AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Jeg har bare et vanlig debetkort, men har lenge tenkt at jeg burde skaffe meg et kredittkort. Både fordi det er lurt mtp netthandel, forsikring ved bestilling av reiser og her en dag hadde Nordea (som er banken jeg har) problemer med ustabilitet for debetkort, men man kunne fortsatt bruke kredittkort. I tillegg til at det er sikrere å ha to kort hvis noe skulle skje med det ene. Samtidig er det noe i meg som syns kredittkort er litt "skummelt", er redd for at jeg plutselig skulle glemme å betale innen fristen eller noe, selv om jeg egentlig har full kontroll på all økonomi til vanlig. Men jeg søkte om å få, og fikk godkjent søknaden. Men i kredittvurderingen deres står det: "Rød: Vi vurderer at det er ikke akseptabel risiko for at du ikke vil overholde dine forpliktelser etter avtalen og/eller vi antar at du ikke vil kunne håndtere en vesentlig økning av renten..." Er det ikke da rart at jeg likevel får godkjent søknaden om kredittkort? Jeg har ingen betalingsanmerkninger, men har studielån på ca 500.000, og ca. 300.000 i brutto formue, samt "inntekt" (AAP) på ca 15.000 i mnd. Hvorfor gir de ut kredittkort når de vurderer at noen har så dårlig betalingsevne? Er ikke det relativt uansvarlig? Anonymkode: 1eaa0...5ce
imagineme Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har bare et vanlig debetkort, men har lenge tenkt at jeg burde skaffe meg et kredittkort. Både fordi det er lurt mtp netthandel, forsikring ved bestilling av reiser og her en dag hadde Nordea (som er banken jeg har) problemer med ustabilitet for debetkort, men man kunne fortsatt bruke kredittkort. I tillegg til at det er sikrere å ha to kort hvis noe skulle skje med det ene. Samtidig er det noe i meg som syns kredittkort er litt "skummelt", er redd for at jeg plutselig skulle glemme å betale innen fristen eller noe, selv om jeg egentlig har full kontroll på all økonomi til vanlig. Men jeg søkte om å få, og fikk godkjent søknaden. Men i kredittvurderingen deres står det: "Rød: Vi vurderer at det er ikke akseptabel risiko for at du ikke vil overholde dine forpliktelser etter avtalen og/eller vi antar at du ikke vil kunne håndtere en vesentlig økning av renten..." Er det ikke da rart at jeg likevel får godkjent søknaden om kredittkort? Jeg har ingen betalingsanmerkninger, men har studielån på ca 500.000, og ca. 300.000 i brutto formue, samt "inntekt" (AAP) på ca 15.000 i mnd. Hvorfor gir de ut kredittkort når de vurderer at noen har så dårlig betalingsevne? Er ikke det relativt uansvarlig? Anonymkode: 1eaa0...5ce Fordi kredittkortselskapene tjener penger på folk som ikke greier å overholde innbetalingene sine. Sett en påminnelse på telefonen din om at du skal betale inn ALL utestående kreditt når inntekten kommer inn på konto. Det er eneste fornuftige bruk av kredittkort. Aldri utestående kreditt som det beløper renter på. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 Hvor mye søkt du om? Har du fått kredittgrense på 15.000kr så er det ikke så ille. 100.000kr er insane. Anonymkode: 9610c...d74
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 imagineme skrev (1 minutt siden): Fordi kredittkortselskapene tjener penger på folk som ikke greier å overholde innbetalingene sine. Sett en påminnelse på telefonen din om at du skal betale inn ALL utestående kreditt når inntekten kommer inn på konto. Det er eneste fornuftige bruk av kredittkort. Aldri utestående kreditt som det beløper renter på. Jeg har ingen bekymringer for min egen del. Har aldri hatt noe problem med økonomi eller å betale, så det er ikke noe problem. Syns bare det er så rart at de innvilger søknad samtidig som de gjør en slik vurdering. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye søkt du om? Har du fått kredittgrense på 15.000kr så er det ikke så ille. 100.000kr er insane. Anonymkode: 9610c...d74 5.000, søkte om minste beløpet. Er uansett ikke bekymret for min egen del, da hadde jeg selvsagt ikke tenkt på å skaffe meg kredittkort i utgangspunktet, det ville vært idiotisk. Syns som sagt bare det er rart at bankene gjør sånt. Anonymkode: 1eaa0...5ce
