Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 #1 Del Skrevet 9. juni 2024 (endret) Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Endret 9. juni 2024 av Sommer2464 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. juni 2024 #2 Del Skrevet 9. juni 2024 Sommer2464 skrev (4 minutter siden): Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Dette er ikke min oppfatning i det helle tatt, kansje det handler om din vennegjeng på FB? Jeg er veldig bekymret for krigsforbrytelser og holdningene til nasjonen Israel. Det betyr ikke at jeg ikke greier å se at det ikke er enkelt individer sin skyld, har selv flere jødiske venner som jeg aldri ville klandrer for hva en stat gjør. Dette er holdningene til de fleste i min omgangskrets, og jeg oppfater ikke at dette er noe vanskelig skille for folk flest. Jeg synes dog det er en trend at min og andres bekymringer over Israel sine handlinger blir bortforklare som hat mot jøder (her inne på KG, har ikke møt noen i virkeligheten som bruker slike heretekniker). 31 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 9. juni 2024 #3 Del Skrevet 9. juni 2024 Ja gjør det. Veldig mange jøder jeg liker og har enorm respekt for. Carl Sagan, Albert Einstein, Bernie Sanders, Larry David, John Stewart osv osv. Et folkeslag som slår over vekten sin uten tvil. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 9. juni 2024 #4 Del Skrevet 9. juni 2024 Har aldri sett en eneste negativ kommentar om jøder, men mange om Israel og bosettere. Tror ikke jeg kjenner en eneste person som sympatiserer med Israel i denne krigen (bortsett fra det som skjedde i oktober selvsagt). Dermed er mine SoMe-plattformer ganske full av palestina-support, og alikevel har jeg til gode å se noe som helst hets av jøder. På jobb har jeg kollegaer fra hele verden. Ingen sympatiserer med Israel. Ingen hater jøder. Det samme gjelder familien min, svigerfamilien min og venner. Men jeg leser ofte israelsympatisører skrive at det er mye jødehat da. Særlig her inne. At det finnes ekstreme folk på begge sider er nok veldig sant, men tror den "gjengse palestinasympatisør" skiller snørr og bart. Og hva med jødene selv som sympatiserer med Palestina? Det er veldig mange av dem og. Til og med en del ortodokse jøder i Israel er motstander av det Israel driver med. Fordi de ser at dette ikke har noe med religion å gjøre. Jeg er ikke spesielt fan av islam, og tenker kanskje at vi må være litt forsiktige med å la for mange bosette seg i Norge, men å bombe flere tusen muslimske barn, kvinner og uskyldige menn som er innestengt på et lite område er helt horribelt. Om det er for å få en slutt på terrorisme så kan jeg jo avsløre at dette vil skape mer. Flere terrorister med et brennende hat mot Israel og vesten, fordi Israel og vesten drepte deres kjære og bombet deres hjem. 23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 9. juni 2024 #5 Del Skrevet 9. juni 2024 Vi klarer fint å skille mellom staten Israel og jøder, men samtidig er det slik at mange jøder utenfor Israel identifiserer seg med staten, og oppfatter angrep på staten som angrep på jøder. 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 9. juni 2024 #6 Del Skrevet 9. juni 2024 Lett. Har til nå ikke sett noen jødefiendtlige innspill på min face. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 9. juni 2024 (endret) tenkselv skrev (47 minutter siden): Vi klarer fint å skille mellom staten Israel og jøder, men samtidig er det slik at mange jøder utenfor Israel identifiserer seg med staten, og oppfatter angrep på staten som angrep på jøder. . Endret 9. juni 2024 av Sommer2464 Misforståelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 9. juni 2024 #8 Del Skrevet 9. juni 2024 (endret) Eh, ja? Jødar flest bur jo ikkje i Israel, og det finnst retteleg drøssevis av ikkje-jødiske israelarar. Endret 9. juni 2024 av Mandagsunge 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 9. juni 2024 #9 Del Skrevet 9. juni 2024 Selvfølgelig skiller jeg mellom sivile og soldatene og Israel som makt. Som med hvilket annet land. Ikke alle russere er lik Putin heller. Skal dog innrømme jeg tror israelske barn blir hjernevasket når jeg har sett tjue år gamle israelske jenter sitte å le fordi palestinske babyer blir drept. Er ikke superpositiv til israelere, men jeg vet at mange der er mot folkemordet i Palestina.. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 9. juni 2024 #10 Del Skrevet 9. juni 2024 Mandagsunge skrev (3 minutter siden): Eh, ja? Dei fleste jødane bur jo ikkje i Israel, og det finnst retteleg drøssevis av ikkje-jødiske israelarar. Sant, mange flyktet jo til USA og bosatte seg der før, under og etter Holocaust. Jeg kan veldig lett finne gode argumenter for hvorfor staten Israel vil beskytte seg etter terroren, og hvorfor jeg mener at de går frem på en hensynsløs måte som skader deres renommé mer enn det gavner. Jeg klarer ikke å synes like synd på sivile russere som jeg synes på sivile jøder og Palestinere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 9. juni 2024 #11 Del Skrevet 9. juni 2024 Sommer2464 skrev (1 time siden): Ser mange på Facebook både muslimer og venstreorienterte som gir jødene skylden for det som skjer på Gaza og får masse likes. Pga ting som dette er jeg av den oppfatning av at en stor del av alle pro-palestinske folk ikke ser forskjellen. Litt rart, jeg ser det motsatte. Det at dem som støtter mer ekstreme former av politisk sionisme, det er dem som ønsker å blande sammen det å være jøde og de handlinger som blir rettmessig kritisert av dem som du mener er pro Palestina. Nei, man trenger ikke å være pro Palestina for å kritisere forbrytelsen som ble begått i Nuseirat nettopp. Er ikke innenfor å ta livet av et par hundre sivile fordi at det er taktisk gunstig i en fritakningsaksjon av fire gisler. Var både et brudd på proposjonalitetsprinsippet og ikke minst prinsippet at sivile tap aldri kan være et mål i seg selv (hvilket det var i aksjonen i Nuseirat). Man trenger å være nok så ute å kjøre hvis man ser på kritikk av hendelsen i Nuseirat som et angrep på jøder.... 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 9. juni 2024 #12 Del Skrevet 9. juni 2024 Sommer2464 skrev (17 minutter siden): Angrep på staten der sivile blir angrepet er angrep på jøder så hvis du mener noe annet tar du inderlig feil . Tror det var snak om verbale "angrep" som kritikk av krigføringen eller mangel på demokrati, ikke teror eller drap som var ment. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 9. juni 2024 Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Tror det var snak om verbale "angrep" som kritikk av krigføringen eller mangel på demokrati, ikke teror eller drap som var ment. Bare glem det jeg misforsto det du skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 9. juni 2024 #14 Del Skrevet 9. juni 2024 Israel er en jødisk stat, og kan derfor ikke skilles fra den jødiske religionen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 9. juni 2024 kaarebjarne skrev (3 minutter siden): Israel er en jødisk stat, og kan derfor ikke skilles fra den jødiske religionen. Du må nesten skrive hva du mener om selve konflikten, er du pro-Palestina eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 9. juni 2024 #16 Del Skrevet 9. juni 2024 Sommer2464 skrev (1 minutt siden): Du må nesten skrive hva du mener om selve konflikten, er du pro-Palestina eller? Jeg tenker at Israel en en hyklersk stat. Akkurat som deres sterkeste allierte, USA. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 9. juni 2024 kaarebjarne skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at Israel en en hyklersk stat. Akkurat som deres sterkeste allierte, USA. Akkurat har du sympati for Iran og Hamas? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9. juni 2024 #18 Del Skrevet 9. juni 2024 Fremmed fugl skrev (12 minutter siden): Litt rart, jeg ser det motsatte. Det at dem som støtter mer ekstreme former av politisk sionisme, det er dem som ønsker å blande sammen det å være jøde og de handlinger som blir rettmessig kritisert av dem som du mener er pro Palestina. Nei, man trenger ikke å være pro Palestina for å kritisere forbrytelsen som ble begått i Nuseirat nettopp. Er ikke innenfor å ta livet av et par hundre sivile fordi at det er taktisk gunstig i en fritakningsaksjon av fire gisler. Var både et brudd på proposjonalitetsprinsippet og ikke minst prinsippet at sivile tap aldri kan være et mål i seg selv (hvilket det var i aksjonen i Nuseirat). Man trenger å være nok så ute å kjøre hvis man ser på kritikk av hendelsen i Nuseirat som et angrep på jøder.... Denne NRK-saken omhandler riktignok ikke aksjonen i Nuseirat, men skoleangrepet forleden. https://www.nrk.no/urix/idf-gar-ut-med-liste-over-terroristar-dei-hevdar-vart-drepne-i-unrwa-angrepet-1.16915993 Men les lengst ned i artikkelen hva Hellestveit sier. ICC har ikke definert konflikten. Er det en Internasjonal væpna konflikt? Eller er det en ikke-internasjonal væpna konflikt? ICC må dømme etter at de har definert konflikten. Hvis den blir dømt som en Internasjonal væpna konflikt er det strengere krav til proporsjonalitet enn om den blir dømt som en ikke-internasjonal. Konflikten «vi» hadde mot IS ble dømt etter sistnevnte. Derfor svært store sivile tap ble «godtatt» da Mosul ble bomba. Mange barn omkom også. Så her har vi ikke fasiten, dette er komplisert materie og siste ord er ikke sagt. Om jeg hadde blitt kidnappet av en terror-organisasjon hadde jeg satt pris på om Forsvaret hadde hentet meg ut kontra å la meg sitte der og råtne. For ikke å snakke om hvis et av barna mine var fanget. Tror ikke jeg hadde brydd meg nevneverdig om fiendtlige tap, selv om noen av disse skulle være barn. Jeg hadde som palestinsk mor vært meget skeptisk til å oppholde meg på et sted sammen med israelske gisler, og om jeg frivillig har oppbevart sivile i mitt hjem, da hadde jeg vært en medskyldig stridende og med vitende og vilje satt egne barns liv i fare. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. juni 2024 #19 Del Skrevet 9. juni 2024 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 9. juni 2024 Forfatter #20 Del Skrevet 9. juni 2024 (endret) Mandagsunge skrev (2 timer siden): Eh, ja? Jødar flest bur jo ikkje i Israel, og det finnst retteleg drøssevis av ikkje-jødiske israelarar. Nesten halvparten(46%)av alle jøder bor i Israel og den største andelen av resten bor i USA og Canada. Kun 9 prosent bor i Europa. Endret 9. juni 2024 av Sommer2464 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå