Gå til innhold

Hvorfor er det alltid de som truer andre som får hjelp i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som truer andre eller er en fare for andre og samfunnet, er de som får plass i psykiatrien. Uten venting.

Mens de som truer med selvmord eller kun er en trussel mot seg selv, blir satt på sidelinjen.

Hvorfor er det sånn? Og bør det forbli slik? Hva gjør det med insetivene til de som søker hjelp?

Anonymkode: 75888...2d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel for å beskytte almennheten, regner jeg med.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det gir jo mening, samtidig så får jeg i mine mørkeste øyeblikk lyst til å begynne å true andre når jeg enda en gang bare får beskjed om at det er mitt eget ansvar å passe på at jeg ikke tar livet mitt og at jeg må lære meg selvstendighet og derfor kan de ikke hjelpe meg med å la være å gjøre det. 

Anonymkode: 46112...7fa

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De som truer andre eller er en fare for andre og samfunnet, er de som får plass i psykiatrien. Uten venting.

Mens de som truer med selvmord eller kun er en trussel mot seg selv, blir satt på sidelinjen.

Hvorfor er det sånn? Og bør det forbli slik? Hva gjør det med insetivene til de som søker hjelp?

Anonymkode: 75888...2d4

Om man er til en reell fare/trussel for samfunnet så er ikke tilbudet man får innenfor psykiatrien poliklinisk behandling for å si det på den måten. Og om det å true med selvmord om man ikke får behandling hadde vært en garantert inngangsbillett hadde det ført til store konsekvenser for alle andre som oppfyller kriteriene for behandling i henhold til prioriteringsveileder

Anonymkode: 653f4...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri truet andre, men likevel fått plass på DPS. Har heller ikke truet med å ta mitt eget liv…

Anonymkode: c64e4...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gjøres jo uansett en vurdering av om det er en reell trussel. Min oppfatning er at noen dessverre slenger ut med at de truer med å ta livet sitt, men det er ikke hold i det. Når man begynner å true andre, er det ofte mer hold i.

Anonymkode: 2a9e4...0cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som truet med å banke opp noen og hun fikk dps. 

Det er vel fordi de har det i kjeften og er en potensiell bombe.

Anonymkode: ad57b...012

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner ei som truet med å banke opp noen og hun fikk dps. 

Det er vel fordi de har det i kjeften og er en potensiell bombe.

Ja for det lå sikkert ikke noe annet bak enn kun den trusselen…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja for det lå sikkert ikke noe annet bak enn kun den trusselen…

Det vet jeg ingenting om for det har hun ikke fortalt meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert super tydelig på at jeg ikke er voldelig, hverken fysisk eller verbalt. Jeg får likevel hjelp i psykiatrien. 

Har riktig nok stått i kø siden i høst og ikke kommet inn før nå, men bedre sent enn aldri. 

Anonymkode: b10b7...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste av pasientene mine på akutt psykiatrisk har høy volds risiko. (Hvis du truer noen blir du satt på v-risk, har du tidligere vært voldelig mot andre er det høy v-risk.) 

Og DPS tar ikke i mot voldelige pasienter, de må være hos oss. Er de stabile og blir utskrevet DPS kommer de rett tilbake ved minste utagering. 

Vi har også mange pasienter som er deprimerte med eller uten selvmordstanker/risiko.

Anonymkode: 695a4...4fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ingenting om for det har hun ikke fortalt meg.

Nettopp!

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent eneste måten menn får god hjelp i psykiatrien i dag…

Anonymkode: 73a8a...a05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt ikke truende, og har aldri hatt problemer med å få hjelp av dps. Alltid fått behandling etter et pr uker. Mulig legen min er veldig dreven på å skrive henvisninger?  Hvor man bor spiller vel også en rolle 

Anonymkode: b8f81...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...