AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Å, jeg blir så oppgitt av å prøve å søke på skole altså. Jeg er 24 år gammel, og etter noen tøffe år på vgs og koronatiden rett etterpå så begynte jeg å søke på skole i fjor når jeg ble 23 år og endelig ble kvalifisert for 23/5 regelen. I fjor sa de til meg at jeg ikke var kvalifisert til å studere, ettersom jeg manglet 4 måneder med arbeid for å dekke kravet om 5 år. Siden de sa jeg manglet 4 måneder, selv om jeg var veldig sikker på at jeg hadde alt jeg trengte, så gidde jeg opp etter en veldig kort krangel med saksbehandler, og bestemte meg heller for å fortsette å jobbe i 60% stilling som jeg hadde gjort opp til da. Jeg tenke at ja de månedene får jeg dekket innen et år så det går bra. D GÅR IKKE BRA. For når jeg søkte på skole i år, så får jeg plutselig mail "mangel ved søknad", der den nye saksbehandleren sier at jeg mangler 16 måneder, og at han saksbehandleren i fjor hadde regnet feil. Hvor i all verden fikk de 16 hele måneder fra? - spurte jeg. De gjorde en ny runde med å regne ut, og da manglet jeg plutselig 10 måneder. For å dekke 5 år, så har jeg 1x år TIP 1år studiespes (fulltid) 1år studiespes (to år på deltid (studiekompetanse fagene) 1år FHS 1år (3år i jobb ~60% stilling) =over 5 år?? Jeg sendte dette til saksbehandler tidlig torsdagsmorgen, og siden hun ikke svarte på fredag så sitter jeg bare å venter til over helgen. Nå sitter jeg her, og jeg er helt ærlig usikker på hva jeg skal gjøre med saken. Jeg er redd for at siden hun har regnet feil en gang allerede så kommer hun ikke til å innrømme om hun har gjort feil igjen. Har jeg noen muligheter her? Jeg prøvde å spørre en annen skole om råd, men de sa bare at de ikke er saksbehandleren og at jeg må snakke med henne. Har jeg rett på en annen vurdering? Eventuelt, siden han fra i fjor sa jeg bare manglet 4 måneder, kan jeg gjøre noe der? Spesielt siden jeg så klart hadde byttet til fulltidsjobb om jeg visste jeg manglet mere enn det han sa! Anonymkode: 3fbf0...6f9
Gjest issoras Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Å, jeg blir så oppgitt av å prøve å søke på skole altså. Jeg er 24 år gammel, og etter noen tøffe år på vgs og koronatiden rett etterpå så begynte jeg å søke på skole i fjor når jeg ble 23 år og endelig ble kvalifisert for 23/5 regelen. I fjor sa de til meg at jeg ikke var kvalifisert til å studere, ettersom jeg manglet 4 måneder med arbeid for å dekke kravet om 5 år. Siden de sa jeg manglet 4 måneder, selv om jeg var veldig sikker på at jeg hadde alt jeg trengte, så gidde jeg opp etter en veldig kort krangel med saksbehandler, og bestemte meg heller for å fortsette å jobbe i 60% stilling som jeg hadde gjort opp til da. Jeg tenke at ja de månedene får jeg dekket innen et år så det går bra. D GÅR IKKE BRA. For når jeg søkte på skole i år, så får jeg plutselig mail "mangel ved søknad", der den nye saksbehandleren sier at jeg mangler 16 måneder, og at han saksbehandleren i fjor hadde regnet feil. Hvor i all verden fikk de 16 hele måneder fra? - spurte jeg. De gjorde en ny runde med å regne ut, og da manglet jeg plutselig 10 måneder. For å dekke 5 år, så har jeg 1x år TIP 1år studiespes (fulltid) 1år studiespes (to år på deltid (studiekompetanse fagene) 1år FHS 1år (3år i jobb ~60% stilling) =over 5 år?? Jeg sendte dette til saksbehandler tidlig torsdagsmorgen, og siden hun ikke svarte på fredag så sitter jeg bare å venter til over helgen. Nå sitter jeg her, og jeg er helt ærlig usikker på hva jeg skal gjøre med saken. Jeg er redd for at siden hun har regnet feil en gang allerede så kommer hun ikke til å innrømme om hun har gjort feil igjen. Har jeg noen muligheter her? Jeg prøvde å spørre en annen skole om råd, men de sa bare at de ikke er saksbehandleren og at jeg må snakke med henne. Har jeg rett på en annen vurdering? Eventuelt, siden han fra i fjor sa jeg bare manglet 4 måneder, kan jeg gjøre noe der? Spesielt siden jeg så klart hadde byttet til fulltidsjobb om jeg visste jeg manglet mere enn det han sa! Anonymkode: 3fbf0...6f9 Har du bestått alle fag på TIP de årene med studiespesialisering da? Jeg antar nei, siden du nå søker etter 23/5. Du får ikke uttelling for fag som ikke er bestått. Du må bare be de dokumentere sin beregning så ser du jo fort om det er de eller du som regner feil.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 Du må ha bestått fagene fra skolen, og du får ikke uttelling for samme fag flere ganger. Anonymkode: 439bc...302
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå