AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Jeg er ikke gravid enda, men vi planlegger å starte prøvingen om kort tid. Jeg gleder meg veldig, men kjenner på et stort ubehag knyttet til fortid med spiseforstyrrelser. Jeg har vært frisk i flere år og har frigjort meg helt fra vekt og mål- det vil si at jeg ikke aner vekt eller BMI lenger. For meg er dette egentlig et tilbakelagt kapittel og jeg ønsker egentlig ikke å måtte ta det opp og bli sett på som en som må følges opp ekstra. Samtidig er jeg veldig redd for hvordan jeg vil reagere hvis det blir mye fokus på kropp og vekt, eventuelt får en jordmor som sier jeg veier for mye, lagt på meg for mye, må være forsiktig med sukker osv. Dette er jo noe jeg har trent på over år for å klare å balansere på en sunn måte. I dag spiser jeg sunt og næringsrikt og trener et par ganger i uken. Hva er deres erfaringer med kontroller hos lege/jordmor? Noen som har sagt at de ikke ønsker fokus/kommentarer i den retningen? Anonymkode: 3686c...b82 1
mommyaka Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Ta det som det kommer..jeg gikk ned 20 kg i mitt siste svangerskap pga min sykdom. Jeg fikk aldri noe prat..ingen var bekymret etc...jeg fødte 1 mnd for tidlig pga dette...men ingen lege eller jordmor snakket om dette. De fleste viste ikke hva min sykdom var engang. Selfølgelig viktig at dere begge har det bra..men ikke tenk på om din vekt går opp eller ned. Du vil få mye vann i kroppen..og barnet vil jo før fødsel veie ca 3-4 kg i selv . Jeg levde på cola og sjokolade ...det var alt jeg fikk i meg. De vil sikkert snakke om at du må spise Sundt..ikke spise for mye sikkert..at du trenger ikke spise for 2 etc..men dette sier de til alle. Du kommer til p gp på kontroll der du levere tisse prøv etc.. blodprøver etc. Om jordmor etc skulle oppdage vil de si i fra...og da ta da det derfra
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 Har selv en forhistorie med spiseforstyrrelser og slitt med det å ha fokus på vekt og kropp siden tidlig ungdom. Dette tok jeg opp med jordmor og fastlege med en gang. Født 3 barn, aldri opplevd fokus på vekt for min del i svangerskapene. Veide meg hjemme samme dag som noen av kontrollene og sa hva vekten var. Tror det var 4 ganger iløpet av hele svangerskapene. Man må ikke veie seg hos jordmor eller lege dersom man ikke ønsker. Ingen problem å si nei. Anonymkode: 4e416...78d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Med nr 2 sa jeg at jeg hadde et anstrengt forhold til det. Veide meg hjemme og oppga vekt og hverken lege(vikar for fastlegen) eller jordmor gjorde noe nummer ut av det. Med nr 1 var fastlegen veldig opptatt sv det og det stressa meg. Jordmor nevnte det ikke. Anonymkode: 13181...e9a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Kanskje du kan være ærlig med jordmor og lege og si hvordan det føles? Jeg forstår bekymringen din, men samtidig tror jeg mange opplever at fokuset på mat og kropp blir annerledes under svangerskap, fordi det handler om å gjøre det som er best for barnet i magen. Din egen vekt og utseende kan plutselig kjennes mindre viktig ut ❤️ Lykke til 🥰 Anonymkode: acbd3...bc4
Grüner Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg er ikke gravid enda, men vi planlegger å starte prøvingen om kort tid. Jeg gleder meg veldig, men kjenner på et stort ubehag knyttet til fortid med spiseforstyrrelser. Jeg har vært frisk i flere år og har frigjort meg helt fra vekt og mål- det vil si at jeg ikke aner vekt eller BMI lenger. For meg er dette egentlig et tilbakelagt kapittel og jeg ønsker egentlig ikke å måtte ta det opp og bli sett på som en som må følges opp ekstra. Samtidig er jeg veldig redd for hvordan jeg vil reagere hvis det blir mye fokus på kropp og vekt, eventuelt får en jordmor som sier jeg veier for mye, lagt på meg for mye, må være forsiktig med sukker osv. Dette er jo noe jeg har trent på over år for å klare å balansere på en sunn måte. I dag spiser jeg sunt og næringsrikt og trener et par ganger i uken. Hva er deres erfaringer med kontroller hos lege/jordmor? Noen som har sagt at de ikke ønsker fokus/kommentarer i den retningen? Anonymkode: 3686c...b82 Du bør i alle fall være åpen om det til lege/jordmor slik at de vet om det og møter deg på en mer sensitiv måte pga det.
Grüner Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 mommyaka skrev (19 minutter siden): Ta det som det kommer..jeg gikk ned 20 kg i mitt siste svangerskap pga min sykdom. Jeg fikk aldri noe prat..ingen var bekymret etc...jeg fødte 1 mnd for tidlig pga dette...men ingen lege eller jordmor snakket om dette. De fleste viste ikke hva min sykdom var engang. Selfølgelig viktig at dere begge har det bra..men ikke tenk på om din vekt går opp eller ned. Du vil få mye vann i kroppen..og barnet vil jo før fødsel veie ca 3-4 kg i selv . Jeg levde på cola og sjokolade ...det var alt jeg fikk i meg. De vil sikkert snakke om at du må spise Sundt..ikke spise for mye sikkert..at du trenger ikke spise for 2 etc..men dette sier de til alle. Du kommer til p gp på kontroll der du levere tisse prøv etc.. blodprøver etc. Om jordmor etc skulle oppdage vil de si i fra...og da ta da det derfra Huff. Det er jo virkelig ikke bra! Du raste ned 20 kg under graviditet og ingen reagerte?
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #8 Skrevet 9. juni 2024 Jeg var ganske overvektig da jeg ble gravid. Jeg har funnet ut av det og rast ned i vekt de siste 3 årene. Da jeg ble gravid forsatte vekten og gå ned over, i grunn uansett hva jeg spiste. Så jeg ble spurt en del om jeg slanket meg og om jeg spiste nok. Sa bare at jeg spiste helt normalt også spurte de ikke noe mer en det. Baby vokste helt normalt. Men du må veies på kontroll men om du ikke vil se så trenger du ikke se tallene, men de må e og skrive det opp på skjema ditt som du skal gå rundt med hele tiden. Du må levere tisseprøve på hver kontroll der de sjekker glukose, proteiner i urinen. Men så lenge tallene der er fine er det ikke noe stress og det er helt vanlig at alle tar en sukkerbelastingstest medmindre du ikke har diabetes fra før av. Får bare tenke at dette er for din og baby sikkerhet for det er støre fare for dette i svangerskap dette er ikke for å dømme noen det er bare blitt standar at alle tar den testen uansett kropp. Men er det noe blir du fulgt opp jeg hadde tidlig protein i urinen og høyt blodtrykk men i slutten av første trimester ble det borte. Men de fuglte meg opp ekstra på grunn av det måtte ta noen ekstra blodprøvert. Men var i grunn koslig for da fikk vi se baby på ultralyd 1 gang i måned Anonymkode: 2cdf7...15a
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #9 Skrevet 9. juni 2024 De fleste som blir gravide er allerede overvektige i utgangspunktet (70 % av Norges befolkning har BMI >25), og det er svært viktig at man gjør så godt man kan for å unngå at vekten raser ukontrollert oppover. Forbrenningen går kraftig ned under svangerskap, slik at du legger lettere på deg, og dersom man klarer å være i bevegelse og å gjøre sunne og fornuftige valg med kosten, så er det en enorm fordel. Og ikke alle samler på seg masse vann. Jeg gikk opp 12 kilo i alle mine 3 svangerskap, og gikk kun ned 6 kg i fbm fødselen. De siste 6 kiloene var 100 % fett, og de var veldig vanskelig å bli kvitt der jeg satt i sofaen med ulvehunger, skrikebaby og søvnunderskudd. Jeg har hatt flere kollegaer på jobb som i utgangspunktet har vært slanke, men som har lagt på seg enormt mye i svangerskapene og som bare har klart å vagge sakte og bredbent rundt på jobben de siste par månedene. Det er jo forferdelig unødvendig. Anonymkode: 0af3d...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #10 Skrevet 9. juni 2024 Jeg har samme bakgrunn som deg. Jordmor på helsestasjon veide meg ved første kontroll og noterte vekt kun i sin digitale journal. Så ingen vekt på helsekortet. Jeg trenger veies igjen før siste kontroll da det var åpenbart at jeg hadde normal vektoppgang. Så jeg vet ikke hvor mye jeg gikk opp i svangerskapet Anonymkode: 642e5...a79
Mandagsunge Skrevet 9. juni 2024 #11 Skrevet 9. juni 2024 Den einaste gongen eg opplevde noko som "fokus" på vekt var når eg pga. flytting bytta jordmor, blei spurt om helsetilstand + KMI før svangerskap over telefon. Eg ville ha vore open med lege/jordmor om det; når blodprøver er frivillege kan eg ikkje tenke meg at dei tving folk på vekta. Veksten til baby blir uansett kontrollert via SF-mål.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #12 Skrevet 9. juni 2024 Jeg måtte mase meg til å bli veiet, så det varierer veldig Anonymkode: b4862...342
mommyaka Skrevet 9. juni 2024 #13 Skrevet 9. juni 2024 Grüner skrev (12 timer siden): Huff. Det er jo virkelig ikke bra! Du raste ned 20 kg under graviditet og ingen reagerte? Nei dessverre...jeg måtte selv legge meg inn på sykehuset 2 ganger bare for å få intravenøs
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #14 Skrevet 9. juni 2024 Tenker jordmor kan veie deg på kontroll og du trenger ikke få vite vekten, så slipper du å bli opphengt i det. En ting som har overrasket meg er spørsmål fra andre, om.f. hvor mye jeg har lagt på meg. Jeg er slank og har ikke lagt på meg så mye, så jeg er overrasket over at folk er nysgjerrige når forandringen tilsynelatende er helt normal. Ville øvd inn et litt avvisende svar så du parkerer de spørsmålene. Anonymkode: d3d5e...d64
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 Jeg har veid meg hos jordmor hvert svangerskap og aldri opplevd at hun har kommentert vekten. Hun har nevnt at det ikke er anbefalt og legge på seg for mye, men kommenterte ikke noe når jeg begynte å gå over den grensen. De snakker om kosthold fordi det er en av tingene de skal ta opp med deg, på lik linje som medisinbruk, nikotin, alkohol osv. Sikkert lurt å nevne allerede på første time at du har et anstrengt forhold til mat og vekt, så tipper jeg de vil ta hensyn til det. Du kan jo kanskje veie deg uten å få oppgitt hva vekten er så kan jordmor føre det inn et annet sted enn på helsekortet. Anonymkode: 72037...967
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Skrevet 9. juni 2024 Har ikke opplevd noe negativt i forhold til oppfølging av vekt hos helsepersonell. Er førstegangsgravid og har slitt mye med kvalme og oppkast og derfor fått litt spørsmål fra lege rundt det, men kun for å sikre at jeg får i meg det jeg er i behov av. Jeg synes alt av negativt fokus rundt vekt har kommet utenfra, hvor folk kommenterer både mage og ansikt og at jeg må være forsiktig så jeg ikke ender opp som en «julegris», og at jeg aldri kommer til å passe mine gamle klær igjen. Ganske utrivelig og negativt fokus 🙃 Kan jo og nevnes at de som kommer med de kjipeste kommentarene ikke akkurat er noen sylfider selv, og jeg var ganske godt trent før svangerskapskvalmen ødela meg. Så for meg så er det utenforstående som har virker negativt inn på kroppsfokus i graviditet. Anonymkode: 1cb47...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå