AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Har akkurat åpnet lønnsslippen med feriepengene, og ser at jeg på mystisk vis får utbetalt ca 5000 mindre enn i fjor. Hvordan kan det gå an? - jeg har samme arbeidsgiver, arbeidsplass og stilling som i fjor - jeg jobber deltid, av og til jobber jeg ekstra, men dette er ikke utslagsgivende, heller er ikke helligdagstillegg eller overtid utslagsgivende - jeg ble ferdig med videreutdanning i fjor høst, og steg dermed ca 100.000 i årslønn fra 2022 til 2023, tjente ca 50.000 mer i 2023 enn i 2022. Feriepengegrunnlaget er jo da logisk nok høyere for 2023 enn 2022. Er det noen som har peiling på hvilke faktorer som kan være utslagsgivende? Skal selvfølgelig snakke med arbeidsgiver når jeg får anledning, men det blir ikke før ut i neste uke, og kunne tenkt meg å få noen innspill. Anonymkode: af2db...e6d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Kan det ha noe med ferietrekk å gjøre? Hadde du ferie i fjor? Anonymkode: 6bd55...273
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det ha noe med ferietrekk å gjøre? Hadde du ferie i fjor? Anonymkode: 6bd55...273 Jeg hadde ferie i fjor, ja. Jeg ble riktignok sykemeldt, men tok ut disse ferieukene igjen senere på året. Jeg var sykemeldt en del både før og etter ferieukene, men det skal vel uansett ikke ha noe å si? Anonymkode: af2db...e6d
C-girl Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Dersom sykepengene ble utbetalt fra nav så får du kun feriepenger for de 48 første dagene du er sykemeldt, så det kan være årsaken dersom du var sykemeldt over lengre tid. 1
ms. Perfect Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Om du jobbet mindre ekstra i fjor, ble jo opptjeningsgrunnlaget ditt mindre. Om du ser på lønnsslippen din for desember 22 og 23 og sammenligner dem, vil du se hva som er riktig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 Er du 100% sikker på at helligdagstillegg ikke spiller inn? Jeg jobber turnus og har noen år mindre utbetalt i juni enn året før, og da er det ikke feriepengene som er mindre,men at jeg året før hadde jobbet mer ekstra,eller at helligdagstillegg fra for eks pinsen kom med på junilønnen osv. Anonymkode: 64b15...540
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du 100% sikker på at helligdagstillegg ikke spiller inn? Jeg jobber turnus og har noen år mindre utbetalt i juni enn året før, og da er det ikke feriepengene som er mindre,men at jeg året før hadde jobbet mer ekstra,eller at helligdagstillegg fra for eks pinsen kom med på junilønnen osv. Anonymkode: 64b15...540 Ja dette er jeg sikker på, har undersøkt og det spillerommet inn. ms. Perfect skrev (2 minutter siden): Om du jobbet mindre ekstra i fjor, ble jo opptjeningsgrunnlaget ditt mindre. Om du ser på lønnsslippen din for desember 22 og 23 og sammenligner dem, vil du se hva som er riktig. Jeg tjente som sagt mer i 2023 enn 2022, feriepengegrunnlaget for 2023 er en del høyere enn i 2022. C-girl skrev (4 minutter siden): Dersom sykepengene ble utbetalt fra nav så får du kun feriepenger for de 48 første dagene du er sykemeldt, så det kan være årsaken dersom du var sykemeldt over lengre tid. Ja jeg var sykemeldt mer enn 3 måneder, så da er det kanskje her grunnen ligger? Aldri funnet feil på lønnsslipp før, og har aldri vært langtidssykemeldt slik som i fjor heller, så da er det vel det som spiller inn. Tusen takk for innspill fra alle. Anonymkode: af2db...e6d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 Helligdagstillegg spiller inn. Treffer du på alle helligdagene et år og ingen neste så får du mindre. Har du fått sykepenger fra nav eller arbeidsgiver? Det slår også ut. Ellers får du jo også høyere ferietrekk med høyere lønn. Så når du gikk opp i lønn sent på året taper du litt på det også. Anonymkode: c3026...367
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 Dersom lønna har økt så blir også feriepengetrekket økt. Dette kan også gi utslag Anonymkode: f9a41...36d
ms. Perfect Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja dette er jeg sikker på, har undersøkt og det spillerommet inn. Jeg tjente som sagt mer i 2023 enn 2022, feriepengegrunnlaget for 2023 er en del høyere enn i 2022. Ja jeg var sykemeldt mer enn 3 måneder, så da er det kanskje her grunnen ligger? Aldri funnet feil på lønnsslipp før, og har aldri vært langtidssykemeldt slik som i fjor heller, så da er det vel det som spiller inn. Tusen takk for innspill fra alle. Anonymkode: af2db...e6d Hvis grunnlaget ditt var høyere i 22 enn 23, så er det en feil om du får mindre feriepenger i år. Du kan gi beskjed til arbeidsgiver at feriepengene dine er feil i forhold til opptjeningsgrunnlaget. Bare husk å sjekke feriepengegrunnlag opp mot feriepenegeutbetaling, og ikke bland det sammen med lønn👍🏻
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 Lønna di økte med 100 000,- i fjor høst, ergo er ferietrekket ditt i år såpass mye høyere. Feriepengeopptjening med den lønna du har nå hadde du jo bare i få måneder i fjor. Anonymkode: 99de8...79f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 Slenger du ut relevante tall så kan vi lett regne det ut for deg. Men poenget er at du tjente X fram til høsten i fjor, så gikk du opp til Y i årslønn. Feriepengegrunnlaget ditt er altså basert på X og Y (mest X siden du hadde den lønna brorparten av året) Ferietrekket ditt i år består kun av Y, og Y er en langt høyere sum enn X. Anonymkode: 99de8...79f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Om du fikk sykepenger fra NAV og ikke arbeidsgiver er det nok grunnen. Anonymkode: b2484...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #14 Skrevet 8. juni 2024 Det første du må sjekke er jo om feriepengene faktisk er 12 % av feriepengegrunnlaget, som står på lønnslippen for desember. Det må du gjøre både for 2022, og 2023. Husk å ikke blande inn lønn og ferietrekk, bare selve feriepengene. Anonymkode: f2837...d60
newman01 Skrevet 9. juni 2024 #15 Skrevet 9. juni 2024 Hva er feriepengegrunnlaget for 2022 og 2023 da? Om du gikk 3 måneder på sykemelding fikk du penger av NAV, og skal da få feriepenger fra NAV. Som nevnt over her er ferietrekket for 2024 høyere siden du har høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #16 Skrevet 9. juni 2024 Tipper de trakk deg for færre feriedager i fjor enn hva de gjorde i år. Se på trekket! Anonymkode: ddac7...077
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #17 Skrevet 9. juni 2024 Når du har høyere lønn, blir ferietrekket høyere. Kan det være det? Anonymkode: 93620...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå