AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Skrevet 9. juni 2024 Jeg har en baby på 1 år og er gravid igjen. I det siste har han blitt ekstremt needy og vil ammes så fort jeg setter meg ned. Han våkner flere ganger om natta og må ammes i søvn igjen. Stort sett går det fint, men jeg opplever i blant sterke aversjoner mot amminga. Brystene og spesielt brystvortene er sykt ømme og det er vondt. Og han lar meg ikke være i fred et j** sekund. Jeg holder tidevis på å spy og må dra puppen ut av munnen på ham mens jeg føler huden krøller seg og jeg føler avsky for hele greia. Jeg føler at jeg ikke får ha kroppen for meg selv og føler jeg er ingenting annet enn en diger smokk. Så vet jeg også at jeg skal begynne å amme et nytt barn snart slik at livet kommer til å være slik i 3 år sammenhengende. Mens mannen slipper unna hele greia. Jeg har så dårlig samvittighet for dette, så jeg trenger ikke at folk påpeker at jeg er en dårlig mor. Jeg føler også at det er dette mannen syns når jeg blir sliten og utålmodig av den ustoppelige amminga. Håper å høre fra noen andre med samme erfaring. Jeg elsker sønnen min og jeg ønsker å amme for å styrke immunforsvaret og helsen hans, men jeg sliter sånn nå at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det! Anonymkode: 4dcff...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Mens mannen slipper unna hele greia. Pumpe og flaske. Mannen trenger ikke å slippe unna. Anonymkode: c0f17...a82 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pumpe og flaske. Mannen trenger ikke å slippe unna. Anonymkode: c0f17...a82 Han nekter å ta flaske… og nekter også kumelk. Har noen tips til dette vil jeg gjerne høre Anonymkode: 4dcff...a6a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Har du latt far få prøve flasken uten at du er tilstede? Mer enn et kvarter. Anonymkode: c0f17...a82 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du latt far få prøve flasken uten at du er tilstede? Mer enn et kvarter. Anonymkode: c0f17...a82 Ja, flere timer og det funker ikke Anonymkode: 4dcff...a6a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 Min hadde også en sånn periode der han ba om puppen konstant. Det er mulig å sette noen grenser, slik at man kun ammer morgen, etter dupp og kveld, for eksempel. Min aksepterte det ganske raskt. Da han var rundt 15 mnd klarte vi også å avvenne ammingen om natten. Anonymkode: 0eaea...549 2
Forumkonto Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 Det er kroppen din som sier fra at det er nok pupp på første barnet. Du trenger energi til å bygge babyen i magen. Jeg fikk akkurat samme aversjon da jeg sluttet å amme nr to og tre. Akkurat som kroppen sa fra at nå er det nok. Jeg ammet en god del lengre enn deg, men regner med graviditeten spiller inn her. Jeg ville sluttet, men at du heller gir flaske og koser med ettåringen. Det blir sårt og vanskelig, men bare kos masse og forklar at det er fritt for melk i puppen, at du skjønner det er trist osv. men gi masse kos. Da vil han/hun begynne å ta flaske etter hvert. Skjønner at du har dårlig samvittighet, men du har tross alt ammet så lenge som er anbefalt i Norge. Og du har jo enda en baby på vei. 1
Forumkonto Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 Forumkonto skrev (Akkurat nå): Det er kroppen din som sier fra at det er nok pupp på første barnet. Du trenger energi til å bygge babyen i magen. Jeg fikk akkurat samme aversjon da jeg sluttet å amme nr to og tre. Akkurat som kroppen sa fra at nå er det nok. Jeg ammet en god del lengre enn deg, men regner med graviditeten spiller inn her. Jeg ville sluttet, men at du heller gir flaske og koser med ettåringen. Det blir sårt og vanskelig, men bare kos masse og forklar at det er fritt for melk i puppen, at du skjønner det er trist osv. men gi masse kos. Da vil han/hun begynne å ta flaske etter hvert. Skjønner at du har dårlig samvittighet, men du har tross alt ammet så lenge som er anbefalt i Norge. Og du har jo enda en baby på vei. Tips, det er lurt å bruke sportsbh når du skal slutte. Og klær utenpå som gjør at ettåringen ikke kommer til puppen. Er vanskeligere når de kan kjenne på og kose med puppen. Da blir det enda vanskeligere.
Hulderen Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 I «gamle dager» var regelen at man sluttet å amme når man ble gravid med neste mann. Det lå generasjoner med erfaring bak. Man trenger energien til neste barn. Du må ta vare på deg selv og babyen i magen. 1-åringen er stor nok til å begynne å drikke av tutekopp. Den kan og bør avvennes fra ammingen nå. 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han nekter å ta flaske… og nekter også kumelk. Har noen tips til dette vil jeg gjerne høre Anonymkode: 4dcff...a6a Har dere prøvd med vanlig sugerør? Det var det første vår flaskenekter drakk av. Anonymkode: bfcb3...022
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 Hulderen skrev (4 timer siden): I «gamle dager» var regelen at man sluttet å amme når man ble gravid med neste mann. Det lå generasjoner med erfaring bak. Man trenger energien til neste barn. Du må ta vare på deg selv og babyen i magen. 1-åringen er stor nok til å begynne å drikke av tutekopp. Den kan og bør avvennes fra ammingen nå. Da jeg spurte på helsestasjonen svarte de at jeg bare kunne fortsette og at det var supert for ettåringen. Hva som var bra for meg ble ikke diskutert. Jeg føler også mannen forventer at jeg prioriterer ungene og når jeg sier at kanskje vi må sørge for at nestemann faktisk bruker smokk, sier han at «det er bare fordi du er lei av å amme» Anonymkode: 4dcff...a6a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 Du kan fint begynne med å avvenne amming. Det anbefales amming til barn er 2 år, MEN: det er en anbefaling som i hovedsak gjelder i land der man har lite, eller ingen, tilgang på rent vann og lite mat. I Norge har vi både rent vann og vi har mat. Du trenger ikke gi barnet flaske. Øv med tut-kopp Det bruker de fleste barn å like. Anonymkode: 4f139...322 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 Mannen kan bare holde kjeft, han vet ikke hvordan det er og det er lov å bli lei av å amme! Du har gitt barnet ditt en super start på livet ved å amme i ett år, det er lov å avvenne hvis du føler deg ferdig med ammingen. Jeg ble gravid igjen rett etter jeg avvente amming og er glad for det, hadde aldri klart å amme med så ømfintlige brystvorter som jeg hadde i starten av svangerskapet. Anonymkode: fdfd2...b6c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 Jeg avslutta amming om natta ved ca 9 mnd, og amming helt da han var rett over ett år. Da hadde han ikke vært spesielt interessert den siste tida, og vi var nede i 1 x i døgnet. Han spiser ost og yoghurt, men er ikke glad i melk, så det har vi droppa. Innførte aldri mme ettersom han fikk morsmelk til 12 mnd. Har ikke opplevd det som noe problem at han ikke drikker melk, han får yoghurt og ost. Anonymkode: f86e0...171
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da jeg spurte på helsestasjonen svarte de at jeg bare kunne fortsette og at det var supert for ettåringen. Hva som var bra for meg ble ikke diskutert. Jeg føler også mannen forventer at jeg prioriterer ungene og når jeg sier at kanskje vi må sørge for at nestemann faktisk bruker smokk, sier han at «det er bare fordi du er lei av å amme» Anonymkode: 4dcff...a6a Og det er HELT legitimt å være lei av å amme. Det er din kropp, ditt valg. Å ikke like eller å bli lei av noen områder av mammalivet eller pappalivet er helt greit. Så om du er lei, ikke vil mer eller ikke klarer mer pga. at kroppen din sier NEI? Da stopper du og sier deg ferdig med amming for denne gang. Anonymkode: 4f139...322 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Da jeg spurte på helsestasjonen svarte de at jeg bare kunne fortsette og at det var supert for ettåringen. Hva som var bra for meg ble ikke diskutert. Jeg føler også mannen forventer at jeg prioriterer ungene og når jeg sier at kanskje vi må sørge for at nestemann faktisk bruker smokk, sier han at «det er bare fordi du er lei av å amme» Anonymkode: 4dcff...a6a Wow… for en støttende mann du har 🙄 Anonymkode: 06b15...da2 2
Hulderen Skrevet 9. juni 2024 #17 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg spurte på helsestasjonen svarte de at jeg bare kunne fortsette og at det var supert for ettåringen. Hva som var bra for meg ble ikke diskutert. Jeg føler også mannen forventer at jeg prioriterer ungene og når jeg sier at kanskje vi må sørge for at nestemann faktisk bruker smokk, sier han at «det er bare fordi du er lei av å amme» Anonymkode: 4dcff...a6a «Helsedirektoratet anbefaler at barn ammes hele det første året og gjerne lenger, hvis du og barnet ditt trives med det.» https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/amming-og-morsmelk/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8YH0lr7OhgMV5EGRBR032g-zEAQYASAAEgIJavD_BwE Du trives ikke med å amme lenger enn ett år, så det er helt ok å slutte. At du har ammet barnet helt til nå er kjempeflott, men nå har du lov til å ta hensyn til deg selv og den lille i magen. (Beklager stor skrift, det fulgte med siteringen. Så det er ikke meningen å rope)
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #18 Skrevet 9. juni 2024 Det er veldig innafor at du slutter altså. Når ammingen blir noe så negativt som den er nå. Du har ammet ett år, som er anbefalingen i Norge. Du trenger absolutt ingens godkjenning for det, og du skal ikke ha dårlig samvittighet! Anonymkode: 06b15...da2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #19 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en baby på 1 år og er gravid igjen. I det siste har han blitt ekstremt needy og vil ammes så fort jeg setter meg ned. Han våkner flere ganger om natta og må ammes i søvn igjen. Stort sett går det fint, men jeg opplever i blant sterke aversjoner mot amminga. Brystene og spesielt brystvortene er sykt ømme og det er vondt. Og han lar meg ikke være i fred et j** sekund. Jeg holder tidevis på å spy og må dra puppen ut av munnen på ham mens jeg føler huden krøller seg og jeg føler avsky for hele greia. Jeg føler at jeg ikke får ha kroppen for meg selv og føler jeg er ingenting annet enn en diger smokk. Så vet jeg også at jeg skal begynne å amme et nytt barn snart slik at livet kommer til å være slik i 3 år sammenhengende. Mens mannen slipper unna hele greia. Jeg har så dårlig samvittighet for dette, så jeg trenger ikke at folk påpeker at jeg er en dårlig mor. Jeg føler også at det er dette mannen syns når jeg blir sliten og utålmodig av den ustoppelige amminga. Håper å høre fra noen andre med samme erfaring. Jeg elsker sønnen min og jeg ønsker å amme for å styrke immunforsvaret og helsen hans, men jeg sliter sånn nå at jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det! Anonymkode: 4dcff...a6a Gratulerer med en til på vei. Jeg var også på vei med ny når nr en var på samme alder som din. Å amme ikke amme handler ikke om hvor glad man er i barnet eller ikke. Jeg sluttet når min var ca 7mnd. Da klarte jeg bare ikke mer. Hang i puppen hele tiden. Jeg begynte å fungere svært dårlig pga nesten ingen søvn på en mnd. Så jeg kom frem til at jeg kom til å bli en bedre mamma om jeg kutta det ut. Og det ble jeg. Tror ikke det var nok mat. Fordi sugebehovet roet seg kraftig med slutt på amming. Og baby ble også mer fornøyd. Og gikk rett over i å sove hele natten. Så det ble en mer opplagt mor, og en godt fornøyd baby. Jeg ammet også da nr 2. Frem til ca 9mnd. Da var det full stopp igjen for meg. Planen var minst 3mnd. Så ikke for meg å takle mer. Pga nålesmerter også ved hver amming. Jeg har stor smerteterskel. Men dette var så smertefult at tårer ofte presset seg frem. Og måtte stålsette meg hver gang. Så overasket over at jeg klarte 9 mnd til. Ser ingenting galt med mine valg iht dette. Selv om enkelte mener noe annet. Så sto ikke de i mine sko. Så da kan de holde munn egentlig. Viktigste for meg var å være en fungerende god mamma. Enn en fulstendig utslitt mamma som ikke visste til slutt hva jeg holdt på med, fordi hodet ikke fungerte med så lite søvn. Og så mye smerter. Kom meg etter en ukes tid. Begge gikk også til å sove hele natten. En liten time oppvåkning fra ca 23 til 00 og sov til ca 07 eller 08. Uten å våkne. Så var digg med overskud og baby i hus. Spesielt når jeg hadde to stk Anonymkode: 7ce38...ecc 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #20 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da jeg spurte på helsestasjonen svarte de at jeg bare kunne fortsette og at det var supert for ettåringen. Hva som var bra for meg ble ikke diskutert. Jeg føler også mannen forventer at jeg prioriterer ungene og når jeg sier at kanskje vi må sørge for at nestemann faktisk bruker smokk, sier han at «det er bare fordi du er lei av å amme» Anonymkode: 4dcff...a6a Du har gode mamma skills. Og ser når noe er blitt et problem og vet å løse det. Så stol på deg selv. Også lar du bedre vitere seile sin egen sjø. Det er 0 problem å slutte å amme når ungen er ett år. Og det er 0 problem å ikke amme i det heletatt. Anonymkode: 7ce38...ecc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå