Gå til innhold

Samboer reagerer på at jeg snakker åpent med barnet om at man kan bli sammen med samme kjønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan for eksempel si «han eller henne» om vi prater om den dagen barnet blir stor og får seg kjæreste. Dette reagerer samboer åpenlyst på, og mener jeg ikke trenger å gi barnet slike «idéer».

For meg er det viktig at barnet vet at også to gutter (og to jenter) kan være kjærester, og at det er helt greit.

Samboer sier han ville slitt med å akseptere dette om dette skulle skje.

Barnet er 6 år.

Hvordan ville dere håndtert dette? 

Anonymkode: 38630...731

• Liker 15
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan for eksempel si «han eller henne» om vi prater om den dagen barnet blir stor og får seg kjæreste. Dette reagerer samboer åpenlyst på, og mener jeg ikke trenger å gi barnet slike «idéer».

For meg er det viktig at barnet vet at også to gutter (og to jenter) kan være kjærester, og at det er helt greit.

Samboer sier han ville slitt med å akseptere dette om dette skulle skje.

Barnet er 6 år.

Hvordan ville dere håndtert dette? 

Anonymkode: 38630...731

Skrudd tiden tilbake og ikke latt dusten formere seg? Funnet en mer intelligent mann?

Realistisk løsning må vel være å bidra til hans emosjonelle og intellektuelle utvikling. Har dere ikke homofile venner, kolleger, slektninger? 

Anonymkode: eab29...85e

• Liker 21
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er overraskende mye fordommer mot homofili selv i 2024. Hadde bedt ham om å holde sine gammeldagse fordommer for seg selv og at du blir helt flau av at han snakker som om året var 1950.

Anonymkode: b0d7b...7ee

• Liker 23
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du hjernevaske barnet fra ung alder? De aller aller fleste er naturlig heterofile. Dersom det ikke skulle være tilfelle, får barna uansett denne woke/pride propagandaen inn på alle kanaler. 

Anonymkode: 8b287...a6f

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke en 6-åring trenger ta stilling til disse problemstillingene. Kan du ikke bare referere til fremtidig kjæreste som «personen» hvis det er viktig for deg å ikke sette kjønn på vedkommende?

Anonymkode: eba26...275

Det er da ikke en problemstilling. Det er normal prat. Akkurat som at man respekterer Mats, selv om han er brun i huden, man er venn med Lisa som er tykk og Nina som er sylslank, man vil elske barnet sitt selv om barnet blir sammen med Kim fra Kina eller er homofil. 

Anonymkode: d8228...112

• Liker 31
  • Nyttig 8
Skrevet

Sørge for at ungen ser "Uglehuset" på Disney Channel ;)

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner begge litt. Enkelt småbarn kan misforstå dette og si at de er kjæreste med bestevennen av samme kjønn, fordi det er det barnet de er mest glad i her i verden. De kan kysse på munnen osv. fordi de har fått med seg at kjærester gjør sånt. Den gangen det ikke var normalisert med kjærester av samme kjønn, så var dette aldri et tema. Personlig ville jeg snakket med barnet om at det vanligste er å være kjæreste med motsatt kjønn, men at noen vil være kjæreste med samme kjønn og at det også er helt normalt og greit. 

Anonymkode: c955e...469

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du hjernevaske barnet fra ung alder? De aller aller fleste er naturlig heterofile. Dersom det ikke skulle være tilfelle, får barna uansett denne woke/pride propagandaen inn på alle kanaler. 

Oi, enda en.

Anonymkode: bd877...f92

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet..min datter kan plutselig være kjæreste med Eva i barnehagen..og innimellom "kysser" de...vi har både gutt og jente og vi snakker om at man kan bli kjæreste med samme kjønn.

Det er jo mange som har 2 mamma og 2 pappa..skal ikke det snakkes om heller? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oh lord.

Anonymkode: 84d6f...e62

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det finnes fortsatt mange rasister. Det er akkurat derfor pride er så viktig. Folk som er imot pride er helt blåst.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe som heter naturlig heterofil.

Legning er medfødt, og sett bort ifra at mange fortsatt (dessverre) "skremmes inn i skapet", så er det selvsagt ikke slik at prat om homofili påvirker barnets legning i noen som helst retning.

Anonymkode: 3ffce...d65

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Ser virkelig ikke problemet..min datter kan plutselig være kjæreste med Eva i barnehagen..og innimellom "kysser" de...vi har både gutt og jente og vi snakker om at man kan bli kjæreste med samme kjønn.

Det er jo mange som har 2 mamma og 2 pappa..skal ikke det snakkes om heller? 

Dette er et resultat av den tidsalderen vi er inne i. Jeg var aldri «kjæreste» med Mette eller Kristin i bhg på 90-tallet. Kunne derimot være kjæreste og småkysse litt på Jon eller Tobias.

Er det ingen som ser at denne normaliseringen av homoseksualitet er gått for langt? Dette er ikke ment som hets. Jeg respekterer at noen få foretrekker en kjæreste av samme kjønn. Det er helt i orden, men majoriteten er heterofile.

Kan man ikke bare behandle barn som barn og ikke indoktrinere de med hvor flott og fint det er å være trans, ikke-binær, homofil, bifil etc?

Barn trenger ikke bruke de små hodene sine på disse temaene i det hele tatt. De skal undre seg over hvorfor fuglene kvitrer, hva sand smaker og om de kan hoppe helt opp til månen de.

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært kroken på døra for min del. 
Jeg sa også samma som deg til guttene mine. De er nå tenåringer og har begge jentekjæreste. Så de ble ikke homofile fordi om de vokste opp i ett hjem der de åpent kunne vært det. Homofili er ikke tillært. Og mine barn skulle vokse opp i ett hjem der uansett legning så skulle de vite at de var akseptert. Du gjør rett. Mannen din er en idiot. 

Anonymkode: c6d2b...0b6

• Liker 28
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt at du har en homofob til mann :( Ville nok sagt tydelig ifra om min mann sa noe sånt som at han ville slitt med å akseptere det om barnet vårt var homofilt. Fy faen så sur jeg ville blitt....

Jeg snakker om dette med min på snart 3 også. Men ikke sånn at jeg setter meg ned og prater om sex bare så ingen misforstår. Men om vi snakker om familier feks så inkluderer jeg aleneforeldre eller foreldre av samme kjønn i samtalen på samme måte som jeg forteller henne om andre ting her i verden. Min er litt for liten til å forstå kjærester men er veldig opptatt av barns foreldre og mammaer og pappaer.

Barnet har kanskje lest bøkene om Brillebjørn? Han har jo 2 mødre uten at det gjøres noe ut av.

Jeg tenker at det er kjempeviktig at man normaliserer sånt fra tidlig alder, da er det ikke noe som må læres om senere. Og kanskje vi kan få en generasjon med mindre fordommer mot andre ❤️ At det bare er en del av normalen på samme måte som heterofile par er.

Anonymkode: 9e7dd...c07

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi barnet ideer? Er samboeren din en huleboer eller? Legning er medfødt. Om jeg kunne valgt, hadde jeg selvsagt ikke vært hetrofil!

Jeg snakker også i kjønnsnøytrale former til mitt barn. Jeg sier partner og kjæreste. Det gjør jeg uansett hvilken kjæresteform jeg snakker om.

Anonymkode: 8bedb...ab0

• Liker 16
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er overraskende mye fordommer mot homofili selv i 2024. Hadde bedt ham om å holde sine gammeldagse fordommer for seg selv og at du blir helt flau av at han snakker som om året var 1950.

Anonymkode: b0d7b...7ee

Dette. Det er veldig synd å se selv i 2024.

Både jeg og mannen snakker som deg, ts. Så vet barnet fra tidlig av at vi aksepterer henne uansett hvem hun forelsker seg i, og hun lærer også at andre kanskje forelsker seg i samme kjønn (eller begge) og at dette også er helt greit og normalt.

Om mannen var homofob, ville det vært en dealbreaker for meg.

Anonymkode: 39b67...72e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anononyma said:

Dette er et resultat av den tidsalderen vi er inne i. Jeg var aldri «kjæreste» med Mette eller Kristin i bhg på 90-tallet. Kunne derimot være kjæreste og småkysse litt på Jon eller Tobias.

Er det ingen som ser at denne normaliseringen av homoseksualitet er gått for langt? Dette er ikke ment som hets. Jeg respekterer at noen få foretrekker en kjæreste av samme kjønn. Det er helt i orden, men majoriteten er heterofile.

Kan man ikke bare behandle barn som barn og ikke indoktrinere de med hvor flott og fint det er å være trans, ikke-binær, homofil, bifil etc?

Barn trenger ikke bruke de små hodene sine på disse temaene i det hele tatt. De skal undre seg over hvorfor fuglene kvitrer, hva sand smaker og om de kan hoppe helt opp til månen de.

Jeg er heterofil men som barn på 90-tallet lekte jeg og bestevenninnen min at vi var kjærester. Så jeg har ikke samme erfaring som deg der. Har og jobbet i barnehage rundt 2005 og da lekte barna familie-lek på tvers av kjønn helt av seg selv.

Det uthevede sitetet er jo helt fjernt. Såklart kan ikke normaliseringen av noe som er helt normalt gå for langt. At det ikke er majoriteten som er noe betyr ikke at det er unormalt! Det er jo nettopp normalisering vi trenger, så man slipper sånne holdninger!

Anonymkode: 9e7dd...c07

• Liker 16
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...