Gå til innhold

Min engstelige veninne som tror på at alt kan gå galt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min veninne er altfor engstelig mener jeg, men hun mener selv hun bare er fornuftig.

-Hun kan ikke være i små landsbyer eller steder uten noe særlig trafikk eller folk, for da mener hun at sjansen er stor for å bli overfalt.

Hun åpner ikke døren hvis det plutselig ringer på en dag, uten at hun vet hvem som ringer på.

Hun tør ikke å selge noe på nettet som skal hentes av kjøper, slik at hun må møte et fremmed menneske alene.

Hun mener at man får e-coli og dør, hvis man ikke har rengjort dusjen etter at man har vært bortreist et par uker. 

Hun mener man ikke må slå av varmtvannstanken når man er bortreist, for da får man i alle fall e-coli og dør når man skal dusje etter at man er kommet hjem.

Hun er hysterisk på å bruke gummihansker når man tømmer kattedoen eller tar på noe som hunder eller katter bruker.

Hun er redd for at fremmede menn hun snakker med i det offentlige rom, kan følge etter henne hjem.

Hun sier selv hun ikke er hverken voldtatt eller overfalt og har ikke noen dårlig erfaringer, men tror det verste om folk og situasjoner og tror på mye av skremselspropagandaen hun leser.

Dette er ikke normalt vel?

Anonymkode: 6297e...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor er dette ditt problem, egentlig?

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (3 minutter siden):

Hun bruker argumenter om alt som kan gå galt hvis vi skal gjøre noe sammen, eller advarer meg hele tiden om at jeg ikke må gjøre slik eller slik fordi hun mener da at det går galt.

Det er jo heller ikke sunt for henne å ha slike "sperrer" for alt som kan gå galt.

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo heller ikke sunt for henne å ha slike "sperrer" for alt som kan gå galt.

nei, det er det ihvertfall ikke. 

Jeg hadde blitt irritert av å ha et sånt menneske rundt meg 

Anonymkode: 15c32...268

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir irritert for hun er selvgod og skråsikker, og hvis jeg sier henne imot blir hun fornærmet eller kan bli sint.

ts

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som hun sliter med angstpregede tvangstanker. Det er mulig å få hjelp for sånt.

• Liker 8
Skrevet

Alt som kan gå galt går gjerne galt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (12 minutter siden):

Høres ut som hun sliter med angstpregede tvangstanker. Det er mulig å få hjelp for sånt.

Hun mener selv hun har fornuftige tanker og er "føre var".

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min veninne er altfor engstelig mener jeg, men hun mener selv hun bare er fornuftig.

-Hun kan ikke være i små landsbyer eller steder uten noe særlig trafikk eller folk, for da mener hun at sjansen er stor for å bli overfalt.

Hun åpner ikke døren hvis det plutselig ringer på en dag, uten at hun vet hvem som ringer på.

Hun tør ikke å selge noe på nettet som skal hentes av kjøper, slik at hun må møte et fremmed menneske alene.

Hun mener at man får e-coli og dør, hvis man ikke har rengjort dusjen etter at man har vært bortreist et par uker. 

Hun mener man ikke må slå av varmtvannstanken når man er bortreist, for da får man i alle fall e-coli og dør når man skal dusje etter at man er kommet hjem.

Hun er hysterisk på å bruke gummihansker når man tømmer kattedoen eller tar på noe som hunder eller katter bruker.

Hun er redd for at fremmede menn hun snakker med i det offentlige rom, kan følge etter henne hjem.

Hun sier selv hun ikke er hverken voldtatt eller overfalt og har ikke noen dårlig erfaringer, men tror det verste om folk og situasjoner og tror på mye av skremselspropagandaen hun leser.

Dette er ikke normalt vel?

Har og en slik venninne. Hun kan ikke spise ute heller eller bo på hotell pga hun er redd bakteriene siden andre har brukt gaffelen eller senga før henne. Hun tørr heller ikke være med oss til parken eller lekeplasser for hun tror barnet hennes skal bli kidnappet eller overfalt. Det er det jeg kommer på i farta i alle fall, men det er mye mer. Jeg tenker det må være veldig slitsomt å bekymre seg så mye, og håper bare ikke denne frykten smitter over på barna. 

Kom på en til, hun tørr ikke bade i havet for hun er redd for hai. I Norge. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Blir irritert for hun er selvgod og skråsikker, og hvis jeg sier henne imot blir hun fornærmet eller kan bli sint.

ts

Ikke vits å diskutere, bare ja åja da så. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med varmtvannstanken og kattedoen har hun jo rett i.

Anonymkode: 5886a...d2a

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det med varmtvannstanken og kattedoen har hun jo rett i.

Anonymkode: 5886a...d2a

Å plukke bort klumper fra kattedoen med en spade (uten hansker) er jo ikke farlig, da man vasker hendene godt etterpå.

Har gjort det hele livet, selv som gravid, uten å bli syk.

Jeg tillater ikke at katten min får sove i alle møbler overalt inkludert sengen, men det gjør hun uten å tenke på hvor mye e-coli bakterier fra sin katt som er overalt.

Tror ikke jeg skal minne henne på det heller, for da får hun enda en "regel" hun må følge.

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Om dette er en nær venninne påvirker jo denne adferden alt de gjør sammen.

Ts, nei dette er ikke så normalt. Hennes angst må jo påvirke daglig funksjon. Hun kunne absolutt hatt godt av kognitiv terapi.

Anonymkode: cd9e7...275

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske så realistisk å tenke at alt kan gå galt men de fleste av oss gjør jo gode miner til slett spill og oppfører oss og sier dette går bra. Skjønner det kan bli slitsomt i lengden men kanskje hun har fått en knekk. Når man har hatt mye som går til helvete i livet så blir man enten vant til det og lever med det så godt man an eller så blir man litt tullerusk og klarer ikke å begrense seg,.

Anonymkode: 79f29...149

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo ganske så realistisk å tenke at alt kan gå galt men de fleste av oss gjør jo gode miner til slett spill og oppfører oss og sier dette går bra. Skjønner det kan bli slitsomt i lengden men kanskje hun har fått en knekk. Når man har hatt mye som går til helvete i livet så blir man enten vant til det og lever med det så godt man an eller så blir man litt tullerusk og klarer ikke å begrense seg,.

Anonymkode: 79f29...149

Hun har ikke hatt noe mer som har gått til helvete enn oss andre, men så lenge jeg har kjent henne ( 15 år) har hun vært veldig på vakt for alt mulig.

Hun er veldig opptatt av om det er lydt i huset, og klager mye over naboer som bråker, folk som roper i gaten i helgene, musikk fra biler, hunder som bjeffer osv.

Hun er enten i strålende humør eller dårlig humør, og kan være skikkelig langsint.

Ts

Skrevet

I hvor stor grad sliter det på deg da ts? Kan det være det hjelper å få henne litt på avstand og ikke henge så ofte, feks. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun er hysterisk på å bruke gummihansker når man tømmer kattedoen.

Akkurat dette gjør hun helt riktig da. Man skal aldri skru av varmtvannstanken, og parasitter i dyreavføring er en reell ting. De kan ødelegge hjernen din. 

Ellers er det nok krisemaksimering eller angst på gang, ja.

Anonymkode: 8d13d...535

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat sånn som venninnen din. Veldig plagsomt og slitsomt å ha det sånn.

Anonymkode: 546d3...8b8

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Irritert? I stedet for å prøve å hjelpe? 

Anonymkode: 61e39...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun mener selv hun har fornuftige tanker og er "føre var".

Ts

Og du er her for å latterliggjøre henne? 

Anonymkode: 61e39...7f2

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...