AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Del Skrevet 9. juni 2024 Vi har lagd bak oss 80 år med fred i Norge, men hvordan de neste 80 årene vil bli i Norge er det ingen som idag vet noko om. Det som imidlertid er "heilt sikkert" er at den psykososiale ordkrigen mellom øst/ vest har endret seg, og ein har en klimatrussel. Vi lever i en sårbar tid omgitt av elektronisk hjelpemidler,og uten tilgang på elektrisk strøm vil samfunnet kolapse. Mobil og data er blitt ein del av hverdagen,og ein kommuniserer med hverandre på heilt andre måter en for 40-50 år sidan. Myndighetene har forlengst oppfordrer folk om å ha eit beredskapslager av mat etc. i hjemmet. Trusselbilde i verden har endret seg, og det har også klimaet, ekstermver / naturkatastrofe kan forårsaker store ødeleggelser på kritisk infrastruktrur. Uten strøm får ein ikkje varme til mange byggninger Ein får ikkje fylle drivstoff . Ikkje får de lade el. bilene. bussene, etc. Uten strøm får ein ikkje nytte elektronsike betalingtjenester. Kritisk infra struktur som sykehus, etc har aggregater. Anonymkode: 6544c...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Del Skrevet 9. juni 2024 Jeg er ikke så paranoid av meg. Jeg går ikke rundt i en evig karusell av å tenke på det verste som kan skje. Uten strøm i lengre tid ville samfunnet slik vi kjenner det stoppet opp men jeg går ikke rundt i en egen boble av Murphys lov med folie hatten på. Menneskeheten har klart store omveltninger og kriser før og vi er en av de mest tilpasningsdyktige artene som eksisterer. Anonymkode: ae4bc...df1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Del Skrevet 9. juni 2024 Veldig mange tror de hadde klart seg helt fint, bare å tenne opp et stearinlys, liksom. Men sannheten er at samfunnet i dag ville kollapset etter kort tid uten strøm og nett. Det handler ikke i første rekke om at vi er avhengige av å sjekke sosiale medier osv, men at jobbene våre og stort sett alt annet er helt avhengig av strøm og nett. Jeg tror tv-serien Blackout er ganske realistisk med tanke på hvor raskt det ville gått utfor. Anonymkode: b34eb...b28 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Del Skrevet 9. juni 2024 Lite gjort på både jobb og hjemme, spesielt uten strøm Anonymkode: d9fdc...f8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Del Skrevet 9. juni 2024 Vel, jeg tror det ville vært kjipt uten tlf de første ukene, men så hadde en vendt seg til det. Strøm ville nok vært verre, og jeg ville nok brukt to vintre på å venne meg til å jobbe hardt for å gjøre huset brukbart varmt. Tror også middagene er hjemme hadde blitt en sjeldnere vare enn i dag... Vaske klær! Nei, jeg vet ikke om jeg ville overlevd. Anonymkode: 37b1f...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Del Skrevet 9. juni 2024 Derfor bør alle ha en solceller på taket. Da har man i det minste litt strøm og verden bryter sammen. Anonymkode: bda78...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 9. juni 2024 #7 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi har lagd bak oss 80 år med fred i Norge, men hvordan de neste 80 årene vil bli i Norge er det ingen som idag vet noko om. Det som imidlertid er "heilt sikkert" er at den psykososiale ordkrigen mellom øst/ vest har endret seg, og ein har en klimatrussel. Vi lever i en sårbar tid omgitt av elektronisk hjelpemidler,og uten tilgang på elektrisk strøm vil samfunnet kolapse. Mobil og data er blitt ein del av hverdagen,og ein kommuniserer med hverandre på heilt andre måter en for 40-50 år sidan. Myndighetene har forlengst oppfordrer folk om å ha eit beredskapslager av mat etc. i hjemmet. Trusselbilde i verden har endret seg, og det har også klimaet, ekstermver / naturkatastrofe kan forårsaker store ødeleggelser på kritisk infrastruktrur. Uten strøm får ein ikkje varme til mange byggninger Ein får ikkje fylle drivstoff . Ikkje får de lade el. bilene. bussene, etc. Uten strøm får ein ikkje nytte elektronsike betalingtjenester. Kritisk infra struktur som sykehus, etc har aggregater. Anonymkode: 6544c...5f7 Jeg ser for meg en nær framtid der strømnettet er desentralisert og mye mindre sårbart enn nå..Små vindmøller på taket av større bygninger, solceller på alle tak og sørvendte fasader og et stort husbatteri i kjelleren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Del Skrevet 9. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg tror det ville vært kjipt uten tlf de første ukene, men så hadde en vendt seg til det. Strøm ville nok vært verre, og jeg ville nok brukt to vintre på å venne meg til å jobbe hardt for å gjøre huset brukbart varmt. Anonymkode: 37b1f...188 Venne seg til at vi må ut og dyrke egen mat igjen alle sammen, at jobbene våre er borte, bankkontoen vekk, hele samfunnsstrukturen? Anonymkode: b34eb...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Del Skrevet 9. juni 2024 Hadde bekymret meg mest for at vannet ville fryse om vinteren. Men da fikk jeg bare tine snø å bruke da. Jeg personlig ville greid meg fint. Anonymkode: 11ffd...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Del Skrevet 9. juni 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hadde bekymret meg mest for at vannet ville fryse om vinteren. Men da fikk jeg bare tine snø å bruke da. Jeg personlig ville greid meg fint. Anonymkode: 11ffd...d6b Også uten penger (de var digitale og borte med mindre du har digre bunker kontanter), alle butikkene stengt? Jeg antar etter noen måneder og år at man ville fått et slags samfunn opp og gå igjen, man fikk vel lese noen bøker i skinnet av stearinlyset og finne ut hvordan folk gjorde det før. Ett av de største problemene med menneskene i dag er at vi ikke aner hvordan vi skal få informasjon ut til folket og må begynne med varder og budstikker igjen. Anonymkode: b34eb...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ikke så paranoid av meg. Jeg går ikke rundt i en evig karusell av å tenke på det verste som kan skje. Uten strøm i lengre tid ville samfunnet slik vi kjenner det stoppet opp men jeg går ikke rundt i en egen boble av Murphys lov med folie hatten på. Menneskeheten har klart store omveltninger og kriser før og vi er en av de mest tilpasningsdyktige artene som eksisterer. Anonymkode: ae4bc...df1 Er du av den oppfattning at alle dem som øver på på å takle ulike kriser er paranoid eller har ein missforstått ? Pandemien avdekte vel en rekke svakheter med beredskapen i Norge. ? Vi lever i en annen tid, og det er forlengst avdekt at mange har vert litt for naive i forhold kvalitetsikring. Nordmenn har hatt høy tillit til hverandre, og kanskje derfor mange nordmenn er ofte blitt eit offer for m.a. svindel. Anonymkode: 6544c...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde bekymret meg mest for at vannet ville fryse om vinteren. Men da fikk jeg bare tine snø å bruke da. Jeg personlig ville greid meg fint. Anonymkode: 11ffd...d6b OK ! Vannrør fryser ofte når det er barfrost, og slett ikkje sikker det var falt noe snø !😪 Anonymkode: 6544c...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): OK ! Vannrør fryser ofte når det er barfrost, og slett ikkje sikker det var falt noe snø !😪 Anonymkode: 6544c...5f7 Da fikk jeg vel hente vann fra elven da, ikke det største problemet. Anonymkode: 11ffd...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da fikk jeg vel hente vann fra elven da, ikke det største problemet. Anonymkode: 11ffd...d6b Og vannet i elven er bunnfrosset og forurenset gr. flom, og kloakk i elvene,,og kan bli allvorleg syk å drikke av det 😰 Har du hørt om rensefilter ein kan få kjøpt, og plassere i eit evntl. beredskapskasse /skap ? Dessuten kan vel oppsamling av regnvann ofte vera eit brukbart alternativ ikrisetider. Anonymkode: 6544c...5f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og vannet i elven er bunnfrosset og forurenset gr. flom, og kloakk i elvene,,og kan bli allvorleg syk å drikke av det 😰 Har du hørt om rensefilter ein kan få kjøpt, og plassere i eit evntl. beredskapskasse /skap ? Dessuten kan vel oppsamling av regnvann ofte vera eit brukbart alternativ ikrisetider. Anonymkode: 6544c...5f7 Da tar vi vann på det dypeste, der er det aldri dypfrosset. Før ble det gjort mye. Og vannet er alltid rent. Kommer fra fjellet. Anonymkode: 11ffd...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Del Skrevet 9. juni 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Pandemien avdekte vel en rekke svakheter med beredskapen i Norge. ? Vi lever i en annen tid, og det er forlengst avdekt at mange har vert litt for naive i forhold kvalitetsikring. Nordmenn har hatt høy tillit til hverandre, og kanskje derfor mange nordmenn er ofte blitt eit offer for m.a. svindel. Anonymkode: 6544c...5f7 Definitivt, pandemien avslørt en rekke svakheter, og i tillegg hvor lette folk er å lede i kriser. Nordmenn viste i overkant høy tillit i forhold til mange tiltak som var helt utenfor alle proporsjoner. Men en total varig meltdown av strøm og internett vil ramme oss hardere enn pandemien. Det blir som å gå tilbake til steinalderen. Pandemien ville uansett aldri tatt livet av mer enn en relativt lav andel av oss. Liv uten strøm og nett i dag ville blitt ragnarok. Anonymkode: b34eb...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #17 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Definitivt, pandemien avslørt en rekke svakheter, og i tillegg hvor lette folk er å lede i kriser. Nordmenn viste i overkant høy tillit i forhold til mange tiltak som var helt utenfor alle proporsjoner. Men en total varig meltdown av strøm og internett vil ramme oss hardere enn pandemien. Det blir som å gå tilbake til steinalderen. Pandemien ville uansett aldri tatt livet av mer enn en relativt lav andel av oss. Liv uten strøm og nett i dag ville blitt ragnarok. Anonymkode: b34eb...b28 Dette er noe som skremmer meg mest. Det er kanskje årsaken til at ikke flere nå bryr seg om at det som under pandemien ble avskrevet som konspirasjonsteorier nå viser seg å mest trolig stemme (viser til tråden som ligger under Vitenskapsforumet om temaet). Når folk og ledere ikke vil ta et oppgjør og diskutere dette, så lærer ingen noe av feilene heller. (all ære til Abels tårn på Nrk2 og Langsikt.no https://www.langsikt.no/publikasjoner/lablekkasje). I en krise så vil folk være veldig mye lettere å påvirke, og så lite kildekritisk som mange er, sammen med hvor enorme økonomiske interesser som har et ønske om mest mulig kaos, så er det skremmende utsikter. Bland det med navlebeskuende egofokus mange har, så har det lett for å bli mer kaos. Jeg tror at det viktigste er at folk begynner å tenke seriøst gjennom krisehåndtering, tenke gjennom ulike scenarier slik at man ikke er helt fullstendig uforberedt følelses/tankemessig og ev. praktisk på hvordan man ev. kan greie seg. Og kanskje det viktigste - at folk blir mer oppmerksomme på å opprette gode naboforhold, bli kjent, få litt oversikt over hvilke muligheter og kvalifikasjoner ulike personer har, hvilke ressurser man sammen har i lokalmiljøet. Samberedskap på lokalnivå burde det snakket langt mer om! For kollapser samfunnet, som det veldig raskt kan gjøre ved en slik krise, da bør man ha tenkt på forhånd, og helst ha tenkt noe gjennom hvordan man skal takle ting, hva man selv kan bidra med både for seg selv og andre. Anonymkode: 82f6f...fa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #18 Del Skrevet 9. juni 2024 Det som vil skje om strømmen går og ikke kommer tilbake igjen og folk begynner å innse at det ikke kommer hjelp er: Selvmord, drap, vold, utnyttelse. Folk som er kriminelle og av det rette slaget kommer til å gjøre det de kan for å få makt over mange andre. Det blir herjinger, sanking av alt de måtte finne nytte og verdi i, om de så må drepe andre for å oppnå det. Så har vi de som vil forsøke å opprettholde et samfunn med likeverd. De vil stadig bli utsatt for angrep fra den første gruppen. Hvis strømmen går på vinteren eller i en trykkende varme hvor man er avhengig av strøm for å holde varmen eller bli avkjølt, så er det mange som vil fryse i hjel eller dø av hetetokter. Sykehus, eldrehjem, alle som havner på sykehus pga en skade, svangerskaps komplikasjoner, folk som er avhengig av medisiner og dialyse, alle kommer til å dø innen kort tid fordi maskiner ikke har strøm og fordi medikamenter og dialyse ikke er å oppdrive. Så som du ser er ikke mitt problem at mobilnettet er nede og at telefon, pc og slikt ikke får strøm. Problemet mitt vil bestå i hvor drar jeg, hvem kan jeg stole på, og hvor hardt og lenge skal jeg selv kjempe for å overleve. De som bor greit til med hus ut på landsbygda og har rikelig med tilgang til ved og en ren bekk, selv de vil møte problemer når kriminelle drar ut av byene og møter frender som er bosatt i nærheten av vanlige godtroende folk. La oss si at du bor i en by. Hvor lang tid kan du regne med å klare deg dersom du er avhengig av medisiner i hverdagen? Av at noen kommer med maten din på døra via Meny og Spar. La oss si at du har trøbbel med å gå eller kanskje sitter i rullestol. Det vil ikke ta så mange dager uten strøm før de aller fleste kommer til å slite. Selv de av oss som er funksjonsfriske vil slite når butikkene stenges pga det ikke er strøm til å drive nettverket, betalingssystemet, kjølediskene, og heller ikke får fylt bensin eller diesel, eller ladet den fordømte elbilen.. Ingen kan dra på jobb. Og så er det gullegget. De som snakker om å ha kontanter eller gull, sølv eller annet verdifullt metall for å kunne handle varer. Hva slags kontanter tror dere at disse har gjemt vekk? Mest mulig på minst mulig plass? Store sedler. Har noen tenkt på vekslepenger og mynt? Nei det har de ikke. Og hvem vil ha penger når det oppstår situasjon hvor du trenger mat eller bleier til minstemann? Det eneste som vil være av verdi er kunnskap du måtte ha til å overleve, lage mat, fyre opp ild, lage klær fra grunnen av. slakte, sløye, hugge ved, lage tømmer og andre ting for hånd igjen. Så har vi alle disse kjernefysiske reaktorene. Uten strøm, og deretter uten fagfolk som vet hva de skal gjøre med problemer, så er det en tikkende bombe til de smelter ned og forårsaker store problemer verden over. Vindmøllene? Vindmøller har allerede bevist at de ikke er et egnet middel for strøm. Solpanel? Likedan. Når noe skjer, hvor skal deler hentes fra? Uten strøm, så eksisterer ikke dette samfunnet vårt lenger. Anonymkode: 3f626...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 9. juni 2024 #19 Del Skrevet 9. juni 2024 Hverdagen hadde helt klart blitt mye tøffere , men hadde klart å tilpasse meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #20 Del Skrevet 9. juni 2024 Heldig og bor på et småbruk ute på landet. har brønn, jordkjeller og egenproduserte matvarer. Skog og egen ved og materialer. Har aldri vert på sosiale medier, kanskje en telefonsamtale i snitt pr. dag. Sølvmynter i reserve. Det er alt. Er ikke en viktigpetter og ikke avhengig av andre. Skal klare meg utmerket med det jeg har. Anonymkode: a4b2e...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå