AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #1 Skrevet 8. juni 2024 Det stater for ca 1,5 år siden. Da først med kreatin, så en periode med overdreven blinking. Så forsvant det en periode... men nå har det vært noen måneder der barnet bukker mye med hodet. Føler kanskje det blir litt verre når han er engstelig, spent eller sliten.. mistenker litt at for mye stimuli (lenge tv titting eller spilling) også forverrer det. Har vært hos lege...vil alternativt bli henvist BUP om det fortsetter. Barnet er ellers normalt utviklet, har ikke spesielle ting i livet som er vanskelig (som vi foreldre vet), sover greit... barnet er 8 år nå. Er det noen som har opplevd det samme? Hva kan årsaken være? Leser at adhd ofte er en diagnose som er vanlig å ha når man får ticks... jeg synes det er litt ubehagelig at det plutselig oppsto. Er redd for at det skal bli verre og bli en påkjenning fir barnet. Men tenker også mye på hva det kan komme av 😟 Anonymkode: 01dc1...cc0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #2 Skrevet 8. juni 2024 Tics kan komme av stress, engstelse, oppstemthet, angst eller at barnet har ADHD, Tourettes, OCD. Er stort sett oftere gutter enn jenter som får tics og det kan komme og gå. Anonymkode: 57a95...c41 1
Belima Skrevet 8. juni 2024 #3 Skrevet 8. juni 2024 Guttebarnebarnet mitt hadde det fra ca 8-10 år. Nå er han straks 17 år og er helt normal. 1
Arkana Skrevet 8. juni 2024 #4 Skrevet 8. juni 2024 Det er mye vanligere enn mange tror at barn har forbigående tics. Det trenger ikke på noen måte være knyttet til en diagnose. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #5 Skrevet 8. juni 2024 Arkana skrev (1 minutt siden): Det er mye vanligere enn mange tror at barn har forbigående tics. Det trenger ikke på noen måte være knyttet til en diagnose. Men er det vanlig at det er ticks med jevne mellomrom så lenge som nesten 2 år? De ticksene barnet har nå er hyppigere enn de det startet med... føler liksom at det må være en grunn til det. vet jeg må ta dette med lege evt altså... kjenner litt på en uro rundt at det nå er så ofte / mye.ts Anonymkode: 01dc1...cc0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #6 Skrevet 8. juni 2024 Har barnet hatt streptokokkinfeksjon? Les om Pandas Anonymkode: 80894...52c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #7 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har barnet hatt streptokokkinfeksjon? Les om Pandas Anonymkode: 80894...52c Hmm ikke som jeg vet. Har hatt covid to ganger de siste 3 årene, men ikke fått antibiotikakur for noe betennelse. Han har heller ikke tvangspreget atferd eller noen av de andre symptomene beskrevet. Men det oppstod plutselig... men husker ikke om det var ifbm. sykdomsperiode. Takk for tips uansett, ikke hørt om det før. Ts Anonymkode: 01dc1...cc0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #8 Skrevet 8. juni 2024 Det er svært viktig at du ikke henger deg opp i dette og lager stress og bekymring. Da kan det sette seg fast. Litt som med barnestamming. Stay cool, hold dine bekymringer for deg selv. Kanskje det snart er borte. Anonymkode: ce71e...5af 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #9 Skrevet 8. juni 2024 Her har begge mine hatt tics ca fra de startet på barneskolen, og ene hadde det vel i ca 3 år, andre fikk diagnosen Tourettes. Men barnet som fikk diagnosen Tourettes, hadde mye mer tics enn søsteren, og hadde både i ansiktet, kroppen og vokale tics. Det er ganske mange som har tics, som gir seg. Anonymkode: 4c5ed...82e 1
Arkana Skrevet 8. juni 2024 #10 Skrevet 8. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Men er det vanlig at det er ticks med jevne mellomrom så lenge som nesten 2 år? De ticksene barnet har nå er hyppigere enn de det startet med... føler liksom at det må være en grunn til det. vet jeg må ta dette med lege evt altså... kjenner litt på en uro rundt at det nå er så ofte / mye.ts Anonymkode: 01dc1...cc0 Ja, absolutt. Barnet kan ha flere runder med ulike tics som kommer og går. Opptil 20% av barn har/har hatt forbigående tics og det er bare en bitteliten andel av disse som har Tourettes. Et av mine barn hadde 2-3 runder med ulike tics (blunking første gang og så kremting) som varte noen måneder før de forsvant. Da var han 6-8 år eller så og vi har ikke sett det siden og han er en normal og frisk gutt uten noen diagnoser. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #11 Skrevet 8. juni 2024 Min hadde også dette fra 8-11 år ca. 14 år i dag og ikke noe tics lenger . Det er helt normalt og går stort sett alltid over. Anonymkode: 5c4b3...095
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #12 Skrevet 8. juni 2024 Har 2 jenter med tourettes, ene startet o barnehagealder andre startet rundt 10 år. Nå er dem 16 og 24 og begge tickser ennå, dem har adhd og autisme i tilegg. Ta og se det an og så kan man vurdere utredning. Jeg hadde også en gutt som tickset i 6 mnd og så forsvant det helt. Anonymkode: 9ea86...b37
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #13 Skrevet 8. juni 2024 Jeg har hatt ticks siden barnealder og har ticks som voksen også. Har touretts og autisme. Anonymkode: a775d...269
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2024 #14 Skrevet 8. juni 2024 Min sønn er 11,5 og har hatt øyetics så lenge jeg kan huske. No big deal. Har aldri vært et problem før nå da vi byttet ADHD medisin fra ritalin til elvanse. Nå er de blitt verre så jeg har valgt å gi han medisinfri en periode før vi går tilbake til ritalin. Hans tics blir verre når han er trøtt eller stresset. Vi har knapt snakket om det før nå (og da for å høre om han merker det selv og om det var plagsomt, hvilket det var, derav medisinslutt). Anonymkode: f48a8...252
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå