AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 La oss si at jeg vinner 10 millioner kroner og setter dem på sparekonto. La oss også si at per i dag tjener jeg 500 000 brutto og bruker opp lønna hvert år, hverken sparer noe eller har gjeld å betale på. Hvis jeg slutter å jobbe og ønsker å beholde samme levestandard som nå, tilsier rask hoderegnimg at formuen vil holde i 20 år. Men så enkelt er det jo ikke, det er et mye mer komplekst regnestykke. Bl.a. inflasjon, renter, skatt på renteinntektene, formueskatt osv. Så hvordan gjøre et overslag på hvor mange år 10 millioner vil rekke? Anonymkode: 3794b...836
Leeloo Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Er ikke Fire-bevegelsens beregning st du må ha 20*årsforbruk spart opp for å kunne slutte å jobbe? Holder akkurat i så fall. Bare avkastningen gir 300 000 etter skatt, og det er bare bankrente. Om du sprer noe i indeksfond og bruker noe av selve gevinsten så lever du godt.
newman01 Skrevet 9. juni 2024 #3 Skrevet 9. juni 2024 Husk formuesskatt. Den spiser opp litt så du stadig får mindre kapital. Du mister også pensjon, så du blir minstepensjonist fra 67 (eller 70+, avhengig av alder). Inflasjon ødelegger litt, så om du har pengene på konto vil renta stort sett ligge lavere enn inflasjonen, og levestandard må senkes noe. Kjøp av hus eller andre kapitalkrevende gjenstander vil redusere kapitalen du får avkastning av, så pengene må stå ubrukt for at du skal ha en sjanse. Ikke så godt kjent med den norske FIRE-bevegelsen, men vil tro du trenger 30-40x årsforbruk for å ikke leve som en fattig boms
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2024 #4 Skrevet 9. juni 2024 Du kan slutte å jobbe når du vil, først bruke opp alle dine middler. Etterpå når du ikke eier noe kan du leve på NAV, summen man får er såpass høy at det går fint. Leve et enkelt liv, så kan du jobbe litt svart utenom dette. Fungerer utrolig bra, men husk; ikke eie noe på papiret . Har en venn som har levd slik i snart 15år. Men tipset er å bo på et større sted så du er anonym i mengden. Finn deg noen du kan leie hos rimelig, lager en avtale sammen. Anonymkode: 2df47...b01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå