Gå til innhold

Hva gjør du for å ha det bra/ta vare på kropp og sinn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en fase hvor jeg har fokus på å få det bedre med meg selv og livet generelt. Jeg har kommet i god form takket være trening og kjenner at jeg har mer energi og generelt er mer positiv takket være det. 

Jeg har i mange år slitt med angst og indre uro, men ikke i den grad at det hemmer meg veldig. Eksponering virker minimalt så nå ønsker jeg å prøve mindfulness. Mindfulness får jeg best til ute i naturen. Samt jeg også øver meg på å finne roen når jeg kjenner ubehaget.

Jeg forsøker også og være god og raus med meg selv, og styre fokuset bort fra negative tanker som dukker opp.

Hva gjør dere for dere selv? 

Anonymkode: d94f9...496

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et stykke bak deg i løypa :) Har nå fokus på å komme i god form, det er fint å lese at det har hjulpet deg.

Jeg håper etterhvert på å endret litt på kostholdet, med mer mat så gjør godt og mindre som får meg til å føle meg dårlig. 

Og så har jeg lyst til å få ryddet opp i ting. Har for mange ting og for dårlig orden, så føler meg overveldet når jeg ser rot overalt. Jeg tror jeg hadde følt meg lettere hvis det var ryddig rundt meg og lettere å holde det ryddig.

Anonymkode: a5afc...d77

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Bruker appen pustepause. Hjulpet meg mye. Korte, overkommelige snutter. 

Spiser sunt. Men med rom for kos også.

Fast døgnrytme hele uka. Sove 22. Opp 05. Kan bli senere innimellom en helg, men jeg våkner alltid av meg selv 05 uansett, er så inni det. 

Trening annenhver dag. (Lett altså, pga fysisk funksjonshemming. )

Tid til ingenting. F eks. bare sitte på veranda og se på fugler og hunder på tur. Tror vi mennesker trenger det. 

Sluttet å jobbe lange dager som vane, går hjem når klokken er der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vil si de tre viktigste momentene er god søvn, trening, og å unngå giftige miljøer/enkeltmennesker. Jeg er en god del alene og trives med det, og trener regelmessig. Søvnen kunne vært bedre men den jobbes med.

Endret av Mayer
  • Liker 2
Skrevet

Det er viktig å ha ting å glede seg over og til:

- Legge merke til de små tingene i hverdagen som er positive og gir glede.

- Sørge for å lage seg ting i nær fremtid å glede seg til. Det kan være å ta en dagstur med tog, buss eller bil til et sted man vil besøke, dra på besøk til noen, dra på shopping m.m

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (51 minutter siden):

Bruker appen pustepause. Hjulpet meg mye. Korte, overkommelige snutter. 

Spiser sunt. Men med rom for kos også.

Fast døgnrytme hele uka. Sove 22. Opp 05. Kan bli senere innimellom en helg, men jeg våkner alltid av meg selv 05 uansett, er så inni det. 

Trening annenhver dag. (Lett altså, pga fysisk funksjonshemming. )

Tid til ingenting. F eks. bare sitte på veranda og se på fugler og hunder på tur. Tror vi mennesker trenger det. 

Sluttet å jobbe lange dager som vane, går hjem når klokken er der.

Dette med tid til ingenting kan jeg absolutt bli bedre til. Fikk lastet ned pustepause nå, spent på å få testet den 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (42 minutter siden):

Det er viktig å ha ting å glede seg over og til:

- Legge merke til de små tingene i hverdagen som er positive og gir glede.

- Sørge for å lage seg ting i nær fremtid å glede seg til. Det kan være å ta en dagstur med tog, buss eller bil til et sted man vil besøke, dra på besøk til noen, dra på shopping m.m

Dette med hverdagen syns jeg inngår i mindfulness 🌞 liker også å ha ting å se frem til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fint innlegg, med gode spørsmål, og svar! Denne tråden vil jeg følge😊 

Jeg prøver også en del av de tingene dere andre nevner, og synes jevnlig trening og god rutine på søvn og kosthold er essensielt for meg i hvert fall. Er også opptatt av å rydde, både rundt meg og  inni meg. Her sliter jeg litt; jeg har en del problemer, som alle andre, som jeg vil rydde opp i, men har en tendens til å tenke på alt på en gang, hele tiden, og får ikke gjort noen ting! Har dere noen teknikker der? 

Anonymkode: 11828...b47

Skrevet

Jeg fikk sinnsro da jeg ble singel etter et langt forhold for tre år siden. Det har gjort meg godt. Jeg velger meg selv hver dag. Føler at fokuset på meg og mine ønsker kommer til å gi meg et langt liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dans til minst en sang hver morgen, gjerne hver kveld også. Eller, om ikke du liker å danse, så bare rist på kroppen til minimum én låt, eller 2-3 minutter. Det er noe av det beste du kan gjøre for å regulere nervesystemet, og det hjelper for lumfedrenasje og også fordøyelsen. I tillegg utløser det oxytocin i kroppen, som er det samme som når man klemmer seg selv eller andre.

Jeg drikker vann med en liten klype havsalt og bikarbonat (akkurat nok til å ikke smake det). Dette er noe jeg har holdt på med av/på i mange år, og jeg ser tydelig forskjell på kropp, ansikt og energi når jeg stopper med det. Anbefales på det sterkeste. Det hjelper cellene å holde seg hydrert, og det har en antiinflammatorisk effekt. Det skal visstnok også hjelpe med avgiftning.

Jeg har sunne og sterke grenser for meg selv, og har kuttet ut alle giftige mennesker. Mange er giftige uten å mene det, men jeg sluttet å unnskylde dårlig oppførsel, og begynte å si ifra samt trekke meg unna.

Soiser det jeg vil, men lytter til kroppen. Den sier ifra når jeg har spist for mye av noe jeg ikke har godt av, og jeg merker symptomene raskere, typ magepine, lite energi, mørkere under øyene osv. Så da justerer jeg, og fonuserer mer på rene ingredienser og sunn mat.

Trener. Bevegelse hver eneste dag, det er alfa og omega, men der også øytter jeg til kroppen, særlig for kvinner er dette viktig mtp syklusen. Har begynt å legge opp treningen etter syklusen, men det tar litt tid å tracke for planlegging. Kan også anbefale å spise etter syklusen! Det er spennende læring å lese seg opp på.

Anonymkode: e70ca...595

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for fint innlegg, med gode spørsmål, og svar! Denne tråden vil jeg følge😊 

Jeg prøver også en del av de tingene dere andre nevner, og synes jevnlig trening og god rutine på søvn og kosthold er essensielt for meg i hvert fall. Er også opptatt av å rydde, både rundt meg og  inni meg. Her sliter jeg litt; jeg har en del problemer, som alle andre, som jeg vil rydde opp i, men har en tendens til å tenke på alt på en gang, hele tiden, og får ikke gjort noen ting! Har dere noen teknikker der? 

Anonymkode: 11828...b47

Mange teknikker og mange råd, men det spørs vel også litt hvilke slags problemer du sikter til. Mener du fysisk rydding, eller mental?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 9.52):

Dans til minst en sang hver morgen, gjerne hver kveld også. Eller, om ikke du liker å danse, så bare rist på kroppen til minimum én låt, eller 2-3 minutter. Det er noe av det beste du kan gjøre for å regulere nervesystemet, og det hjelper for lumfedrenasje og også fordøyelsen. I tillegg utløser det oxytocin i kroppen, som er det samme som når man klemmer seg selv eller andre.

Jeg drikker vann med en liten klype havsalt og bikarbonat (akkurat nok til å ikke smake det). Dette er noe jeg har holdt på med av/på i mange år, og jeg ser tydelig forskjell på kropp, ansikt og energi når jeg stopper med det. Anbefales på det sterkeste. Det hjelper cellene å holde seg hydrert, og det har en antiinflammatorisk effekt. Det skal visstnok også hjelpe med avgiftning.

Jeg har sunne og sterke grenser for meg selv, og har kuttet ut alle giftige mennesker. Mange er giftige uten å mene det, men jeg sluttet å unnskylde dårlig oppførsel, og begynte å si ifra samt trekke meg unna.

Soiser det jeg vil, men lytter til kroppen. Den sier ifra når jeg har spist for mye av noe jeg ikke har godt av, og jeg merker symptomene raskere, typ magepine, lite energi, mørkere under øyene osv. Så da justerer jeg, og fonuserer mer på rene ingredienser og sunn mat.

Trener. Bevegelse hver eneste dag, det er alfa og omega, men der også øytter jeg til kroppen, særlig for kvinner er dette viktig mtp syklusen. Har begynt å legge opp treningen etter syklusen, men det tar litt tid å tracke for planlegging. Kan også anbefale å spise etter syklusen! Det er spennende læring å lese seg opp på.

Kan du utdype dette rådet? Hvor mye vann blander du ut med dette i løpet av en dag? Et glass, eller alt vannet du drikker? Hva slags bikarbonat bruker du? Merke?

Anonymkode: 1fd17...127

Skrevet

Vektlegger det positive i livet og styrer mine tanker bort fra det negative. "Snakker" fint til meg selv. Jeg tar meg i det dersom jeg ikke skulle gjøre det et øyeblikk, og protesterer mot slike negative tanker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prioriterer søvn, trening og å være sosial - selv om det ofte føles som et ork, da jeg er introvert og liker å sitte oppe alene til sent på kveld 😅 Driver også med hage/kjøkkenhage, det gir mye mestringsfølelse å se ting vokse og gro. 

Anonymkode: c8123...0a8

• Liker 1
Skrevet

Trening er alfa og omega for meg. Jobber for å få et litt bedre søvnmønster, men sliter litt med ufrivillig våketid midt på natten.

Gjorde slutt på forholdet jeg var i da jeg innså at det stresset meg mer enn det ga meg glede, og har det veldig mye bedre nå som singel. Holder meg helt unna dating, jeg ønsker å finne ro uten mas fra en mann. (Ja, han siste var litt needy - det kvalte meg sakte, men sikkert.)

Har alltid spist sunt, det tror jeg har bidratt til at jeg er i god form uten noen form for plager. Etter boka skulle jeg vært godt i gang med overgangsalderen nå, men den har jeg ikke merket noe som helst til (med mindre det er årsaken til våketiden midt på natten 😅)

Men generelt sett: jeg tror oppskriften er å fylle dagene med så bra ting man bare kan, gjøre de tingene man finner glede i :). Er blitt bitt av lydbokbasillen, så de tidligere kjipe kjøreturene til og fra jobb er blitt fine bokstunder osv. Om man leter, og vil finne, så tror jeg de aller fleste av oss har ganske mye å glede seg over. OG lære seg å si nei til ting! DET har vært en befrielse! :)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du utdype dette rådet? Hvor mye vann blander du ut med dette i løpet av en dag? Et glass, eller alt vannet du drikker? Hva slags bikarbonat bruker du? Merke?

Jeg drikker alltid fra en stor drikkeflaske, har smakt meg frem til riktig mengde for hver gang jeg fyller flaska. Begynte med en liiten klype av hver, og tok litt mer for hver gang fram til jeg smakte det, og da tok jeg litt mindre enn det neste gang pg har holdt det på den mengden). Så alt vannet jeg drikker. Etter en to ukers tid begynner man gjerne å se litt mer definert ut, og huden min er mye finere, samt mindre ringer under øyene!

