Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kredittkortet mitt av og til, men jeg betaler alltid regningen hver måned slik at jeg ikke får renter. Mitt kort er rentefritt i 45 dager. Men jeg lurer på noe angående bruk av kredittkort. Hvis jeg bruker kredittkort kontinuerlig, men betaler inn litt hver måned, vil jeg få renter på nyere transaksjoner? 

La oss si at jeg bruker 10.000 på noe, og jeg kan ikke betale tilbake alt neste måned, men jeg betaler ned 5000. Neste måned etter der betaler jeg også 5000, men en ukes tid før jeg skulle betale regningen handlet jeg litt mer. Vil jeg få renter på hele summen jeg har utestående fordi jeg ikke har kommet i null siden jeg brukte 10.000? Eller betaler jeg renter for de resterende 5000 jeg ikke fikk betalt før mine 45 rentefrie dager var omme? 

Anonymkode: 2137e...446

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke betaler hele fakturaen innen forfallsdato, vil det påløpe rentekostnader. Velger du å kun betale deler av beløpet vil kostnadene beregnes på hele kjøpesummen fra datoen du foretok kjøpet, og de vil fortsette å løpe så lenge du har utestående beløp fra en tidligere periode. Ved kontantuttak eller overføring til annen konto beregnes renter fra transaksjonsdato. 

Dersom du betaler tilbake beløpet du har brukt innen fakturaens forfall vil du ikke bli belastet med rentekostnader for varekjøpstransaksjoner. Overføring fra kredittkort og uttak av kontanter har derimot løpende renter fra uttak. Rentesatsen på kredittkortet kan variere avhengig av transaksjonstype, og eksempelvis skille mellom ordinære varekjøp og kontantuttak eller overføringer.

https://tfbank.no/tf-bank-blogg/hvordan-beregnes-rente-pa-kredittkort

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg bruker kredittkortet mitt av og til, men jeg betaler alltid regningen hver måned slik at jeg ikke får renter. Mitt kort er rentefritt i 45 dager. Men jeg lurer på noe angående bruk av kredittkort. Hvis jeg bruker kredittkort kontinuerlig, men betaler inn litt hver måned, vil jeg få renter på nyere transaksjoner? 

La oss si at jeg bruker 10.000 på noe, og jeg kan ikke betale tilbake alt neste måned, men jeg betaler ned 5000. Neste måned etter der betaler jeg også 5000, men en ukes tid før jeg skulle betale regningen handlet jeg litt mer. Vil jeg få renter på hele summen jeg har utestående fordi jeg ikke har kommet i null siden jeg brukte 10.000? Eller betaler jeg renter for de resterende 5000 jeg ikke fikk betalt før mine 45 rentefrie dager var omme? 

Du betaler renter for det du har utestående

Anonymkode: d34b7...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 😀

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler ikke rente på nye kjøp før du har gått over neste forfallsdato.

Du fortsetter å betale rente på gamle kjøp som har forfalt til du har betalt hele summen og rentene.

Anonymkode: 71e45...ded

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du ikke betale ALT ved forfall er det ikke mye poeng med KK.

Anonymkode: f4d76...0ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klarer du ikke betale ALT ved forfall er det ikke mye poeng med KK.

Anonymkode: f4d76...0ca

Det er dyrt å være dum 😅

Jeg bruker kun kredittkort, selv om jeg kunne betalt alt kontant;

- du får rentefritt lån i opp til en måned

- det er gode kickbackordninger, jeg får 0,5 - 30% på alt jeg kjøper, avhengig av hva det er (rabatter, cashback eller bonus) 

- du har sikkerhet mot svindel og konkurser, gjelder særlig netthandel og i utlandet

- mange kort gir andre fordeler, jeg får tilgang til lounge på flyplasser, jeg har egenandelsforsikring leiebil

- gebyrfritt uttak kontanter i utland

Anonymkode: 5f2e4...db7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er dyrt å være dum 😅

- det er gode kickbackordninger, jeg får 0,5 - 30% på alt jeg kjøper, avhengig av hva det er (rabatter, cashback eller bonus) 

- du har sikkerhet mot svindel og konkurser, gjelder særlig netthandel og i utlandet

- mange kort gir andre fordeler, jeg får tilgang til lounge på flyplasser, jeg har egenandelsforsikring leiebil

Denne kommentaren er jo fullstendig irrelevant i forhold til det innlegget du svarer på. Eller mener du at du ikke betaler kredittkortregningene ved forfall og heller betaler rente selv om du har kontanter til å betale?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne kommentaren er jo fullstendig irrelevant i forhold til det innlegget du svarer på. Eller mener du at du ikke betaler kredittkortregningene ved forfall og heller betaler rente selv om du har kontanter til å betale?

Jeg bekrefter jo det personen sier... Idioti å bruke kredittkort om man ikke betaler alt ved forfall. 

Hva var irrelevant? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er dyrt å være dum 😅

I tilfelle ts beskriver, så er det jo nettopp pkt 1 i listen din som ikke blir fulgt opp. Da har resten av fordelene null interesse. Hvis ts får 22% rente på de kr 5000, hjelper det ikke emd 0,5% kickback, Pkt 3 er jo selvsagt bra, men vi forutsetter at ts ikke skal klage på kjøpet, kun la være å betale faktura. Pkt 4 og 5 er stort irrelevant ettersom det kun gjelder noen få ganger iløpet av et år, og har ingenting med det ts skriver å gjøre.

Anonymkode: e61d7...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...