Gå til innhold

Tenåringer og snapkart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne overvåkingen av andre har jeg veldig mye imot. Teste grenser er naturlig, så får en heller snakke med tenåringene om hva som er greit eller ikke. 

Anonymkode: 5d136...12c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han slår av fordi han ikke er der han sier han er. Han er sikkert til ei dame eller noe. Vi har alle vært der. Jeg sa jeg skulle ligge over til ei venninne. Men var til kjæresten min. Jeg har ikke krevd at dem skal vises på noen kart til meg. Jeg liker ikke å bli overvåket jeg heller. 

Anonymkode: 660ae...e42

Skrevet

Hei! 
Jeg skjønner hvorfor du reagerer på det, siden han alltid har det på ellers.

Snakk med han om det? Kanskje han ikke ville at gjengen skulle se det? Ikke bli sint i alle fall, men prøv å forstå gutten. Hvis du mistenker at han lyver og faktisk er et annet sted så sjekk med kompisens foreldre at han faktisk var hos de. Det er greit å gjøre med en 16-åring som du mistenker at skjuler sannheten for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid å sende en melding til foresatte der min 16.åring sier hun skal overnatte - det samme gjør foreldrene til venninnene hennes.

Anonymkode: 4ae8e...8eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker aldri Snap-kartet på mine tenåringer. Det kan uansett fint jukses med så det er en falsk "trygghet".

Jeg kan ikke holde på å overvåke barna mine. Tilsyn, involvering, dialog osv. har jeg, men overvåking via kart på sosiale medier? Nei, takk. Jeg skal oppdra mennesker som skal ut og virke på egenhånd når de blir voksne. De skal lære å mestre, å feile, å lure og gjøre det som tenåringer skal gjøre mens de enda bor hjemme i trygge rammer. Jeg kan ikke ha stram line og overvåkning for så å slippe de ut som ungsauer på beite de dagen de fyller 18 år og håpe at de klarer seg på tross av at de aldri har fått prøve og feile hjemme. Det går faktisk ikke. 

Anonymkode: ed87b...2b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker alltid å sende en melding til foresatte der min 16.åring sier hun skal overnatte - det samme gjør foreldrene til venninnene hennes.

Anonymkode: 4ae8e...8eb

Samme gjør jeg :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvis de nekter å følge opp med ett svar så?

Anonymkode: a7c8c...211

Får det konsekvenser ! 

Anonymkode: e4bf4...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Skolene her og politiet  gikk tilogmed ut å sa: sjekk at barna er der de sier de skal. Er en grunn til at de sier det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får det konsekvenser ! 

Du kan ikke pålegge et menneske overvåking. Barn og unge har rett til å ikke la seg overvåke 24/7. Barn og unge har rett til både respekt og vern om sitt privatliv. Viser til både Grunnloven og EMK

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke man skal overvåke andre, heller ikke barna sine. Ingen her i huset bruker snapkart og det er noe vi advarer mot å bruke. Veien fra "jeg synes du skal ha på kartet fordi det er praktisk og trygt" (sagt av kjærlig forelder) til "jeg synes du skal ha på kartet fordi det er praktisk og trygt" (sagt av kontrollerende partner) er skremmende kort. Overvåkning skal aldri normaliseres. Hvis man lurer på hvor noen er kan man ringe eller sende en melding. 

Overvåke gjør man om man konstant følger med , om msn sjekket en gabg i blant er ikke det å overvåke. Tenker hver familie finner ut av det selv jeg, alle her i familien har på snap map for hverandre og har ingen problemet med det, selv den store ungdommen sier han synes det er ekstra trygghet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke pålegge et menneske overvåking. Barn og unge har rett til å ikke la seg overvåke 24/7. Barn og unge har rett til både respekt og vern om sitt privatliv. Viser til både Grunnloven og EMK

Det har aldri vært ett problem i vår familie , vi snakker sammen og finner ut av hvordan vi ønsker å hs det , så kan andre velge andre måter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skolene her og politiet  gikk tilogmed ut å sa: sjekk at barna er der de sier de skal. Er en grunn til at de sier det.

Men det kan man uansett ikke gjøre via Snap kartet. Skal man sjekke så gjør man det fysisk - enten ved å ringe foresatte der ungdommen skal være, kjøre rundt etc. Snap kartet er en falsk trygghet og superenkel å lure. Om foreldre belager seg på at kartet stemmer, så javel..... Politiet mener at man skal involvere seg, men neppe via sosiale medier, men faktisk ute i gata, bli kjent med andre foreldre, holde tilsyn og innetider mm. Litt god, gammeldags, opplegg ;)

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får det konsekvenser ! 

Konsekvenser som gjør det mer eller mindre sannsynlig at hen tør å si sannheten til deg på ett senere tidspunkt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har aldri vært ett problem i vår familie , vi snakker sammen og finner ut av hvordan vi ønsker å hs det , så kan andre velge andre måter

Hvorfor sier du først at det får konsekvenser dersom ungdommen ikke vil la seg overvåke? Det er i kontrast med det du sier nå

Skrevet

Mine har på sånn at vi foreldre kan se hvor de er, men ingen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (1 minutt siden):

Konsekvenser som gjør det mer eller mindre sannsynlig at hen tør å si sannheten til deg på ett senere tidspunkt?

Nope 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor sier du først at det får konsekvenser dersom ungdommen ikke vil la seg overvåke? Det er i kontrast med det du sier nå

Fordi det aldri har vært et problem. Ungdommen har det på 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det kan man uansett ikke gjøre via Snap kartet. Skal man sjekke så gjør man det fysisk - enten ved å ringe foresatte der ungdommen skal være, kjøre rundt etc. Snap kartet er en falsk trygghet og superenkel å lure. Om foreldre belager seg på at kartet stemmer, så javel..... Politiet mener at man skal involvere seg, men neppe via sosiale medier, men faktisk ute i gata, bli kjent med andre foreldre, holde tilsyn og innetider mm. Litt god, gammeldags, opplegg ;)

🙄 du vet ingenting om hva vi ellers gjør ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det betyr ikke at en ska ha GPS på de via forskjellige ting.

Det menes å kommunisere at en tar en tlf å hører med den barne ungdommen ska til, evnt ta en fysisk kjøretur

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (Akkurat nå):

Det betyr ikke at en ska ha GPS på de via forskjellige ting.

Det menes å kommunisere at en tar en tlf å hører med den barne ungdommen ska til, evnt ta en fysisk kjøretur

Dere gjør som dere vil og så gjør vi sndre på andre måter ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...