Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsgravid i uke 30. Pga. foranliggende morkake kjenner jeg som regel bare babyens bevegelser i sidene, og halvparten av tida bare når jeg bevisst kjenner etter ved å ligge på sida med en arm under magen. Jeg har vært inne til to lite liv-kontroller der ting viste seg å være i den skjønneste orden, men katastrofetenkinga slår jo like fullt inn når det er gått fire timer uten at jeg kjenner noe; drikking av kald saft har sjelden fungert her, ei heller musikk, så det har blitt til at jeg bruker ettermiddager og helger på å nevrotisk kjenne etter om det kommer et dult. 

Som enhver moderne kvinne får jeg svar på alle mulige bekymringer via google og reddit, og svaret på spørsmålet "beveger barnet mitt seg for lite" hoster opp tre alternativer: 

1. tell spark (USA; du bør kjenne 10 bevegelser i løpet av 1-2 timer)

2. "bli kjent med bevegelsesmønsteret til barnet ditt" (resten av anglosfæren, da sparketelling blir sett på som utdatert siden noen unger bare er ekstra chille)

3. Kjennliv.no, som prediger begge de to (for ordens skyld ikke en offentlig nettside, men drevet av en ideell organisasjon)

Noen profesjonell konsensus finnes altså ikke, men alle oppfordrer til å kontakte føden hvis du kjenner mindre/færre/svakere bevegelser. Men når bevegelsene jeg kjenner er avhengige av hvordan barnet ligger i magen, så er det pokk umulig å vite om det er færre eller om småen bare har snudd segs med ryggen den andre veien - som var tilfelle ved siste kontrol.

Når jeg sa til jordmor som tok kontrollen at det var vanskelig å vite hvor lite som skulle til for å bekymre seg, sa hun at "man bør kjenne liv hver dag". Det samme er det jordmor har spurt meg om på ordinær kontrol de siste to gangene, så det virker altså som om det norske helsevesenet har en adskillig meir avslappa holdning enn internettet. Med tanke på at dette er helsevesenet i et land som har blant verdens laveste barnedødelighet, skulle jeg tru de visste hva de snakka om.

Er det noen andre som har erfaringer med det å kjenne liv såpass sjelden, og eventuelt tips for å senkse skuldrene?

Anonymkode: 7f795...ab0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like langt på vei med foranliggende morkake. Men jeg kjenner nok mer enn du beskriver, kjenner f. eks hikke nå flere dager på rad, og tydelige spark foran har jeg kjent ganske lenge. Det kan nok hende din baby er mer vendt innover, og da vil det nok være vanskelig å kjenne tydelige spark/dult. Har selv aldri telt spark, det tror jeg bare er stressende.

Har du sett noe mønster i når du kjenner bevegelse? Jeg kjenner f. eks lite/ingenting på jobb. Så for meg er det naturlig at jeg kjenner mest om kvelden når jeg ligger rolig og kjenner etter. Se om det er noe som helst mønster, så slipper du å bruke timesvis på å kjenne etter. Liv hver dag betyr ikke å kjenne det mange ganger gjennom dagen.

Anonymkode: f6dae...364

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mønster til dels - som regel om kvelden, og av og til på morgen og tidlig ettermiddag (har kontorjobb, så sitter still nok til å merke det). Problemet er de dagene jeg ikkje kjenner noe på jobb - det er liksom ikke bare å legge seg ned i 20 minutter for å kjenne etter, og mellom jobbslutt og kveld kjenner jeg sjelden stort.

Som regel har jeg jo kjent noe i løpet av dagen, men det er vel meir at man blir usikker på hvor bekymra man bør være over tre små dult før småtten slår seg laus klokka halv elleve på kvelden 😞

AnonymBruker
Skrevet

E 28 uker i morgen og har det likens. Morkake foran (ikke foranliggende) og noen ganger blir eg bekymret fordi det e mindre liv enn dagen før. Men vet at mi jente liker å ligge bak morkaka noen gang. Ikke oppdaget noe mønster enda men skal sies at det skjer mer i helgene, spesielt lørdag for da e eg mer aktiv. Men det gjør meg så klart urolig. 

Men samtidig når eg sist va på kontroll så kjente JM bevegelser utenpå mens eg sjøl kjente det ikke innvendig.

Noen ganger e det enormt mye liv, som fredag der ho dreiv å kava og åle seg noe sinnsykt der inne Mens i går og i dag har det vært lite liv. Fortsatt liv Men når man har dager der det e enormt med liv og plutselig blir lite så blir man klart bekymret. Har ikke vært bekymret nok til å dra inn for en sjekk enda, for eg vet at ho like å ligge bak morkaken i 1 dag eller 2 og så e det masse liv igjen.  

Spise/drikke noe med sukker fungere ikke alltid på meg siden ho ligg bak morkaken og da blir eg ekstra bekymret. Men trur det blir verre når eg blir bekymret for da kjenne eg vært fall ikke liv. Prøv å bare legg deg ned på sofaen i 1 time eller 2 og se ka som skjer.

Anonymkode: cace3...2e4

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Morkake foran (ikke foranliggende) 

Man lærer hver dag 😬

Men ja, lignende opplevelse. Har hatt i alt 5 UL på grunn av lite liv-kontrollene, og alle ganger sett bevegelse som jeg ikke har kjent. Av og til ser jeg til og med magen bevege seg uten å kjenne det, så har jo skjønnt at morkaka demper en del. Og akkurat det der med "noen dager mye liv" er grunnen til at jeg blir så frynsete de dagene jeg kjenner lite, selv om det definitivt er flest av sistnevnte.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også morkaka foran og slet veldig med å kjenne liv, hvis jeg skulle ringt inn for hver time jeg ikke kjente noe hadde føden hatt det travelt😅 men stol på magefølelsen du, er du usikker så ringer du heller en gang for mye🥰

Anonymkode: 23b3f...0f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg strevde veldig med perioder der jeg kjente lite liv i forrige svangerskap (hadde morkaken bak). Varierte veldige fra dag til dag eller uke til uke hvor mye jeg kjente. I uke 36 ble jeg en gang bekymret nok til å dra inn på føden, og der viste det seg at han hadde snudd seg til seteleie. Forrige ktrl hos jm var bare noen dager før, og da lå han i hodeleie.

Sånn med fasit i hånd så skjønte jeg jo at den harde "klumpen" jeg kjente i toppen av magen min var hodet hans, og at han faktisk drev og byttet leie mange ganger. De gangene jeg kjente mindre liv lå han rett og slett feil vei 😅

Kanskje du også har en liten en som endrer stilling? Det førte til mye stress og bekymring for meg 😕 sykt mye greiere med han som er i magen nå, og sparker meg i ribbeina dagen lang.

AnonymBruker
Skrevet
Regnbuefisk skrev (20 timer siden):

Kanskje du også har en liten en som endrer stilling? Det førte til mye stress og bekymring for meg 😕 sykt mye greiere med han som er i magen nå, og sparker meg i ribbeina dagen lang.

Trur ikke dette er tilfelle for meg, da jeg de siste ukene har kjent forskjellige type bevegelser på hver side - spark oppe på den eine, og dytt fra armer nede på den andre, og baby har ligget i hodeleie ved siste kontroller. Meir sannsynlig er det kanskje at den snur seg fram og tilbake, sånn at spark og boksing går innover mot ryggen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...