Gå til innhold

Når utleier lar huset forfalle utvendig....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

....hva bør jeg gjøre, eller rettere sagt hvilke rettigheter har jeg til å f.eks. holde igjen husleien? 

Flyttet inn i et hus i fjor sommer, og tenkte at siden utleier er eiendomsmegler - vil huset bli godt ivaretatt. Så fullstendig feil har jeg aldri tatt før 😫

Dette gjelder i hovedsak manglende vedlikehold av fasaden, gjerder og terrasser. Flere steder holder kledning på å falle ut pga råte lr fukt, malingen har skallet av overalt på gjerdene, og her er mye gjerder! I tillegg er det masse grønn alge på treverket i både fasaden og gjerdene, muligens også sopp 🤔 Takrennene tømmer seg rett ned på terrassen to steder, så der er jeg redd for å la ungene trakke - i tilfelle de plutselig faller gjennom treet. Jeg spurte allerede i fjor sommer om utleier hadde noen planer om å pusse/male terrassene og gjerdene, for vi kunne ikke engang gå på terrassen da uten sko - ellers fikk vi masse flis under føttene... Fikk bare et surt svar om at det hadde hun ingen planer om nei 🤷‍♀️

Og sånn har det gått jevnt og trutt gjennom hele leieperioden; Jeg oppdager ting som i det minste bør sees på av utleier, og sender info og bilder (f.eks. treverk i ferd med å smuldre opp pga fuktighet), men får som regel ikke svar engang 😐 

Nå ser det så j#vlig ut her, at det er rett og slett utrivelig å bo her... Jeg har ikke engang orket å ta ut hagemøblene enda, for det vil ikke bli noe koselig å sitte ute og se på alt som forfaller 😩 Så bestemte meg til slutt for å gå til innkjøp selv, av alt som trengs av utstyr for å stelt både huset og uteplassene bedre i stand. Har brukt flere tusen kroner faktisk... Jeg er sikkert idiot som velger å gjøre dette vedlikeholdet selv - men jeg er også redd for at om jeg "maser" for mye, vil utleier bare finne en måte å si opp leieavtalen. Her finnes ikke andre boliger til leie med plass til meg og barna, så derfor må jeg foreløpig bare bli boende her 🫤

Selv om jeg er nervøs for at utleier eller noen andre skal kjenne igjen huset, velger jeg uansett å dele noen bilder her, for å vise dere hva jeg mener 🫣 Har egentlig mange flere, men gikk kun å laste opp 3 🫤

20240510_181654.thumb.jpg.b86b4a0d81982ea63c1984e0c9688243.jpg20240510_181605.thumb.jpg.7d1169f1598c571db8768672213a88f0.jpg

20240510_181531.thumb.jpg.c6fd887d014d8e7d0964a00cd7839baa.jpg

20240510_181848.thumb.jpg.3589ab5110edc83e12ed8d0f2f914713.jpg

Så...Hva ville du gjort i min situasjon? Overreagerer jeg som henger meg sånn opp i dette...? Eller bør jeg i d minste kunne forvente å få bo i et hus som ikke ser falleferdig ut fra utsiden...? 

Og hva gjør jeg etter at jeg har gjort alt vedlikeholdet som egentlig er utleiers ansvar? Kan jeg kreve avslag i husleien, selv om arbeidet ikke var avtalt med henne...? 

Anonymkode: 28062...7ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kom på at jeg kan jo bare legge til resten av bildene i kommentarfeltet 😜

Hilsen TS

20240510_181620.thumb.jpg.ae65b4b83c81d9181a5724d20d190381.jpg20240510_181744.thumb.jpg.eac19a443b49e5584433638ce160c16b.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Og her:

20240510_181553.thumb.jpg.86c50e921d72a69a364594b2c56dedb6.jpg20240510_181524.thumb.jpg.0c25005a969bc0cca7b4572fa9021514.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvilke rettigheter har jeg til å f.eks. holde igjen husleien? 

Ingen i det hele tatt, at huset er stygt på utsiden er ikke grunn til å ikke betale.

Anonymkode: 7f647...f6e

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Og enda opprettes det stadig tråder på KG om at det er såååå mye bedre å leie enn å eie.....

Anonymkode: 139ad...580

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og enda opprettes det stadig tråder på KG om at det er såååå mye bedre å leie enn å eie.....

Sorry TS, glemte å svare på spørsmålet ditt: Hva står i leiekontrakten din? Leier du leilighet eller hele huset? Er det for eksempel presisert at du disponerer uteplassen? I så fall kan du kanskje kreve at den er trygg å oppholde seg på. At den er stygg tror jeg ikke du får gjort noe med, særlig ikke siden den allerede var stygg på visning.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

....hva bør jeg gjøre, eller rettere sagt hvilke rettigheter har jeg til å f.eks. holde igjen husleien? 

Flyttet inn i et hus i fjor sommer, og tenkte at siden utleier er eiendomsmegler - vil huset bli godt ivaretatt. Så fullstendig feil har jeg aldri tatt før 😫

Dette gjelder i hovedsak manglende vedlikehold av fasaden, gjerder og terrasser. Flere steder holder kledning på å falle ut pga råte lr fukt, malingen har skallet av overalt på gjerdene, og her er mye gjerder! I tillegg er det masse grønn alge på treverket i både fasaden og gjerdene, muligens også sopp 🤔 Takrennene tømmer seg rett ned på terrassen to steder, så der er jeg redd for å la ungene trakke - i tilfelle de plutselig faller gjennom treet. Jeg spurte allerede i fjor sommer om utleier hadde noen planer om å pusse/male terrassene og gjerdene, for vi kunne ikke engang gå på terrassen da uten sko - ellers fikk vi masse flis under føttene... Fikk bare et surt svar om at det hadde hun ingen planer om nei 🤷‍♀️

Og sånn har det gått jevnt og trutt gjennom hele leieperioden; Jeg oppdager ting som i det minste bør sees på av utleier, og sender info og bilder (f.eks. treverk i ferd med å smuldre opp pga fuktighet), men får som regel ikke svar engang 😐 

Nå ser det så j#vlig ut her, at det er rett og slett utrivelig å bo her... Jeg har ikke engang orket å ta ut hagemøblene enda, for det vil ikke bli noe koselig å sitte ute og se på alt som forfaller 😩 Så bestemte meg til slutt for å gå til innkjøp selv, av alt som trengs av utstyr for å stelt både huset og uteplassene bedre i stand. Har brukt flere tusen kroner faktisk... Jeg er sikkert idiot som velger å gjøre dette vedlikeholdet selv - men jeg er også redd for at om jeg "maser" for mye, vil utleier bare finne en måte å si opp leieavtalen. Her finnes ikke andre boliger til leie med plass til meg og barna, så derfor må jeg foreløpig bare bli boende her 🫤

Selv om jeg er nervøs for at utleier eller noen andre skal kjenne igjen huset, velger jeg uansett å dele noen bilder her, for å vise dere hva jeg mener 🫣 Har egentlig mange flere, men gikk kun å laste opp 3 🫤

20240510_181654.thumb.jpg.b86b4a0d81982ea63c1984e0c9688243.jpg20240510_181605.thumb.jpg.7d1169f1598c571db8768672213a88f0.jpg

Så...Hva ville du gjort i min situasjon? Overreagerer jeg som henger meg sånn opp i dette...? Eller bør jeg i d minste kunne forvente å få bo i et hus som ikke ser falleferdig ut fra utsiden...? 

Og hva gjør jeg etter at jeg har gjort alt vedlikeholdet som egentlig er utleiers ansvar? Kan jeg kreve avslag i husleien, selv om arbeidet ikke var avtalt med henne...? 

Lei et annet sted. Du så selv hvordan huset så ut i fjor når du begynnte å leie.

AnonymBruker
Skrevet

Her har du absolutt ingen sak. 

Anonymkode: 6d78b...20f

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert noe særlig på noe av dette.

Grønske og flassende maling er ikke noe farlig, og ikke noe som prioriteres. Terrassebordene burde kanskje vært pusset.

Hva står i kontrakten angående vedlikeholdsansvar?

Anonymkode: 62220...f49

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

En terrasse som du benytter deg av er faktisk ditt ansvar å vedlikeholde såfremt annet ikke er avtalt.

Bildene viser ingenting som er i så dårlig stand at det er fare for verken bruk eller bygg, men dette er selvsagt vanskelig å si 100% uten å ha sett det på ekte.

Bildene viser maling som flaker, en skitten terrasse, estetisk dårlig kledning under terrasse (antakelig for å hindre drypping), litt grønske og litt manglende maling på gjerder.

At det er grønske på gjerder og fasade er helt normalt og kan skje hvert år, men det er ikke sånn at det MÅ gjøres noe med.

Hvis du ikke trives, så bør du leie et annet sted, men såvidt jeg kan se så var det ingenting som var graverende.

Anonymkode: c3893...0db

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

1. huseier sitt hus, tviler på at du har noen rettigheter, men du kan jo selvsagt ta en telefon til en advokat. 

2. det er krig i verden og din bekymring er noen møkkete gjerder?? 

3. skulle så gjerne bytta liv med deg og ha dette som et «problem « 

4. vær glad det ikke er masse skrot utafor døra di (bokstavelig talt)  en venn med meg slet med dette og selv om hun prøvde si fra at alt sammen (ting som skulle på dynga ) er brannfarlig så ble hun ikke hørt. Lå der i månedsvis. 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du leier!

Du får flytte da?

Synes det er litt frekt legge ut et annet sitt hus/områder slikt. Hun kan jo lese her og vil se at det er hennes hus?

Du får kjøpe ditt eget hus,og gjøre det fint vettu. ☺

Anonymkode: a5d85...df3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke reagert noe særlig på noe av dette.

Grønske og flassende maling er ikke noe farlig, og ikke noe som prioriteres. Terrassebordene burde kanskje vært pusset.

Hva står i kontrakten angående vedlikeholdsansvar?

Anonymkode: 62220...f49

Det står ingenting spesifikt om vedlikeholdsansvaret, bortsett fra at jeg plikter å klippe plenen (som var totalt igjengrodd av ugress og mose når jeg flyttet inn), samt måke snø på vinteren. 

Slik jeg har skjønt lovene, er det derfor huseier som er ansvarlig for d øvrige vedlikeholdet.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bolighai svina som fremmer det latterlige argumentet om at det er "bedre å leie" enn å eie. Hele det norske systemet er bygd på å EIE - og IKKE leie. Rentefradrag på 22% nå, og for ca 10 år siden var det 28% rentefradrag. Pluss hele prisstigningen som har vært de siste 10 - 15 årene de fleste steder. Leilighet avbetaler seg selv praktisk talt.

Og de som maser opp "oppussingskostnader" etter hvert har ikke fått med seg at oppussingsobjekter som er til salgs går nesten til sammen pris som de oppussede, nettopp fordi da kan man pusse opp selv slik man selv ønsker - eller leie inn billig arb.kraft fra Øst-Europa, hva enn som passer best. 

Kjøpte selv leilighet i 2010 til 2,1 mill, nå er den verdt 4,8 millioner. Gjorde ingen store investeringer i oppussing heller bortsett fra litt maling. Om jeg skulle solgt den, så trenger jeg ikke å pusse den til 2024-utseende nettopp fordi man vet aldri hva en potensiell kunde ønsker. Så man kan heller selge den som "lettere" oppussingsbehov og får omtrent nesten samme pris som de som er shinet opp på forhånd.

Anonymkode: af8b4...891

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofie Maria skrev (2 minutter siden):

2. det er krig i verden og din bekymring er noen møkkete gjerder?? 

Slutt med tulleargumenter som dette. Folk flest driter i at det er krig og sult i verden, det er ikke vårt problem, så slutt å lat som om andre ikke kan ha sine egne problemer bare fordi andre har det verre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (8 minutter siden):

Lei et annet sted. Du så selv hvordan huset så ut i fjor når du begynnte å leie.

D så ikke like ille ut da, og tror de fleste som har vært på visning vet hvor mye man faktisk overser da 😏

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

og tror de fleste som har vært på visning vet hvor mye man faktisk overser da

Ikke huseier sitt problem, det er leietaker sitt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mal selv? At det er stygt, er ingen grunn til å ikke betale, nek. Ingen av bildene viser noe som er farlig heller

Anonymkode: 7d203...853

• Liker 4
Skrevet

Du har ingen sak, men jeg skjønner ikke utleier som lar eiendommen sin forfalle på denne måten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer. Råte er jo ikke noe særlig. 

Og heller ikke bare å male over..

Ville forsøkt å flytte. Huseier kommer ikke til å endre seg. Renovering er MYE mer kostbart og tidkrevende enn vedlikehold, og dette er renovering 

Anonymkode: 2c341...f38

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...