AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Jeg er for tiden sykemeldt 40% sykemeldt. Har siden september vært sykemeldt i varierende grad, og har gradvis økt på for å komme tilbake i jobb. Makstid på sykepenger er i slutten av september (skal ha 3 uker ferie i sommer sa da blir det i starten av oktober). Har de siste ukene økt fra å jobbe 40% til 60% og det ser ut til å gå rette veien selv om jeg fortsatt merker at det er slitsomt. Jobber nå 5,5 timer 4 dager. Har som mål å komme tilbake til nesten full stilling før ferie. Det er litt make it or break it nå, har svært lite lyst over AAP og føler dessuten at jeg har mer enn 50% arbeidskapasitet og at jeg har det bedre psykisk at jeg er mer på jobb. Sykdomsbildet er litt sammensatt, har både en fysisk skade og kronisk sykdom på samme tid. Er under oppfølging for begge deler. Den kroniske sykdommen har vært litt vanskelig å få under kontroll, men det ser ut til å gå rette veien nå, og det er under vurdering at jeg skal starte på biologisk behandling dersom prøvene viser at sykdommen fortsatt er aktiv, dette vil trolig kunne hjelpe en del og holde det stabilt. Den fysiske skaden trenger jeg kanskje ny operasjon for, men er noe usikkert. Alternativet er å fortsette med behandling/rehabiltering, går både til fysio og manuellterapaut. Saken er det at jeg trenger nok å fortsette oppfølging hos lege/sykehus, fysio i mange måneder fremover, og utover makstid på sykepenger. Jeg er i midlertidig stilling også, men har fått svært sterke signaler fra arbeidsgiver om at han ønsker å forlenge. Skal få svar i løpet av neste uke. Kontrakten går frem til august nå. Han har vært veldig forståelsesfull for situasjonen min og tilrettelagt etter beste evne, og han kjenner til at jeg før jeg ble syk var en svært god arbeidstaker som jobbet i full stilling og med god arbeidskapasitet. På tross av fleksibel arbeidstid, (kjernetid 09.00 - 14.00 sommer) og 09.00 - 15.00 vinter, så er dette med behandling på dagtid en utfordring. På sommertid kan jeg feks. legge fysio etter klokka 14.00, men det hjelper ikke mye når vi går over på vintertid da det må bli etter 15.00, og det med å ta det etter fleksitid krever jo også at man har opparbeidet seg flekistid, noe jeg ikke har noe i timesbanken og det jeg har ikke akkurat kapasitet til å opparbeide meg en pott som kan brukes sånn stoda er nå. Før jeg ble sykemeldt brukte jeg velferdspermisjon for å gå til fysio, men potten er 9 dager og jeg brukte den opp i løpet av noen måneder sist. Så det er ingen løsning heller. Oppfølging hos lege og sykehus er jo ikke ukentlig, men jeg vil fortsatt ha oppfølging, og det er i mindre grad vanskelig å diktere når timene er, de blir ofte lagt til klokka 10.00 - 11.00 og til sykehustimene går det ofte en halv dag i reising. Nå som jeg jobber 4 dager så legger jeg behandlingsdagene mine på dagen jeg ikke jobber. Så jeg begynte egentlig å tenke på at den beste løsningen egentlig hadde vært at jeg spør om å få gå ned til 80% stilling ved neste kontraktsinngåelse slik at jeg jobber 4 dager i uken. Det kan jeg legge behandling på fridagen min, og jeg har bedre forutsetninger for å stå i jobben over tid. Og det ville blitt mye mer forutsigbart for jobben, da har jeg også mulighet til å opparbeide meg noe fleksitid dersom jeg må legge en fysiotime etter kjernetid på en av de andre dagene. Men jeg vil da ha et inntekstap på rundt 8000 kr i måneden, men sånn som jeg har skjønt det har man ikke rett på AAP når man har mindre enn 50% inntekstap. Finnes det noen som helst ordning der man kan få dekket inn dette tapet? Akkurat nå synest jeg dette virker som den beste løsningen, og jeg vil kunne senke skuldrene med tanke på dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver, og usikkerhet rundt makstid på sykepenger. Et inntekstap på 20% er jo ikke ideelt med tanke på pensjon osv., Alternativet er jo da 20% ufør, men selv om behandlingen vil foregå en stund fremover, så vet jeg ikke om det er grunnlag for å få det innvilget. Min gamle fastlege snakket om at mange med min kroniske sykdom var delvis ufør, så det er jo kanskje mulig å få det pga. sykdommen alene. En sånn prosess vil jo ta lang tid. Trenger råd, og har lyst å være minst byrde for arbeidsgiver, og mest mulig deltakende, men ønsker jo ikke å gå tapende ut av det om jeg kan det. Men å være i 80% jobb er vel bedre økonomisk enn å være i 50% i jobb og 50% på AAP, i tillegg slipper jeg jo å forholde meg til NAV. Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Alternativet er jo da 20% ufør, men selv om behandlingen vil foregå en stund fremover, så vet jeg ikke om det er grunnlag for å få det innvilget. Min gamle fastlege snakket om at mange med min kroniske sykdom var delvis ufør, så det er jo kanskje mulig å få det pga. sykdommen alene. En sånn prosess vil jo ta lang tid. Trenger råd, og har lyst å være minst byrde for arbeidsgiver, og mest mulig deltakende, men ønsker jo ikke å gå tapende ut av det om jeg kan det. Men å være i 80% jobb er vel bedre økonomisk enn å være i 50% i jobb og 50% på AAP, i tillegg slipper jeg jo å forholde meg til NAV. Anonymkode: 2bc79...1cf Jeg tror ikke du kan få så lav uføregrad som 20%. Du må være minst 50% ufør for å få uføretrygs, og så er det noen unntak. Er det f.eks. snakk om yrkesskade, så kan du bli med i 30% ufør. Men det er vel kanskje ikke tilfelle her? Når det gjelder å jobbe 80% eller å jobbe 50% og ha 50% AAP, så er det et regnestykke som vi ikke har alle faktorene for, da det avhenger av hva du har tjent de siste årene. Men svært forenklet kan det se slik ut: Årslønn: 500.000 80% stilling gir en årslønn på 400.000 50% lønn og 50% AAP gir årlig inntekt på: 250.000 (50% av lønn) + 165.000 (66% av 50% av lønn) = 415.000. Så det er ikke usannsynlig at du kommer bedre ut av det på 50% AAP. Det er mulig du også har forsikringer (privat eller gjennom arbeidsgiver eller fagforening), som kan gi deg et lite tilskudd når man har AAP/uføretrygd. Jeg vil advare deg mot å gå ned til 80% stilling pga. helsen. Gjør du det, og så om noen år blir sykmeldt så det et 80%-inntekten din (ikke 100%) som er grunnlag for beregning av AAP og uføretrygd. Så det at du vil skåne arbeidsgiver nå kan i det lange løp koste deg Les denne artikkelen om emnet. Selv om du ikke har noe med KLP å gjøre er det allikevel relevant. dyrt.https://frifagbevegelse.no/fagbladet/anne-58-gikk-i-uforefelle--verden-falt-i-grus-da-jeg-fikk-brevet-fra-nav-6.158.848742.b0683e90f1 Anonymkode: acb51...faa 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke du kan få så lav uføregrad som 20%. Du må være minst 50% ufør for å få uføretrygs, og så er det noen unntak. Er det f.eks. snakk om yrkesskade, så kan du bli med i 30% ufør. Men det er vel kanskje ikke tilfelle her? Når det gjelder å jobbe 80% eller å jobbe 50% og ha 50% AAP, så er det et regnestykke som vi ikke har alle faktorene for, da det avhenger av hva du har tjent de siste årene. Men svært forenklet kan det se slik ut: Årslønn: 500.000 80% stilling gir en årslønn på 400.000 50% lønn og 50% AAP gir årlig inntekt på: 250.000 (50% av lønn) + 165.000 (66% av 50% av lønn) = 415.000. Så det er ikke usannsynlig at du kommer bedre ut av det på 50% AAP. Det er mulig du også har forsikringer (privat eller gjennom arbeidsgiver eller fagforening), som kan gi deg et lite tilskudd når man har AAP/uføretrygd. Jeg vil advare deg mot å gå ned til 80% stilling pga. helsen. Gjør du det, og så om noen år blir sykmeldt så det et 80%-inntekten din (ikke 100%) som er grunnlag for beregning av AAP og uføretrygd. Så det at du vil skåne arbeidsgiver nå kan i det lange løp koste deg Les denne artikkelen om emnet. Selv om du ikke har noe med KLP å gjøre er det allikevel relevant. dyrt.https://frifagbevegelse.no/fagbladet/anne-58-gikk-i-uforefelle--verden-falt-i-grus-da-jeg-fikk-brevet-fra-nav-6.158.848742.b0683e90f1 Anonymkode: acb51...faa Takk for råd... Har litt å tenke på. Har Storebrand Forsikring gjennom jobben, og vet det inkluderer noe uføreforsikring Ser feks. at man kan søke hos Statens pensjonskasse om å få midlertidig uføre dersom man har 20% mindre inntekt pga. sykdom/skade, så det kunne jo ha vært noe for å få dekket inn. Men jeg er litt usikker på om jeg kan få avslag hos min forsikringsgiver ettersom skaden allerede hadde oppstått etter jeg startet hos min arbeidsgiver... Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Skjønner veldig godt det at man må tenke seg godt om med tanke på fremtidig sykemelding/ufør, men uansett er det jo bare snakk om å redusere på midlertidig stilling i første omgang, så det er jo ikke meislet i stein, ved. evt. søknad om fast stilling vil det jo bli et tema igjen med 80% eller 100%, og da kan jeg jo kjenne mer på hvordan det går. Lønnen er nok ganske forenklet 500 000 ja, har 485 000 nå men det er før lønnsøkningen, havner vel på rundt akkurat 500 000. Men har vært noe arbeidsledig de siste året så inntektsgrunnlaget de siste årene er nok mindre. 15 000 kr i forskjell er ikke mye om å gjøre, og jeg tenker det er verdt tapet for å unngå å ha noe med NAV å gjøre. Greia er at jeg tror ikke psyken takler å gå over til 50% AAP. Jeg har fått helt knekken av NAV de siste månedene for det har vært mye styr med sykepenger og som arbeidsledig i en periode. Ønsker å ha minst mulig med de å gjøre. Har ikke noe med veiledere å gjøre det, men systemet. Er redd jeg fort vil bli deprimert siden jeg har vist tegn på det de siste mnd, og tror at å være på jobb 4 dager kontra 5 vil fungere bedre i lengden. Jeg er veldig avhengig av stabilitet og forutsigbarthet for å ha det bra psykisk, har antagelig et snev av ADHD, så å måtte forholde meg til NAV og måtte ut i tiltak tror jeg fort vil gjøre meg sykere. Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner veldig godt det at man må tenke seg godt om med tanke på fremtidig sykemelding/ufør, men uansett er det jo bare snakk om å redusere på midlertidig stilling i første omgang, så det er jo ikke meislet i stein, ved. evt. søknad om fast stilling vil det jo bli et tema igjen med 80% eller 100%, og da kan jeg jo kjenne mer på hvordan det går. Lønnen er nok ganske forenklet 500 000 ja, har 485 000 nå men det er før lønnsøkningen, havner vel på rundt akkurat 500 000. Men har vært noe arbeidsledig de siste året så inntektsgrunnlaget de siste årene er nok mindre. 15 000 kr i forskjell er ikke mye om å gjøre, og jeg tenker det er verdt tapet for å unngå å ha noe med NAV å gjøre. Greia er at jeg tror ikke psyken takler å gå over til 50% AAP. Jeg har fått helt knekken av NAV de siste månedene for det har vært mye styr med sykepenger og som arbeidsledig i en periode. Ønsker å ha minst mulig med de å gjøre. Har ikke noe med veiledere å gjøre det, men systemet. Er redd jeg fort vil bli deprimert siden jeg har vist tegn på det de siste mnd, og tror at å være på jobb 4 dager kontra 5 vil fungere bedre i lengden. Jeg er veldig avhengig av stabilitet og forutsigbarthet for å ha det bra psykisk, har antagelig et snev av ADHD, så å måtte forholde meg til NAV og måtte ut i tiltak tror jeg fort vil gjøre meg sykere. Anonymkode: 2bc79...1cf Jeg har AAP, og bortsett fra medisinsk behandling, har tiltaket mitt vært å jobbe hos eksisterende arbeidsgiver. Så det er ikke gitt at du må ut i andre tiltak. Hvis målet er at du skal greie å jobbe mest mulig hos nåværende arbeidsgiver, så er det jo ganske meningsløst om du må ut i andre tiltak. Jeg tror forøvrig at NAV er veldig glad for at eksisterende arbeidssted kan være tiltaket - da er det veldig lite de trenger å bidra med. AAP beregnes av det som er best av 1) inntekten året før du ble sykmeldt eller 2) gjennomsnittlig inntekt de siste 3 årene før du ble syk. Siden du ble sykmeldt i september 2023, så er de da enten 1) pensjonsgivende inntekt for 2022 eller 2) gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt for årene 2020, 2021 og 2022. Selvangivelsen for de aktuelle årene er best å se på for å finne pensjonsgivende inntekt. Så hvis du har vært arbeidsledig deler av 2022, og evt. tidligere, så kan det ha litt å si, slik at grunnlaget for beregning av AAP er en del lavere enn den lønna du har nå. Og da kan det godt hende at du vil komme bedre ut av det ved å jobbe 80%. Men tenkt godt over hva som skjer se neste årene da. En evt. uføretrygd beregnes av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt. Så en evt. 80%-stilling nå, kan "følge deg" i en del åre fremover. Jeg forstår godt at du synes det er tungt å måtte forholde seg til NAV. Så jeg forstår godt det argumentet. Men det vil kunne ha noe å si, både for hva du får i AAP/uføretrygd og hva du etter hvert får i pensjon. Anonymkode: acb51...faa
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 20 % sykemelding eller 20 %permisjon i en periode. Man gjør jo det helsa trenger. Anonymkode: 0fbc8...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Ta en prat med pensjonsordningen din? Man kan bli 20% midlertidig ufør f.eks hos spk selv om nav krever minst 50% ufør. Anonymkode: f5ab9...895 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har AAP, og bortsett fra medisinsk behandling, har tiltaket mitt vært å jobbe hos eksisterende arbeidsgiver. Så det er ikke gitt at du må ut i andre tiltak. Hvis målet er at du skal greie å jobbe mest mulig hos nåværende arbeidsgiver, så er det jo ganske meningsløst om du må ut i andre tiltak. Jeg tror forøvrig at NAV er veldig glad for at eksisterende arbeidssted kan være tiltaket - da er det veldig lite de trenger å bidra med. AAP beregnes av det som er best av 1) inntekten året før du ble sykmeldt eller 2) gjennomsnittlig inntekt de siste 3 årene før du ble syk. Siden du ble sykmeldt i september 2023, så er de da enten 1) pensjonsgivende inntekt for 2022 eller 2) gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt for årene 2020, 2021 og 2022. Selvangivelsen for de aktuelle årene er best å se på for å finne pensjonsgivende inntekt. Så hvis du har vært arbeidsledig deler av 2022, og evt. tidligere, så kan det ha litt å si, slik at grunnlaget for beregning av AAP er en del lavere enn den lønna du har nå. Og da kan det godt hende at du vil komme bedre ut av det ved å jobbe 80%. Men tenkt godt over hva som skjer se neste årene da. En evt. uføretrygd beregnes av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt. Så en evt. 80%-stilling nå, kan "følge deg" i en del åre fremover. Jeg forstår godt at du synes det er tungt å måtte forholde seg til NAV. Så jeg forstår godt det argumentet. Men det vil kunne ha noe å si, både for hva du får i AAP/uføretrygd og hva du etter hvert får i pensjon. Anonymkode: acb51...faa Takk for at du deler din erfaring. Godt å høre at det ikke nødvendigvis sånn at man må ha andre tiltak enn medisinsk behandling og å være delvis i arbeid. Jeg har ikke helt sett på hvordan de beregner grunnlaget på AAP, men det er faktisk mulig at det lønner seg for meg å jobbe 80% okke som når sykepengene tar slutt. Jeg var nemlig arbeidsledig i hele 2022 med dagpenger, det begynte allerede september 2021, og varte ut februar 2023. Så har jeg vært 3 mnd arbeidsledig i starten av dette året. Pensjonsgivende inntekt var 263 000 i 2022. I 2021 307 000 og i 2020 368 000. Gjennomsnittet for 2020 - 2022 blir da 312 000 kr som er den beste å gå ut ifra. Om jeg ikke er helt på jordet, så ville AAP isåfall ha blitt 101 000 kr på 50% (66% av 154 000 kr). Dvs. årsinntekten ville da blitt 242 500 + 101 000 kr = 343 000. Altså 60 000 kr mindre enn om jeg jobber i 80% stilling. Detta hadde jeg ikke tenkt på en gang, så takk for at du gjør meg oppmerksom på det. Var ikke klar over at det var året før man ble sykemeldt som teller utregningen. Med andre ord virker det som det lønner seg for meg å heller å gå ned i stilling enn å gå over på AAP. Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ta en prat med pensjonsordningen din? Man kan bli 20% midlertidig ufør f.eks hos spk selv om nav krever minst 50% ufør. Anonymkode: f5ab9...895 Takk, skal sjekke det ut. Jeg har Storebrand nå, men ser ut SPK er noe alle kan søke hos? Jeg har hatt opptjening hos KLP før, og mener jeg har hatt nok opptjeningstid. Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 Sjekk med NAV om midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for deg. Det er en ordning bl.a. for de hvor sykmeldingsperioden har løpt ut. I praksis betaler NAV for den prosentandelen du ikke klarer å jobbe. Det er arbeidsgiver som må søke om dette. Anonymkode: 2e55d...df2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har AAP, og bortsett fra medisinsk behandling, har tiltaket mitt vært å jobbe hos eksisterende arbeidsgiver. Så det er ikke gitt at du må ut i andre tiltak. Hvis målet er at du skal greie å jobbe mest mulig hos nåværende arbeidsgiver, så er det jo ganske meningsløst om du må ut i andre tiltak. Jeg tror forøvrig at NAV er veldig glad for at eksisterende arbeidssted kan være tiltaket - da er det veldig lite de trenger å bidra med. AAP beregnes av det som er best av 1) inntekten året før du ble sykmeldt eller 2) gjennomsnittlig inntekt de siste 3 årene før du ble syk. Siden du ble sykmeldt i september 2023, så er de da enten 1) pensjonsgivende inntekt for 2022 eller 2) gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt for årene 2020, 2021 og 2022. Selvangivelsen for de aktuelle årene er best å se på for å finne pensjonsgivende inntekt. Så hvis du har vært arbeidsledig deler av 2022, og evt. tidligere, så kan det ha litt å si, slik at grunnlaget for beregning av AAP er en del lavere enn den lønna du har nå. Og da kan det godt hende at du vil komme bedre ut av det ved å jobbe 80%. Men tenkt godt over hva som skjer se neste årene da. En evt. uføretrygd beregnes av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt. Så en evt. 80%-stilling nå, kan "følge deg" i en del åre fremover. Jeg forstår godt at du synes det er tungt å måtte forholde seg til NAV. Så jeg forstår godt det argumentet. Men det vil kunne ha noe å si, både for hva du får i AAP/uføretrygd og hva du etter hvert får i pensjon. Anonymkode: acb51...faa TS igjen. Har fastslått i det forrige svaret mitt at ang. det å være på AAP eller gå ned i stilling så lønner det seg heller for meg å jobbe 80% i stedet, som er maks av det jeg klarer, med tanke på hvordan inntektsberegningen slår ut for meg som har vært arbeidsledig i perioder. Det ideelle hadde jo vært å jobbe 100%, men det går nok neppe nå. Så ang. det med hvordan uføretrygd beregnes som du her skriver, basert på de 3 av de siste 5 årene før jeg ble sykemeldt. Pensjonsgivende inntekt var altså i 263 000 i 2022. I 2021 307 000 og i 2020 368 000. I 2019 var det 193 000 og 84 000 i 2018. Jeg var student i 2018 og frem til sommeren 2019 da jeg var ferdigutdannet. Så de to første årene hjelper meg ikke, da det beste gjennomsnittet blir det samme som jeg hadde gått over på AAP, de gjennomsnittet blir 318 000 kr. I og med at 80% stilling gir en årsinntekt på 400 000 kr er det ikke tvil om at det ikke er noe å tenke på meg en gang, det lønner seg for meg å jobbe 80% kontra AAP. Om jeg i tillegg har mulighet å få 20% uføre gjennom pensjonskassen, vil jeg jo potensielt ha høyere inntekt fremover så lenge jeg er 80% arbeidsfør. Anonymkode: 2bc79...1cf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk med NAV om midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for deg. Det er en ordning bl.a. for de hvor sykmeldingsperioden har løpt ut. I praksis betaler NAV for den prosentandelen du ikke klarer å jobbe. Det er arbeidsgiver som må søke om dette. Anonymkode: 2e55d...df2 Takk for tips, det må jeg sjekke ut, men hva skjer i perioder der man evt. blir helt sykemeldt? Jeg skal jo kanskje igjennom en operasjon i høst som trolig kan bli etter maksdato på sykepenger om jeg fortsetter å være sykemeldt de neste månedene, og jeg tenker at det heller lønner seg for meg å heller gå ned i 80% fra august slik at jeg slipper å bruke opp av alle ukene nå, og har litt å gå på i høst med tanke på evt. operasjon. Det kan jo fort bli noen uker jeg er fullstendig sykemeldt ved operasjonen. Om jeg går ned i stilling fra august, så vil jeg ha 2-3 mnd med sykepenger igjen. Det kan være godt å ved evt. operasjon. Dersom jeg må over på AAP pga. maksdato på sykepenger i høst fordi jeg skal opereres, så taper jeg jo penger siden beregningen gjøres fra 2022 og tidligere. Anonymkode: 2bc79...1cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå