Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kumelk til baby/barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Barnet mitt er nå blitt 1 år, og kan jo da få kumelk. Har hørt at man skal gi lettmelk, men de ga jo alltid helmelk før? Jeg fikk alltid helmelk når jeg var liten😅 Skal selvfølgelig følge anbefalingene men synes liksom det er litt rart at de anbefaler ekstra lett/lettmelk til barn på 1 år. Hvilken melk gav dere til barnet når det var 1-1.5 år gammelt?

Anonymkode: 7160a...be0

AnonymBruker
Skrevet

Helmelk.

Anonymkode: dc8db...3ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ga ingen melk. Melk er brystmelka til en ku, og grov dyremishandling. Vi trenger det ikke.

Anonymkode: 64d42...b5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 16 mnd får et glass lettmelk om morgenen. 

Han har fått smake både helmelk og skummet og det er ingen tvil om hva som er mest populært 😅 Utfordringen da han fikk helmelk var at han gulpet i seg og maste om mer, og spiste ikke like mye mat. 

Da han var syk og ikke ville spise ga jeg ham helmelk så han skulle få i seg fett.

Jeg tror du kan gi det du vil. Så får du heller justere om det ikke fungerer med spisingen. 

Anonymkode: 31d43...99e

• Hjerte 1
Skrevet

Min gutt fikk 50/50 helmelk og vann. Det er endel ting i helmelk som vi ville han skulle få uten at det ble mengder, derfor gjorde vi det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helmelk er anbefalt. 

Anonymkode: 12c65...abe

AnonymBruker
Skrevet

Lettmelk (den blå), den er tilsatt d-vitamin, som vi nordmenn ikke akkurat har for mye av. Dette var beskjeden fra helsesøster nå. Før var det vanlig med helmelk. 

Anonymkode: 16b34...e12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lettmelk.

Anonymkode: 8451c...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helmelk er anbefalt. 

Ikke offisielt nei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helmelk er anbefalt. 

Nop. Står ingen steder at det er helmelk som er anbefalt. Barnehager derimot har en veileder om at de bør bruke lettmelk (med tilsatt vitamin d) og ikke helmelk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nop. Står ingen steder at det er helmelk som er anbefalt. Barnehager derimot har en veileder om at de bør bruke lettmelk (med tilsatt vitamin d) og ikke helmelk. 

Forskning viser at barn bør ha fete melkeprodukter. De norske retningslinjene henger etter. 

• Liker 3
Skrevet

Vi fikk beskjed om å IKKE gi ekstra lett (altså den grønne? Husker ikke hvorfor 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker helmelk, lettmelk, havremelk og mandelmel om hverandre. Mengdene er så små at det ikke spiller noen rolle tenker jeg.

Anonymkode: 7dd9e...d1e

• Liker 1
Skrevet

Mine barn får helmelk fra de ikke ammes lenger. Ammer som regel til et sted mellom 13 og 18 måneder,  og så blir det en gradvis overgang til helmelk. Vi kjøper som regel uhomogenisert melk fra et lite lokalt gårdsmeieri. Den har enda høyere fettprosent enn melka som selges i butikk, som regel rundt 5 %. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fettprosenten i de to-tre desiliterne med melk pr dag spiller forsvinnende liten rolle, med mindre barnet faller/klatrer brått på vekstkurven sin. Gi den melken dere vanligvis har.

Anonymkode: d82fa...768

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her gir vi ikke melk i det hele tatt.. Er det veldig spesielt? Barnet drikker bare vann.

Spiser yoghurt og ost hver dag omtrent da.

Anonymkode: d0a4c...a88

AnonymBruker
Skrevet

Her fikk de melk fra melketanken på gården. Kjøpte ikke melk før vi ga oss med ku. Og da ble det helmelk  eller vi henter hos en nabo

Anonymkode: 3ef23...7d2

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Her fikk de melk fra melketanken på gården. Kjøpte ikke melk før vi ga oss med ku. Og da ble det helmelk  eller vi henter hos en nabo

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Det er jo ikke trygt å drikke upasteurisert melk. Ikke en risiko jeg ville tatt for mine barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/risikoen-ved-a-drikke-ra-melk/

Det er jo ikke trygt å drikke upasteurisert melk. Ikke en risiko jeg ville tatt for mine barn.

Hvis du viste hvor nøye en må være. Er nå svært sjeldent det blir syk av det. Lurer på hvordan svigerfar lever kun drukket slik melk i 82år. Så og si alle som bor på gård bruker melka de produserer selv. Melka blir og nå testet hele tiden, i hvertfall der de har robot melking.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Forskning viser at barn bør ha fete melkeprodukter. De norske retningslinjene henger etter. 

Det er ganske nytt at man anbefaler lett, så rart at du mener de henger etter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...