Aner ikke hvilket merke, tror de alle rr det samme er det ikke det? Jeg tar det oppi en egen behomder så kan ikke sjekke boksen akkurat nå

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drikker alltid fra en stor drikkeflaske, har smakt meg frem til riktig mengde for hver gang jeg fyller flaska. Begynte med en liiten klype av hver, og tok litt mer for hver gang fram til jeg smakte det, og da tok jeg litt mindre enn det neste gang pg har holdt det på den mengden). Så alt vannet jeg drikker. Etter en to ukers tid begynner man gjerne å se litt mer definert ut, og huden min er mye finere, samt mindre ringer under øyene!

Aner ikke hvilket merke, tror de alle rr det samme er det ikke det? Jeg tar det oppi en egen behomder så kan ikke sjekke boksen akkurat nå

Takk! Et spørsmål til, hvor kjøper du bikarbonat?

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigst jeg gjør for både psykisk og fysisk helse for egen del, er å prioritere å jogge i naturen. Det er virkelig gull verdt for meg, demper stress og gjør at jeg føler meg sterkere og gladere. I tillegg til at jeg har ganske god kondisjon nå. 

Utover det prøver jeg å spise mer frukt og grønt, og mer variert. Jeg har som mål å legge bort pc og telefon mer på kveldstid. Det har jeg altså ikke gjort i kveld, her jeg sitter på KG. Egentlig burde jeg lagt meg nå og. Og så har jeg kuttet ut cola zero, som jeg drakk alt for mye av, og forsåvidt koste meg veldig med, på kveldstid. Men nå får jeg til å kose meg med vann med isbiter i stedet. 

Anonymkode: e0819...03a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk! Et spørsmål til, hvor kjøper du bikarbonat?

natron .kjøpes dagligvarebutikken

Anonymkode: 719bd...cfc

Skrevet

Friluftsliv/mat på bål/ sove under millioner av stjerner/naturen 

Dagbokskriving/bullet journal (hjelper meg veldig på å sotere lagene i meg).

Yoga (litt forskjellig av både styrke yoga men og medi yoga)

Klatring

Styrketrening 3 ganger i uken 

Kjører på med spa kveld med musikk i badekaret med gode velpleie produkter jeg bruker fra topp til tå innimellom 

Har funnet meg noen gode teknikker på pinterest og sammen med psykomotorisk fysioterapeut som roer nervesystemet (har virkelig hatt mye å si for min del)

Fokusert pusting 

Hundekos 

Tilbringer tid med gode samtaler og aktiviteter med gode venner og mine nærmeste 

God tid om morningen med kaffeslumring i sengen 

Lære nye ting innimellom (alt ifra å lese bøker, høre på ted talks/podcast/lære meg nye hobbyer/bli med på noen nye aktiviteter/leser faglitteratur 

Ha god økonomisk oversikt og kontroll 

Ha det ryddig og innrede hjemmet mitt slik jeg vil ha det. 

Tenner levende lys når jeg spiser (og ellers når jeg bare vil ha det litt koselig)

En til to gang i måneden (skulle gjerne hatt råd til en gang i uken meeen..) kjøper jeg en blomsterbukett til meg selv.

Går på kafé, sitter å leser avisen på gamle måten eller en bok med en kopp kaffe eller te (bare for å komme meg ut-bryte vanen med å være hjemme)

Gi ekte mente (selvfølgelig) komplimenter til en kollega, en venn eller til og med en fremmed... 

Å se igjennom some- hvem følger jeg, hvem burde jeg ikke følge, hvem burde jeg virkelig følge.... Jeg bruker some mest på dårlige dager og jeg har bare positive temaer og mennesker jeg følger som jeg meg oppsyk, inspirasjon, glede, humor 

Jeg sliter litt når høsten og spesielt vinteren kommer, men har begynt å lage meg månedlige bucket lister med filmer jeg ønsker å se, høstaktiviteter/vinteraktiviteter som er fine å gjøre aleine og/eller sammen med andre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...