Gå til innhold

er så nervøs for mellomste barnet mitt, han har nesten ingen venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn, største har massevis av venner og lett og få venner, hun er snart ferdig med 8 klasse, lillebror begynner i 1 klasse til høsten har heller aldri hatt noe problemer og bli kjent med med nye barn og har mange venner i bhg der 5 begynner samtidlig med han på skolen.

men han i midten er jeg så nervøs for, han har nesten ingen venner, bare 2 stk og de prioterer mest hverandre og andre venner, så han er mye alene. Han spilte fotball snart 3år,men sluttet nå før ny sesong da han ikke likte det, han blir ikke bedt i bursdager til alle, kanskje 3 stk og er stort sett bare 5-6 stk av 15 som kommer i bursdagen hans, han er en snill, rolig og stille gutt, som ikke vil andre vondt, veldig sosial og prøver og bli kjent ,men han sliter mer enn søskene. han er 11 i år.

er det noe jeg kan gjøre for og hjelpe eller skal han orde opp i dette selv?

Anonymkode: 3e297...fd9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har 3 barn, største har massevis av venner og lett og få venner, hun er snart ferdig med 8 klasse, lillebror begynner i 1 klasse til høsten har heller aldri hatt noe problemer og bli kjent med med nye barn og har mange venner i bhg der 5 begynner samtidlig med han på skolen.

men han i midten er jeg så nervøs for, han har nesten ingen venner, bare 2 stk og de prioterer mest hverandre og andre venner, så han er mye alene. Han spilte fotball snart 3år,men sluttet nå før ny sesong da han ikke likte det, han blir ikke bedt i bursdager til alle, kanskje 3 stk og er stort sett bare 5-6 stk av 15 som kommer i bursdagen hans, han er en snill, rolig og stille gutt, som ikke vil andre vondt, veldig sosial og prøver og bli kjent ,men han sliter mer enn søskene. han er 11 i år.

er det noe jeg kan gjøre for og hjelpe eller skal han orde opp i dette selv?

Du kan prøve å tvinge han med på noen aktiviterer. Er det ikke noe annet enn fotball han liker da? Prøv håndball,hockey..etc etc endeløse muligheter her. Tenker aktiviteter med andre barn er ett fint sted å starte for å få nye venner. Da har de noe til felles også.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at han trenger en mestringsarena som han brenner litt for. Han har kanskje ikke funnet «sin greie» enda?

Liker han gaming? Hvis ja, så ville jeg lagt til rette for at han kan få utvikle seg der. Kjøp gamingpc og gi ham mulighet til Fortnite. Meld ham på e-sport om det finnes i nærheten. Hvis han bli hekta, så ikke vær så streng med spilletider, men forvent at han gjør det han skal på skolen og helst går på en idrettsaktivitet i tillegg. 

For min eldste ble Fortnite og online-gaming en arena som gav ham mange nye venner på tvers av klassetrinn. 

Anonymkode: 8977f...850

AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre sier, aktivititet! Det er dette som er så dumt med at alt koster skjorta her i Norge, ikke alle har råd til å delta på aktiviteter.

Uansett, nå har han prøvd fotball. Det er et hav av andre aktiviteter han kan prøve? Om ikke fikk jeg tips av min svigerinne om at korps er et veldig inkluderende arena. 

Anonymkode: cc8ea...c85

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle er sosiale og utadvendte; har han en venn eller mer så er jo det bra! Jeg er et barn av 90-tallet og hadde ingen «bestevenner» men helt greit sosialt på skolen..for et slit at det forventes av barn skal være så vellykkede hele tiden.. du er en god mor, men ikke bekymre deg så mye .. ha god tid med han selv på hjemmebane ♥️

Anonymkode: 2c55a...f5f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som noen andre sier, aktivititet! Det er dette som er så dumt med at alt koster skjorta her i Norge, ikke alle har råd til å delta på aktiviteter.

Uansett, nå har han prøvd fotball. Det er et hav av andre aktiviteter han kan prøve? Om ikke fikk jeg tips av min svigerinne om at korps er et veldig inkluderende arena. 

Anonymkode: cc8ea...c85

Det er vel rettare å seie at all aktivitet for barn i dag er organisert av vaksne, og at det er utenkeleg at unger avtalar å møtast på ettermiddagen berre for å sparke ball. 

Med det sagt vil eg absolutt vere einig i at korps er ein aktivitet der ingen blir sette på benken og der det er umogleg å følge med på kven som skårer flest mål eller mister ballen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han selv da? Noe han savner eller er det du som mor som savner det? Min mor var så bekymret for meg. Jeg likte meg hjemme. Var med på aktivitet men foretrakk hjemme. Hun tok tilslutt kontakt med min lærer fordi hun mente at livet ikke skulle være slik som mitt var. Hun fikk beskjed om at det ser ut som ungen trives. Så hvorfor ikke la henne være? Takk lov for at hun læreren så hvordan jeg var. Jeg elsker å være hjemme den dag i dag. Til min mann store fortvilelse helt til han lært om introvert og ekstrovert. Da gikk det opp et lys for han. Jeg blir sliten. Ja jeg liker å snakke med folk. Men jeg liker ikke å ha dem rundt meg hele tiden. Jeg stenger meg inn når det blir for mye. Så mitt spørsmål er. Er dette er problem for gutten eller bare for deg? Er det et problem for gutten så kan du gjøre noe med det. Men er det ikke det så lar du det være. 

Anonymkode: ba66f...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Han liker verken gaming eller er glad i idrett. Han plages av at han ikke har flere venner , han prøver og det har jeg sett selv,men han har ikke lett for og få  venner slik som storesøster og lillebror , ser det når vi er på ferier også, de 2 andre finner venner med engng ,mens han er alene.

i år skal han ene kompisen han bli med 2 uker på hytta noe som er kjempe koselig og det virker som han er ganske populær blant mange, så kanskje han klarer og finne flere barn og henge med i sommer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

år skal han ene kompisen han bli med 2 uker på hytta noe som er kjempe koselig og det virker som han er ganske populær blant mange, så kanskje han klarer og finne flere barn og henge med i sommer

Det var enda godt. Da er det håp.

Gud forby om han gjesten hadde vært upopluær. Da hadde jeg skjønt fortvilelsen din.

Anonymkode: ab3e9...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...