Gå til innhold

På en måte sår og støl i hendene, leddgikt eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I begge hendene mine har jeg en sånn rar følelse når jeg knytter dem sammen til en neve. Jeg er usikker på om det har kommet gradvis eller plutselig for jeg la bare tilfeldigvis merke til at hendene føltes annerledes en dag. Har hatt det slik i alle fall en måneds tid. Det er vanskelig å forklare denne følelsen som jeg har i hendene, men min første tanke til hvordan forklare det er litt sår og støl på en måte og at det kanskje også føles litt ut som at de mangler litt kraft? Min første tanke var at det kanskje er en type leddgikt? Kan det være det eller hva kan det være

Anonymkode: 60586...ff5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Har du noen hovne ledd på fingrene? Altså er noen av fingerleddene litt hovne/røde. Er håndleddet rødt eller hovent? 🧡

Anonymkode: da4d1...6df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hmmm. Har du noen hovne ledd på fingrene? Altså er noen av fingerleddene litt hovne/røde. Er håndleddet rødt eller hovent? 🧡

Nei, ingen hovne ledd eller rød farge. Er det vanlig dersom man har leddgikt?

AnonymBruker
Skrevet

Karpaltunnelsyndrom? Jeg fikk det begge gangene jeg var gravid.

Anonymkode: 24e2b...291

AnonymBruker
Skrevet

Har du vondt i nakken?

Anonymkode: d481e...806

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan ikke så altfor mye om dette. Men leddgikt starter ofte med hovne fingerledd eller hovne ledd sånn generelt. De blir gjerne røde og tydelige hovne. Man kan da også ta en blodprøve hos fastlegen som måler noe som jeg mener heter for revmatoid faktor. Den slår ofte ut ved leddgikt. Du kan også slå ut på denne selv om du ikke har veldig tydelige vonde ledd også mener jeg. 

Noen ganger er det også slik at mange som har leddgikt eller andre autoimmune sykdommer kan dessverre gå måneder og år med stivhet og plager før de slår ut på prøver, og da ofte kommer det samtidig veldig hovne ledd. 

Det kan være noe helt annet du har også så klart. Så noen andre hadde kommet med andre forslag. Men siden du spurte om leddgikt så tenkte jeg kanskje du hadde noen familiemedlemmer eller noe sånn med den sykdommen😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I begge hendene mine har jeg en sånn rar følelse når jeg knytter dem sammen til en neve. Jeg er usikker på om det har kommet gradvis eller plutselig for jeg la bare tilfeldigvis merke til at hendene føltes annerledes en dag. Har hatt det slik i alle fall en måneds tid. Det er vanskelig å forklare denne følelsen som jeg har i hendene, men min første tanke til hvordan forklare det er litt sår og støl på en måte og at det kanskje også føles litt ut som at de mangler litt kraft? Min første tanke var at det kanskje er en type leddgikt? Kan det være det eller hva kan det være

Nei det er ikke leddgikt. Du sier jo selv at du kun merker det når du knytter nevene sammen.

Anonymkode: 14e55...945

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har noe klem på nervene eller noe, når du sier mister kraft, betennelser i sener eller klem i nerve i nakken eller noe

Anonymkode: 6b4e6...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med lege om det. 

Men karpaltunnelsyndrom mister du litt kraft, men vanligvis i tommel, pekefinger og langefinger. 

Men kan absolutt være andre ting også. 

Anonymkode: 2b165...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme. Akkurat tatt MR av nakke, for å se om det er prolaps. Jeg tror heller det er nerver i klem i albuene.

Bruker du wegovy eller ozempic?

Anonymkode: 39d16...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig tegn på overgangsalderen, OM du er i den aldersgruppen. 

Her sliter en med å åpne melkekartongen av og til, og endel smerter. 

Anonymkode: 53728...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja.. det er kjennetegn nummer 1

AnonymBruker
Skrevet

Vedder på det er Fibromyalgi, jeg merket det først i hendene og så kom alt det andre og. 

Anonymkode: a2135...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...