Gå til innhold

Likheten mellom Hitlers krig og Israels krig.


Proaktiv

Anbefalte innlegg

Jada! skrev (21 timer siden):

Du tar feil. Israel hadde to valg etter angrepet 7.oktober. Det ene var å ikke forsvare seg og la Hamas fortsette med sine angrep som de har vært veldig tydelige at er deres plan. Det andre var å forsvare seg og gjøre det de nå gjør. Det er så enkelt at hvis det står mellom sitt eget barn eller naboens barn så vil de fleste beskytte og redde sitt eget barn før naboens barn.

Israel har hat snart 60 år på å finne løsninger, men bryter avtaler hele tiden.
De har ikke engang forsøkt å få fred etter 1967 krigen de startet mot Egypt, Jordan, Libanon og Syria. De har bare utvidet og utvidet territitoriet ved å frata Palestinerene deres områder, frata dem menskerettigheter på Vestbredden og Gaza og bombe dem sønder og sammen. Dette vil koste flere 1000 milliarder å bygge opp igjen. Putin har lært av Israel og forsøker nå samme strategi i Ukraina.
Hvor Israelske myndigheter har lært denne umenneskelige behandlingen av andre kan vi bare gjette oss til.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OconMissy skrev (21 timer siden):

Når du har gått til krig over landområder og taper, så går du til krig igjen og taper igjen. Og igjen og igjen… Ja, da har du egt ikke kortene på hånda til å si «jeg vil ha det slik som det var den gangen vi hadde mer land». 
På et tidspunkt bør du kanskje bare ta det du får. Og hvis Israel gir litt etter her og der, så supert!

Nå er ikke helt dette helt det som ropes uansett, da Hamas vil ha hele Israel også. From the river to the sea. 
 

Alle, HELE VERDEN, vet at dert var Israel som gikk til krig. Egypt stilte opp på sin grense med militære pga trussewlen fra Israel. Etter en stund trakk de styrkene tilbake fordi faren så ut til å være over. Da gikk Israel til angrep.
Og da Palestinerne rømte inn i flyktningeleirene Sabra og Shatila slapp Israelske myndigheter ig drapskolonner som henrettet tusenvis av mennesker. Barn ble stilt opp mot husvegger og massakrert. Det er det styret Israel har hatt i 60 år.
Det er er Israel som har gått til krig ved å nekte Palestinerne sine landområder, mat, vann, sykehis, utdannelse og nekte alle muligheten for å reise inn og ut av Gaza (unntatt Israeø selv som nå er inne for å massakrere flere).

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

illebefinnende skrev (12 timer siden):

5. Ifølge Hamas.

Alle var barn og kvinner.

Jeg spurte hvor mange paver som var henrettet.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (11 timer siden):

Det blir ikke slik - av mange forskjellige grunner.

Nr 1 er at Norge i dag faktisk er en egen stat med lover og regler og det som følger med. 
Det blir rett og slett en helt total miss i sammenlikning.

Prøv igjen!

Og det er tydelig at Israel IKKE følger internasjonale lover og regler. Det har FN sagt klart fra om.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (22 timer siden):

Fortell meg hvem andre enn Israel (muligens unntak av Russland, og Nord Korea) vil bombe sykehus å skyte uskyldige barn (er det 9000 barn som nå er drept på Gaza stripen ?)

Hamas skjøt vel en missil selv på sitt eget sykehus i starten av krigen. Det var store overskrifter om krigsforbrytelser osv osv før det kom frem at Israel ikke hadde gjort det. Hamas har vel heller ikke brydd seg særlig om sivile israelske små barn, som både har blitt drept og kidnappet. Om de hadde samme muligheter for krigføring som Israel hadde nok alle vært døde nå. 

Nå er det vel også kjent at Hamas skjuler seg bak sykehus, skoler, m.m i håp om at de skal unngå bombing. Og plassere gisler blandt sivile. Det gjør egen befolkning ekstremt sårbare. Nå er jeg ikke enig i alt Israel gjør selvfølgelig, men vil bare poengtere at sykehus aldri hadde vært noe mål med mindre Hamas bevisst har gjort det til et mål. 

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! skrev (21 timer siden):

Du tar feil. Israel hadde to valg etter angrepet 7.oktober. Det ene var å ikke forsvare seg og la Hamas fortsette med sine angrep som de har vært veldig tydelige at er deres plan. Det andre var å forsvare seg og gjøre det de nå gjør. Det er så enkelt at hvis det står mellom sitt eget barn eller naboens barn så vil de fleste beskytte og redde sitt eget barn før naboens barn.

Hvilke REELLE forsøk på fred har Israel forsøkt etter 1967 ?
Det eneste de har gjort er å frata Palestinerne Vestbredde og bombet Gazastripen, tusenvis av Palestinere fengslet uten rettsake eller dom, latt nybyggere brenne ned oliventrær som tilhører Palestinerne og jaget dem ut av egne boliger. Jeg kan fortsette. Dette er i det minste noen av de forsøkene du mener Israel har gjort de siste 60 årene for å få fred.
 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blyana skrev (2 minutter siden):

Hamas skjøt vel en missil selv på sitt eget sykehus i starten av krigen. Det var store overskrifter om krigsforbrytelser osv osv før det kom frem at Israel ikke hadde gjort det. Hamas har vel heller ikke brydd seg særlig om sivile israelske små barn, som både har blitt drept og kidnappet. Om de hadde samme muligheter for krigføring som Israel hadde nok alle vært døde nå. 

Nå er det vel også kjent at Hamas skjuler seg bak sykehus, skoler, m.m i håp om at de skal unngå bombing. Og plassere gisler blandt sivile. Det gjør egen befolkning ekstremt sårbare. Nå er jeg ikke enig i alt Israel gjør selvfølgelig, men vil bare poengtere at sykehus aldri hadde vært noe mål med mindre Hamas bevisst har gjort det til et mål. 

For å unngå det som nå skjer bør vesten tilby Palestinerne samme hjelp som Ukraina får om vi skal unngå "den sterkestes rett" slik Putin og Israels ledelse praktiserer.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig Egypt som hindrer palestinerne i å rømme fra Gaza.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 10.6.2024 den 22.21):

Ingen ville sammenlignet krigføringen med Hitler om det ikke nettopp var Israel som var i krig. Det finnes ikke en verre anklage mot jøder. Jøder sammenlignet med nazister er propaganda man har sett i tiår. 
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme

Nazistene begikk et av verdens mest kjente folkemord, det er derfor helt naturlig med assosiasjoner til Nazistene når man starter en sak for folkemord. Så lenge det var Nazistene sine handlinger som inspirerte lovene Israel nå bryter, tenker jeg det er det naturlig at folk tenker på Nazistene når de hører om forbrytelsene. Så jeg mener det er totalt tull at Israel er de eneste som ville få slike assosiasjoner, det var vel mange som snaket om Hitler når Putin gikk til krig og...

Svava skrev (På 10.6.2024 den 22.21):


De anklagene du viser til etterforskers av Israel fordi det vil være lovbrudd. Det er på ingen måte i regi av Israel.
https://www.timesofisrael.com/idf-sets-up-committee-to-probe-alleged-torture-of-palestinian-terror-suspects/

Ikke i regi av Israel? Hvem er det som styrer Israels hær da liksom? Israel er ansvarlig for Israels hær sine handlinger! Om dette er styrt fra toppen av eller utført av folk lengre nede i systemet som har fått alt for mye makt og litte tilsyn, vil ikke endre på det faktum at det er Israels sitt ansvar å kontrollere sin egen hær. 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Nazistene begikk et av verdens mest kjente folkemord, det er derfor helt naturlig med assosiasjoner til Nazistene når man starter en sak for folkemord. Så lenge det var Nazistene sine handlinger som inspirerte lovene Israel nå bryter, tenker jeg det er det naturlig at folk tenker på Nazistene når de hører om forbrytelsene. Så jeg mener det er totalt tull at Israel er de eneste som ville få slike assosiasjoner, det var vel mange som snaket om Hitler når Putin gikk til krig og...

Ikke i regi av Israel? Hvem er det som styrer Israels hær da liksom? Israel er ansvarlig for Israels hær sine handlinger! Om dette er styrt fra toppen av eller utført av folk lengre nede i systemet som har fått alt for mye makt og litte tilsyn, vil ikke endre på det faktum at det er Israels sitt ansvar å kontrollere sin egen hær. 

Jeg ser det litt annerledes. Jeg ser på hele folkemord-saken som SA har reist mot Israel som politisk motivert. Hvorfor har ingen reist den samme anklagen mot Assad? Hvor mange av sitt eget folk har ikke han drept? Yemen, der 100-tusenvis er døde og utsultet?

Folkemord-anklagen kom nærmest før Israel gikk til angrep. 
 

Det er helt åpenbart at disse anklagene reises fordi dette er en særlig sterk måte å ramme Israel på. Ikke fordi det er reelt.
Og disse tegningene, der davidsstjernen gjøres om til svastikaen er et kraftig signal om antisemittismen som ligger til grunn. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Jeg ser det litt annerledes. Jeg ser på hele folkemord-saken som SA har reist mot Israel som politisk motivert. Hvorfor har ingen reist den samme anklagen mot Assad? Hvor mange av sitt eget folk har ikke han drept? Yemen, der 100-tusenvis er døde og utsultet?

Folkemord-anklagen kom nærmest før Israel gikk til angrep. 
 

Det er helt åpenbart at disse anklagene reises fordi dette er en særlig sterk måte å ramme Israel på. Ikke fordi det er reelt.
Og disse tegningene, der davidsstjernen gjøres om til svastikaen er et kraftig signal om antisemittismen som ligger til grunn. 

Uanset hva du tror motivene til Sør Afrika var, så er jo faktum at to av de mektigste (og kompetanse fylte) domstolene i verden har opprettet saken. Det vil si at veldig mange veldig flinke jurister har vurdert det som mulig at Israel begår folkemord og andre forbrytelser (helt uavhengig av Sør Afrikas motiver). Norge kunne anklaget Sverje for folkemord I morgen, det ville ikke bli startet sak av den grun (for det hade ikke vært noe beviser).

Tegninger som gjør davidstjernen til hakekors er selfølgelig ikke greit! Men jeg forstår ikke helt hvordan det beviser Sør Afrikas motivasjonen? 

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/11/2024 at 1:18 PM, Proaktiv said:

Okay. Israel kan gjøre det enkelt uten flere drap.
La Palestinerne få tilbake oområdene som ble tatt fra den i 1967.
Da har de igjen land der de kan leve i fred uten Israelske terror av andre religioner.

Mener du at det er det Israel og Jødene som terroriserer folk av andre religioner  ?  Er det Israel som var bak : 9/11,  angrepet mot synagog i Danmark i 2015, i Paris ( over130 død) samme året, i Nice i 2020 ? De 2 kvinner fra Norge og Danmark som ble voldtatt og halshugget i 2018 i Marokko, det var nok også Jødene som sto bak...?

"According to Fondapol, a French think tank, between 1979 and May 2021, at least 48,035 Islamist terrorist attacks took place worldwide, causing the deaths of at least 210,138 people"
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Islamist_terrorist_attacks

(Hei guys, I'm back 😇)

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på underforumets retningslinjer, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo to ulike kriger, fellesnevneren er vel at Hitler ville utrydde jødene, og Hamas vil utrydde jødene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Madame Butterfly said:

Det er jo to ulike kriger, fellesnevneren er vel at Hitler ville utrydde jødene, og Hamas vil utrydde jødene.

La oss ikke glemme møtet mellom Hitler og Jerusalem mufti, Haj Amin al-Husseini.
"Al-Husseini began the conversation by declaring that the Germans and the Arabs had the same enemies: “the English, the Jews, and the Communists.”

Full "transcript" av samtalen i lenken : https://time.com/4084301/hitler-grand-mufi-1941/

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 12.6.2024 den 17.08):

Nazistene begikk et av verdens mest kjente folkemord, det er derfor helt naturlig med assosiasjoner til Nazistene når man starter en sak for folkemord. Så lenge det var Nazistene sine handlinger som inspirerte lovene Israel nå bryter, tenker jeg det er det naturlig at folk tenker på Nazistene når de hører om forbrytelsene. Så jeg mener det er totalt tull at Israel er de eneste som ville få slike assosiasjoner, det var vel mange som snaket om Hitler når Putin gikk til krig og...

Ikke i regi av Israel? Hvem er det som styrer Israels hær da liksom? Israel er ansvarlig for Israels hær sine handlinger! Om dette er styrt fra toppen av eller utført av folk lengre nede i systemet som har fått alt for mye makt og litte tilsyn, vil ikke endre på det faktum at det er Israels sitt ansvar å kontrollere sin egen hær. 

Har aldri hørt noen sammenligne krigen i Ukraina med Hitler nei.

Jeg er helt uenig i at det er «naturlig» å sammenligne med Holocaust, det er ingenting som er likt, med mindre du begynner å si at «mennesker med to bein og to armer blir drept i begge casene» eller at «ofrene hadde fem fingre på hver hånd» eller «uskyldige barn døde» eller «ingen ildsprutende drage var med i noen av tilfellene»

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (41 minutter siden):

Har aldri hørt noen sammenligne krigen i Ukraina med Hitler nei.

Så rart, følte helle internet, tv og aviser var full av Putin med Hitler bart en stund. Rusland og Israel sin situasjon er åpenbart forskjelig, og assosiasjonene til Hitler er nok på lit forskjelige områder. Men når folkereten i stor grad ble inspirert av Hitlers forbrytelser, er det ganske naturlig at brud på den fort sammenlignes med nettopp Hitler. 

Her er det første eksemplet jeg fant når jeg googlet "Hitler Putin krig".

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPd9p1/jo-trusselen-fra-putins-russland-er-sammenlignbar-med-trusselen-fra-nazi-tyskland

velociraptor skrev (1 time siden):

 

Jeg er helt uenig i at det er «naturlig» å sammenligne med Holocaust, det er ingenting som er likt, med mindre du begynner å si at «mennesker med to bein og to armer blir drept i begge casene» eller at «ofrene hadde fem fingre på hver hånd» eller «uskyldige barn døde» eller «ingen ildsprutende drage var med i noen av tilfellene»

Samenligningene er at Nazi Tyskland begikk folkemord og Israel etterforskes for folkemord. Så det som er likt er forbrytelsen de har begåt/blir etterforskes for (kort forklart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (23 minutter siden):

Så rart, følte helle internet, tv og aviser var full av Putin med Hitler bart en stund. Rusland og Israel sin situasjon er åpenbart forskjelig, og assosiasjonene til Hitler er nok på lit forskjelige områder. Men når folkereten i stor grad ble inspirert av Hitlers forbrytelser, er det ganske naturlig at brud på den fort sammenlignes med nettopp Hitler. 

Her er det første eksemplet jeg fant når jeg googlet "Hitler Putin krig".

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/VPd9p1/jo-trusselen-fra-putins-russland-er-sammenlignbar-med-trusselen-fra-nazi-tyskland

Samenligningene er at Nazi Tyskland begikk folkemord og Israel etterforskes for folkemord. Så det som er likt er forbrytelsen de har begåt/blir etterforskes for (kort forklart).

Men akkurat som det er enorm forskjell på et drap ved uaktsom bilkjøring og et drap der man har planlagt drapet og torturerer offeret før det drepes, eller forskjellen på en voldtekt der Thomas ikke skjønte at Kari ikke ville fordi begge var fulle og hun sa litt nei men også kysset ham litt tilbake fordi hun følte det ble så ubehagelig, vs en voldtekt der man blir slått ned bakfra og gruppevoldtatt så man får utlagt tarm resten av livet og ikke lenger kan få barn, så er det forskjell på Hitlers folkemord og Israels såkalte mulige særdeles ineffektive «folkemord».

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (6 minutter siden):

Men akkurat som det er enorm forskjell på et drap ved uaktsom bilkjøring og et drap der man har planlagt drapet og torturerer offeret før det drepes, eller forskjellen på en voldtekt der Thomas ikke skjønte at Kari ikke ville fordi begge var fulle og hun sa litt nei men også kysset ham litt tilbake fordi hun følte det ble så ubehagelig, vs en voldtekt der man blir slått ned bakfra og gruppevoldtatt så man får utlagt tarm resten av livet og ikke lenger kan få barn, så er det forskjell på Hitlers folkemord og Israels såkalte mulige særdeles ineffektive «folkemord».

Helt enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (19 timer siden):

Men akkurat som det er enorm forskjell på et drap ved uaktsom bilkjøring og et drap der man har planlagt drapet og torturerer offeret før det drepes, eller forskjellen på en voldtekt der Thomas ikke skjønte at Kari ikke ville fordi begge var fulle og hun sa litt nei men også kysset ham litt tilbake fordi hun følte det ble så ubehagelig, vs en voldtekt der man blir slått ned bakfra og gruppevoldtatt så man får utlagt tarm resten av livet og ikke lenger kan få barn, så er det forskjell på Hitlers folkemord og Israels såkalte mulige særdeles ineffektive «folkemord».

Nå har jeg aldri hørt noe om uaktsom krigsforbrytelser da.... Jeg har aldri sagt at Rusland og Israel sine forbrytelser er likke groteske som alt Hitler gjorde. Men det er fremdeles naturlig å forbine samme type forbrytelse med hverandre. En som kjører over noen ved et uhel og en som med vilje dreper noen, er begge mordere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...