Gå til innhold

ordblind.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er faktisk også litt skremt over hvor lav takhøyde det er her inne på forumet for skrivefeil. Syns ofte jeg ser innlegg med alvorlige temaer blir "kuppet" til å dreie seg mer om skrivefeil enn det innlegget egentlig handler om.

Kanskje noen av disse "språknaziene" (som dere kaller dere selv) kunne slappet litt mer av og heller lagt vekt på hva enkelte mener med det de skriver enn hvordan det skrives.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en kjensgjerning at innlegg fulle av sms språk, dialekt og feil gjerne blir stående ubesvarte fordi de er tunge og til tider så dårlig skrevet at de er helt uforståelige. Jeg vil tro folk ønsker å få svar på det de skriver her inne....

Når det er sagt, så skriver trådstarter bedre norsk en mange andre her inne.

Skrevet

Dette er vel en grei pekepinn på at man bør tenke seg om et par ganger før man bryter inn i tråder for å plukke på skrivefeil....Det er endel av dem her.

SMS-språk og dialekt er slitsomt å lese, men mange ser ut til å ikke greie å dy seg for å slenge ut en kommentar ang. generelle skrivefeil også.

Så lenge man prøver så godt man kan, bør det være takhøyde for litt skrivefeil, det er også lett at det går litt fort i svingene på tastaturet, og dette er som kjent et diskusjonsforum - hva med å konsentrere seg om innleggets innhold som bør være det viktigste.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg er språknazi.

Det skjærer meg dypt i hjertet når jeg ser verre og verst skrevet med æ, og jeg tror ikke jeg klarer å slutte å kommentere det av og til. Jeg vet jo at det nytter i enkelte tilfeller!

Noen feil gjør jo også meningen i innlegget annerledes eller morsomt - da må det være lov å si fra.

Slutter meg ellers til de andre her - man ser forskjell på et innlegg fra en dyslektiker og en som har en enkeltfeil.

Velkommen skal du være, trådstarter! :)

Skrevet
Selvfølgelig er du velkommen selv om du har dysleksi.

Jeg er en av dem som har en tendens til å irritere meg over andres skrivefeil (selv om det sniker seg inn noen hos meg også). Men det betyr ikke at jeg ikke er oppmerksom på forskjellen mellom dysleksi og generelt dårlig språk - og språklig bevisstløshet, som er det som ergrer meg mest.

Så skriv i vei, det viktigste er faktisk at du uttrykker din mening om saker og ting. :velkommen: skal du være!

Og atter andre - som meg selv - har av respekt for det norske språket lagt seg i selen for selv å skrive korrekt og reagerer bare som en pekepinn for å hjelpe til rettskriving - man blir da ikke uthengt selv om man blir korrigert... Det er snakk om å ta imot konstruktiv kritikk / korrigering i håp om å bedre sine evner . . .

eller er ikke dette noe en dyslektiker kan gjøre?

Jeg hadde selv store problemer i min oppvekst med å skille b og d og p og q for eksempel - og fikk tilpasset undervisning en peroide for mine lese og skrivevansker - men det skulle da ikke legge hindringer - heller utfordringer om å klare bedre neste gang....

Så ikke ta det så innmari personlig - det er bare konstruktiv korrigering man kan lære av, i allefall fra min side....

Og alle er så absolutt velkomne.....

;)

Skrevet

Og atter andre - som meg selv - har av respekt for det norske språket lagt seg i selen for selv å skrive korrekt og reagerer bare som en pekepinn for å hjelpe til rettskriving - man blir da ikke uthengt selv om man blir korrigert... Det er snakk om å ta imot konstruktiv kritikk / korrigering i håp om å bedre sine evner . . .

Om det hadde hjulpet med korigering av skrivefeilene, hadde jeg sikkert kunnet skrive prikkfritt nå :(

Har blit korigert i 32 år......

Så ellers takk...

Skrevet
Du burde ha det i signaturen din...at du har dysleksi. Enkelte her inne har ikke evnen til å forstå, at folk som skriver feil her inne kan ha f.eks dysleksi som du har. ;)

Eh, den er litt drøy vel? Ingen ønsker å stemple seg selv som dyslektiker i en logo..

Skrevet
Eh, den er litt drøy vel? Ingen ønsker å stemple seg selv som dyslektiker i en logo..

Føler liksom ikke att det er den jeg er.

ok det er en del av meg, men ikke den jeg er...

Skrevet

Jeg hadde selv store problemer i min oppvekst med å skille b og d og p og q for eksempel - og fikk tilpasset undervisning en peroide for mine lese og skrivevansker - men det skulle da ikke legge hindringer - heller utfordringer om å klare bedre neste gang....

Så ikke ta det så innmari personlig - det er bare konstruktiv korrigering man kan lære av, i allefall fra min side....

Og alle er så absolutt velkomne.....

;)

Konstruktiv korrigering? :ler:

Tvangsnevrose vil jeg kalle det.

Dette er et forum hvor det er meninger som er viktig. Henger dere dere opp i skrivefeil så antar jeg dere ikke har fryktelig mange meninger å komme med.

Skrevet
Du burde ha det i signaturen din...at du har dysleksi. Enkelte her inne har ikke evnen til å forstå, at folk som skriver feil her inne kan ha f.eks dysleksi som du har. ;)

Og feite med spiseforstyrrelser burde ha tskjorter hvor det sto at de hadde det, og ikke var late?

Skrevet
Konstruktiv korrigering?  :ler:

Tvangsnevrose vil jeg kalle det.

???

Skrevet
???

Øy, apropos høyres valgkamp, du kan fint miste en kilo eller to :ler:

Bare en malplassert konstruktiv korreksjon.

Skrevet
Øy, apropos høyres valgkamp, du kan fint miste en kilo eller to  :ler:

Bare en malplassert konstruktiv korreksjon.

???

Skrevet
Og feite med spiseforstyrrelser burde ha tskjorter hvor det sto at de hadde det, og ikke var late?

:ler:

Skrevet

Og hvorfor i all verden skal de bruke et såååå vanskelig ord som dysileksi for å beskrive att man er ordblind??? :rodme::rodme::rodme:

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg sier at alle er velkommen!

Dette er ett diskusjonsforum - IKKE norsk eksamen!!

Hvis dere blir plaget av skrivefeil i et innlegge som handler om noe helt annet, så er det dere som er problemet!

Skrevet
Det er flere her med dysleksi. Selv har jeg dyskalkuli, så jeg vet litt om åssen du har det. Selvsagt er du velkommen.

Har dyskalkuli jeg å.

Henger meg ikke opp i andres skrivefeil.Leser heller hva folk skriver.Så lenge det er forståelig,så bryr det meg ikke.Noe annet er tåpelig,ødelegge en debatt pga en leif..Djeeezz,nei har annet å gjøre..

Skrevet
Om det hadde hjulpet med korigering av skrivefeilene, hadde jeg sikkert kunnet skrive prikkfritt nå :(

Har blit korigert i 32 år......

Så ellers takk...

Ellers takk du?? Hmm...

Så hvordan går du frem da for å bli flinkere? eller har du gitt opp? Om jeg har lært en ting gjennom min fars og egne problemer med skriving og lesing så er det at å gi opp i allefall ikke er et alternativ..... Den eneste måten å bli bedre til noe på er å gjøre det igjen og igjen og igjen til det sitter....

Og orker du ikke det og gir opp - så sorry altså men da blir det lite medlidenhet fra denne kanten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...