AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Jeg er alene med barn og skal finne et nytt sted å bo. Jeg kan få mellomfinansiering, men vil da få finansieringsbevis med lavere kjøpesum enn jeg ville fått om jeg solgte først. I tillegg er jo mellomfinansiering veldig dyrt og det er en risiko for at jeg inne får solgt eller må selge til lavere pris enn jeg ønsker. Samtidig må vi jo ha et sted å bo, og leiemarkedet her er veldig dyrt og dårlig… Hva hadde du gjort/ hva gjorde du i tilsvarende situasjon? Jeg er litt redd for å ikke komme inn på boligmarkedet igjen om jeg selger før jeg har kjøpt. Anonymkode: 7efaf...241 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 Hvordan er boligen du skal selge? Det spiller litt inn tenker jeg. Jeg hadde kjøpt først, men det er fordi jeg vet leiligheten min er garantert lettsolgt. Anonymkode: e6012...ad2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er boligen du skal selge? Det spiller litt inn tenker jeg. Jeg hadde kjøpt først, men det er fordi jeg vet leiligheten min er garantert lettsolgt. Anonymkode: e6012...ad2 Ifølge megler vil den være veldig lettsolgt. Han sier det er nærmest venteliste på den type bolig. Men man har jo ingen garantier, selvsagt. Anonymkode: 7efaf...241 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er alene med barn og skal finne et nytt sted å bo. Jeg kan få mellomfinansiering, men vil da få finansieringsbevis med lavere kjøpesum enn jeg ville fått om jeg solgte først. I tillegg er jo mellomfinansiering veldig dyrt og det er en risiko for at jeg inne får solgt eller må selge til lavere pris enn jeg ønsker. Samtidig må vi jo ha et sted å bo, og leiemarkedet her er veldig dyrt og dårlig… Hva hadde du gjort/ hva gjorde du i tilsvarende situasjon? Jeg er litt redd for å ikke komme inn på boligmarkedet igjen om jeg selger før jeg har kjøpt. Anonymkode: 7efaf...241 Det er mange som har brent seg på å kjøpe først, har du økonomi til det så er det jo praktisk,hvis du derimot må få solgt fort så risikerer du å måtte selge boligen din for billig. Mitt råd er å selge først.....om leiemarkedet er dyrt er det billigere enn å betale melomfinansiering i 6-7 mnd. Anonymkode: 35cd7...7e8 7
Snublefot62 Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ifølge megler vil den være veldig lettsolgt. Han sier det er nærmest venteliste på den type bolig. Men man har jo ingen garantier, selvsagt. Anonymkode: 7efaf...241 Det der hadde jeg tatt med ei stor klype salt. 9 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 Ville solgt først og eventuelt hatt litt lengre overtagelse Anonymkode: e81e2...693 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 I en perfekt verden så kjøper en før en selger – men som kjent er verden langt fra perfekt … Er du i tvil, så er det alltid tryggest å kjøpe først. Worst case får du praktiske problemer mtp hvor du skal bo hvis jakten på nytt bosted trekker ut. Kjøper du først får du endel x-faktorer knyttet til økonomiske forhold (hvor mye får du for gammel bolig, hvordan skal du takle mellomfinansiering etc), og for mange blir dette dessverre ei hengemyr av utfordringer og søvnløse netter. Men det er klart: det er forskjell på å selge en toroms på Grünerløkka vs en blokkleilighet i Porsgrunn... Anonymkode: a8ec2...f7b 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 Jeg er i samme situasjon og skal leie i stedet for å eie, før evt kjøp igjen. Mellomfinansiering er for dyrt, og tror 3 mnd er maks for meg🫣 Anonymkode: 760b7...47d 1
Gjest Smeltemann Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 Selg først,å du bestemmer overtakelsesdato. Da kan du bo i leiligheten til du finner nytt
Apekatten Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 Jeg kjøpte først, og det ble dyrt. Jeg fikk ikke solgt ned en gang. Så høye som rentene er nå, i tillegg til å betale strøm og kommunale avgifter på to steder samtidig, så ville jeg solgt først. 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 Snublefot62 skrev (18 minutter siden): Det der hadde jeg tatt med ei stor klype salt. Egentlig enig, men boligmarkedet er ganske hett her. I tillegg har to naboer solgt den siste tiden, tilsvarende bolig som min, godt over takst dagen etter første visning. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I en perfekt verden så kjøper en før en selger – men som kjent er verden langt fra perfekt … Er du i tvil, så er det alltid tryggest å kjøpe først. Anonymkode: a8ec2...f7b Mener du egentlig selge her? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er i samme situasjon og skal leie i stedet for å eie, før evt kjøp igjen. Mellomfinansiering er for dyrt, og tror 3 mnd er maks for meg🫣 Anonymkode: 760b7...47d Leie i tre mnd? Flytter du alt av møbler osv? Hvis jeg leier må jeg jo også betale dobbelt av utgifter en periode, pluss depositum. Og mellomfinansieringen kan man vel trekke av mye på skatten? Anonymkode: 7efaf...241 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 Kjøp på høsten og selg neste vår. Vanskelig å bomme altfor mye da. Anonymkode: 99f2f...c76
Traktor Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er du i tvil, så er det alltid tryggest å kjøpe først. Ikke enig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjøp på høsten og selg neste vår. Vanskelig å bomme altfor mye da. Anonymkode: 99f2f...c76 Mellomfinansiering i et halvt år? Anonymkode: 7efaf...241
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mellomfinansiering i et halvt år? Anonymkode: 7efaf...241 Ja det blir jo det. Tenker det er verdt det da man får tid til å flytte ting over og at det da blir lettere å gjøre klar huset/leiligheten til salg. Slipper en mellomstasjon med leie. Og så å si alt av stigningen i boligprisene skjer i starten av året. En viss risiko selvfølgelig, kanskje ikke å anbefale hvis man ikke har en lettsolgt bolig. Renten på mellomfinansiering vil med all sannsynlighet være lavere enn gevinsten man får ved å selge påfølgende vår og ikke høsten. Anonymkode: 99f2f...c76
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Skrevet 9. juni 2024 I dagens marked hadde jeg ALDRI kjøpt før jeg hadde solgt. For 5 år siden hadde jeg lett gått for mellomfinansiering. Ser flere boliger her som ville vært revet vekk før nå ligge leeeenge. Anonymkode: c441b...3b6 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #17 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Og så å si alt av stigningen i boligprisene skjer i starten av året. Megler anbefalte meg å selge enten i oktober eller mars. Anonymkode: 7efaf...241
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #18 Skrevet 9. juni 2024 Hadde solgt først. Det kommer alltid et hus man har lyst på for salg. Anonymkode: b8f82...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #19 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ifølge megler vil den være veldig lettsolgt. Han sier det er nærmest venteliste på den type bolig. Men man har jo ingen garantier, selvsagt. Anonymkode: 7efaf...241 Hva megler sier, er ikke relevant. De meler kun sin egen kake. Hva viser salgsdataene i området ditt? Anonymkode: 386e2...125 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #20 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Egentlig enig, men boligmarkedet er ganske hett her. I tillegg har to naboer solgt den siste tiden, tilsvarende bolig som min, godt over takst dagen etter første visning. Mener du egentlig selge her? Traktor skrev (1 time siden): Ikke enig. 😂 Ja, dere har helt rett begge to: Jeg mente selvsagt at det i en ideell verder er aller best å selge først! Gikk litt fort i svingene Anonymkode: a8ec2...f7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå