Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en leder som sier videre informasjon som jeg har sagt til henne i all fortrolighet. Det vil si medarbeidersamtaler, feks. Ting jeg skal jobbe med, mine svakheter. 

Leder sier videre disse tingene til kollegaer, og desverre for meg er den ene kollegaen psykisk syk. Kollegaen nevner disse tingene helt tilfeldig i plenum og bruker det som ammunisjon for å hakke på meg. Vedkommede er helt ustabil, men leder fortsatter å dele disse tingene, antageligvis fordi vedkommede spør og graver og de er venner. 

Leder er helt ny i sin stilling og har ikke erfaring som leder fra før av, og er veldig lite åpen for tilbakemeldinger. 

Hva hadde dere gjort? Søke ny jobb eller klaget? 

Anonymkode: cc978...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk ny jobb da kommer du deg ut av vepsebolet før alle blir syke av lederstilen. 

Anonymkode: a52cc...06d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde laget et helvete for den lederen. 

Anonymkode: 69286...dd5

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Spørs helt hva slags informasjon som går videre. Helseopplysninger? Forhold på hjemmebane? Det skal ikke videre.

Men dersom det er ting som går på oppgaver som ikke blir levert helt 100%, tidsfrister som ikke nås og ellers ting som påvirker arbeidsoppgavene til kolleger er det noe leder faktisk ofte har behov for å snakke med kollegaene dine om for å håndtere daglig drift og eventuelle konflikter feks. 

lederen din er arbeidsgiveren din, ikke vennen eller psykologen din. Det er begrenset med opplysninger som er taushetsbelagt, dine svakheter ifht utførelsen av jobb/at du er borte/tilretteleggingstiltak som påvirker kollegaene dine (som feks at du ikke skal ha visse typer oppgaver en periode eller forskjøvet arbeidstid) er ikke taushetsbelagt. Det er fint du har en åpen dialog med lederen din, men mulig du bør være litt mer profesjonell ifht hva du deler med leder og hva som passer best å dele med en venn? 

Endret av Summeer
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en leder som sier videre informasjon som jeg har sagt til henne i all fortrolighet. Det vil si medarbeidersamtaler, feks. Ting jeg skal jobbe med, mine svakheter. 

Leder sier videre disse tingene til kollegaer, og desverre for meg er den ene kollegaen psykisk syk. Kollegaen nevner disse tingene helt tilfeldig i plenum og bruker det som ammunisjon for å hakke på meg. Vedkommede er helt ustabil, men leder fortsatter å dele disse tingene, antageligvis fordi vedkommede spør og graver og de er venner. 

Leder er helt ny i sin stilling og har ikke erfaring som leder fra før av, og er veldig lite åpen for tilbakemeldinger. 

Si klart og tydelig og i plenum at du kommer til å si opp neste gang ny leder ikke holder taushetsplikten sin. Dette er sikkert ei skravlekjærring som opptrer som ei splitt og hersk og endelig er jeg sjef å kan gjøre hva jeg vil. Det der må du av hensyn til deg selv og dine kollegaer ikke tolerere

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (56 minutter siden):

Spørs helt hva slags informasjon som går videre. Helseopplysninger? Forhold på hjemmebane? Det skal ikke videre.

Men dersom det er ting som går på oppgaver som ikke blir levert helt 100%, tidsfrister som ikke nås og ellers ting som påvirker arbeidsoppgavene til kolleger er det noe leder faktisk ofte har behov for å snakke med kollegaene dine om for å håndtere daglig drift og eventuelle konflikter feks. 

lederen din er arbeidsgiveren din, ikke vennen eller psykologen din. Det er begrenset med opplysninger som er taushetsbelagt, dine svakheter ifht utførelsen av jobb/at du er borte/tilretteleggingstiltak som påvirker kollegaene dine (som feks at du ikke skal ha visse typer oppgaver en periode eller forskjøvet arbeidstid) er ikke taushetsbelagt. Det er fint du har en åpen dialog med lederen din, men mulig du bør være litt mer profesjonell ifht hva du deler med leder og hva som passer best å dele med en venn? 

Det handler som sagt om medarbeidersamtaler der man snakker om ting man jobber med for å bli bedre på, disse tingene har ikke noe med kolleger å gjøre. Jeg har aldri opplevd før at det har blitt delt på denne måten før. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjørt den lederen på å lekke fortrolig informasjon som presterer og også dele det i plenum, også hadde jeg sluttet og funnet ny jobb. Dette er så gigantiske røde flagg i lederegenskaper at det er ikke verdt å vente rundt der på at hun skal skjønne hva det innebærer å være leder. 

Anonymkode: ef1f9...f82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det handler som sagt om medarbeidersamtaler der man snakker om ting man jobber med for å bli bedre på, disse tingene har ikke noe med kolleger å gjøre. Jeg har aldri opplevd før at det har blitt delt på denne måten før. 

Nei, sjefen kan ikke bare lage egne lover. Det er en grunn til å arbeidsgivere ikke har lov til å spørre om hvordan du tenker angående planer om barn, private helseopplysninger og dine svake og sterke sider er jo absolutt noe en profesjonell sjef som har satt seg inn i lovverket vet at hen ikke skal spre videre

Anonymkode: 20dd3...f8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde søkt ny jobb og vært tydelig med leder.  Noter i skjemaet " Velger å ikke svare på dette da nermeste leder ikke forstår betydningen av ordet konfidensielt. " Så hadde jeg kanskje av og til servert personen noen velutvalgte løgner så jeg hadde noe å le av når de kom ut😂 For kollegaen hadde jeg tydelig sagt fra, i plenum hver gang, og både bedt den gjenta, forklare utsagnene og fortelle hvor informasjonen kom fra. 

Anonymkode: aac28...030

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen, er det svakheter som går utover kollegers oppgaver så er det relevant informasjon for å sørge for rett oppgavefordeling (du skal ha mer/mindre av en type oppgaver feks) når du tar det opp med leder så er det for å påvirke dette/eskalere noe og da er det ikke «å lekke» informasjon. Leders funksjon her er å sørge for at hjulene går rundt på arbeidsplassen

• Liker 1
Skrevet

Jeg nistenker ar en leder med så hinsides elendige antenner ikke vil evne å forandre seg så mye. 

For min del ville jeg tatt det op i plenum, hatt klart for meg punkter som er blitt sagt under 4 øyne men nå spredd videre - slik at alle ser din side av saken - laget litt oppstyr rett og slett, og stått i det for å lage mest mulig grus i maskina for denne lederen - MEN FØRST bør du ha landet ny jobb. Kan hende du trenger referanser herfra. Så ikke lag oppstyr før du har sikret seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (4 minutter siden):

Igjen, er det svakheter som går utover kollegers oppgaver så er det relevant informasjon for å sørge for rett oppgavefordeling (du skal ha mer/mindre av en type oppgaver feks) når du tar det opp med leder så er det for å påvirke dette/eskalere noe og da er det ikke «å lekke» informasjon. Leders funksjon her er å sørge for at hjulene går rundt på arbeidsplassen

Nei. En normal leder klarer å både fordele og omfordele oppgaver uten å henge ut noen eller referere til konfidensielle samtaler. 

Anonymkode: aac28...030

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (7 minutter siden):

En god leder klarer å sørge for rett oppgavefordeling uten å fortelle hva andre har sagt i medarbeidersamtaler. 

Anonymkode: 69286...dd5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først fått ny jobb, også ville jeg svart litt ærlig om årsaken til jobbytte. Det føles ikke trygt ut å jobbe et sted hvor leder sladrer 

Anonymkode: 641a9...c78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har sluttet å dele personlige ting med en kollega. Ikke fordi jeg har hørt at hun sladrer om meg men fordi hun sladrer om absolutt alle andre… lederen min forteller jeg heller ikke noe personlig til. Ser ikke poenget. 

Anonymkode: 5027d...129

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke dette det handler om. Kanskje du snakker om helt egne erfaringer og blander det inn i tråden min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...