Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frem til tre uker siden våknet hun kl 7, sov 11-13, la seg kl 18, våknet en gang for melk kl 23 og sov ellers natten igjennom. Så kuttet vi melken på natt og ga vann, gikk fint og den neste uken var en drøm hvor hun sov natten igjennom 18-07. 

Men siste to ukene våkner hun kl 5, sovner ikke før kl 11 (to timer lenger våken vindu enn for tre uker siden..), sover til kl 13-14, og sovner for natten kl 18:30. Lett å legge på natten, selv om hun ofte er våken og pludrer for seg selv.  Men hun våkner seriøst hvert 45-60 min! Gråter ikke akkurat, men klager og er ukomfortabel. Sovner ikke før hun får noen super med vann, selv om hun har drukket godt hele dagen. Spiser godt om dagen og virker ellers ikke preget av dårlig søvn. 

Hva er dette og hva kan jeg gjøre? 

Mvh Desperat mamma..

Anonymkode: 00176...a32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt og det er ikke alltid man får gjort noe med det. Barn har perioder med god og dårlig søvn de og,og det er normalt at de våkner minst en gang på natt frem til 5 års alderen. 

Det trenger ikke å være en grunn til at de våkner heller, og noen ganger kan det være 

-Kald

-varm

-sulten

-tørst

- vanskelig med å komme over i ny søvnfase som da gjør at de våkner

-nærhet

-ukomfortabel med bleien

-overstimuli 

Om ungen ikke hyler så er det jo bare å la henne ligge.  Og jo større de blir jo mindre søvn trenger de så det kan jo hende at hun kanskje trenger å legge seg litt senere. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en skikkelig rufsete soveperiode ved 14-15 mnd, med mye oppvåkning på natta. Gikk over av seg selv. Vi byttet på å sove inne hos henne fra første oppvåkning. Ofte gikk det lettere for henne å sove videre hvis vi var raske med å rekke henne en hånd, nynne på en sang og gi henne bekreftelse på at vi var der. Og hvis hun våknet ordentlig var det uansett mindre stress å håndtere det fra gjestesenga på hennes rom enn å gå mellom soverommene. 

Det skjedde veldig mye utvikling i den perioden, og det var tydelig at det påvirket søvnen og behovet for støtte og nærhet.

Anonymkode: 1dba9...07f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hun seriøst sovet 15 timer i døgnet frem til 13 måneder? 😮 Jeg vil og ha en sovebaby😅

Alt går i perioder. Hun må jo være født med et usedvanlig godt sovehjerte, og går nok tilbake til mer søvn snart😊

Anonymkode: 6890f...e1e

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at folk haster sånn med å slutte med nattamminga. Gjerne midt oppi barnehagestart, sykdom osv. Den er mitt magiske våpen. Alle i termingruppa på facebook driver og akker seg over barn som våkner 04:40, må opp og vannes konstant osv osv. Har seriøst ikke hatt én natt med tullete søvn eller tidlig morgen med min nå 2-åring. Prøver han seg så får han bare pyppen og piiiowm, han har sovna. 

Anonymkode: 460af...0bd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha væske på mellomøret??

Mine hadde de, og eldste våknet annenhver time, den minste hver eneste time gjennom natten. Helt til de fikk lagt inn dren.

Det er ganske ukomplisert og kan gjøres fra 12 mnd. 

Det vil hjelpe å legge 2-3 bøker under beina på sengen foran, slik at hodet ligger litt høyere.

Også ville jeg bedt legen sett etter røde, eller bukende trommehinner. Ørespesialist er å anbefale om de finner ut av at det er det.

Fryktelig slitsomt å ha det sånn.

Anonymkode: 052d6...d6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår ikke at folk haster sånn med å slutte med nattamminga. Gjerne midt oppi barnehagestart, sykdom osv. Den er mitt magiske våpen. Alle i termingruppa på facebook driver og akker seg over barn som våkner 04:40, må opp og vannes konstant osv osv. Har seriøst ikke hatt én natt med tullete søvn eller tidlig morgen med min nå 2-åring. Prøver han seg så får han bare pyppen og piiiowm, han har sovna. 

Forskjellig fra barn til barn. Mitt barn ammes og våkner hver j***a time i blant. Så kan det ta 40 minutter til 2 timer å få henne til å sovne igjen.  

Anonymkode: 8d28a...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik fra baby var nyfødt til han var tre år!

Måtte søke profesjonell hjelp til slutt for jeg gikk opp i limingen.

Var alenemor.

Anonymkode: c5b55...5f3

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min har alltid vært sovebaby, men de periodene det har vært nattevåk har det enten vært ørebetennelse / væske i ørene, allergisk reaksjon eller ved barnehagestart (ganske normalt med søvnforstyrrelser ved barnehagestart). 

Anonymkode: b72c0...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hun seriøst sovet 15 timer i døgnet frem til 13 måneder? 😮 Jeg vil og ha en sovebaby😅

Alt går i perioder. Hun må jo være født med et usedvanlig godt sovehjerte, og går nok tilbake til mer søvn snart😊

Anonymkode: 6890f...e1e

Tenkte det samme, de har vært enormt heldige til nå!

TS, noen ganger må man bare vente det ut og så løser det seg av seg selv. Men i deres situasjon kan det jo hjelpe å justere på timing av dupper og leggetid. Vil bare si at det er lett å havne i den evige jakten på et triks som kan fikse hele greia, når det er tid og utvikling som skal til. Forstår at du er sliten altså, det er heftig når det står på.

Anonymkode: 706f4...ec9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

You do you. Det funker ikke for alle 

Anonymkode: b0213...d12

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Dettte er ren biologi for å forhindre sex og eventuelt en bror eller søster. Mange babyer sover godt de første mnd, men har en periode ofte mellom 11-17 mnd alder hvor de våkner hyppigere om natten når de må sove alene, fordi moren skulle fortsette å bare ha en baby som trengte morsmelk. I tiden før den industrielle revolusjon og sykehus var jo barnedødeligheten så høy at enkelte risikerte å måtte gravlegge 50% av barna sine før de fylte fem år. Så dette er en mekanisme som gjorde at mødre som aldri hadde hørt om prevensjon måtte føde kanskje 8 barn og bare fire avvise overlevde barndommen

AnonymBruker
Skrevet

Kan hun ha væske på mellomøret??

Mine hadde de, og eldste våknet annenhver time, den minste hver eneste time gjennom natten. Helt til de fikk lagt inn dren.

Det er ganske ukomplisert og kan gjøres fra 12 mnd. 

Det vil hjelpe å legge 2-3 bøker under beina på sengen foran, slik at hodet ligger litt høyere.

Også ville jeg bedt legen sett etter røde, eller bukende trommehinner. Ørespesialist er å anbefale om de finner ut av at det er det.

Fryktelig slitsomt å ha det sånn.

Anonymkode: 052d6...d

Takk, vi var på svømming rett før problemet startet så det kan være det! 

Ammet aldri, pumpet til hun var 6 mnd. Tok aldri brystet. Fikk MME på natt til hun var ca 13 mnd, og kuttet gradvis mengden frem til nevnte tidspunkt. Ikke går hun i barnehagen heller, venter på plass og hun starter i august. 

Luksusbia skrev (57 minutter siden):

Dettte er ren biologi for å forhindre sex og eventuelt en bror eller søster. Mange babyer sover godt de første mnd, men har en periode ofte mellom 11-17 mnd alder hvor de våkner hyppigere om natten når de må sove alene, fordi moren skulle fortsette å bare ha en baby som trengte morsmelk. I tiden før den industrielle revolusjon og sykehus var jo barnedødeligheten så høy at enkelte risikerte å måtte gravlegge 50% av barna sine før de fylte fem år. Så dette er en mekanisme som gjorde at mødre som aldri hadde hørt om prevensjon måtte føde kanskje 8 barn og bare fire avvise overlevde barndommen

Hvordan forteller jeg henne at det ikke er noe fare for yngre søsken på ett par år til 😅

Takk for svar alle som har kommentert tråden. Har bestilt time for å sjekke øret, og bruker de tipsene dere har kommet med ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ørene og hev sengen i hodeenden, min var sånn da han hadde problemer med mellomørene. Fikk innlagt dren da han var 2 og da ble alt mye bedre :) 

Anonymkode: 28be6...559

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk, vi var på svømming rett før problemet startet så det kan være det! 

Ammet aldri, pumpet til hun var 6 mnd. Tok aldri brystet. Fikk MME på natt til hun var ca 13 mnd, og kuttet gradvis mengden frem til nevnte tidspunkt. Ikke går hun i barnehagen heller, venter på plass og hun starter i august. 

Hvordan forteller jeg henne at det ikke er noe fare for yngre søsken på ett par år til 😅

Takk for svar alle som har kommentert tråden. Har bestilt time for å sjekke øret, og bruker de tipsene dere har kommet med ❤️

Haha, det der er litt tricky. Kanskje fylle en kondom med luft så baby forstår at hens far har tilgang på dette😂

Anonymkode: cca57...d2b

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Min slutta å sovne etter amming rundt 14 måneder, han var våken i 1,5-2 timer isteden. Da jeg sluttet med nattamming sov han hele natten igjennom. Skulle gjerne fortsatt, men jeg holdt på å tørne etter å ha gått i nærmere halvannet år uten en natts sammenhengende søvn.

Anonymkode: 95190...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Var sånn her og men her var det aldri noen periode med så god søvn som du beskriver. Så det ble jo ikke en like dramatisk forandring her.. Det gikk fra mange oppvåkninger til veldig mange oppvåkninger (hver time) i noen måneder og så fra rundt 15-16 mnd gradvis færre igjen.

Anonymkode: ca74d...a20

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 1.35):

Jeg ammer fortsatt min på 17 mnd (klarer ikke slutte), og syns ikke det hjelper på nattesøvnen. Våkner i hytt og pine

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte legge baby av og til i vognen på natten, det hjalp, og så at hun ikke sov på mitt rom.

om yun får velge så samsover vi, jeg syns og det er kos, men ikke mannen, så tar hensyn til begge. Og ikke minst meg selv, jeg må sove jeg og

Anonymkode: 3eea0...acc

Skrevet

Min ikke-sove-baby måtte ha nok mat før leggetid og bakgrunnsstøy, pluss klem, hvis barnet ble redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...