monikabrx Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sliter med dysleksi, er jeg ikke velkommen her på kg? Mange her inne som slenger sleivkjefta komentarer til folk som har skrivefeil. Minner meg lit om da jeg var 14 og skrev kjærlighetsbrev til kjæresten min og fikk det igjenn retta med rød penn. Føler meg nesten uvelkommen...
Champagnepiken Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Selvfølgelig er du velkommen selv om du har dysleksi. Jeg er en av dem som har en tendens til å irritere meg over andres skrivefeil (selv om det sniker seg inn noen hos meg også). Men det betyr ikke at jeg ikke er oppmerksom på forskjellen mellom dysleksi og generelt dårlig språk - og språklig bevisstløshet, som er det som ergrer meg mest. Så skriv i vei, det viktigste er faktisk at du uttrykker din mening om saker og ting. skal du være!
Gjest Jalileh Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Du burde ha det i signaturen din...at du har dysleksi. Enkelte her inne har ikke evnen til å forstå, at folk som skriver feil her inne kan ha f.eks dysleksi som du har.
Gjest vimse Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Det er da vitterlig en forskjell på det å ha dysleksi og det å ha en skrivefeil her og der. Jo, jeg kan godt irritere meg over et innlegg der det er skrivefeil, men et innlegg fra en med dysleksi vil vel inneholde helt andre feil slik at man kan forstå at det ligger mer bak en slurvefeil og feillæring av enkeltord?
Gjest GreenSky Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Det er flere her med dysleksi. Selv har jeg dyskalkuli, så jeg vet litt om åssen du har det. Selvsagt er du velkommen.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Det er nok en del her, deriblant jeg, som legger merke til og irriterer seg over skrivefeil. Men som andre sier; man ser forskjell på dysleksi og slurv, vil jeg påstå. Dessuten synes jeg det er veldig usympatisk å kommentere skrivefeil i en tråd som handler om noe annet. Hvis man irriterer seg over diverse slurvefeil og grove språkfeil, bør man starte en egen tråd, ikke slenge det ut overalt og både ødelegge tråder og "skremme" brukere.
Gjest Bellatrix Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 Selvfølgelig er du velkommen selv om du har dysleksi. Jeg er en av dem som har en tendens til å irritere meg over andres skrivefeil (selv om det sniker seg inn noen hos meg også). Men det betyr ikke at jeg ikke er oppmerksom på forskjellen mellom dysleksi og generelt dårlig språk - og språklig bevisstløshet, som er det som ergrer meg mest. Så skriv i vei, det viktigste er faktisk at du uttrykker din mening om saker og ting. skal du være! ← Jepp. Du er velkommen!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #8 Skrevet 13. februar 2006 Ja, å kommentere skrivefeil i tråder som ikke omhandler dette viser bare tegn på litt feiljusterte sosiale antenner.
jordbær Skrevet 13. februar 2006 #9 Skrevet 13. februar 2006 Det er forskjell på å ha problemer med ord, og på det å skrive feil pga. latskap. Det som irriterer de fleste.. Er dårlig norsk med tydelige slurvefeil (orddeling, og/å-feil, SMS-språk, dialekt, IKKE generelle stavefeil) Selv om man har f.eks. dysleksi eller er ordblind.. Kan man lære seg regler for hvordan man skriver norsk. Så jeg tror ikke dere er problemet her. Og hvis jeg tar sånn feil der, så er det faktisk lov å varsle når noen pirker på dere som har problemer. Men ellers er jeg for et godt språk! Unødvendig å forsøple språket vårt for oss som faktisk kan hvis vi vil, men bare ikke gidder.
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #10 Skrevet 13. februar 2006 Dessuten synes jeg det er veldig usympatisk å kommentere skrivefeil i en tråd som handler om noe annet. Hvis man irriterer seg over diverse slurvefeil og grove språkfeil, bør man starte en egen tråd, ikke slenge det ut overalt og både ødelegge tråder og "skremme" brukere. ← Det er forskjell på å ha problemer med ord, og på det å skrive feil pga. latskap. Det som irriterer de fleste.. Er dårlig norsk med tydelige slurvefeil (orddeling, og/å-feil, SMS-språk, dialekt, IKKE generelle stavefeil) ← Jeg sladrer på tråder hvor stavefeil kritiseres jeg. Har i likhet med GrønnSky dyskalkuli, sliter meg gjennom pensum til vgs nå og blir så fortvilet at jeg kunne begynne å grine. Er helt grusomt å ikke skjønne det. Tror også jeg har møtt på trådstarter i andre tråder, og reagerte ikke på måten du skrev på Velkommen skal du være
Gjest Jalileh Skrevet 13. februar 2006 #11 Skrevet 13. februar 2006 Ja, å kommentere skrivefeil i tråder som ikke omhandler dette viser bare tegn på litt feiljusterte sosiale antenner. ← Jeg tror, som en eller annen bruker skrev i den andre tråden ang. skrivefeil sa, at det å pirke på skrivefeil rett og slett er en slags tvangsnevrose.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #12 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sliter med dysleksi, er jeg ikke velkommen her på kg? Mange her inne som slenger sleivkjefta komentarer til folk som har skrivefeil. ← Du er velkommen. Det sier jo litt at du som er ordblind skriver bedre enn mange andre. Det eneste jeg ser du har særlig problemer med er ordet være (som altså skrives med æ + e, ikke to e'er). Hvis du som sliter med dysleksi klarer å skrive så korrekt som det du gjør, er det ingen unnskyldning for andre som insisterer på den muntlige formen i stavemåter eller som synes orddeling er en bagatell. Mvh språknazien
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #13 Skrevet 13. februar 2006 Du er velkommen. Det sier jo litt at du som er ordblind skriver bedre enn mange andre. Det eneste jeg ser du har særlig problemer med er ordet være (som altså skrives med æ + e, ikke to e'er). Hvis du som sliter med dysleksi klarer å skrive så korrekt som det du gjør, er det ingen unnskyldning for andre som insisterer på den muntlige formen i stavemåter eller som synes orddeling er en bagatell. Mvh språknazien ← oppsøk hjelp
Gjest camillo Skrevet 13. februar 2006 #14 Skrevet 13. februar 2006 Jo, du er velkommen. :-D Det finnes alltid folk som bare må spy ut litt gørr, sånn for syns skyld. Det sier mest om dem. I tillegg til at det sikkert er endel som ikke tenker over at skrivefeil kan være pga dysleksi.
~MALIN~ Skrevet 13. februar 2006 #15 Skrevet 13. februar 2006 (endret) Jeg har også registrert at det er utrolig mange tråder om skrivefeil her på KG. Kan forstå at du føler deg støtt. Men du er hjertelig velkommen ! Jeg går ofte i ettertid inn og endrer mine innlegg, for å rette opp skrivefeil jeg oppdager, nettopp pga alt dette maset... Endret 13. februar 2006 av ~MALIN~
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #16 Skrevet 13. februar 2006 oppsøk hjelp ← Debattnivået på KG er helt fenomenalt.
Seigdama Skrevet 13. februar 2006 #17 Skrevet 13. februar 2006 Et spørsmål litt utenom egentlig, men hva er dyskalkuli?
Gjest vimse Skrevet 13. februar 2006 #18 Skrevet 13. februar 2006 Det samme som dysleksi bare at det gjelder tall i stedet for bokstaver.
~MALIN~ Skrevet 13. februar 2006 #20 Skrevet 13. februar 2006 Debattnivået på KG er helt fenomenalt. ← Ja, av og til blir jeg også imponert .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå