AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #1 Del Skrevet 9. juni 2024 Mor og datter (tenåring) skal til London for første gang. Gode tips? Vi vil gjerne se change of guards, park, galleriet etc. Vurderer en dagstur utenbys. Noen fine litterære steder for en bokelsker? Anonymkode: a6401...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #2 Del Skrevet 9. juni 2024 Kjøp en bok om London på bokhandelen så får dere masse tips, og det er også fint å ha en slik guidebok med seg underveis Anonymkode: 0a6d8...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Del Skrevet 9. juni 2024 Anbefaler (og gjør det selv og) å ta en sånn hop on-hop off-buss første dag for å få oversikt og peile dere nærmere inn på hva dere vil ev se nærmere på. London er veldig «mye» Anonymkode: eda35...352 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøp en bok om London på bokhandelen så får dere masse tips, og det er også fint å ha en slik guidebok med seg underveis Søk heller på Youtube. Tusenvis av videoer med tips. Søk på nye, det blir fort utdatert. Finn ut hva dere vil se og deretter finn en plass å bo som passer avstandsmessig. Last ned app, for eksempel Citymapper, så har dere full kontroll på transport mellom steder. Anonymkode: 459ea...0d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. juni 2024 #5 Del Skrevet 9. juni 2024 What is London's most famous bookshop? Foyles Foyles is arguably the most famous bookshop in all of London. Situated on Charing Cross Road, in the heart of the West End, this multi-level bookshop is a treasure trove for book lovers, browsers, and the curious.11. sep. 2019 9 Best Bookstores in London - Fat Tire Tours fattiretours.com https://www.fattiretours.com › 9-best-bookstores-in-london 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #6 Del Skrevet 9. juni 2024 Området nord for Hyde Park har rimelige og ok hoteller, og er veldig praktisk om dere lander på Heathrow. Jeg vet manges favoritthotell er St giles, som er et utmerket utgangspunkt for Oxford. Personlig bor jeg helst på Royal horseguards ved Embankment. Jeg pleier ta en tidlig morgen ut til et av Westfield sentrene for å ta unna shopping hos kjedebutikkene. Jeg er også glad i Regents street, eller å handle i Chelsea. Men Oxford street er vel et must for en tenåring. Tube er praktisk - dere tepper bare kredittkort når dere går på og av, ingen vits å kjøpe billett. Buss er også bra. Jeg pleier bruke google maps for å finne rute og bussnummer. Ut av byen. Greenwich er absolutt verdt en tur, ta båt ut og tog tilbake. Richmond er også veldig fint. Om man liker det royale er både en tur på Buckingham (må forhandsbestilles i god tid) og Kensington verdt det. Parkene er veldig fine på denne tiden av året. Hyde park, Regents og ikke minst Green Park. Velg et av helgemarkedene og bruk formiddagen der, Covent Garden, Notting Hill eller Spitafields. Min favoritt er sistnevnte, gå da videre til truman brewery markets og brick lane, og kjøp lunsjen på matmarkedet. Søndagsmarked. Rusle opp til kanalene og ta kanalbåt om dere velger Covent. Om dere er matinteresserte er også For stemning og shopping liker jeg Seven Dials godt, kombinert med Camden market, som også er et fint sted for lunsj. Ta tube til embankment, rusle over broa, gå så langs southbank. Da får dere utsikt mot mange av de kjente stedene - Westminister, London Eye, St.Pauls, Tate modern...... Stopp innom Borough Market for matmarket. Så over tower bridge, til Tower of London. Som også er verdt et besøk om man er historisk interessert, eller vil se kronjuvelene. Anonymkode: c9c10...5f5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #7 Del Skrevet 9. juni 2024 Første gang man er i London er det praktisk med en hop-on-hop-off buss for å få med seg de attraksjonene man "må" se, og det er også fint å bruke som ren sightseeing for å se byen. Så spørs det jo helt hva dere er interessert i og hvor lenge der skal være der ifht hva dere ellers bruker tid på. Changing of guards er ekstremt oppskrytt og faktisk ganske kjedelig, så jeg hadde ikke giddet å bruke tid på det. Til og med min mor som er fan av monarkiet og hadde gledet seg syns det var bortkastet tid. Men hvis dere vil se Buckingham Palace, så anbefaler jeg dere å gå til/fra via St.James's park. London har flere parker som er er helt nydelig vedlikeholdt, og dette er en av dem. Turveier, masse fugler, kafe og kiosker, og rett og slett veldig fint. For meg som har vært mange ganger i London er det å gå i parkene noe jeg ser frem til hver gang jeg er er. For shopping er vel Oxford Street det som er mest kjent, jeg ville heller tatt turen til Westfield (tar dere bussen er det en fint tur ut, nr 74 til Acton Green, går langs hele Oxford Street). Regent Street er fint å gå og å se, da kan dere også gå mot Piccadilly, Trafalgar Square og Covent garden, som gjerne er kjekt å få med seg første gang man er i London. En av Europas største bokhandlere er Watersones på Piccadilly, så den anbefales. Hatchards som er Englands eldste bokhandel ligger også der. Matmessig anbefaler jeg å forsøke et skikkelig pubmåltid, men ikke legg det til turistområdene og puber med kjedemeny. Finn en pub utenom det heftigste turiststrøket og gå for fish and chips, pie eller en annen klassiker. Det finnes også ekstremt mye god indisk mat i London, så det anbefales virkelig. Er været fint kan det også være en ide å ta turen innom en matbutikke (både Waitrose, Marks &Spencer Foods eller Sainsburys har utsalg over hele London, ofte i kjelleren på store shoppingsenter) og handle noe fra det enorme ferdigutvalget med salat, sandwich eller bakeseksjonen, og så ta det med seg og ha en liten picknik i en av parkene. Kaffe kan evt kjøpes fra en av kioskene i parken. Når det gjelder dagstur ut av London ser jeg ikke helt vitsen med det om dere aldri har vært i byen før, det er enormt mye å utforske, og London har mange bydeler man fint kan tilbringe tid i. Men hvis dere skal være der lenge og vil et annet sted, så anbefaler jeg Brighton. Det tar kun en times tid med toget, da får man strandpromenade, pier med tivoli, rullesteinstrand (og bademulighet), og The Lanes med massevis av butikker og kafeer. Ikke bruk penger på hop on/off i Brighton, det er helt bortkastet. Å gå fra togstansjonen til sentrum tar et kvarter i nedoverbakke, og det går lokal buss tilbake. Det kan være gøy å se et show, med mindre det er noe dere MÅ se på en bestemt dag, så anbefaler jeg å kjøpe billetter når dere er i London, da er det muligheter for rabatt. Ellers anbefaler jeg virkelig en konsert i Royal Albert Hall, hvis dere er i London på sommeren er det mulig å få billetter til ganske greie priser ifm Proms. Jeg er veldig glad i klassisk musikk og har vært der mange ganger, men selv uten det kan det være en opplevelse å få se denne konsertarenaen i virkeligheten og oppleve stemningen. Hvis dere er er Harry Potter fans anbefales studioet i Leavsden, men vær obs på at der må bookes veldig god tid på forhånd. Anonymkode: 105d0...065 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Del Skrevet 9. juni 2024 Var nettopp i London med min 14åring. Jeg har tidligere bodd noen år i London og har vært der mange ganger før. Datteren min reiste dit for første gang. Det hun likte best var Camden Town, Portobello Road, Tower og London (der var vi nesten en hel dag og hun storkoste seg), Richmond Park, Oxford Street (selvsagt med alle butikkene) og området rundt (gikk fra Leichester Square til Oxford Street, var innom Regent Street, Bond Street osv.). Waterloo Gardens var vi innom og St.Jame`s Park likte hun også godt. Covent Garden var ikke helt den store høydaren for datteren min. Hun syntes det var bråkete, trangt og alt for mye folk. Men vi var der likevel noen timer og spiste en god lunsj der til slutt. Vi spiste når vi var sultne og på nærmeste spisested. Spiste noe bakevarer og take-away i parkene. Det var digg Det som er deilig med London er at man bare kan gå og gå, og man kommer alltid til en t-bane eller en buss. Jeg vil anbefale å gå mest mulig. Det er da man virkelig får se og oppleve ting. Angrer på at vi ikke prioriterte å rekke å ta båt på Themsen. Det får bli neste gang Anonymkode: 76dfa...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjøp en bok om London på bokhandelen så får dere masse tips, og det er også fint å ha en slik guidebok med seg underveis Anonymkode: 0a6d8...77c Ja, selv om bøker begynner å bli litt "old school" nå om dagen, så kan disse to uansett anbefales: Denne er grei å bære med seg, og inneholder kart og mye nyttig info. https://www.dk.com/uk/book/9780241419120-dk-eyewitness-top-10-london/ Denne større utgaven er litt i største laget fpr mange å ta med seg, men veldig fin til planlegging: https://www.dk.com/uk/book/9780241417300-dk-eyewitness-london/ Får de fleste steder der bøker selges. Anonymkode: 83254...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Del Skrevet 9. juni 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Mor og datter (tenåring) skal til London for første gang. Gode tips? Vi vil gjerne se change of guards, park, galleriet etc. Vurderer en dagstur utenbys. Noen fine litterære steder for en bokelsker? Anonymkode: a6401...459 Hvilken park og hvilket galleri? Det finnes utallige. Av litterære steder ville jeg besøkt antikvariatene i området rundt Charing Cross Road. Av de andre liker jeg også Foyle's best. I tillegg er det jo mange museer knyttet til litteratur, feks hjemmet til Dickens. Og dere kan dra på guidet tur eller en forestilling i Shakespeare's globe. Anonymkode: c4f61...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #11 Del Skrevet 9. juni 2024 Takk for gode tips, dere! Vi har allerede hotell som har god plassering (gangavstand er det å lese) i forhold til mange av plassene vi skal se. Noen gode tips om afternoon tea? Anonymkode: a6401...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for gode tips, dere! Vi har allerede hotell som har god plassering (gangavstand er det å lese) i forhold til mange av plassene vi skal se. Noen gode tips om afternoon tea? Anonymkode: a6401...459 Sketch Anonymkode: c9c10...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #13 Del Skrevet 9. juni 2024 Jeg anbefaler: - The shard👏👏👏 - Md Tus - London eye - Båttur - British museum Anonymkode: d2c44...0b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mor og datter (tenåring) skal til London for første gang. Gode tips? Vi vil gjerne se change of guards, park, galleriet etc. Vurderer en dagstur utenbys. Noen fine litterære steder for en bokelsker? Anonymkode: a6401...459 Et absolutt must for oss når vi er i London er faktisk å reise til St. James Park og mate ekorn. Og om man like glad i fugler som en av mine er så er duene så tamme at de setter seg på deg og spiser ut av handa di. Anonymkode: 7ec1d...832 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for gode tips, dere! Vi har allerede hotell som har god plassering (gangavstand er det å lese) i forhold til mange av plassene vi skal se. Noen gode tips om afternoon tea? Anonymkode: a6401...459 Bestiil Afternoon Tea på ett av de kjente 5-stjerneshotellene, som Ritz, Claridges eller Savoy. Det er opplevelse, men husk at man pynter seg til Afternoon Tea. Anonymkode: 22b1a...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Del Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bestiil Afternoon Tea på ett av de kjente 5-stjerneshotellene, som Ritz, Claridges eller Savoy. Det er opplevelse, men husk at man pynter seg til Afternoon Tea. Anonymkode: 22b1a...f59 Selvfølgelig Anonymkode: a6401...459 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #17 Del Skrevet 9. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg anbefaler: - The shard👏👏👏 Anonymkode: d2c44...0b4 Jeg vil anbefale Sky Garden foran the Shard. Gratis vs dyrt, og selv om Shard er høyere synes jeg det er finere i Sky Garden. Går jo fint å ta begge deler også, selvsagt Anonymkode: c4f61...cf3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #18 Del Skrevet 10. juni 2024 Jeg har vært flere ganger med min tenåringsdatter i London. Dette liker hun å gjøre: Tid til shopping (Primark og en tur til Westfield der de har Sephora som hun er glad i) Båttur på Thamesen - fra Embankment/Houses of Parliament nedover hele rekka av flotte byggverk til Greenwich, og rusle rundt der, og så tilbake Afternoon tea (vi pleier å velge en som ikke er så sinnssykt dyr - googler og leser på nettet for å finne en som passer. Noe å gjøre på kveldstid - et show/musikal, eller IMAX-kino, for eksempel. Mye som skjer om sommeren i London! Et museum - British museum, Natural history museum, eller andre (hun bestemmer). Tate modern art er populær. Liker å sitte ved South Bank og ta en is eller noe å drikke og se på folk. Man må ta mange is/drikkepauser. Spuse sushi på en god restaurant. Lar min datter bestemme, så får hun det slik hun vil. (Jeg drar også med venninner til London en eller to ganger i året. Da blir det øl og pub og bottomless brunch, så helt ok å ha en mer barnevennlig tur innimellom også) Anonymkode: de407...52b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #19 Del Skrevet 15. juni 2024 On 6/9/2024 at 5:45 PM, AnonymBruker said: Jeg vil anbefale Sky Garden foran the Shard. Gratis vs dyrt, og selv om Shard er høyere synes jeg det er finere i Sky Garden. Går jo fint å ta begge deler også, selvsagt Anonymkode: c4f61...cf3 Enig, Sky Garden er magisk....og gratis. Bare husk å bestill billetter på forhånd. De legges ut hver tirsdag på nett. Anonymkode: df939...58f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #20 Del Skrevet 15. juni 2024 Jeg er glad i gode, gamle Tate galleri, alltid noe nytt. Gratis adgang. Tate Modern er også bra. Rusletur langs elva hvis været er fint. Mange cafeer, puber og aktiviteter på disse strekningene. Camden og områdene langs kanalene er fulle av små forretninger hvis man liker det. Det er mye gratiskonserter i parker, som lunsjkonserter. Noen liker show/teater på kvelden. Abba showet er en bra opplevelse, særlig hvis man har et forhold til musikken. Kjøp billetter på forhånd. Hvis man ikke har bestemte ønsker, er siste liten billetter tilgjengelig til lavere pris. Anonymkode: 59ea4...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå