AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Jeg har 3 barn på 8,12 og 16, Vi har alltid sagt at lørdag er familie dag her, da det er vanskelig i ukedagene med jobb, fritidsaktivieter, mye extra på hverdagen forhold til helg. Dette er vanskelig ,spesielt for de 2 største nå, de vil helst henge med venner og slik, jeg lar de jo få lov ,selvom jeg merker det er trist. Blir alenetid med 8åring da i alle fall, ikke ofte vi får til og de kommer sjelden hjem til mat i helgene også nå, enda da er det ekstra god mat. Men vet jo at slik blir det og utrolig glad de har venner. Men skulle likevel ønske at lørdagen kunne vert familiedag. Overnattingsgjester er uansett bare fra fredag til lørdag da hvis de ønsker og ha det . hva gjør dere i helga? Anonymkode: e4b88...27e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Tull med familiedag med tenåringer!!!! Anonymkode: e3097...30a 23 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull med familiedag med tenåringer!!!! Anonymkode: e3097...30a det skal du få lov til og mene men jeg synes det er viktig Anonymkode: e4b88...27e 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Nå når barna har blitt store forsøker vi å tilpasse oss dem. Vi forsøker å snike inn familietid i hverdager også, og de får velge selv hva de gjør i helgene. De er alltid velkomne hos oss (også med venner), og som regel er noen av barna hjemme, gjerne med venner. Jeg tenker dette er en periode hvor venner er viktigst, så kommer de tilbake. Så lenge de vet de alltid kan få tid med oss hvis de ønsker, så tenker jeg de har det fint. Anonymkode: 1831d...abd 17 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Vi har ingen fast familiedag med så store barn. Ungdommene får lov til å legge opp helgene som de vil og så inviterer vi gjerne deres gjester med på aktiviteter, filmkveld eller liknende når det passer. Vi har hatt overnatting her, 7 helga på rad nå. Det gjør meg fint lite. Jeg er svært glad for at hun har venner å være sammen med. Anonymkode: 9b6b8...ce9 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tull med familiedag med tenåringer!!!! Anonymkode: e3097...30a Enig. Det vil utelukkende skape dårlig stemning. Tenåringer skal ut og utforske. Hjemme med familien - og hvertfall lørdag (da skjer jo alt) - er oppskriften på FOMO! Anonymkode: e46ba...7ed 20 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 Familietid blir når alle er på samme sted, om det er hjemme med en film på en onsdag, eller litt shopping på lørdag formiddag. Jeg har akseptert at fremover er venner viktig, selv om jeg har to jenter som er ganske familieorienterte (de er 12 og 18). Å skulle insistere på en fast dag tror jeg blir kontraproduktivt, særlig min eldste har sterk FoMo, bedre å være på tilbudssiden når hun er ledig 😄 Yngste er fortsatt en del med oss, men det har lugget litt med venner så vi strekker oss langt om hun plutselig inviteres på overnatting f.eks. Å nekte bare fordi vi vil ha henne hjemme gjør vi ikke. Unntaket er om det er noe spesielt vi har avtalt for lenge siden, viktig å lære å holde avtaler, også med familien. Anonymkode: 51933...65f 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 Takk for svar Som sagt jeg tvinger de ikke, men savner dem. Men koser meg med 8 åring som sjelden er med venner lengre enn 17-18 tiden både hverdag og helg. 12 og 16 åring ser jeg nesten ikke verken hverdag eller helg, de har treninger, kamper og venner. er stort sett hjemme sånn 21 12 åringer og 22 16 åringer på hverdagen og litt senere i helga. de gjør de fleste lekser i helga Anonymkode: e4b88...27e 2
Gjest jegerrinne Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 Ble fort slutt på når de starter på ungdomskolen. Men vi har litt tid innimellom. Hver dag spiste vi middag sammen og da sitter vi å prater om hvordan skole og jobb har vært, eller hva de ska i helga osv. Vi prøver minst 1 gang i uka å spille litt brettspill før de forsvinner i seng. Begge legger seg tidlig selv om de er 17 og 19. Ofte i uka når de ska på skolevog jobb er de begge 2 i seng ved 21 tiden
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 Overhodet ikke streng på det. Om ungene vil være med venner, så får de det. Hjemmet er den trygge havnen når de måtte ha behov for det. Så lenge vennene ikke er kjente misbrukere eller at de henger i det miljøet, har de godt av å være ute med venner og skape minner med de. Anonymkode: b24fd...572 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 Kanskje vanskelig med en hel dag nå når de er blitt så store. Hva med å finne ett par timer dere avtaler at alle skal være hjemme, kanskje lunsjen , kanskje middagen, eller noe annet dere kan samles om..for ett par timer. Anonymkode: ad847...6da 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 Vi prøver å spise middag sammen hver hverdag. Utover det har vi aldri hatt noen fast familietid. Når vii planlegger aktiviteter sammen, forutsetter jeg at alle forholder seg til avtalen. Anonymkode: 6a8c2...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Ikke streng på det i det hele.. Vi har felles frokoster og middager i helgene. Utover det så har vi gjerne filmkveld eller spillkveld. Men de eldste barna er ikke pålagt å delta. Veldig hyggelig om de vil, men har de planer, så har de planer. Skal vi på aktiviteter som familie får de tilbud om å bli med, men velger selv. Syns ikke noe om å pålegge 15 åringer og oppover å delta på noe de ikke ønsker. Anonymkode: 98eda...08c 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #14 Skrevet 8. juni 2024 Har aldri hatt noen slik regel. Anonymkode: 83063...bba 2 1
Jessic_a Skrevet 8. juni 2024 #15 Skrevet 8. juni 2024 Vi har familiedag hver torsdag 🥰 Da kan barna planlegge helgen som de vil. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Skrevet 9. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har 3 barn på 8,12 og 16, Vi har alltid sagt at lørdag er familie dag her, da det er vanskelig i ukedagene med jobb, fritidsaktivieter, mye extra på hverdagen forhold til helg. Dette er vanskelig ,spesielt for de 2 største nå, de vil helst henge med venner og slik, jeg lar de jo få lov ,selvom jeg merker det er trist. Blir alenetid med 8åring da i alle fall, ikke ofte vi får til og de kommer sjelden hjem til mat i helgene også nå, enda da er det ekstra god mat. Men vet jo at slik blir det og utrolig glad de har venner. Men skulle likevel ønske at lørdagen kunne vert familiedag. Overnattingsgjester er uansett bare fra fredag til lørdag da hvis de ønsker og ha det . hva gjør dere i helga? Anonymkode: e4b88...27e Viktig med familietid, men å oppta en hel dag i helgen,hver helg når de er så gamle er rett og slett unødvendig! De vil være med venner..! Gjør noe på kvelden? Anonymkode: 4f556...834 3 1
mimifin72 Skrevet 9. juni 2024 #17 Skrevet 9. juni 2024 (endret) Har aldri hatt sånn regel. Ser ikke noe poeng i å tvinge tenåringer til å henge sammen med resten av familien på en lørdag Endret 9. juni 2024 av mimifin72 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #18 Skrevet 9. juni 2024 Kanskje en brøkdel av søndagen. Helg er til for venner og egne i interesser!! Til mer frihet du gir barnet ut av reiret når de vil, til mer sannsynlig vil de fly tilbake og samle krefter hos deg i reiret. Anonymkode: 81d93...43c 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #19 Skrevet 9. juni 2024 Har aldri hatt såkalte "familiedager". Jeg er litt streng på at i hverdagen spiser vi middag sammen. Det er fordi det er eneste måltid og tidspunkt jeg kan få samlet alle, så vi får snakket sammen og vært sammen Men kommer det noe i veien, at ungene er på besøk, plutselig ekstra trening el. er jeg ikke rigid. Tenåringen er mest med venninner i helgene. Akkurat slik det skal være. Pålegger henne virkelig ikke familiedag kun fordi jeg har behov for det. Jeg er gammel, men ikke så gammel at jeg ikke husker hvordan tenåringslivet er. Det jeg passer på er å innvolvere meg i hva hun gjør, hvem er hun med, sørger for at hun spiser noe iløpet av dagene og jeg kjører/henter, ved behov. Anonymkode: cdde0...0d0 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #20 Skrevet 9. juni 2024 Fredag og lørdag er vel de dagene det skjer mest for ungdommer å delta på? Synes du er streng. Du kan jo heller ha familiemiddag annenhver søndag + forsøke å få felles måltider noen hverdager i uka? Anonymkode: 3c672...29a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå