de får fungerende demokrati!

Jeg kan ikke se en bedre løsning. Kan du?

Tror ikke Israel har som hobby å være i krig, men nå er det engang sånn at Gaza med Hamas startet en krig. 

Jeg snakker ikke om alle andre land i verden som sammenlikning. Jeg snakker om Midtøsten og de landene som ligger rett rundt Israel. Syntes du det da er best å starte med Israel? Har ikke de det meste på stell når man sammenlikner? Kanskje mer hensiktsmessig å peke på noen andre først!
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke se en bedre løsning. Kan du?

Tror ikke Israel har som hobby å være i krig, men nå er det engang sånn at Gaza med Hamas startet en krig. 

Om jeg kan se en bedre løsning en å begå krigsforbrytelser? Ja jeg tenker nesten alt ville være bedre. Selv det israelske militere sier jo nå at Israel ikke kommer til å nå målene sinne gjenom krigen. I tileg så skyver Israel fra seg alle sine alierte og styrker palestinas posisjon i FN osv..

OconMissy skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker ikke om alle andre land i verden som sammenlikning. Jeg snakker om Midtøsten og de landene som ligger rett rundt Israel. Syntes du det da er best å starte med Israel? Har ikke de det meste på stell når man sammenlikner? Kanskje mer hensiktsmessig å peke på noen andre først!
 

Whataboutisme er ikke et bra argument uanset om du sier hva med Kenya eller hva med Syria. Norge har mindre ungdomskriminalitet en Sverje, skal vi bare slutte å bry oss med ungdomskriminalitet da? Er det tullete å bry seg om at en 16 åring nettopp ble drept av en annen 16 åring, fordi det er et enda støre problem i Sverje? NEI det er ikke en rasjonel måtte å argumentere på! 

Israels mangel på demokrati er først og fremst et problem for alle som bor i Israel. Det er ikke "snilt" å ignorere dette problemet eller late som det ikke finnes. Det hjelper ikke noen av de som er knyttet til Israle.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Om jeg kan se en bedre løsning en å begå krigsforbrytelser?

Er det noen som foreslår at Israel skal begå krigsforbrytelser da?

Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Selv det israelske militere sier jo nå at Israel ikke kommer til å nå målene sinne gjenom krigen

Tja ..gjør de nå det da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Who is she skrev (På 18.6.2024 den 20.06):

Dette er ikke en krig mellom to likeverdige parter slik det også var for jødene under 2. verdenskrig.  Likheten er slående og makaber  med like hjerteskjærende nedslakting av sivile, eldre, familier, barn og babyer. 
 

Folkemord er folkemord selv om det utføres på forskjellige måter. 

Virkelig, den slående likheten mellom å jakte med og hente folk fra en bestemt gruppe mennesker fra rundt om i hele verden og slakte 60 % av hele jordas jødepopulasjon, med det å ha collaterale damage på ca 0,3 % av verdens palestinere  (10-11 millioner). Evt selv om du kun regner med Gazas befolkning, så er det ca 1,5 %, mot 60 %. Slående likhet! 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (23 minutter siden):

Om jeg kan se en bedre løsning en å begå krigsforbrytelser? Ja jeg tenker nesten alt ville være bedre. Selv det israelske militere sier jo nå at Israel ikke kommer til å nå målene sinne gjenom krigen. I tileg så skyver Israel fra seg alle sine alierte og styrker palestinas posisjon i FN osv..

Whataboutisme er ikke et bra argument uanset om du sier hva med Kenya eller hva med Syria. Norge har mindre ungdomskriminalitet en Sverje, skal vi bare slutte å bry oss med ungdomskriminalitet da? Er det tullete å bry seg om at en 16 åring nettopp ble drept av en annen 16 åring, fordi det er et enda støre problem i Sverje? NEI det er ikke en rasjonel måtte å argumentere på! 

Israels mangel på demokrati er først og fremst et problem for alle som bor i Israel. Det er ikke "snilt" å ignorere dette problemet eller late som det ikke finnes. Det hjelper ikke noen av de som er knyttet til Israle.

Noen ganger er det faktisk helt fair å si «hva med?». 
Men kjør på du. Jeg støtter at jødene skal ha en egen stat de kan forsvare seg mot terror og alt som er helt fullstendig motsatt av demokrati. Uansett hvor gale disse andre måtte være!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (5 timer siden):

Er det noen som foreslår at Israel skal begå krigsforbrytelser da?

Jeg vet ikke, men det du siterte handlet om hva Israel holder på med (ikke om forslag).

Hank Amarillo skrev (5 timer siden):

Tja ..gjør de nå det da?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (5 timer siden):

Noen ganger er det faktisk helt fair å si «hva med?». 
Men kjør på du. Jeg støtter at jødene skal ha en egen stat de kan forsvare seg mot terror og alt som er helt fullstendig motsatt av demokrati. Uansett hvor gale disse andre måtte være!

Du kan mene whataboutism er fair om du vil, blir ikke mer rasjonelt eller mindre herseteknik av den grun. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...