Gå til innhold

Til besteforeldre - når barn og barnebarn er på besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsmor her. Har et barn på cirka 2 år. Jeg er usikker på hva jeg kan/skal forvente av besteforeldre av hjelp og avlastning når vi er på besøk.

Litt kontekst: jeg er av typen som ikke forventer noe som helst hjelp av folk rundt meg. Er vant med å gjøre alt selv. Min svigerfamilie er veldig glad i barn og veldig på tilbudssiden, som selvsagt er veldig hyggelig og verdsatt. Men de er også av typen som ikke sier tydelig ifra om ting, sier alltid "ja, tja, sikkert greit, jada, det er greit".

Jeg blir derfor veldig usikker på hvor jeg skal legge "lista" når det kommer til å la folk avlaste og gjøre ting selv når vi er på besøk hos for eksempel besteforeldrene. Tenker på ting som stell, bytte bleie, ordne mat, rydde etter mat, finne og rydde leker, gå ut, passe på så barnet ikke ødelegger noe eller skader seg osv. Jeg føler at hvis jeg gjør ting som "normalt", så blir jeg sett på som en hønemor som styrer og ikke lar andre få komme til. Men lener jeg meg tilbake og "avventer" litt, føler jeg at jeg blir sett på som en som forventer for mye av andre. Jeg er så usikker på hvor den "gylne middelvei" er.

Hvis jeg spør, får jeg kun "Alt er fint" tilbake. Så lite å hente på å bare være åpen og spørre.

Vil derfor høre fra andre besteforeldre hva dere forventer av egne barn når de er på besøk hos dere med barnebarn. Jeg vet det selvsagt vil variere, men er uansett fint å høre hva andre tenker i sine situasjoner.

Hilsen usikker mor som er litt dårlig på sosiale relasjoner

Anonymkode: 2236c...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er barnet 2 år eller 2 mnd?

AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner er ditt/mannens ansvar. De bytter kun bleie eller rydder etter mat om de selv tar initiativ til det. 

Men jeg kan spørre "har du lyst til å mate?". Eller "har du et øye på h*n mens jeg tar en dusj?"

Jeg er litt usikker på hva du mener med gyldne middelvei her? 

Anonymkode: 04a14...5e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Førstegangsmor her. Har et barn på cirka 2 år. Jeg er usikker på hva jeg kan/skal forvente av besteforeldre av hjelp og avlastning når vi er på besøk.

Litt kontekst: jeg er av typen som ikke forventer noe som helst hjelp av folk rundt meg. Er vant med å gjøre alt selv. Min svigerfamilie er veldig glad i barn og veldig på tilbudssiden, som selvsagt er veldig hyggelig og verdsatt. Men de er også av typen som ikke sier tydelig ifra om ting, sier alltid "ja, tja, sikkert greit, jada, det er greit".

Jeg blir derfor veldig usikker på hvor jeg skal legge "lista" når det kommer til å la folk avlaste og gjøre ting selv når vi er på besøk hos for eksempel besteforeldrene. Tenker på ting som stell, bytte bleie, ordne mat, rydde etter mat, finne og rydde leker, gå ut, passe på så barnet ikke ødelegger noe eller skader seg osv. Jeg føler at hvis jeg gjør ting som "normalt", så blir jeg sett på som en hønemor som styrer og ikke lar andre få komme til. Men lener jeg meg tilbake og "avventer" litt, føler jeg at jeg blir sett på som en som forventer for mye av andre. Jeg er så usikker på hvor den "gylne middelvei" er.

Hvis jeg spør, får jeg kun "Alt er fint" tilbake. Så lite å hente på å bare være åpen og spørre.

Vil derfor høre fra andre besteforeldre hva dere forventer av egne barn når de er på besøk hos dere med barnebarn. Jeg vet det selvsagt vil variere, men er uansett fint å høre hva andre tenker i sine situasjoner.

Hilsen usikker mor som er litt dårlig på sosiale relasjoner

Anonymkode: 2236c...8da

Samme tenkte jeg på i går. Svigerforeldrene mine elsker å være med jenta mi.  Hun er 1,5 år. Når vi er der så setter jeg og samboeren oss ned å «slapper» av, fordi jeg vet at de ønsker å leke med hun, og styre på, de vil også alltid mate eller sitte med hun når hun spiser. For noen mnd siden  så satt jeg alltid med de og lekte, og styrte på men da fikk jeg beskjed fra samboeren at jeg er hønemor og må la de få slippe til. Så syns det er vanskelig, jeg er også redd de tenker at jeg kommer der kun for å slappe av😅 

Anonymkode: 449a7...d1f

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Er barnet 2 år eller 2 mnd?

Det står 2 år

Anonymkode: 7c5c1...a0d

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så tok svigers automatisk en del av arbeidet. Årsaken var at vi drev et småbruk med melkeku ,sau og villsvin. Så innimellom så kom de bort til oss å tok kveldsstel med ungene ga dem kvelds, leste,badet dem og la dem mens jeg drev i fjøset. Mannen jobbet borte og var da noen ganger det var godt å slippe å ta med seg 2 unger mef 19mnd i mellom i fjøset på eftan. De har og tatt ungene mef på ting de gjør i garasjen,på kjøkkenet osv. Så de har lært mye av dem også

Samtidig lærte ungene tidlig hjemme har vi en regel hos bestemor og bestefar andre regler.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg besteforelder da men håper jeg får svare likevel🥰 det jeg gjør når vi besøker besteforeldre er at jeg hjelper til med middagen (f. eks skreller poteter), så tar jeg unna oppvask og opprydding, ordner med desserten og setter på kaffetrakteren mens besteforeldre leker med barna. Da får de litt kvalitetstid samtidig som at jeg føler meg litt til hjelp. Hvis de bæsjer i bleia tar gjerne besteforeldrene det😅 men skal ikke legge sjul på at jeg sitter mye på telefonen og slapper av mens besteforeldrene tar seg av barna heller, altså (jeg kaller det å leke «hvem sine barn er det?👀»)😂

Anonymkode: 8634c...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Når barn og barnebarn er invitert på middag, ordner vi selvsagt maten. Kommer de utenom, ordner vi fortsatt mat drikke. Vi rydder også etterpå. Hvis barna må mates, er det foreldrenes oppgave. Det samme er bleieskift.

Barna er foreldrenes ansvar, og med så mange ulike regler for oppdragelse, blander jeg meg ikke inn hvis det ikke bryter med mine regler. De tar jeg ansvar for.

Vi kan involvere barnebarn i ulike aktiviteter, inkludert tur og lek ute og inne. Men de er fortsatt foreldrenes ansvar.

Anonymkode: a38d1...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...