Hareena Skrevet 8. juni 2024 #1 Del Skrevet 8. juni 2024 Noen som har god erfaring med farging av tøy? Har ei bukse av 100% lin som jeg har fått flekker på av blekemiddel. Vet ikke om årsaken vil påvirke resultatet, men lurer på hvilket merke/fargetype folk bruker til slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 8. juni 2024 #2 Del Skrevet 8. juni 2024 Jeg farget en linkjole av samme grunn, men det ble ikke pent. Grunnen til at det ikke ble pent er at de hadde brukt syntetisk tråd i alle sømmer, og den tok ikke farge. Selve kjolen farget jeg mørkeblå, og det ble den. Men sømmene ble veldig markerte, siden de forble den opprinnelige fargen som var rosa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 8. juni 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 8. juni 2024 tirben skrev (17 minutter siden): Jeg farget en linkjole av samme grunn, men det ble ikke pent. Grunnen til at det ikke ble pent er at de hadde brukt syntetisk tråd i alle sømmer, og den tok ikke farge. Selve kjolen farget jeg mørkeblå, og det ble den. Men sømmene ble veldig markerte, siden de forble den opprinnelige fargen som var rosa. Hvilket merke farge brukte du? Jeg tenkte å farge samme farge som den originale, vil jo aldri treffe helt, men nå er jeg klar over at sømmene vil bli lysere enn resten for det er garantert syntetisk tråd i buksa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemi1357 Skrevet 8. juni 2024 #4 Del Skrevet 8. juni 2024 Jeg har farget mye med dylon tekstilfarge for vaskemaskin. Blir alltid bra, men ikke veldig stort utvalg i farger. Kjøper på panduro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 8. juni 2024 #5 Del Skrevet 8. juni 2024 Hareena skrev (2 timer siden): Hvilket merke farge brukte du? Jeg tenkte å farge samme farge som den originale, vil jo aldri treffe helt, men nå er jeg klar over at sømmene vil bli lysere enn resten for det er garantert syntetisk tråd i buksa. Brukte Nitor tekstilfarge. Lykke til! Kan du oppdatere her hvordan resultatet blir? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 8. juni 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 8. juni 2024 Fikk anbefalt Herdins som også har fargen jeg ønsker (sand), men med salt og frakt er jo kosten nesten ei ny bukse🤔 Må tenke litt på denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 14. juni 2024 #7 Del Skrevet 14. juni 2024 Jeg måtte farge en linkjole da den hadde fått misfarginger. brukte denne: https://www.clasohlson.com/no/Tekstilfarge-Dylon-All-in1,-350-gram/p/31-6296-1?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2pDl-pDchgMVCU-RBR2T8AxKEAQYAiABEgI90PD_BwE Funket veldig bra! Endelig kan den brukes igjen. Derimot skulle jeg farge noen hvite t-skjorter (bomull) svarte…de ble svarte med hvite sømmer. Blir ikke brukt nei…syntetisk søm…🤷🏽♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonka Skrevet 4. juli 2024 #8 Del Skrevet 4. juli 2024 Farging av lin funker bra! Det man alltid må huske når man farger tekstiler er at selv om selve buksa er av naturmaterialet lin, så er sømmene som oftest polyester, som ikke er et naturmateriale. For å farge polyester trenger du å bruke tekstilfarge som også kan farge polyester, som f.eks. Nitor Allfarge eller Rit All Purpose Dye. Jeg har ikke testet Nitor, men Rit funker veldig bra på sømmene også, og det finnes i massevis av fine farger. Bruker du dette så farges altså både linstoffet og sømmene. Det finnes massevis av tekstilfarge på markedet, og det står alltid på dem hva slags tekstiler de kan farge. Og ja, enig i at det koster noen kroner, men du har kanskje noe annet du vil farge samtidig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå