AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Del Skrevet 8. juni 2024 Hei. Var til synsundersøkelse idag, er 25år om det har noe å si. Optikeren ville måle trykket på øynene med en greie som «stikker» inn på øyet. Jeg turte ikke. Dette har jeg aldri opplevd før. Kan han ha sett noe som skulle tilsi at jeg burde måle trykket eller er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. juni 2024 #2 Del Skrevet 8. juni 2024 (endret) Det er en øyesykdom som heter grønn stær som forårsaker høyere eller høyt trykk i øyet. Derfor måler man trykket, for da kan man oppdage sykdommen på et tidligere stadie. Grønn stær er alvorlig fordi man kan bli blind av det, og blir smertefullt etter hvert. Man kan få sykdommen når som helst mtp alder. Endret 8. juni 2024 av Million rettet et ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #3 Del Skrevet 8. juni 2024 Million skrev (1 minutt siden): Det er en øyesykdom som heter grønn stær som forårsaker høyere eller høyt trykk i øyet. Derfor måler man trykket, for da kan man oppdage sykdommen på et tidligere stadie. Grønn stær er alvorlig fordi man kan bli blind av det, og blir smertefullt etter hvert. Ja forstår det. Men hvorfor måle det på en i 20 årene? Er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #4 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Optikeren ville måle trykket på øynene med en greie som «stikker» inn på øyet. Jeg turte ikke. Det er to måter de kan måle trykket på, det ene er den tingen som prikker på øyet (det er ikke så skummelt som det høres ut som, jeg har gjort det) og en metode hvor de drypper en spesiell type øyedråpe på øyet og så bruker en maskin som blåser et lite pust på øyet (har gjort det også og det er mer ubehagelig synes jeg). Anonymkode: 65e13...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja forstår det. Men hvorfor måle det på en i 20 årene? Er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Million skrev (2 minutter siden): for da kan man oppdage sykdommen på et tidligere stadie. Les brevet du svarer, du, så ser du jo akkurat hvorfor. Anonymkode: 65e13...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. juni 2024 #6 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja forstår det. Men hvorfor måle det på en i 20 årene? Er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Det er ingen sykdom for eldre bare. Man kan få grønn stær når som helst. Jeg har en tante i 80-årene som har hatt det siden hun var tenåring, og må ta øyedråper flere ganger daglig og har gjort det i mange tiår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. juni 2024 #7 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja forstår det. Men hvorfor måle det på en i 20 årene? Er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Jeg har lagt til mer tekst i innlegget du siterer. Les det på nytt. Grønn stær er ingen "gammelmannssykdom". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er to måter de kan måle trykket på, det ene er den tingen som prikker på øyet (det er ikke så skummelt som det høres ut som, jeg har gjort det) og en metode hvor de drypper en spesiell type øyedråpe på øyet og så bruker en maskin som blåser et lite pust på øyet (har gjort det også og det er mer ubehagelig synes jeg). Anonymkode: 65e13...044 Stikker den langt inn i øyet? Anonymkode: 29efd...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 8. juni 2024 #9 Del Skrevet 8. juni 2024 Hmm...den undersøkelsen har jeg hatt flere ganger og oppfattet det som luft som blåste konsentrert på øynene og det hørtes slik ut også. Jeg spurte aldri, men det skal jeg kanskje gjøre neste gang, men hva er den tingen dere snakker om hvis det ikke er luft? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. juni 2024 #10 Del Skrevet 8. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Stikker den langt inn i øyet? Anonymkode: 29efd...b63 Den stikker ikke inn i øyet i det hele tatt. Den peker såvidt på øyet, og så måles trykket. Den er ikke på noe tidspunkt stukket inn i øyet. Du kjenner ingenting av denne undersøkelsen. Fra St. Olavs hospital: Et tonometer utfører 5 målinger på hvert øye. Dette vil du kjenne som en svak berøring. Etter målingene blir det regnet ut et gjennomsnittstrykk som kan leses av på displayet på måleapparatet. Undersøkelsen er ikke smertefull, men det kan svi litt på øynene når de holdes åpne i noen sekunder. Undersøkelsen varer i cirka 1 minutt. Endret 8. juni 2024 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Del Skrevet 8. juni 2024 Du merker ikke den testen. Høres skummel ut men er ikke det. De kan og avdekke grå stær som de fleste får etterhvert i varierende grad. Hvis trykket er for høyt så må det sjekkes om det er andre ting som er galt i øyet. Anonymkode: b5748...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Del Skrevet 8. juni 2024 Den er ikke engang ubehagelig, så den burde du tatt. Det er ikke bare grønn stær som kan påvises. Mange øyesykdommer kan avdekkes. Mannen min måler det ofte siden han har hatt regnbuehinne-betennelse noen ganger Anonymkode: 2bc57...6b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Stikker den langt inn i øyet? Anonymkode: 29efd...b63 Nei, den bare dulter borti øyet så vidt, du kjenner det nesten ikke engang, man bare skvetter litt. Anonymkode: 65e13...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #14 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Stikker den langt inn i øyet? Anonymkode: 29efd...b63 Den stikker ikke, den skal ikke inn i øyet og det er ikke noen nål. Det er bare en liten pinne som så vidt skal berøre øyet i et tiendedels sekund. Du kjenner det nesten ikke. Anonymkode: 502c8...a5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #15 Del Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja forstår det. Men hvorfor måle det på en i 20 årene? Er det vanlig rutine? Anonymkode: 29efd...b63 Det er vanlig rutine. Vil du ikke at evt øyesykdommer skal bli oppdaget så du slipper å miste synet om noe skulle være galt? Anonymkode: 046b9...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå