AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Hvordan finne et bra fond? Jeg ser noen fond feks er startet opp 2023-2022 osv, kan disse være verdt å satse på? i hvilken katerogi? Ser mangel skriver globale indeksfond, men hvordan finne ut av selskaper som begynner å gjøre det bra? Dette er vel lettere å se på aksjer? Og går det an å finne disse aksjene inni fond? jeg har sparebanken vest og der er oppsettet tydelig og enkelt å forstå. Men de har ikke masse. finnes en annen plattform som er oversiktelig? Prøvde meg på Nordnet men det ble alt for komplisert for meg 😅 og sist, finnes det noen kurs man kan dra på for å lære mer, eller er det noen gode videoer på feks YouTube ? så til boliglån - i husbanken. Er helt ny boligeier, men vil jeg kunne forkorte lånet noe særlig ved å betale inn mer? Har 50 års nedbetaling, og jeg håper på nok egenkapital til barna blir ungdom at det går an å kjøpe noe større. Men har ikke noe særlig håp siden prisene stiger. kan det lønne seg og ta avdragsfrihet innimellom og sette pengene i fond for så å betale på boliglånet med god avkastning? Noen som har gjort dette? Anonymkode: eff13...e2b
newman01 Skrevet 9. juni 2024 #2 Skrevet 9. juni 2024 (endret) Avkastning er ikke garantert. Børsen går i bølgedaler, så det kan føles ubehagelig for noen å se verdien av sparepengene gå ned med 30% på en uke. Og selger man er pengene borte. Man må ha råd til å takle slike nedgangstider, og man må ikke få panikk. Sparebanken Vest er vel blant de verre bankene for fond. Det var en prissammenligning fra Forbrukerrådet for noen uker siden, og der lå Sparebanken så langt nede på lista at de senere på dagen måtte sende ut en pressemelding om at de senker prisene litt. Kron og Nordnet har de billigste fondene. Sbanken er ikke så halvgæærnt heller, selv om de eies av DNB. Globalt fond med lave forvaltningsgebyrer er stort sett det greieste. Endret 9. juni 2024 av newman01
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 Enig, styr unna Sparebanken Vest! Hvis du synes Nordnet ble komplisert, prøv Kron! Det er veldig enkelt - og billig. Er du Akademikerne-medlem får du rabatt også. Anonymkode: 9098d...7e9
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 newman01 skrev (12 timer siden): Avkastning er ikke garantert. Børsen går i bølgedaler, så det kan føles ubehagelig for noen å se verdien av sparepengene gå ned med 30% på en uke. Og selger man er pengene borte. Man må ha råd til å takle slike nedgangstider, og man må ikke få panikk. Sparebanken Vest er vel blant de verre bankene for fond. Det var en prissammenligning fra Forbrukerrådet for noen uker siden, og der lå Sparebanken så langt nede på lista at de senere på dagen måtte sende ut en pressemelding om at de senker prisene litt. Kron og Nordnet har de billigste fondene. Sbanken er ikke så halvgæærnt heller, selv om de eies av DNB. Globalt fond med lave forvaltningsgebyrer er stort sett det greieste. Oi ja da bør jeg nok flytte det, da prøver jeg kron. Har du noen tips til hvilket fond, eller er de fleste globale indeksfond "trygge" på sikt? Anonymkode: eff13...e2b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #5 Skrevet 9. juni 2024 Betal ned boliglån!!! Beste sparingen ever.... Anonymkode: 84123...774 2
newman01 Skrevet 9. juni 2024 #6 Skrevet 9. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Betal ned boliglån!!! Beste sparingen ever.... Anonymkode: 84123...774 Det kommer jo helt an på renta på boliglånet sammenlignet med avkastning på børsen det da. Jeg har vesentlig lavere rente på lånet enn jeg har hatt i avkastning på fondet i år
Caissa Skrevet 9. juni 2024 #7 Skrevet 9. juni 2024 37 minutter siden, newman01 said: Det kommer jo helt an på renta på boliglånet sammenlignet med avkastning på børsen det da. Jeg har vesentlig lavere rente på lånet enn jeg har hatt i avkastning på fondet i år Problemet er at det er så vanskelig å spå om framtiden. En kurve som synes oppadgående kan plutselig falle som en stein. Det er derfor man anbefaler folk å investere så mye i aksjer og fond som de har råd til å tape. Nedbetaling på boliglån er "garantert gevinst". P.S. Ikke glem at det er 37,84% skatt på gevinst av aksjer og aksjefond.
Schmuhu Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 Caissa skrev (5 minutter siden): Nedbetaling på boliglån er "garantert gevinst". Jeg er uenig. En bolig har kostnader. Det er ikke sikker at investeringen har positiv avkastning. Betaler du lånet fortere, så sparer du på renteutgifter. Dette vil da være en slags garantert avkastning i form av rentene spart men dog ikke en garantert gevinst på investeringen. Caissa skrev (9 minutter siden): P.S. Ikke glem at det er 37,84% skatt på gevinst av aksjer og aksjefond. Det er også skjerming som må trekkes fra. Den reelle skatten blir dermed noe lavere. I fjor var skjermingen over 3%. Skatten er politisk risiko og den eksisterer ved alle investeringer. Det er vanskelig å si noe om skatt 20år frem i tid. Det er tiden en gjerne er investert i fonds. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan finne et bra fond? Hva er et bra fond? Folk har ulike meninger om det. Derfor finnes det så mye forskjellig. Hva er målet med sparingen? Mitt mål er sparing på autopilot. Jeg ønsker ikke å følge med hver eneste dag. Jeg bryr meg ikke om kriser eller konjunktur. En gjennomsnitt av markedet er nok det. Derfor velger jeg en global indeksfond med lave kostnader. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg ser noen fond feks er startet opp 2023-2022 osv, kan disse være verdt å satse på? Tvilsomt. Unge fond har som regel lite kapital og forsvinner kjapp igjen. Ofte reagerer tilbydere på aktuelle bransjer eller hypes. Jeg foretrekker fonds som finnes siden en stund og som har en del kapital investert. Da er det sannsynlig at fondet også kommer til å eksistere om noen år. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ser mangel skriver globale indeksfond, men hvordan finne ut av selskaper som begynner å gjøre det bra? Akkurat som navnet sier så følger indeksfond en gitt indeks. Det er reglene til indeksen som bestemmer om en aksje skal være med i indeksen eller ikke. En populær global indeks er f.eks. MSCI World. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og går det an å finne disse aksjene inni fond? Selvsagt kan du sjå innholdet i fonds. Lykke til med sparing! Schmuhu 1
newman01 Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 39 minutter siden, Caissa said: P.S. Ikke glem at det er 37,84% skatt på gevinst av aksjer og aksjefond. Og med investering i fond slipper man drenering, reparere lekkasje i tak, rehabilitere badet og male stua. Så ja, man har forskjellige kostnader med det meste. Og man slipper dokumentavgift og 120k til megler når man selger. 1
Caissa Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 (endret) Nedbetaling på boliglån er "garantert gevinst". Jeg er uenig. En bolig har kostnader. Det er ikke sikker at investeringen har positiv avkastning. Betaler du lånet fortere, så sparer du på renteutgifter. Dette vil da være en slags garantert avkastning i form av rentene spart men dog ikke en garantert gevinst på investeringen. Jeg forutsatte at boligen allerede var kjøpt, ikke at den ble vurdert som et potensielt investeringsobjekt. (Og at denne "investeringen" var et resultat av at man behøvde et sted å bo.) Endret 9. juni 2024 av Caissa 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #11 Skrevet 10. juni 2024 Jeg er helt enig i at å betale ned boliglån ikke er garantert gevinst! Husk også at verdien av boliglånet reduseres hvert år med inflasjonen. Du har huslån med nedbetaling over 50 år - dette antar jeg betyr at du har høy belåningsgrad, lån i Husbanken, og marginal økonomi. Da tenker jeg først og fremst betyr at å spare til egenkapital til barna dine er lavt ned på prioriteringslisten. Det beste du kan gjøre for dem, er å ha stabil økonomi selv. Du må først og fremst sørge for at du har en solid buffer. Det er veldig viktig når du eier bolig selv. Har du høy belåningsgrad bør du prøve å få ned denne noe. Spar gjerne litt parallelt til pensjon i fond/IPS, om det så bare er 500kr i måneden vil det hjelpe. Ellers, når du får overskudd til å spare mer, sparing i fond (helst globale indeksfond) i Kron eller en annen billig aktør glimrende. Med helt ferskt boliglån, og med de antagelsene jeg har gjort mtp Husbanken, bør du ikke søke betalingsutsettelse for å spare i fond. Spar de søknadene til en regnværsdag hvor de virkelig trengs. Betalingsutsettelse for å investere bør man bare gjøre hvis man har svært stabil økonomi, og gjerne også ha spart i fond en stund/har god kunnskap om dette. Jeg har også tjent mye mer på fond enn på verdiøkningen på boligen min. Men får man panikk og selger når verdensøkonomien ser dårlig ut, kan man fort tape mye penger også. Anonymkode: 9098d...7e9
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 I dag får jeg 144k i feriepenger på konto. Da skal jeg betale ned resten av banklånet vårt, og jeg gleder meg! Var gjeldfri i 2017 også, da vi betalte ned lånet på huset vi bor i. Men så kjøpte vi en leilighet i sentrum (sekundærbolig), og tok opp lån igjen... Nå skal siste rest bort! Blir en lettelse! (Er en slag "gevinst" det også?) (Kjøpte en Tesla i 2020, med billig lånerente i 3 år (1,75% eller noe sånt? Eller var det mindre?). Den betalte vi ned på akkurat 3 år.) Siden det ikke anbefales å fokusere kun på nedbetaling av gjeld så kan jeg ta med at jeg har invester ca. 750k i aksjer og fond de siste årene også, hovedsakelig globalt indeksfond (KLP). Anonymkode: 42388...2ff
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Siden du virker å ikke være dreven i fondssparing ville jeg valgt et globalt indeksfond som du helt riktig nevner selv. Det finnes noen av de som over tid er blant de beste fondene i markedet. I kortere tidsperioder finnes det enkelte bransjefond som gjør deg langt bedre. Men da må du jobbe litt mer og klare å time markedet. Desse fondene svinger mer. Akkurat det er jo grunnen til at de kan være overlegen et indeksfond på kort sikt, men kommer dårligere ut i løpet av f.eks en fem års periode. Et indeksfond følger markedet, kort fortalt. Og på lang sikt er dette relativt trygge investeringer. Ang . fond vs lån så vil jeg si at det kommer an på belåningsgraden din. I mange tilfeller vil fondssparing gi høyere avkastning enn lånerenten så det vil lønne seg ja. Personlig har jeg akkurat nå avdragsfrihet og setter i fond i stedet. Men jeg har ganske lav belåningsgrad. Jeg ville ikke tenkt tanken en gang om jeg hadd mer enn 50% lån på boligen. Avdragsfrihet får du under 60% og jeg vet en del sier at du da heller kan sette i fond. Jeg ville nok redusert lånet ytterligere før jeg gjorde det, men det blir litt opp til hver enkelt hvor godt man sover om nettene av sånt. Den man i praksis gjør da er jo faktisk å låne penger for å kjøpe aksjer. Ved fornuftige valg er ikke risikoen voldsom stor, men vær likevel klar over at det er en risiko, og at det er du som betaler om det går galt. Anonymkode: c821d...19b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Det er en ting jeg mener gjelder her som over alt ellers: "There's no such thing as a free lunch". Hvis det var entydig mer lønnsomt med fond enn å betale ned lån så hadde vel ikke banken valgt å låne bort penger. Man får historisk høyere avkastning ved fond, men er en risiko som aldri blir borte selv om man sprer investeringene. Hele markedet har en tendens til å falle samtidig. Er markedet garantert å stige om man har 5 eller 10 års horisont? NEI! Ikke garantert. Bare veldig sannsynlig. I Japan lå børsen flatt i 30 år.... Grunnen til at banken er fornøyd med å kun rentene på pengene de låner ut er at de vet omtrent nøyaktig hvor mye penger de har i morgen og om ett år, selv om hele verden får et børskrakk. Det har en verdi. TL/DR: Det finnes ikke noe fasitsvar på om man skal droppe avdrag på lån for å sette i fond. Det er en risiko vs avkastning som hver enkelt må vurdere. Jeg ville gjort litt av begge deler bare for moro skyld. Anonymkode: 7cbb1...3ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå