Gå til innhold

Jeg trenger litt hjelp og råd her…!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er ikke døpt og skal ikke ha kristelig konfirmasjon, men vi ønsker likevel at han skal ha en slags konfirmasjon i 2025. Etter et lite søk på nett finner jeg kun borgerlig konfirmasjon gjennom humanetisk forbund, noe som heller ikke virker rett for oss. 
Finnes det noe annet enn disse to valgene?? Noen med litt erfaring rundt dette som kan hjelpe meg å finne ut av dette? 🤔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Den anonyme skrev (1 minutt siden):

Mitt barn er ikke døpt og skal ikke ha kristelig konfirmasjon, men vi ønsker likevel at han skal ha en slags konfirmasjon i 2025. Etter et lite søk på nett finner jeg kun borgerlig konfirmasjon gjennom humanetisk forbund, noe som heller ikke virker rett for oss. 
Finnes det noe annet enn disse to valgene?? Noen med litt erfaring rundt dette som kan hjelpe meg å finne ut av dette? 🤔

Det der har jeg aldri forstått.
Hva er det dere skal feire? Hvilken tro har barnet? 

Anonymkode: 1d576...a33

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Pinsemenigheten har noe à la konfirmasjon hvor man ikke trenger å være døpt (fordi de praktiserer voksendåp). De hadde i alle fall det da jeg var på den alderen. Men det er fortsatt meget religiøst, da.

Anonymkode: baa8f...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Får heller feire « sweet sixteen» og håpe på pengene og gavene da?

Anonymkode: da468...796

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere ønsker altså en fest der poden feires og får gaver, uten å ta de aktuelle kursene som humanetisk eller kristen konfirmasjon innebærer?

Anonymkode: b4d28...28b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje enklere å svare om dere kunne skrevet litt om hva målet er?

Selskapet og feiringen av overgangen til «de voksne rekker» kan en jo ha uansett. Men en kan ikke delta i seremonien til noen uten å kvalifisere hos de enkelte.

Dersom hvilken som helst seremoni holder kan dere kanskje gå sammen å lage en selv? Det vil naturligvis ikke ha en formell verdi men det kan jo være nok å bare stelle til noe.

En del religioner har sine varianter av slike ritual og kan kanskje være av interesse. Et lokallag av Åsatru kan kanskje arrangere noe forankret i norønne tradisjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon er jo en bekreftelse av dåpen, når barnet ikke er døpt er det ingenting å bekrefte. Humanistisk konfirmasjon oppstod som et svar på dette, for de som ønsket konfirmasjon dvs kun festen fordi det ikke var noe å bekrefte. Når du ikke vil noen av delene kan man jo spørre seg hva poenget egentlig er? Jeg vet om ungdommer som ikke har hatt konfirmasjon men heller feiret stort når de blir 18, og syns da det er et bedre alternativ. 

Anonymkode: dd896...240

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Her prøvde vi oss på undervisning og konfirmasjon men det ble for vanskelig å gjenomføre. Derfor utsatte vi festen et år og feiret 16-årsdagen på lik linje som en konfirmasjon istedet.

Anonymkode: 5edc5...b9b

• Nyttig 2
Skrevet
Den anonyme skrev (37 minutter siden):

Hva er dere på jakt etter?

De religiøse har sine opplegg med opplæring i tro og det som hører til.

Humanistisk konfirmasjon er vel bare et kurs med utvalgte tema som er nyttig når man er ungdom. Ingen opplæring i tro eller religion.

Hva er det i det humanistiske opplegget dere ønsker alternativ til? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon er et rent kristent rituale hvor de som er døpt som barn skal få muligheten til å bekrefte/konfirmere at de fortsatt ønsker å være en del av kirken og kristendommen som voksne. Konfirmantkappen likner en dåpskjole for å markere at konfirmasjonen er en del av, og en fortsettelse på barnedåpen.

Humanetikerne har "stjålet" denne tradisjonen og laget noe greier som de kaller konfirmasjon, men som ikke er det, fordi de har ingen dåp som skal konfirmeres/bekreftes. HEF's opplegg er mer et kurs i HEF's verdier og livssyn med en påfølgende vitnemålsutdeling som de kaller konfirmasjon.

Det er helt vanlig i mange kulturer å markere overgangen til å bli voksen på noe vis, og det kan jo dere også gjøre, men det vil ikke kunne kalles en konfirmasjon.

Anonymkode: f0496...ef9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå for den ærlige varianten og inviter til cash-party?

Anonymkode: 4370c...ae1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som ikke passer med humanistisk konfirmasjon? Har bare gode erfaringer fra det. Det er ikke mange andre alternativer. 

Anonymkode: 3101f...af1

• Liker 1
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...