imagineme Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ingen bekymringer for min egen del. Har aldri hatt noe problem med økonomi eller å betale, så det er ikke noe problem. Syns bare det er så rart at de innvilger søknad samtidig som de gjør en slik vurdering. 5.000, søkte om minste beløpet. Er uansett ikke bekymret for min egen del, da hadde jeg selvsagt ikke tenkt på å skaffe meg kredittkort i utgangspunktet, det ville vært idiotisk. Syns som sagt bare det er rart at bankene gjør sånt. Anonymkode: 1eaa0...5ce Jeg tenker at de anser 5.000,- som er noe som er helt innenfor minste risiko, så antageligvis derfor du fikk innvilget. Har selv nærmere 4.000.000 i lån med kredittgrense på 50.000 på Mastercard. Betaler alltid inn alt når jeg får lønn. Bruker kortet til absolutt alt da jeg får Eurobonus poeng samt endel andre goder ved å bruke kortet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ingen bekymringer for min egen del. Har aldri hatt noe problem med økonomi eller å betale, så det er ikke noe problem. Syns bare det er så rart at de innvilger søknad samtidig som de gjør en slik vurdering. 5.000, søkte om minste beløpet. Er uansett ikke bekymret for min egen del, da hadde jeg selvsagt ikke tenkt på å skaffe meg kredittkort i utgangspunktet, det ville vært idiotisk. Syns som sagt bare det er rart at bankene gjør sånt. Anonymkode: 1eaa0...5ce Med så lav kreditt regner banken det som meget lav risiko. Jeg skjønner at du er litt redd kredittkort, men synes du har søkt om veldig lavt beløp. Dersom du har tenkt å bruke det på reise, som hotell og flybilletter, vil beløpet på 5000 være alt for lavt og til lite hjelp Anonymkode: 21028...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Høres litt rart ut at du fikk rød risiko for kredittkort på 5000 kr?! Har du hatt betalingsanmerkning tidligere eller noe som har gått til inkasso? Jeg fikk en score på 49 av 100, godkjent kredittkort på 5000 kr, mens jeg hadde 60 000 kr usikret gjeld og rentebærende saldo på to andre kredittkort, mens jeg hadde 100% midlertidig stilling, 420 000 i studielån, på en inntekt på 485 000 kr i året. Ikke huslån eller billån da, aldri en betalingsanmerkning eller sak til inkasso og har alltid betalt inn minstebeløpene på kredittkortene. Anonymkode: ac33f...d2f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med så lav kreditt regner banken det som meget lav risiko. Jeg skjønner at du er litt redd kredittkort, men synes du har søkt om veldig lavt beløp. Dersom du har tenkt å bruke det på reise, som hotell og flybilletter, vil beløpet på 5000 være alt for lavt og til lite hjelp Anonymkode: 21028...3c4 Reiser for det meste innenlands (har ikke vært i utlandet på mange år), så sjelden jeg bestiller reise til over 5000 kr. Bruker generelt lite penger (har ikke så mye heller😅) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres litt rart ut at du fikk rød risiko for kredittkort på 5000 kr?! Har du hatt betalingsanmerkning tidligere eller noe som har gått til inkasso? Jeg fikk en score på 49 av 100, godkjent kredittkort på 5000 kr, mens jeg hadde 60 000 kr usikret gjeld og rentebærende saldo på to andre kredittkort, mens jeg hadde 100% midlertidig stilling, 420 000 i studielån, på en inntekt på 485 000 kr i året. Ikke huslån eller billån da, aldri en betalingsanmerkning eller sak til inkasso og har alltid betalt inn minstebeløpene på kredittkortene. Anonymkode: ac33f...d2f Nei, har som sagt aldri hatt noe betalingsanmerkinger eller inkasso eller purringer. Har aldri betalt noe som helst for sent, betaler alltid i god tid. Jeg regner vel med at de vurderte det slik fordi 5000kr/mnd i tillegg til mine faste utgifter vil utgjøre mer enn jeg har i inntekt per måned, da er det vel naturlig at det vurderes slik. Anonymkode: 1eaa0...5ce
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres litt rart ut at du fikk rød risiko for kredittkort på 5000 kr?! Har du hatt betalingsanmerkning tidligere eller noe som har gått til inkasso? Jeg fikk en score på 49 av 100, godkjent kredittkort på 5000 kr, mens jeg hadde 60 000 kr usikret gjeld og rentebærende saldo på to andre kredittkort, mens jeg hadde 100% midlertidig stilling, 420 000 i studielån, på en inntekt på 485 000 kr i året. Ikke huslån eller billån da, aldri en betalingsanmerkning eller sak til inkasso og har alltid betalt inn minstebeløpene på kredittkortene. Anonymkode: ac33f...d2f Ikke rart i det hele tatt. Kredittvurderingen foretas av et separat selskap, og for kortutsteder er det å innvilge en kreditt på 5000 kroner til en med så dårlig score en gyllen anledning til å tjene gode penger på TS i tiden som kommer. 5000 er "ikkeno'" for dem, kontra den potensielle oppsiden for dem. Risk/reward. Har brukt x millioner på kredittkort gjennom årene, og en gang i tiden tenkte jeg at jeg var en fantastisk kunde siden jeg alltid har betalt på forfall. Så skjønte jeg brått at jeg var det motsatte, siden de aldri tjente penger på meg ( bortsett fra indirekte, gjennom gebyrene de belaster de jeg handler hos). 😁 Anonymkode: 6d5d7...be4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Reiser for det meste innenlands (har ikke vært i utlandet på mange år), så sjelden jeg bestiller reise til over 5000 kr. Bruker generelt lite penger (har ikke så mye heller😅) Nei, har som sagt aldri hatt noe betalingsanmerkinger eller inkasso eller purringer. Har aldri betalt noe som helst for sent, betaler alltid i god tid. Jeg regner vel med at de vurderte det slik fordi 5000kr/mnd i tillegg til mine faste utgifter vil utgjøre mer enn jeg har i inntekt per måned, da er det vel naturlig at det vurderes slik. Anonymkode: 1eaa0...5ce Jeg leste litt feil, tenkte du hadde 300 000 kr brutto i året i tillegg til 15 000 kr AAP i måneden, så tenkte jo du hadde rundt det samme som meg, 485 000 kr i året brutto. Når jeg leste OP en gang til så ser jeg jo at du har 300 000 kr i formue brutto. Nå leser jeg at inntekten din er på 15 000 kr i mnd, så det er vel de de beregnet kredittscoren utifra. Jeg har jo omtrent det dobbelt utbetalt så selv om jeg har mer gjeld så har jeg jo betydelig bedre inntektsevne, så er nok derfor du får så lav score selv om du ikke har betalingsanmerkning etc. Er enig med de andre, kredittkort på 5000 kr er veldig lav risiko, er nok derfor du har fått det godkjent. Sånn som du høres ut, med at du bare vil ha det i bakhånd, så tror jeg ikke det blir noe særlig problem. Fast inntekt er litt avgjørende på om man får kredittkort eller ikke tror jeg. Jeg husker jeg søkte på DNB sitt kort med maks grense på 5000 kr da jeg var student, og fikk avslag siden jeg kun hadde studielån og sommerjobb. Jeg ville ha kortet for å kunne de gode supertilbudene de hadde på Appleprodukt innimellom, men fikk altså avslag da. Anonymkode: ac33f...d2f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg leste litt feil, tenkte du hadde 300 000 kr brutto i året i tillegg til 15 000 kr AAP i måneden, så tenkte jo du hadde rundt det samme som meg, 485 000 kr i året brutto. Når jeg leste OP en gang til så ser jeg jo at du har 300 000 kr i formue brutto. Nå leser jeg at inntekten din er på 15 000 kr i mnd, så det er vel de de beregnet kredittscoren utifra. Jeg har jo omtrent det dobbelt utbetalt så selv om jeg har mer gjeld så har jeg jo betydelig bedre inntektsevne, så er nok derfor du får så lav score selv om du ikke har betalingsanmerkning etc. Er enig med de andre, kredittkort på 5000 kr er veldig lav risiko, er nok derfor du har fått det godkjent. Sånn som du høres ut, med at du bare vil ha det i bakhånd, så tror jeg ikke det blir noe særlig problem. Fast inntekt er litt avgjørende på om man får kredittkort eller ikke tror jeg. Jeg husker jeg søkte på DNB sitt kort med maks grense på 5000 kr da jeg var student, og fikk avslag siden jeg kun hadde studielån og sommerjobb. Jeg ville ha kortet for å kunne de gode supertilbudene de hadde på Appleprodukt innimellom, men fikk altså avslag da. Anonymkode: ac33f...d2f Ja, jeg har vel ingen spørsmål til selve utfallet av kredittvurderingen. Den gir jo mening. Trodde bare ikke at de største bankene også deler ut kredittkort til så å si hvem som helst, selv når de vurderer betalingsevnen som så risikabel. Anonymkode: 1eaa0...5ce
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke rart i det hele tatt. Kredittvurderingen foretas av et separat selskap, og for kortutsteder er det å innvilge en kreditt på 5000 kroner til en med så dårlig score en gyllen anledning til å tjene gode penger på TS i tiden som kommer. 5000 er "ikkeno'" for dem, kontra den potensielle oppsiden for dem. Risk/reward. Har brukt x millioner på kredittkort gjennom årene, og en gang i tiden tenkte jeg at jeg var en fantastisk kunde siden jeg alltid har betalt på forfall. Så skjønte jeg brått at jeg var det motsatte, siden de aldri tjente penger på meg ( bortsett fra indirekte, gjennom gebyrene de belaster de jeg handler hos). 😁 Anonymkode: 6d5d7...be4 Dette er feil. Det taes ikke av eksterne firma. Kredittvurderingen taes av banken som sender ut kortet. Trafikklys grønn gul og rød er en vurdering som lovpålegges av Finanstilsynet at skal følge med i en kredittvurderingssak, og gir en indikasjon på situasjonen i en kredittvurderingssak opp mot bejeningselve, gjeldsgrad og belåningsgrad. Når det kommer til kredittkort så kan man innvilge kort med lav kredittramme såfremt man ikke har flere kredittkort, uten å ta det på unntakskvote. Dette er da spesifikt for å kunne tilby kreditt til personer som ikke har nok inntekt, for eksempel studenter som er i en midlertidig situasjon med lavere inntekt. Nettopp pga situasjoner du selv beskriver, og også for å betale reiser (har du allerede kredittkort kan du forskuddsbetale beløpet inn på kredittkortet og dermed betale med de samme vilkårene som hadde vært gjeldende om hele reisen ble dekket med kredittrammen). Trafikklysmodellen er bare et resultat av tallene som legges inn, men betyr ikke at det nødvendigvis er uforsvarlig å gi lån. Du kan komme ut med rødt trafikklys i en boliglånssak også og fortsatt få lån. Da for eksempel hvis du ikke har veldig høy inntekt, men at du har andre realiserbare verdier i bolig, aksjer eller fond som kan realiseres. Mvh finansrådgiver Anonymkode: d1bee...08e
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er feil. Det taes ikke av eksterne firma. Kredittvurderingen taes av banken som sender ut kortet. Trafikklys grønn gul og rød er en vurdering som lovpålegges av Finanstilsynet at skal følge med i en kredittvurderingssak, og gir en indikasjon på situasjonen i en kredittvurderingssak opp mot bejeningselve, gjeldsgrad og belåningsgrad. Når det kommer til kredittkort så kan man innvilge kort med lav kredittramme såfremt man ikke har flere kredittkort, uten å ta det på unntakskvote. Dette er da spesifikt for å kunne tilby kreditt til personer som ikke har nok inntekt, for eksempel studenter som er i en midlertidig situasjon med lavere inntekt. Nettopp pga situasjoner du selv beskriver, og også for å betale reiser (har du allerede kredittkort kan du forskuddsbetale beløpet inn på kredittkortet og dermed betale med de samme vilkårene som hadde vært gjeldende om hele reisen ble dekket med kredittrammen). Trafikklysmodellen er bare et resultat av tallene som legges inn, men betyr ikke at det nødvendigvis er uforsvarlig å gi lån. Du kan komme ut med rødt trafikklys i en boliglånssak også og fortsatt få lån. Da for eksempel hvis du ikke har veldig høy inntekt, men at du har andre realiserbare verdier i bolig, aksjer eller fond som kan realiseres. Mvh finansrådgiver Anonymkode: d1bee...08e Ja, det er finansinstitusjonen som tar den endelige vurderingen, men i de fleste tilfeller lener de seg vel på kredittopplysninger fra et kredittopplysningsbyrå – som også inneholder en vurdering/score. Poenget mitt var at det stort sett er nok å ha puls for å få kreditt på 5000 – oppsiden er større enn risikoen for kredittgiver. Anonymkode: 6d5d7...be4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er finansinstitusjonen som tar den endelige vurderingen, men i de fleste tilfeller lener de seg vel på kredittopplysninger fra et kredittopplysningsbyrå – som også inneholder en vurdering/score. Poenget mitt var at det stort sett er nok å ha puls for å få kreditt på 5000 – oppsiden er større enn risikoen for kredittgiver. Anonymkode: 6d5d7...be4 Nei, det gjør vi ikke. Vi bruker ikke kredittvurderinger fra andre instanser i det heletatt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: d1bee...08e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #15 Skrevet 10. juni 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det gjør vi ikke. Vi bruker ikke kredittvurderinger fra andre instanser i det heletatt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: d1bee...08e Skremmende at en finansrådgiver hardnakket påstår at banker (i flertall, som i alle banker) gjør dette. Det er feil, jeg søkte akkurat flere kredittkort grunnet ulike fordeler, og to av dem brukte bisnode, noe jeg vet da jeg fikk gjenpartsbrev. Anonymkode: 98fa3...a1d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #16 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det gjør vi ikke. Vi bruker ikke kredittvurderinger fra andre instanser i det heletatt. Mvh finansrådgiver Anonymkode: d1bee...08e Og det sier du er bransjestandarden slik alle/de fleste finansinstitusjoner som yter forbrukslån eller utsteder kredittkort følger? Spør bare fordi dette er ny kunnskap, og interessant å lære. Anonymkode: 6d5d7...be4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #17 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skremmende at en finansrådgiver hardnakket påstår at banker (i flertall, som i alle banker) gjør dette. Det er feil, jeg søkte akkurat flere kredittkort grunnet ulike fordeler, og to av dem brukte bisnode, noe jeg vet da jeg fikk gjenpartsbrev. Anonymkode: 98fa3...a1d Det er for å sjekke betalingsanmerkninger, ingen banker baserer seg på kredittvurderingen til Bisnode. Hva som kommer fram der, med unntak av betalingsanmerkninger, er ikke relevant. Det virker ikke som om du forstår hva en kredittvurdering i en lånesak er. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det sier du er bransjestandarden slik alle/de fleste finansinstitusjoner som yter forbrukslån eller utsteder kredittkort følger? Spør bare fordi dette er ny kunnskap, og interessant å lære. Anonymkode: 6d5d7...be4 Bransjestandard og bransjestandard. Man har mulighet, i henhold til finansavtaleloven, å tilby kreditt under 25k uten å ta det på unntakskvote såfremt kunden ikke har annen kreditt. Om hver enkelt bank velger å tilby det eller ikke er opp til banken. Der jeg jobber har vi satt grensen på 5k når det kommer til tilbud til feks studenter. Utover dette følger vi kravene mtp gjeldsgrad, betjeningsevne og belåningsgrad. Anonymkode: d1bee...08e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Skrevet 10. juni 2024 Synes ikke det er så rart jeg. Du har høy gjeld kontra inntekt. Derfor. Det er ikke hjernekirurgi. Anonymkode: ac54d...248
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #19 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har ingen bekymringer for min egen del. Har aldri hatt noe problem med økonomi eller å betale, så det er ikke noe problem. Syns bare det er så rart at de innvilger søknad samtidig som de gjør en slik vurdering. 5.000, søkte om minste beløpet. Er uansett ikke bekymret for min egen del, da hadde jeg selvsagt ikke tenkt på å skaffe meg kredittkort i utgangspunktet, det ville vært idiotisk. Syns som sagt bare det er rart at bankene gjør sånt. Anonymkode: 1eaa0...5ce Du søkte om svært lav ramme, da er det ikke rart du fikk innvilget kort. Anonymkode: 2a67f...785
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #20 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skremmende at en finansrådgiver hardnakket påstår at banker (i flertall, som i alle banker) gjør dette. Det er feil, jeg søkte akkurat flere kredittkort grunnet ulike fordeler, og to av dem brukte bisnode, noe jeg vet da jeg fikk gjenpartsbrev. Anonymkode: 98fa3...a1d Jeg har også fått slike gjenpartsbrev. Anonymkode: 2a67f...785
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå