Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig. Dere andre som liker å lese, hvordan velger dere «neste bok»? Har du en liste over ting du vil lese (det har jeg, notat på mobilen som stadig oppdateres!), en slags plan eller mål, eller velger du helt spontant?

jeg har lista mi, og så har jeg en del «på vent» på biblioteket som gjør at de prioriteres når det plutselig blir min tur. Blant de på lista velger jeg etter dagsform og humør, men vet nesten alltid hva som er neste ut. Etter en krim ser jeg etter noe morsomt eller emosjonelt, etter en lang murstein, ser jeg etter noe kortere og etter en romcom higer jeg etter noe mer krevende.og så er det enkelte forfattere jeg følger med på og vil lese så snart jeg får hendene på det nyeste. Har også en del bokserier som er påbegynt, men hvor forfatteren ikke enda har gitt ut hele serien. Hva med deg?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett ved siden av meg nå har jeg 3 stabler. Tomt på soverommet nå så tar med en øverst fra vær stabel inn dit i kveld 🤭🤓ved terassen har jeg en liten stabel som jeg tar med ut vær gang jeg skal ut på terassen. Ca 1 gang i uken er jeg på biblioteket og leverer inn /henter bøker. Da sjekker jeg appen hvilken bok som haster mest å få lest av de jeg har hjemme før den skal inn og begynner på den. 

Jeg har et slags system bare jeg forstår tenker jeg som jeg har på alt annet 🤭men er alltid ett system bak alt 🤭

Leser svært variert og lest mye helt fra jeg var barn og lærte å lese 🤓

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid en ønskeliste hengende på kontoret hjemme. Der noterer jeg ned bøker jeg vil lese hvis jeg ser reklame for en bok, eller hører om en. Bruker lesebrett, så når jeg bestiller, kjøper jeg gjerne 5 - 6 bøker. Leser en bok i uka. Kjøper stort sett fra Norli eller Adlibris, så leter ofte der

Anonymkode: be863...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilfeldighetene råder:)

Velger ut i fra sjanger/forfatter og søker opp "bøker som minner om" - eller går rundt på bokhandel/bibliotek og leter.

Anonymkode: 16e2d...626

Skrevet

Jeg og en venninne anbefaler hverandre bøker, bruker også Amazon og Goodreads til å finne bøker.

Skrevet (endret)

Jeg har lange huskelister på biblioteket og i en nettbokhandel (bøker jeg leser om i avisene eller på blogger, hører om eller får anbefalt på ulikt vis), som regel 8-10 biblioteksbøker hjemme til enhver tid (en blanding av listevalg og hyllefunn) og et godt utvalg uleste i egen hylle (kjøpt forrige uke eller forrige tiår...). Hva jeg faktisk velger å lese kommer helt an på lyst og humør og innfall der og da, som regel leser jeg 3-5 i diverse genre samtidig og kan ikke gi et klart svar på hva jeg vil begynne på neste gang.

Endret av Daria
  • Nyttig 1
Skrevet

Drar til biblioteket, tar tak i en bok og leser bakpå om det faller i smak. 

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg vet faktisk ikke helt, men som regel når jeg kjøper inn en ny bok, så har jeg sett den omtalt et eller annet sted først, eller jeg snubler over den i en nettbokhandel. Er sjelden innom fysiske bokhandler lenger.

Akkurat nå tenkte jeg å lese de to som ligger på stuebordet mitt først.... og så har jeg en høy stabel uleste bøker på et sidebord ved sofaen, som jeg så skal begynne på. Mange uleste bøker nå. Men de to som ligger på stuebordet er "Min skam" av Nadia Ansar (kona til Venstre-politiker og advokat Abid Raja) og en bok som heter "Overtredelser" av Louise Kennedy. Ukjent for meg, bare kjøpte den for jeg så den omtalt et sted. Virket bra.

Hva jeg velger å åpne og begynne og lese en tilfeldig dag, kommer ofte an på dagsformen og hva jeg har lyst til å lese. Plutselig kan jeg få lyst til å lese favorittboken min "Jane Eyre" igjen, for eksempel, og henter den fra hylla.

Skrevet (endret)

Her vil jeg følge med, i håp om å få fart på lesingen igjen :jepp:

Kan ellers si at jeg også har en veldig lang leseliste med bøker som jeg har funnet på forskjellige måter, via blant annet anmeldelser, intervjuer, goodreads, podcaster, lest om i andre bøker, funnet anbefalt i kommentarfelt osv.

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...