Hildamaria Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Hva skal jeg lønne en 18åring (min egen) for diverse oppdrag i sommer? Ikke vanlig husarbeid som han gjør likevel altså, mer som feks vaske bilen, vaske kontoret mitt, male veranda etc.
Summeer Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 Hva koster bilvasken du ellers ville kjøpt? hvor mye tid ville du brukt selv på å male og så gang det med 150 kr timen? også spørs det litt på hvorfor du gjør dette? En 18 åring burde klare å finne seg en sommerjobb med litt innsats. Er det for å sette han i aktivitet, for å gjøre deg en tjeneste du ellers hadde betalt deg ut av, eller fordi han trenger penger og du vil slippe å få spørsmål om penger hele tiden? 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Dette er jo ting en 18-åring burde gjøre dersom han bor gratis hjemme som voksen uansett. Det beste for han selv er nok at han får seg en ekte jobb, og fortsetter med normalt husarbeid hjemme. Anonymkode: 22146...3f3 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 Lite sidespor, men mitt barn som jobber på Tusenfryd sier at det er mange som slutter nå i løpet av de første fire ukene. De synes det er for kjipt å jobbe. Jeg blir helt årlig litt sjokkert over hvor lave krav som stilles til dem hjemmefra når man gir opp så fort. Det å jobbe 3 dager a 4-6 timer i 6 uker (de har to uker ferie) og så 6 vakter mellom skolestart og ut oktober er ikke så mye egentlig. Dette er 16-17åringer, det er ikke flust med alternative jobber for dem. Selvom man kan se at det jo er noe utnyttelse av disse unge og naive arbeidstakerene der så tenker jeg at det handler om å lære seg arbeidsmoral og den første jobben er ikke drømmejobben men en steppestein for å få neste jobb. (Og ingen av mine har opplevd å bli sendt hjem eller få kansellert vakt, heller det motsatte siden andre ikke møter på jobb) Flere av de som har sluttet vet jeg at har foreldre som er langtids arbeidsledige eller lav tilknytning til arbeidsmarkedet av andre grunner så jeg tenker jo mitt…. En 18 åring må komme seg ut i arbeidsmarkedet, du gjør han en bjørnetjeneste ved å ikke pushe han litt. Jeg har en bekjent med et barn som aldri har hatt sommerjobb og den 21 åringen sliter skikkelig både med å få deltidsjobb og sommerjobb for hen har ikke noen referanser eller erfaring å vise til. Hen kommer ikke på intervju engang Anonymkode: 37ace...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 Summeer skrev (19 minutter siden): Hva koster bilvasken du ellers ville kjøpt? hvor mye tid ville du brukt selv på å male og så gang det med 150 kr timen? Hvorfor i huleste skal man betale en 18-åring 150 kr/t svart? Det er jo mye mer enn han ville sittet igjen i en vanlig jobb. Den dyreste bilvasken i maskin koster rundt 400, gi ham en 200-lapp dersom han gjør det skikkelig. Anonymkode: 3ad61...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Vi har gått ut fra hva timebetalingen er for sommerjobb i kommunen. Så det kan du finne ut på nettet. Anonymkode: d73cb...e9f
Summeer Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor i huleste skal man betale en 18-åring 150 kr/t svart? Det er jo mye mer enn han ville sittet igjen i en vanlig jobb. Den dyreste bilvasken i maskin koster rundt 400, gi ham en 200-lapp dersom han gjør det skikkelig. Anonymkode: 3ad61...1e9 Tja, spørs jo på hvorfor man i utgangspunktet lar 18 åringen jobbe hjemme. Er det ikke mulig å oppdrive en jobb? forøvrig tjener 15 åringen min 220 kr pr kamp hen dømmer (i underkant av en time) og frikortgrensa er litt over 70.000 kroner. kommunen betaler 150 kr/timen for 16-18 åringer i to ukers sommerjobb Så 150 kr/timen uten skatt er ikke urealistisk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Skrevet 15. juni 2024 Hva med at han registrerer seg hos "vaskehjelp" eller lignende firma, og så leier du ham inn? Da kan han registrere det som må en reell sommerjobb, med tjenestebevis og alt (som hjelper på evnt ansiennitet). Anonymkode: e4840...fcb
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 Gi han 20 kroner for jobben. Så lærer han at ærlig arbeid ikke verdt det, og trygd eller kriminalitet er veien å gå. Anonymkode: 03f26...b27
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 12.57): Hvorfor i huleste skal man betale en 18-åring 150 kr/t svart? Det er jo mye mer enn han ville sittet igjen i en vanlig jobb. Den dyreste bilvasken i maskin koster rundt 400, gi ham en 200-lapp dersom han gjør det skikkelig. Anonymkode: 3ad61...1e9 Fordi en 18 åring gjerne har frikort. Vår bonussønn tjener 220 kr i timen, pluss tillegg for overtid. Anonymkode: 424a4...a6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå